Estul Europei: somajul, inlocuit de criza fortei de munca

de Adrian Vasilache     HotNews.ro
Luni, 1 octombrie 2007, 0:00






Documente:
Raport al Bancii Mondiale privind pietele de munca din 10 state fost comuniste, actual membre UE
(01.10.2007) PDF

Pietele de munca din cele opt state est europene, care au aderat la Uniunea Europeana in anul 2004, plus cele ale noilor state membre, Bulgaria si Romania, au depasit un hop dar au dat peste altul, arata un studiu recent al Bancii Mondiale, citat de publicatia Eubusiness.

Mai precis, cele 10 state care in urma cu aproape doua decenii aveau probleme mari cu somajul, ca urmare a trecerii catre modelul economiei de piata, au reusit in mare parte sa rezolve acest deficit, insa acum se confrunta cu o noua problema - lipsa personalului calificat.

Raportul Bancii Mondiale atentioneaza ca pana la inceputul anului 2000, rata somajului in majoritatea acestor tari fost comuniste era destul de mare, de peste 10%. Perioada a fost caracterizata mai degraba de desfiintarea anumitor locuri de munca decat de crearea de noi locuri de munca.

Noile oportunitati ivite erau insuficiente insa pentru a absorbi personalul care provenea din vechile sectoare, care nu mai rentau.

“Acum doi ani, foarte multi oameni cautau locuri de munca, dar aceste locuri de munca nu existau”, spune economistul Jan Rutkowski, unul dintre autorii raportului Bancii Mondiale.

Momentul schimbarii, spun autorii raportului, a coincis cu aderarea la Uniunea Europeana a celor opt state fost comuniste - Estonia, Letonia, Lituania, Polonia, Cehia, Slovacia, Ungaria si Slovenia. La inceputul acestui an, Romania si Bulgaria au devenit membre ale Uniunii Europene, ridicand numarul statelor membre ale blocului comunitar la 27.

In ultimii doi ani, numarul locurilor de munca vacante s-a triplat in Lituania si aproape s-a dublat in Polonia, Cehia si Letonia

Aderarea a fost benefica pentru companiile din regiune, lucru care a condus la cresterea cererii fortei de munca si mai ales a cererii pentru personalul calificat. In ultimii doi ani de zile, numarul locurilor de munca vacante mai mult decat s-a triplat in Lituania, s-a dublat in Polonia situatia fiind aproape identica in Republica Ceha si Letonia.

Emigrarea catre alte state membre UE, in principal din Polonia si din statele baltice catre tarile care si-au deschis pietele de munca, respectiv catre Marea Britanie si Irlanda, a generat o reducere a fortei de munca si a numarului de muncitori calificati in pietele locale.

Banca Mondiala este de parere ca tarile din regiune fac inca prea putine lucruri pentru a-si pune in lumina potentialul existent pe pietele locale.

In Polonia, spre exemplu, numai 54,5% din populatia cu varste cuprinse intre 15-64 de ani a fost activa pe piata muncii, anul trecut, comparativ cu un nivel de 66% atins in cele 15 state mai vechi membre UE. Pentru acest grup, tinta UE de participare pe piata muncii este de 70% si numai Estonia a fost aproape de a atinge aceasta tinta.

Pentru a atenua problema lipsei fortei de munca, analistii Bancii Mondiale au mai multe recomandari. Una dintre acestea se refera la imbunatatirea conditiilor de pe piata muncii, prin reformarea sistemelor de asigurari sociale.

O alta recomandare este aceea a imbunatatirii nivelului de calificare a fortei de munca prin intermediul reformei sistemelor de invatamant si incurajarea mobilitatii interne. Nu in ultimul, analistii bancari recomanda chiar importul de personal calificat in sectoarele economice deficitare, prin deschiderea pietelor catre muncitorii din alte state.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


128 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    bani (Luni, 1 octombrie 2007, 15:30)

    Maria Cristian [anonim]

    Daca in Romania salariile de mizerie din prezent ar mai creste putin ,multi romani plecati in afara s-ar intoarce .Dar pina si companiile cu pretentii ofera in provincie doar o mizerie de salariu Ex: Kaufland - depozitul national - Poiesti
  • 0 (0 voturi)    
    Firme de rahat (Luni, 1 octombrie 2007, 15:52)

    Straton Korobase [anonim]

