Clasamentul celor mai importante zece inovatii in domeniul masinilor, intocmit de „The Independent” si preluat de The Star.co.za, claseaza pe primele trei pozitii inventiile care contribuie la siguranta pasagerilor si a autovehiculului.

Perna salvatoare. Airbagul, inventat in 1951, de americanul John W. Hetrick, a fost imbunatatit cu senzori pentru detectarea impactului. Inovatia a fost adoptata pentru prima data in 1967, de Chrysler. O serie experimentala de masini cu airbag a fost produsa de Ford in 1971, dar la soferi a ajuns abia in 1973, prin intermediul General Motors.

Centura de siguranta. Inventata in 1900 de George Cayley, centura a fost folosita pentru prima data de pilotul Adolphe Pegoud, primul care a zburat cu aeronava rasturnata, in 1913. Dupa expozitia auto de la New York (1958), centura devine un echipament standard al masinilor.

Pornire codificata. Masinile pot fi prevazute cu chei de contact care transmit motorului o criptologie avansata prin care se declanseaza pornirea. Acum, un cod incorect (fraudulos) poate alerta, prin satelit sau comunicare prin telefon mobil, o firma de securitate.

Cautare avansata. GPS (Global Positioning Service) este un sistem care transmite date despre locul unde se afla masina. Firma Pioneer a fost prima care a inventat sistemul GPS pentru masini in 1990, in timp ce Honda a folosit primul sistem de navigare cu ajutorul satelitilor in 1983.

Frane bune. Sistemul ABS este folosit impotriva blocarii franelor si a fost dezvoltat in 1929-1930, de firmele germane Bosh si Mercedes-Benz, pentru aeronave. Primul sistem complet ABS pentru masini a fost instalat pentru clasa S a Mercedes-Benz, in 1978.

Senzor de viteza. Avand la baza tehnologia folosita de James Watt la construirea locomotivelor, contorul a fost lansat de Ralph Teetor in 1945, care era deranjat ca soferul lui marea viteza masinii si o incetinea in functie de ceea ce vorbea. Prima masina cu noul sistem a fost Chrysler Imperial, in 1958.

Hibridul. Motor cu combustie interna si baterie reincarcabila la o sursa de electricitate definesc masina electrica PHEV. „Hibridul” protejeaza mediul si reduce dependenta de petrol. Desi PHEV nu este produs, Toyota, General Motors si Ford si-au anuntat intentia de a fabrica acest autoturism.

de Catalin Balan

integral in EvZ