Nivelul acestei polite a starnit in ultima vreme numeroase controverse, cei mai multi dintre asiguratori considerand ca acesta este mult prea mic comparativ cu valoarea despagubirilor acordate ca urmare a cresterii numarului de accidente.

Mai mult, companiile de asigurari au incercat sa creeze o baza de date comuna in care sa fie trecuti toti soferii cu accidente la activ. Pentru ca totul a ramas la stadiul de intentie, singura modalitate de a-i pedepsi pe soferii care-si lovesc masina este cresterea politei de asigurare.

Momentan, nici aceasta pedeapsa nu poate fi foarte drastica, deoarece concurenta de pe piata de profil determina firmele sa fie ceva mai indulgente.

Exista insa intentia ca, in cel mai scurt timp, sa fie aplicata politica europeana in acest sector, care inseamna cresterea politei de asigurare pana la un maxim de 400%, spun reprezentantii firmelor de asigurari, nivelul mediu agreat fiind de 50%.

In ceea ce priveste politica actuala, orice incident care necesita reparatii platite de asigurator este contabilizat, ducand la cresterea politei in anul urmator.

Astfel, in timp ce un sofer „exemplar” poate primi reduceri de pana la 45%, un altul cu multe accidente la activ va plati o polita aproape dubla. In general, asiguratorii cresc polita cu 10%, fie ca este vorba despre unul sau mai multe accidente.

Nivelul politei de asigurare, dar si elementele care sunt luate in calcul la stabilirea acesteia difera insa de la o societate la alta. Spre exemplu, la Asirom penalizarile (malusurile) pentru accidente sunt de 10 % adaugate la prima initiala, fara sa se tina cont de numarul si gravitatea accidentelor petrecute intr-un an.

„Exista o baza cu cate masini sunt asigurate, dar nu si in cate accidente au fost implicate acestea. Din acest motiv, nu putem ridica rata malusului pentru a nu ne pierde clientul.

In Germania, unde exista o baza comuna, malusurile ajung si pana la 400%. Tot ceea ce putem face noi, daca soferul respectiv persevereaza in accidente, este sa nu-i mai incheiem asigurarea”, a spus Catalin Stroe, directorul de vanzari al Asirom.

Cu toate ca se vorbeste despre sanctiuni destul de blande, primele de asigurare nu sunt deloc de neglijat. Astfel, prima pentru un Logan de 10.000 euro, care in mod obisnuit costa 300 de euro pe an, poate ajunge la aproape 400 euro, in situatia in care masina a fost avariata.

Pentru un Audi A4 care valoreaza 30.000 de euro, asigurarea ajunge si la 2.500 euro/an, daca soferul o repara pe banii asiguratorului in cursul anului.

Tinerii platesc asigurari mai mari

Exista insa si conditii mult mai drastice pentru incheierea unei asigurari. Spre exemplu, reprezentantii Allianz Tiriac tin cont de varsta, experienta soferului si multe alte detalii printre care si numarul de amenzi primite intr-un an.

Un articol de Paul Barbu

Integral in Gandul