    Patronatele nu sunt de acord sa acorde un salariu minim de 700 RON (aprox. 200 euro)/lunar. Ei nu sunt de acord nici sa plateasca bani pentru specializari, nici pentru calificari (prin cursuri sau la locul de munca).
    Deci, sa te angajezi necalificat, sa lucrezi pe un salar de 100 si ceva de euro si sa faci vechime de necalificat.
    Sunt o multime de multinationale/corporatii straine care au inregistrat toti muncitorii ca necalificati. Lucreaza oamenii la norma (calculata la secunda), mai ceva ca in vest si castiga 5 milioane si ceva.
    Nu le pasa de fluctuatia de personal (cunosc firme care au o fluctuatie de personal de 400 % pe an!), prefera sa aiba un dute vino de oameni decat sa mareasca salariile.
    Nu da nimanui de gandit (mai ales celor de la fortele de munca) daca o firma are o fluctuatie asa de mare de personal?
    Firmele care obtin profit doar pentru tin salariile in jos, sa fie pregatite de FALIMENT, s-au dus acele vremuri in care incepeai cu "salariul minim".
  • 0 (0 voturi)    
    Pentru Maria Cristian de la 1 (Luni, 1 octombrie 2007, 16:43)

    George [anonim]

    Esti naiva. Se vede ca nu ai iesit din tara daca spui ca multi romani s-ar intoarce in tara daca salariile ar creste putin. E cam la fel cu faza aia cu Ceausescu care a spus ca mai da 100 lei la salariu. Este adevarat ca multi romani au plecat din tara pur si simplu ca sa supravietuieasca dar odata ce au apucat sa traiasca macar un an intr-o tara civilizata nu mai au nevoie de Romania. Mai ales acum cand Romania este membru UE. Pana in 2007 era mai greu pentru ca nu aveau statul legal dar acum pot sa emigreze unde vor in UE fara probleme. Tu nu stii ce inseamna sa poti sa traiesti decent dintr-un salariu normal si sa nu te confrunti cu stresul de zi cu zi si sa te ingrijorezi pentru orice lucru marunt. In Romania pentru orice rahar mic se faca atata teatru. Ajunge sa-ti fie scarba de tot si nu mai ai nevoie de Romania.
  • 0 (0 voturi)    
    pentru Straton Korobase (Luni, 1 octombrie 2007, 17:02)

    Un Canadian [anonim]

    Capitalismul nu e comunism. Capitalismul este foarte benefic pentru ca ajuta de dezvoltarea individului si a societatii. In comunism toti eram egali si nimeni nu era interesat sa munceasca foaret mult pentru ca oricum nu putea sa castige conform cu munca. Un director de fabrica avea 5000 lei in cel mai fericit caz iar un maistru cu vechime de 20 de ani avea 3000 lei asa ca diferenta aproape ca era nesemnificativa.
    Ce blamezi tu in comentariul tau este absolut normal intr-o societate capitalista. Exista multe firme in vest care au un numar fix de angajati permanent care asigura minimul de personal iar restul muncitorilor sunt angajati prin agentii, cu contract de munca limitat si cu plata la ora. Lucrul asta mi se pare foarte eficient . Daca piata fluctueaza si afacerea nu mai merge prea bine cei angajati cu contract nu li se mai reinoiste contractul. Daca au lucrat insa cel putin 6 luni cu contract beneficiaza de ajutor de somaj. Poata sa para cinic modul asta de abordare dar asta salveaza multe firme de la faliment, in momente de criza economica si nu neaparat ca ii imbogateste pe patroni. Noi insa suntem prea mult impregnati cu mentalitatea comunista care spunea ca burghezii vor sa se imbogateasca pe spinarea saracilor.
    Exista ceva adevar in asta dar mai este si cealalalta parte a adevarului. Burghezii creaza locuri de munca, platesc impozite, in tarile civilizate profitul reinvestit nu se impoziteaza asa ca 'burghezii' dezvolta societatea
  • 0 (0 voturi)    
    pt George (Luni, 1 octombrie 2007, 17:19)

    crisa [anonim]

    mare dreptate ai !!!! eu am fost in vizita in irlanda o saptamana jumatate si ce-am vazut acolo m-a facut sa iau decizia de a ma reintoarce DEFINITV !!!! si nu m-as mai intoarce in RO decat in vizita la parinti..
  • 0 (0 voturi)    
    pt. un canadian (Luni, 1 octombrie 2007, 18:56)

    adi [anonim]

    Orice munictor canadian beneficiaza de ajutor de somaj doar dupa cel putin 6 luni lucrate la o companie - asta-i legea, nu se aplica doar angajatilor part-time.

