Google face eforturi , de ceva timp, pentru a-si depasi conditia de motor de cautare - sigur, cel mai eficient motor de cautare - care face bani exclusiv din publicitatea contextuala. Cu ce incearca Google sa atraga noi clienti, noi dependenti si, sigur, noi venituri? Cu un fel de Office disponibil online, gratuit - pentru versiunea de baza si cu publicitate deasupra.

Am zis “un fel de Office”, pentru ca cei de la Google au avut o idee simpla, dar geniala: ofera free si online, ceea ce Microsoft da pe bani si numai instalat pe un computer. Da, bine, si ce, a prins?

Se face cam un an de cand entuziastii vorbesc de Google “docs and spreadsheets”, sa-i spunem Google Apps, insa, cum demersul a ramas la nivel de entuziasm, toata povestea ma face sa imi aduc aminte de anii revolutionari 2001-2003, cand Linux inca era un sistem de operare epopeic, liber si in totala contradictie cu “institutia” Windows.

Astazi, Linux este numai o alta platforma pentru sistemele de operare dezvoltate de Novell si Red Hat, ca sa nu mai vorbim de IBM, HP, Oracle si multe alte corporatii, care folosesc inovatia finlandezului Linus Thorvalds la servere si aplicatii complexe, sa nu uitam, generatoare de venituri consistente.

Cum omenirea are nevoie mereu de o sursa de neliniste, de un an nelinistea vine de la Google, care devine astfel al n-spelea contestatar al pozitiei dominante a Microsoft in materie de sisteme de operare si aplicatii productive si colaborative.

Interesant este ca Google ataca tocmai businessul de baza al Microsoft, care detine, potrivit Forrester Research, intre 95% si 98% din piata mondiala a sistemelor de operare, cu produse spectaculoase nu neaparat prin inovatie, ci prin modul de accesare si generare de venituri.

Google “ofice”. Initial, Google Apps a fost numai gratuit, cu publicitate la pachet, dar, la inceputul anului, Google a lansat versiunea pe bani, dar fara publicitate, despre al carui succes insa nu stim inca nimic: Google Apps Premier Edition. Nu-i mare lucru, 50 de dolari pe an, de utilizator.

Sau e? Singura certitudine este ca aplicatiile lui Google nu au avut niciun impact asupra afacerii Microsoft, cu sisteme de operare si, mai ales, cu suita Office - cea direct vizata de Google Apps.

Veniturile Microsoft au crescut cu 15% in cursul anului fiscal 2007, al carui inceput a corespuns aproximativ cu lansarea Google Apps, ajungand sa sara de 51 miliarde dolari, cu contributii covarsitoare tocmai de la liniile de business Office si Sisteme de operare, multumita in special Vista.

Asa ca, daca Google este pe vreundeva prin piata, piata aplicatiilor productive si colaborative, atunci sigur este acolo de unde nu vin bani.

Serviciul gmail are zeci de milioane de utilizatori... nici nu mai conteaza cati anume, exact, din moment ce nimeni dintre cunoscutii mei, nimeni dintre noii cunoscuti, nimeni dintre necunoscutii care imi trimit mesaje anonime, nimeni dintre oricine, in fine, nu are cont altundeva decat la gmail.

Nu stim nici cate organizatii au aderat la docs and spreadsheets, clientul tipic fiind universitatile, fundatiile non-profit sau afacerile de mici dimensiuni.

In fond, cine ar plati 50 de dolari pe an, de statie de lucru, numai pentru a primi ceva mai mult spatiu de stocare si ceva mai multa atentie de la serviciul de suport si, sigur, pentru a scapa complet de mesajele publicitare care, la versiunea free, sunt componenta de baza a produsului? Da, chiar asa, Google, cati utilizatori platitori de 50 de dolari pe an pentru Office-ul online ai?

integral in Bussines Standard