Deputatii din Parlamentul European au adoptat miercuri, la Strasbourg, un raport ce propune ca nivelul mediu de emisii de la autoturismele comercializate sa nu depaseasca 125g de dioxid de carbon pe kilometru, incepand cu 1 ianuarie 2015.

Documentul, realizat de Chris Davies (ALDE, UK), reprezinta o solutie pentru diminuarea emisiilor de gaze, in conditiile in care 19% din emisiile de CO2 produse in Uniunea Europeana provin de la autoturisme si vehicule comerciale usoare, se precizeaza intr-un comunicat la PE.

Comisiei Europene si-a exprimat deja dorinta de a stabili o legislatie obligatorie in privinta emisiilor de CO2 de la autoturisme, pas necesar pentru ca Uniunea sa atinga obiectivul de reducere a emisiilor de gaze cu efect de sera cu cel putin 20% pana in 2020, comparativ cu nivelurile din 1990.

Parlamentul insista asupra faptului ca incepand cu 1 ianuarie 2020, nivelul mediu de emisii nu trebuie sa depaseasca 95g CO2/km, iar obiectivele pe termen lung trebuie confirmate sau revizuite de Comisie cel mai tarziu pana in 2016. Deputatii europeni anticipeaza ca aceste obiective vor necesita reduceri suplimentare ale emisiilor pana la 70g de CO2/km sau mai putin pana in 2025.

Raportul lui Davies propune introducerea, de la 1 ianuarie 2011, a unui nou mecanism de piata inchis, sistemul de reducere a cotei admise de carbon (CARS), care sa impuna producatorilor si importatorilor sa plateasca penalizari proportionale cu fiecare depasire a limitelor de emisii pe masina vanduta.

Aceste penalizari trebuie sa fie contrabalansate de credite rambursabile acordate autoturismelor nou omologate ale aceluiasi producator si care au emisii sub curba valorilor limita.

Raportul considera ca sanctiunile aplicate pentru depasirea nivelului de g/km trebuie sa fie mai mari decat recompensele acordate.