Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADR) a atribuit fara licitatie firmei portugheze „Lena Engeharia e Construcoes” contractul de 14 milioane de euro pentru construirea unui pasaj subteran pe soseaua Bucuresti-Ploiesti, intre podul Baneasa si aeroportul Baneasa.

Asa reiese din anuntul de achizitie publicat in Monitorul Oficial la sfarsitul saptamanii trecute.

Firma a intarziat, insa, termenele de executie la alte lucrari de extinere a drumului si de construire a podurilor pe DN1 intre Baneasa si Otopeni, fiind criticata, in luna mai, de premierul Calin Popescu-Tariceanu, care i-a trimis o scrisoare in acest sens ambasadorului Portugaliei la Bucuresti.

Potrivit unor surse din domeniu, largirea soselei Bucuresti-Ploiesti, constructia celor doua poduri si a celor doua pasaje pietonale prevazute in proiect trebuia sa fie gata in octombrie 2006, insa prelungirea termenului a fost acceptata de autoritati, motivul invocat fiind dificultatile in realizarea exproprierilor.

Portughezii au promis ca traficul se va putea desfasura normal de la 30 noiembrie.

Surse din CNADR afirma ca acest nou contract a fost acordat fara licitatie intrucat viitoarele lucrari si cele deja existente pe DN1 (de la aeroport spre Otopeni) sunt „in zone interdependente”.

Compania invoca un articol din ordonanta cu privire la achizitiile publice, potrivit caruia se aplica negocierea directa atunci cand e necesara achizitionarea unor lucrari sau servicii suplimentare ori aditionale neincluse in contractul initial, dar care au devenit necesare „datorita unor circumstante neprevazute”.

Valoarea nu trebuie sa depaseasca 50 la suta din cea a contractului initial, iar lucrarile trebuie sa fie „strict necesare” pentru indeplinirea acestuia. Executivul a girat acest proiect, conform surselor din CNADR, intr-o hotarare de guvern din 23 mai 2007, ale carui anexe sunt, insa, clasificate.

Grecu: Organizarea unei licitatii ar fi prelungit lucrarea

Presedintele Companiei de Autostrazi, Mihai Grecu, a declarat pentru HotNews.ro ca organizarea unei licitatii „ar fi prelungit intervalul de constructie”. El a spus ca Lena avea avantajul de a avea deja organizarea de santier si pe acela de a fi in apropierea santierului deja existent.

„Trebuie sa ne gandim ce inseamna fiecare zi de intarziere. Ma indoiesc ca s-ar fi obtinut un pret mai bun la o licitatie, dat fiind ca o alta firma ar fi trebuit sa aiba cheltuieli suplimentare pentru resurse”, a declarat Grecu. El spune ca, inainte de a decide atribuirea directa, a primit avizul Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice.

Grecu a mai declarat ca intarzierile inregistrate in lucrarile de la DN1 de catre firma portugheza au drept cauza derularea greoaie a procedurilor de expropriere.

Lucrarile vor incepe in decembrie

Conform anuntului de achizitie, publicat in 9 noiembrie 2007 in Monitorul Oficial, pasajul subteran e incadrat in lucrarile de fluidizare a traficului pe DN1. Acestea au inceput in anul 2005 si sunt aproape de finalizare, in baza unui contract de 32 milioane euro, atribuit portughezilor.

Obiectul contractului din 2005: „fluidizarea traficului pe DN 1 - largire DN1 intre Aeroportul Baneasa (km 7+535) si Pasajul Otopeni (km 11 + 938)”.

In cazul pasajului subteran, la inceputul anului, intr-o sedinta de Guvern, ministrul de atunci al Transporturilor, Radu Berceanu, a expus Executivului cele doua variante: atribuirea directa a contractului, dar cu inceperea imediata a lucrarilor si termen de executie pana la sfarsitul anului, sau organizarea unei licitatii.

Proiectul a fost preluat de noul ministru al Transporturilor, Ludovic Orban, care a promis ca lucrarile vor incepe la 1 septembrie. In final, contractul a fost atribuit la 10 octombrie, in urma negocierii dintre firma portugheza si CNADR.

Sectorul de drum sub care se va construi pasajul a fost preluat de Ministerul Transporturilor de la Consiliul General al Capitalei, in anul 2006, printr-o hotarare de Guvern.

Surse din CNADR ne-au spus ca lucrarile la pasaj vor incepe cel mai devreme in decembrie, iar termenul pentru executia lucrarii este de 12 luni. Circulatia se va desfasura pe doua benzi pentru fiecare sens.