Marii retaileri vor continua sa muste puternic din felia micilor buticari, pentru a castiga 50% din comert.» Amenintarile pentru marile magazine sunt scumpirea terenurilor, concurenta acerba si lipsa angajatilor.

In urmatorii ani, piata de retail autohtona va creste spectaculos - de la 40 de miliarde de euro in 2007 la 100 de miliarde de euro in 2010 - si va suferi mutatii importante, se arata intr-un raport al Carrefour Romania, companie care detine o cota de 50,5% pe segmentul hipermarketurilor.

Potrivit cifrelor de afaceri pe 2006, cel mai mare jucator din piata romaneasca de retail este grupul Metro - cu 1,8 miliarde euro si o cota de piata de 35%, urmat de grupul Rewe - cu 1,2 miliarde euro si o cota de 24% si de Carrefour - cu 607 milioane euro si o cota de 12%.

"Daca in 2001 ponderea comertului modern, realizat prin marile magazine, era de numai 19%, in 2010 va fi depasit procentul de 50", a declarat ieri Andreea Mihai, directorul de marketing al Carrefour. Cu alte cuvinte, marii jucatori de pe piata vor continua sa muste agresiv din felia magazinelor de cartier si a micilor buticari, pentru a castiga clientii acestora. Totodata, magazinele moderne isi vor continua achizitiile si fuziunile.

Formele moderne de comert detin ponderi mult mai mari in celelalte tari europene, comparativ cu Romania, ceea ce lasa o mare marja de manevra jucatorilor din piata autohtona. "In Franta ponderea comertului modern era de 96% in 2006, in Polonia - de 57%, in Grecia - de 50% si in Turcia - de 51%.

In Bucuresti, ponderea comertului modern a atins 60% in 2006, fata de 49% in 2005, dar Capitala este inca o piata atractiva, deloc saturata", a precizat Mihai.

Daca in Franta exista cate un supermarket, hipermarket sau discounter la circa 5.638 de locuitori, in Romania avem un magazin de acest tip la 52.100 de locuitori - a mai explicat reprezentanta Carrefour.

Fascinati de cumparaturi

Marii retaileri au luat in calcul mai multe puncte tari ale pietei autohtone atunci cand au investit in Romania sau cand si-au planificat expansiunea. Astfel, romanii sunt fascinati de cumparaturile in magazinele moderne, pe care le considera cele mai atractive forme de comert.

Clientii marilor retele sunt receptivi la nou si la beneficiile aduse de cumparaturile efectuate in supermarketuri sau hipermarketuri.

Principalele oportunitati ale pietei de retail sunt - in viziunea Carrefour - existenta unor regiuni inca neacoperite de comertul modern, cresterea continua a veniturilor romanilor (tradusa in majorarea puterii de cumparare) si impunerea unor standarde de calitate in comert de catre Uniunea Europeana.

Afacerile marilor comercianti sunt stimulate si de evolutiile economice favorabile din Romania. "Faptul ca salariile au crescut cel putin cu 25%, ca rata inflatiei a scazut, ca somajul este practic inexistent in zonele urbane ajuta piata sa se dezvolte", a punctat Andreea Mihai.

integral in Romania Libera