Sebastian Vladescu, fost secretar de stat in Ministerul Economiei si Finantelor, considera ca Ford ar fi dispus sa astepte clarificarea problemei ajutorului de stat la Automobile Craiova, investigata de Comisia Europeana, pana in martie-aprilie 2008, potrivit NewsIn.

La inceputul acestei luni, Comisia a declansat o investigatie in aceasta directie, suspectand ca privatizarea s-a facut printr-o licitatie supusa unor conditii care au condus la un pret de vanzare mai mic. Intre timp AVAS spune ca raspunsul asteptat din partea Comisiei in urma unei notificari intr-o privatizare vine prea greu si cauta acum solutii pentru evitarea altor investigatii europene.

Daca se decide ca Romania a incalcat Tratatul de aderare la UE, prin acordarea de ajutoare de stat, Ford va putea cere anularea contractului de privatizare.

"Nu pot da o data clara, dar cred ca primavara lui 2008 este data limita pentru ca Ford sa inceapa operatiunile la Craiova, pana in martie-aprilie, avand in vedere ca prin contractul de privatizare se prevede ca aceasta sa preia efectiv actiunile in ianuarie", a declarat Vladescu, pentru agentia de stiri NewsIn.

Guvernul a transmis in aceasta saptamana catre Comisia Europeana primele raspunsuri

Vladescu nu crede ca prevederile contractului de privatizare ar incalca reglementarile in domeniul ajutorului de stat ale UE si ca “investigatia Comisiei Europene este cauzata de o lipsa de comunicare”.

Potrivit declaratiilor fostului secretar de stat, executivul a transmis in aceasta saptamana Comisiei raspunsuri la un prim set de intrebari ale CE referitoare la privatizarea Automobile Craiova, urmand ca saptamana viitoare sa mai trimita o alta serie de raspunsuri.

Ca urmare a investigatiei declansate de catre Comisia Europeana la data de 10 octombrie, Guvernul a aprobat miercurea trecuta (17 octombrie) un memorandum prin care sunt suspendate dezbaterile parlamentare pe marginea proiectului de lege pentru privatizarea societatii Automobile Craiova.

Termenul pana la care vor fi suspendate discutiile nu a fost stabilit, fiind prevazut doar ca acest lucru se va intampla "pana la emiterea unei decizii de catre Comisia Europeana referitoare la privatizarea acestei societati".

Ce analizeaza Comisia Europeana

Potrivit Comisiei Europene, Romania a impus niste conditii privatizarii, si anume producerea a minimum 200.000 de masini in cel de-al patrulea an de la privatizare, continuarea activitatii curente timp de patru ani si pastrarea tuturor fostilor angajati ai Automobile Craiova si Daewoo Romania.

“In plus, Romania pare sa fi schimbat conditiile privatizarii intr-un stadiu ulterior al procesului, ceea ce ar fi putut implica elemente suplimentare de ajutor, arata Bruxelles-ul”, relateaza NewsIn.

In contractul de privatizare publicat de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului sunt prevazute mai multe obligatii postprivatizare pentru Ford.

Obligatiile se intind pe o perioada de patru ani si se refera la activitatea companiei, la numarul de salariati, fiind prevazute si sanctiuni in cazul producerii unei productii mai mici etc.

AVAS: pronuntarea Comisiei Europene asupra privatizarii dureaza prea mult

Laszlo Gyerko, vicepresedintele Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului, a declarat pentru HotNews.ro ca in prezent sunt discutii in cadrul autoritatii pentru gasirea unor solutii care sa impiedice aparitia altor investigatii din partea Comisiei Europene.

"Aceasta idee s-a conturat dupa semnalele venite din partea Comisiei Europene in cazul mai multor privatizari, respectiv Automobile Craiova si Tractorul. Pe masura ce trece timpul se contureaza tot mai mult ideea ca nu mai putem continua asa. Termenul legal de pronuntare al Comisiei Europene, care poate veni dupa o perioada cuprinsa intre 6 si 18 luni este prea mare", a precizat Gyerko.

In sprijinul ideii de gasire a unor solutii, oficialul AVAS invoca interesul national.

“Eu personal as merge pe ideea ca sunt anumite societati, cum este cazul si al Automobile Craiova, al caror proces de productie nu trebuie intrerupt, asa cum trebuie pastrat si personalul angajat. In asteptarea raspunsului de la Comisia Europeana, societatile n-au venituri si mor, iar investitiile din regiune se pierd. Nu putem sa avem numai mall-uri in regiune”, a explicat Laszlo Gyerko.

Comisia ancheteaza deja privatizarea Combinatului Siderurgic de la Roman si a Uzinei Tractorul din Brasov. Ford a achizitionat recent pachetul majoritar al uzinei craiovene contra sumei de 57 de milioane de euro.

Contractul de privatizare al Automobile Craiova, fosta Daewoo, cu compania Ford a fost semnat in 12 septembrie, la Salonul International Auto de la Frankfurt. Producatorul american a platit 57 de milioane de euro pentru 72,4% din actiunile societatii craiovene.

Firma s-a angajat sa faca investitii substantiale de 675 de miloane de euro in fabrica de la Craiova, dar si achizitii de produse si componente de pe piata interna in valoare de un miliard de euro, pana in 2012.

De asemenea, Ford va infiinta 30 000 de locuri de munca, pentru valorificarea potentialului uman din zona.