De asemenea, un avans va fi inregistrat si de leasingul de echipamente, valoarea bunurilor finantate pe acest segment urmand sa ajunga la sfarsitul lui 2007 la 941,7 milioane de euro, cu 40,13% mai mult decat nivelul inregistrat in 2006, atingand o pondere de 22% in totalul bunurilor finantate, potrivit datelor ALB.

Avansul pe acest segment este explicat de ritmul sustinut al cresterii economice romanesti in ansamblu, in ultimii ani, cat si datorita necesitatii de modernizare, de retehnologizare a industriei romanesti, ca urmare a cerintelor directivelor UE.

Desi va detine in continuare cea mai mare pondere in totalul bunurilor finantate, leasingul auto isi va restrange ponderea de la 75% in 2006, la 70% in acest an, iar valoarea acestui segment va creste cu 24,51% in 2007, la 3,048 miliarde de euro.

"Ponderea finantarilor pentru vehicule este inca dominanta in raport cu celelalte categorii de bunuri finantate, insa este in continua descrestere de la 88% in 2003", a declarat presedintele ALB, Kerem Sekizyarali.

ALB: Piata leasingului va atinge 4,3 miliarde de euro la finele anului

In contextul inregistrarii unui avans pana la finele acestui an pe toate segmentele de leasing, intreaga piata va creste in acest an, potrivit estimarilor ALB, cu 31,57% fata de 2006, pana la un nivel de 4,3 miliarde de euro.

Cu toate acestea, ALB atrage atentia ca se poate observa atat la nivelul Asociatiei, cat si la nivelul intregii piete o incetinire brusca in acest an a ritmului de crestere, ceea ce demonstreaza atingerea unui stadiu de maturizare a pietei romanesti si un inceput de saturatie pe unele segmente ale cererii, cum ar fi cel auto.

Totodata, presedintele Asociatiei a estimat ca anul viitor piata de leasing din Romania ar putea ajunge la un nivel de 5,59 miliarde euro, in crestere cu 30% comparativ cu valoarea estimata pentru acest an.

"Cred ca anul viitor finantarile in leasing pentru echipamente si imobiliare vor fi mai atractive, dar si segmentul de vehicule comerciale, precum camioanele si autobuzele pentru transportul public", a afirmat Sekizyarali.

El a aratat ca ponderea finantarilor pentru achizitia de vehicule ar trebui sa fie de 55% din totalul pietei de leasing, in timp ce echipamentele ar trebui sa reprezinte 30-35%, iar segmentul de imobiliare 10%. "Aceste procente ar putea fi atinse chiar anul viitor", a adaugat Sekizyarali.

Legea IFN ar putea fi aprobata pana la finele anului

Din totalul de 217 institutii financiare nebancare inscrise in Registrul General al Bancii Nationale a Romaniei, 46% reprezinta companii de leasing financiar, iar firmele care desfasoara activitati multiple de creditare, printre care si leasing, cumuleaza 43%, potrivit declaratiilor sefului Serviciului Reglementare Activitati Financiare si IFN in cadrul BNR, Angela Dimonu.

Companiile de credite de consum si cele de garantare a creditelor reprezinta cate 3% din total, cele de microfinantare - 4%, credite ipotecare - 1% si firmele de factoring - 0,5%. Societatile respinse de banca centrala sau care s-au retras de la inregistrare au totalizat 55 de entitati.

In cadrul Registrului special, cu cerinte suplimentare fata de Registrul general, figureaza 37 de companii, dintre care 14 firme de leasing, 20 companii cu activitati multiple de credite, doua fonduri de garantare si o societate de credit de consum.

Anul 2006 si prima parte a acestui an au adus importante modificari legislative cu impact asupra activitatii de leasing, se arata in comunicatul de presa al ALB.

Un articol de Adina Vlad

Integral in Curierul National