    Mda, fluctuatia de personal e utila cita vreme are loc la nivel de munci necalificate, fara responsabilitati mari si programe de training stufoase - altfel e "bordel", si asta poti verifica si tu de cite ori pleaca cineva de pe o zi pe alta: totul e lasat vraiste, balta mai bine zis, si timp de citeva saptamini departamentul inceraca sa afle ce , unde si cum a facut cel plecat! Asa ca nu prea as sustine chestia asta, plus ca in Romania, fata de Canada, contributiile si planurile de pensii sint cam acelasi lucru pt. toti. In Canada angajarea de part-time e un mijloc de a economisi beneficiile acordate celor cu vechime, sindicalizati-lor, iar la unii mai scartari e un mijloc de a nu mari salariile si a nu acorda concedii platite mai mari odata cu cresterea vechimii in firma. As da exemplu orice companie mare gen Bombardier, Air Canada, cit si Guvernul - politie, administratie, etc. - aici fiind vorba de contractele de munca pe durate nedeterminate.

    Dar, Canada fiind o tara cu un nivel de trai ridicat, aici nu vei muri de foame cu un salar de 8/ora - e drept, ca nici nu inaintezi in viata deloc, dar te descurci singur. Romania mai are de asteptat pana sa ajunga acolo - asta-i mersul economiei, nu poti face minuni peste noapte.
  • 0 (0 voturi)    
    pentru Adi (Luni, 1 octombrie 2007, 21:40)

    canadian [anonim]

    Ai perfecta dreptate. In orice caz, orice roman care are ceva in cap si care nu este puturos ar trebui sa ia in considerare emigrarea, In fond granitele nu mai inseamna nimic intr-o lume globalizata, limba engleza nu mai inseamna nici un impediment pentru tinerii romani iar barierele culturale nu merita sa fie luate in calcul atat timp cat in tara ta te lupti sa supravietuiesti de la o zi la alta. Romania a devenit un stat mafiot. Justitia romana este putreda pana in maduva oaselor. Doru Ioan Popescu a fost albit de asa numita justitie nu pentru ca nu ar fi furat ci pur si simplu pentru ca nu stiu ce lege dupa care a fost judecat ar fi anticonstitutionala. Ilieescu a fost si el aproape albit, Nastase la fel. O tara care nu are o justitie sanatoasa nu are viitor. Asta au vrut sa faca mafiotii securisti si asta au reusit sa faca. Asa ca cine ramane in tara trebuie sa fie ori prea prost, ori prea fricos ori s-a adaptatp erfect la sitemul mafiot
  • 0 (0 voturi)    
    vai de bietii politicieni (Marţi, 2 octombrie 2007, 7:45)

    popescu ioan [anonim]

    tare ma tem ca vin alegerile si tara asta se cam goleste. cine va merge la vot?? lumea se cam satura de salar de 200 euro lunar
    sa nu ramana marinarul singur cu nastase, iliescu,geoana,patriciu,etc..in 50 de ani romania va ajunge la populatie de 3 milioane si nu 5 cum dau statisticile..
  • 0 (0 voturi)    
    pt canadian (Marţi, 2 octombrie 2007, 10:12)

    adipe [anonim]

    "Asa ca cine ramane in tara trebuie sa fie ori prea prost, ori prea fricos ori s-a adaptatp erfect la sitemul mafiot"

    Dura afirmatia ta si cam rautacioasa. Daca tu nu ai reusit in tara nu inseamna ca poti sa arunci cu noroi in toti care au ramas.
    Nu intotdeauna sistemul e de vina pentru nereusita ta. De cele mai multe ori esti tu
  • 0 (0 voturi)    
    Salariile (Marţi, 2 octombrie 2007, 10:20)

    ryanad2 [anonim]

    Nu trebuie ca salariile sa fie la nivel occidental ca valoare, ajunge ca nivelul de cumparare sa fie echivalent. De exemplu daca in UE o chirie e 700 euro si o locuinta medie 200.000 euro, un salariu de 2000 euro e considerat rezonabil. Echivalent, pentru o chirie de 250 euro in Ro si o locuinta medie de 80.000 euro, un salariu de 900 euro ar fi poate rezonabil. Cifrele sunt aiurea poate, dar ideea e importanta.

    Dar salariile rezonabile nu ar rezolva problema de fond in Ro. Cred ca mult mai importanta ar trebui pornit de la reforma contractului de munca, protectia reala a angajatului si apararea acestuia de sclavagie la un patron care te poate concedia dupa propriul lui chef. Sunt mai multe modele de protectie reala in Europa, e.g. Italia, Germania, Finlanda, etc. care ar trebui preluate. De exemplu daca o firma te concediaza, nu are dreptul sa angajeze pe altcineva intr-o pozitie cat de cat echivalenta (chiar daca necesita training) timp de mai multe luni si e obligata sa te cheme oricand inapoi daca are nevoie din nou de pozitia respectiva.

