Asociatia Mondiala a Ziarelor a intrebat 22 de analisti media, academicieni, specialisti in industria de presa scrisa sau internet despre cum vor arata ziarele in 2020. Raspunsurile lor vor face obiectul unei carti ce va fi in curand publicata in cadrul proiectului “Viitorul ziarelor” si va fi destinata exclusiv membrilor asociatiei.

Indiferent de modul in care vad ziarele in termeni de design, continut sau brand, majoritatea celor chestionati leaga viitorul presei de internet.

Publisherii, spune Gerd Finkbeiner, presedinte Man Roland, Germania, vor functiona ca si retele de stiri. Acestea vor genera continut pe care il vor trimite publicului printr-o multitudine de canale. Receptorii mesajelor vor dori tot mai mult sa decida singuri pe ce tip de canal si cand sa primeasca stirile, previzioneaza el.

Craig Newmark, fondator al Craiglist.org din Statele Unite ale Americii, estimeaza ca, in masura in care media digitale iau o felie tot mai mare din industria informatiilor, publicul va avea nevoie de stiri in care sa isi plaseze increderea asa cum a facut-o initial cu ziarele. Tot despre incredere vorbeste Flavio Ferrari, CEO al IBOPE Media Information din Brazilia. “Brandul unui ziar este cea mai mare valoare a lui”, spune acesta.

Ceea ce diferentiaza un ziar de concurenta sa, chiar daca aceasta este la fel de capabila sa gestioneze si sa distribuie informatii, este brandul. Iar in cazul unui ziar, acesta reprezinta, potrivit lui Ferrari, increderea cititorilor bazata pe presupusa expertiza a celor care creeaza continutul de a intelege lumea, de a identifica ceea ce este cu

adevarat relevant pentru public, de a investiga si relata distingand clar intre fapte, opinie si publicitate.

Consultantul media american Jeff Jarvis are mare incredere in presa tiparita. El spune chiar ca in unele tari piata tipariturilor va creste, nu doar ca va continua sa

existe. Mai mult, este de parere ca moartea ziarelor nu ar trebui plansa, atata timp cat metodele jurnalistice care duc la crearea lui acum vor continua sa existe. “Un ziar nu ar trebui sa se identifice cu mediul pe care apare. Nu este doar hartie”, spune el.

integral in Bussines Standard