Pe o piata autohtona a zborurilor din ce in ce mai concurentiala, in care unii competitori au flote mai noi de trei ani, Tarom poate supravietui doar daca isi inlocuieste aeronavele vechi cu altele noi, ce au un consum inferior de carburant, afirma Sorin Georgescu, director de marketing al Tarom.

„Pentru a transporta de doua ori mai multi pasageri, o aeronava noua are nevoie doar de putin mai mult carburant decit una veche“, explica diferenta un specialist in aviatie.

Potrivit directorului general adjunct Tanasoiu, vinzarea prin licitatie publica a celor doua aeronave Airbus A310 a fost acceptata in ultima sedinta a Consiliului de Administratie Tarom.

Compania are un client interesat de acestea, dar nu ii dezvaluie identitatea pentru a nu periclita tranzactia. Este cert ca nu e vorba de o linie aeriana, spun ambii directori.

Vinzarea celor doua Airbus A310, proaspat reparate, se va face concomitent cu achizitionarea a „cel putin doua, daca nu patru aeronave in urmatoarele citeva luni“, spune Dragos Tanasoiu. Acesta adauga ca Tarom nu va ramine cu miinile goale dupa vinzarea vechilor avioane.

Pentru a nu iesi in pierdere, Tarom va trebui sa vinda aeronavele la o valoare cel putin egala cu valoarea neamortizata. Nivelul acesteia se stabileste in prezent de INAV, institut de cercetare in aviatie, insa un studiu facut tot de institut, in urma cu doi ani, indica o valoare neamortizata de 27 de milioane de dolari pe bucata.

La acel moment, INAV recomanda un pret de pornire in licitatie de 28 de milioane de dolari, pentru ambele active.

Tarom va opta, cel mai probabil, pentru modelul 737-800 de la Boeing, al carui pret variaza intre 70 si 79 de milioane de dolari pe bucata.

Exceptind patru aeronave noi Airbus A318 (doua fiind receptionate anul trecut, iar altele doua urmind sa vina pina la finele anului) si sapte ATR, utilizate in special pe rute interne, restul de noua avioane sint Boeing, iar omogenitatea flotei micsoreaza costurile de exploatare.

In plus, la achizitionarea fostelor aeronave, Tarom a semnat un precontract cu Boeing care ii faciliteaza achizitia unor aeronave noi indiferent de prezenta sa pe lista de asteptare a producatorului american.

Totusi, „cumpararea avioanelor Airbus A318 a suspendat oarecum intelegerea cu Boeing“, spune un oficial al Ministerului Transporturilor.

Negocierile vor incepe cu ambele firme, astazi fiind planificata o prima intilnire cu unul dintre cei doi producatori de aeronave.

Airbus A320, optiune posibila a Tarom si rivalul lui Boeing 737-800, este un avion cu raza de actiune scurta-medie si o capacitate in jurul a 150-180 de locuri.

Actualele A320 includ tehnologii avansate cum ar fi sistemul fly by wire (comenzi electrice asistate de un calculator ce analizeaza parametrii de zbor in loc de comenzi mecanice si hidraulice), materiale compozite in structura aeronavei, capacitate ridicata de upgradare a sistemelor electronice.

Modelul 800 al seriei 737 de la Boeing se bazeaza pe platforma clasica a acestei serii, dar este dotat cu propulsoare economice si are o aerodinamica ameliorata, cum ar fi aripile pliate spre virf, in unghi de 90 de grade, ceea ce ii da o nota distinctiva.

Integral in Cotidianul