    De asemenea cred ca problema sistemului mafiot este mult prea mult discutata la televizor si peste tot, astfel incat se atrage atentia populatiei de la problemele reale si induce o stare de spirit astfel incat lumea sa creada ca nu se poate altfel. Din fericire exista UE, si de nevoie tot vor trebui sa schimbe legile alea tampite facute de specialisti scoliti in timpul comunismului.
  • 0 (0 voturi)    
    Comunisti suntem fratilor (Marţi, 2 octombrie 2007, 12:14)

    Csacsi [anonim]

    Fratilor, lasati odata mentalitetea asta in care fiecare plange de mila statului, ca statul nu face nimic si de asta sunt sarac si etc. Gata sa dus vremea cand erai legat de mana si nu puteai sa te misti numai pe calea prescrisa.
    Sa nu confundati statul comunist cu companiile mari din zilele noastre. Nimeni nu te obliga sa lucrezi la vreunul din ele sau sa traiesti undeva anume. Fiecare proprietar de companie sau cineva din urma a facut rost intrun anumit mod de puterea de care beneficieaza acum plecand de la zero.
    Asa ca fiecare are posibilitatea sa fie mare daca vrea si sa ia decizii daca are cunostintele necesare.
    Daca nu aveti puterea luptati ca sa aveti, daca nu ajungeti acolo inseamna ca ori nu aveti forta si darunita necesara ori sunteti un puturos.

    Respect
  • 0 (0 voturi)    
    pentru canadian (Marţi, 2 octombrie 2007, 12:45)

    Cristian [anonim]

    Ma pui pe ganduri...
    Eu ma gandeam sa mor cu ei de gat :D . Unde ma incadrez?
  • 0 (0 voturi)    
    just do it! (Marţi, 2 octombrie 2007, 13:55)

    andrea [anonim]

    Cred ca sloganul asta se adreseaza unor oameni care adeja au o anumita baza, ca sa vina cineva gen Csacsi sa zica ca daca vrei poti.
    "Asa ca fiecare are posibilitatea sa fie mare daca vrea si sa ia decizii daca are cunostintele necesare."
    Eu nu vad deloc ca fiecare are posibilitatea sa fie mare.
    Si totul porneste de la bani. De exemplu daca esti agricultor de o viata, nu ai educatia necesara sa faci ce vrei odata ce agricultura a ajuns in criza, dupa ce ai cumparta utilaje, ai investit in productie, dar nu ai piata de desfacere, pentru ca oficial se spuenc ca nu esti la standardele EU, adica sa vina marile corporatii sa-si vanda marfa la noi ca au nevoie de profit .
    Un alt exemplu ar fi daca te nasti intr-o familie saraca. Poate ca nu mai faci nici liceul ca risti sa nu ai oricum cu ce sa-ti cumperi carti si haine, ce sa mai zicem de mancare. Asa ca lucrezi ce poti, adica munca necalificata prost platita, si este posibil ca acolo sa ramai o viata.
    Daca esti o firma micutza din nou se poate sa nu supravietuiesti pentru ca ori nu ai relatiile necesare, ori nu faci fata taxelor, ori ambele, sau nu sti sa fi la fel de hiena ca restul celor implicati ca de exemplu Finantele. Din nou de ce nu ar veni Mall-ul sa cumpere terenul pe care ai tu taraba, chiosc-ul, si sa-ti zica ca esti ilegal....
    Poate ca nu vrei sa emigrezi ca ai copii mici in tara si nu ai cu cine sa-i lasi, sau ai o familie care depinde de prezenta ta in tara. Deci nu poti face chiar orice.
    Dra poti face ce vrei tu data. Ai in banca o anumita suma de bani pentru a avea din ce sa traiesti in timp ce iti cauti de lucru, ai casa ta asa ca nu ai problema chiriei, si ai educatia necesara, nu esti rrom etc
  • 0 (0 voturi)    
    pentru naivul George de la 3 (Marţi, 2 octombrie 2007, 14:00)

    goe [anonim]

    Sa stii ca Maria Cristian de la 1 are dreptate. Si asta ti-o spune unu care a iesit din tara de s-a saturat si care traieste cam de multicel prin afara si care abia asteapta momentul de a se intoarce acasa.
    Si daca-mi permiti un sfat: la un limbaj ca al tau incearca sa tii gura cat mai inchisa.

Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by