Administratorii de fonduri percep comisioane mai mari pentru pensiile facultative, insa nivelul mai ridicat al contributiilor si deductibilitatea fiscala asociata acestora fac ca pensiile private facultative (pilonul III) sa para, in acest moment, mai avantajoase decat cele obligatorii (pilonul II).

Pana pe 17 ianuarie 2008 insa, administratorii de fonduri se vor concentra pe acestea din urma, care, datorita faptului ca sunt impuse de stat, vor asigura volume de afaceri mai importante.

In loc sa stea sa asculte „textele“ promotionale ale agentilor de marketing de pe pilonul II, viitorii pensionari ar face insa mai bine sa compare oferta fondurilor facultative si sa aleaga din ea, pentru a-si asigura un grad cat mai ridicat de autonomie financiara la batranete.

Privatizarea partiala „fortata“ a sistemului public de pensii, prin introducerea pilonului II, al pensiilor obligatorii administrate privat, a creat, pentru prima data in Romania, o legatura directa intre nivelul contributiilor platite de salariati si cuantumul pensiei pe care acestia urmeaza sa o primeasca dupa retragerea din activitate.

Angajatii au drept de proprietate asupra conturilor lor de acumulare si nu mai depind de arbitrarul capriciilor electorale ale diferitelor regimuri politice. Cu toate acestea, asa cum este conceput si aplicat in Romania, sistemul pilonului II nu pare, cel putin deocamdata, capabil sa ofere beneficii suplimentare substantiale viitorilor pensionari.

Dat fiind conceptul contradictoriu de „privatizare obligatorie“, nivelul extrem de mic al procentului din contributii transferat in administrare privata si legislatia restrictiva vizavi de politica de comisionare a administratorilor, pilonul II va juca, mai degraba, rolul de „poligon de incercare“ pentru adevarata privatizare a sistemului de economisire pentru pensie: pensiile private facultative.

Contributii mai mari

Printre alti factori, nivelul randamentelor investitionale ale fondurilor de pensii private depinde in buna masura de cuantumul sumelor acumulate din contributii.

Cu cat aceste sume sunt mai mari, cu atat rezultatul obtinut este mai avantajos, din doua motive: procentele de crestere se aplica unor cifre mai mari, iar povara comisioanelor pe care administratorii trebuie sa le achite la fiecare tranzactie este mai redusa.

Din acest punct de vedere, legislatia pilonului III este net avantajoasa in comparatie cu a pilonului II. Potrivit Legii 204/2006 privind pensiile facultative, contributia la un fond de pensii facultative poate fi de pana la 15% din venitul salarial brut sau din venitul asimilat acestuia al persoanei care adera la un fond de pensii facultative.

In plus, reprezentantii Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP) au spus, in mai multe randuri, ca intentioneaza sa elimine acest prag al contributiilor, astfel incat participantii sa poata contribui cu sume mai mari la fondurile alese.

Prin comparatie, la pilonul II, cota de contributie este de doar 2% din veniturile brute lunare care reprezinta baza de calcul pentru contributia individuala de asigurari sociale. Urmand ca, in termen de opt ani de la inceperea activitatii de colectare, sa se majoreze la 6%, cu o crestere de 0,5 puncte procentuale pe an.

Deductibilitate fiscala

Fraza-sablon cu care autoritatile promoveaza pilonul II este aceea ca sistemul pensiilor private obligatorii „nu presupune costuri suplimentare nici pentru angajat, nici pentru angajator“. Este adevarat, dar nici beneficiile suplimentare la cele oferite de sistemul public de pensii nu pot fi spectaculoase, chiar si la o cota de contributie de 8%.

In schimb, avantajul pensiilor private facultative este acela ca sumele cu care se contribuie la fonduri pot fi impartite intre angajat si angajator, ambii beneficiind de deductibilitate fiscala.

Astfel, suma reprezentand contributii la fonduri de pensii facultative este deductibila pentru fiecare participant din venitul salarial brut lunar sau din venitul asimilat acestuia in limita a 200 de euro intr-un an fiscal.

Mai mult, si contributiile la fondurile de pensii facultative ale unui angajator, proportional cu cota acestuia de participare, sunt deductibile, la calculul profitului impozabil, in limita a 200 de euro anual pentru fiecare participant.

De asemenea, daca la pilonul II pot participa doar angajatii asigurati in sistemul public de asigurari sociale obligatorii, la pilonul III sunt acceptate toate persoanele care inregistreaza venituri de natura salariala, inclusiv din activitati independente si profesii liberale.

Comisioane maxime mai mari

La presiunea sindicatelor, autoritatile au fixat, pentru pilonul II, praguri maxime destul de joase pentru comisioanele de administrare pe care administratorii de fonduri le pot percepe din contributiile platite de participanti si din activul net al fondurilor.

Astfel, administratorii pot percepe un comision de maximum 2,5% din fiecare contributie platita de participanti, inainte de transformarea acestora in unitati de fond. De asemenea, administratorii pot retine lunar, sub forma de comision de administrare, un procent de maximum 0,05% din activul net al fondurilor pe care le gestioneaza.

integral in Saptamna Financiara