Rasvan Popescu, presedintele Consiliului National al Audiovizualului, explica in ce constau schimbarile de legislatie: "Va exista o mai mare flexibilitate in distribuirea celor 12 minute de publicitate pe ora la care au dreptul posturile comerciale.

Televiziunile vor putea distribui oricum aceste minute, fara a mai fi constranse de pauzele din 20 in 20 de minute, care functionau pana acum.

Asa ca pot jongla oricum in intervalul unei ore, fara sa foloseasca acele calupuri cu care ne-au obisnuit".

Ce se va intampla, la modul concret? "Vor sparge, de fapt, emisia, mai des, pe intervale mult mai scurte. Pe un calup mare de publicitate, publicul are timp sa zapeze. In plus, vinzi mai prost publicitatea: cel mai bun pret se obtine pe primul spot, apoi pe al doilea, pentru ca ultimele spoturi din calup sa se vanda prost.

Avand posibilitatea de a difuza reclame la ce interval vrei, poti opta pentru gruparea a doua-trei spoturi, ceea ce e mult mai convenabil pentru firmele care-si promoveaza produsul la televizor".

Din punctul de vedere al postului tv, va exista avantajul mai multor bani obtinuti din publicitate. Din punctul de vedere al clientilor, avantajul unei vizibilitati sporite. Ce capata, insa, in plus publicul consumator de televiziune? Mai multe intreruperi, de-a lungul aceluiasi program, mai multe ocazii de a se enerva in propria casa.

"Asta devine o problema de relatie intre post si propriul public, spune Popescu. Televiziunea trebuie sa aiba grija sa nu-si enerveze publicul, pentru ca-l pierde".

Noile prevederi europene vizeaza si "product placement-ul". Adica plasarea unui produs in emisiunile de divertisment si sitcomuri. "Datorita acestei posibilitati, exista un avantaj si pentru producator, care vinde mai mult, si pentru radiodifuzor, care se va alege cu contracte pe care in prezent nu le poate avea", puncteaza presedintele CNA.

In locul publicitatii mascate de pana acum, care, odata descoperita, aducea postului amenzi, totul se va face de-acum inainte la vedere, cu contract, cu impozite platite. Macar teoretic.

Un alt capitol reglementat din nou il reprezinta filmele de lungmetraj. Daca, in prezent, pauza de publicitate din interiorul acestora este stabilita la 45 de minute, pe viitor exista toate sansele ca filmele sa fie intrerupte o data la 30 de minute.

Din nou, care e castigul publicului? "Macar in principiu, veniturile mai mari ale unui post inseamna dezvoltare, programe mai bune", se arata optimist Rasvan Popescu.

Postul public va fi "ferit" de avantajele noilor texte legale, ramanand in limita celor 8 minute de publicitate pe ora. Si neavand voie sa intrerupa o emisiune cu reclame. In ultima vreme, am observat o multime de artificii la care recurge TVR, pentru a insera publicitate la intervale nu foarte mari.

Emisiunile lungi sunt "transate" in mai multe parti, iar in pauze, ca sa evite acuzatiile de incalcare a legii, oamenii de aici programeaza diverse "pastile" minuscule cu specific diferit, pentru a justifica introducerea spoturilor. "Vom urmari mai atent programele TVR, pentru a vedea ce se intampla acolo", promite mai-marele Consiliului.

Integral in Gandul