Gabriel Kreindler, Lucian Turea si Andrei Negut, olimpici internationali la Matematica si cu studii universitare in Romania, Marea Britanie si SUA, au discutat online cu cititorii HotNews.ro

de Raluca Pantazi     HotNews.ro
Luni, 26 mai 2014, 18:22 Olimpiada_Matematica


Gabriel Kreindler, Andrei Negut si Lucian Turea
Foto: Colaj / Sursa: Arhiva personala
Care sunt marile diferente intre universitatile din Statele Unite ale Americii si cele din Marea Britanie? Ce trebuie sa stie liceenii care vor sa studieze in strainatate si cand trebuie sa inceapa pregatirea pentru SAT sau TOEFL? Ce jocuri prefera un matematician? Despre toate acestea au discutat online Gabriel Kreindler, Lucian Țurea si Andrei Negut, studenti de exceptie care fac parte din generatia de “medaliati” la Olimpiada Internationala de Matematica intre anii 2000 - 2009. Lucian Țurea a facut matematica la Universitatea din Bucuresti si acum lucreaza in IT, Gabriel Kreindler isi face doctoratul la Massachusetts Institute of Technology, iar Andrei Negut este doctorand la Columbia University.
  • Anul acesta, se implinesc 55 de ani de la prima olimpiada internationala de matematica din istorie, organizata la Brasov
  • ​HotNews.ro si The Group au lansat cu aceasta ocazie sectiunea Prima Olimpiada Internationala de Matematica, Romania, 1959, cu sprijinul Societatii de Stiinte Matematice din Romania

Gabriel Kreindler
Foto: Arhiva personala
Gabriel Kreindler (27 de ani) a obtinut medalii de argint la Olimpiadele Internationale de Matematica din 2003 si 2004 si medalie de aur in 2005. Dupa liceu a urmat facultatea Princeton, in Statele Unite, pe care a absolvit-o cu o licenta in matematica. A urmat un master in economie la Oxford, dupa care a lucrat un an in Maroc intr-un studiu de cercetare legat de microcredit. Din 2012 este student doctorand in economie la Massachusetts Institute of Technology (MIT) in Cambridge, SUA, unde studiaza potentialul tehnologiilor in combaterea saraciei si a coruptiei. UPDATE: Citeste aici un interviu acordat HotNews.ro de catre Gabriel Kreindler.

Cateva dintre raspunsurile lui Gabriel Kreindler la intrebarile cititorilor HotNews.ro:
  • Matematica nu m-a atras de mic, insa am avut un profesor fantastic in gimnaziu, care deopotriva m-a intimidat, provocat si atras catre mate. La fel la liceu: nu am scris niciodata un eseu la romana cu placere, pentru ca (...) regulile erau incredibil de rigide.
  • Insa la facultate a inceput sa-mi placa grozav ideea de a scrie bine. Asta s-a intamplat din nou din cauza unui prof care m-a provocat (si care m-a ajutat) sa invat sa scriu lucid si convingator.
  • Cred ca Romania, ca si multe alte tari, nu investeste in mod chibzuit in educatie. Exista o atentie deosebita acordata elitelor, in detrimentul celorlalti, si acest lucru contribuie la nivelul mai slab de pregatire al majoritatii. Asta se poate vedea in clase, unde profesorii prefera sa lucreze cu cei buni.
  • La nivelul statului, exista acelasi bias. De exemplu, olimpicii primesc premii mari (in bani) de la stat, ceea ce nu mi se pare necesar. Si eu am primit aceste premii. Nu stiu pe nimeni care sa fi invatat mai mult de dragul banilor, deci care le e rostul?
  • Sigur ca ii unge pe suflet pe romani sa stie ca "valorile" sunt recompensate (de fapt a fost si un scandal cand premiile nu au fost acordate acum cativa ani). Insa e foarte posibil ca acei bani sa fie mai util folositi altfel.
  • Cred ca reforma BAC-ului in 2011 a fost un pas bun, un rau necesar, in masura in care generatiile viitoare o sa fie constiente ca nu se poate copia (la fel de mult). 
  • In SUA programul este bine incadrat si munca este destul de egal repartizata in cursul semestrului. Cursurile au des teme sau alte proiecte in fiecare saptamana. Cand vine sesiunea, ai deja 50-70% din nota asigurata.
  • La Oxford pentru mine a fost exact invers: toata nota era determinata de un singur examen (unde era obligatoriu sa te prezinti in roba academica...), la sfarsitul anului, ceea ce e destul de stresant! Oxford si Cambridge mai au sistemul de "tutoriale" http://goo.gl/wc0nzD.
  • Fie ca vor sa mearga in SUA sau UK, e recomandat [ca liceenii - n.red.] sa inceapa sa se pregateasca din timp. Pentru SUA, asta inseamna la inceputul clasei la 11-a, pentru ca aplicatiile se trimit la inceputul clasei a 12-a. Trebuie teste standardizate (SAT, TOEFL), scrisori de recomandare, foi matricole, si multa atentie in completarea aplicatiei (mai ales pentru scrierea eseurilor). In plus, conteaza activitatile extra-curriculare, fie ele olimpiade, cluburi, initiative interesante, etc.
  • Din punct de vedere al costurilor, in state scoala este foarte scumpa, dar la universitatiile de top studentii primesc burse (aproape) integrale. In UK taxele sunt mai mici, dar si burse mai putine.

Lucian Turea
Foto: Hotnews
Lucian-Gabriel Țurea (25 de ani) a obtinut medalie de argint la Olimpiada Internationala de Matematica din 2007, organizata in Vietnam. In acelasi an, a castigat medalie de aur la Olimpiada Internationala de Matematica si Fizica din Kazahstan si medalie de aur cu punctaj maxim la Balcaniada de Matematica. Lucian Turea este singurul olimpic international la matematica din 2007 care a ramas in tara, unde a urmat Facultatea de Matematica din cadrul Universitatii din Bucuresti, lucreaza in informatica la o companie privata si le preda liceenilor din lotul national de matematica.

Cateva dintre raspunsurile lui Lucian-Gabriel Țurea la intrebarile cititorilor HotNews.ro:
  • Pentru mine matematica a fost ceva natural, dar probabil ca poate fi vazuta si ca o pasiune. Ce stiu e ca am fost atras de stiintele exacte, si le intelegeam mult mai usor decat disciplinele umaniste.
  • Ce m-a ajutat foarte mult a fost faptul ca lucram din proprie initiativa, nu pentru ca eram "impins de la spate".
  • Citeam materia din clasele mai mari. Am inceput prin clasa a V-a si diferenta era in general de 3-4 clase, dar asta era mai mult citit. De lucrat, erau doar anumite tehnici de rezolvare, pe care imi e greu sa le incadrez la o clasa anume.
  • Pentru mine, matematica "de performanta" a inceput practic in clasa a VII-a. Chiar daca am participat si in clasele a V-a si a VI-a, nu am avut rezultate foarte bune. Stiu ca atunci era concursul Cangurul, la care am participat incepand cu clasa a V-a. Cred ca ciclul primar e cam devreme pentru astfel de concursuri.
  • Matematica pura inseamna in principiu cercetare si predare in mediul universitar; e cam singura optiune. Pe mine nu m-a atras asta, asa ca a trebuit sa gasesc altceva. Inca din liceu imi placea si informatica, deci schimbul catre IT a fost o decizie usoara.
  • Jocurile de Warcraft 3 de la olimpiada aproape au ajuns un concurs separat :) In continuare am ramas fan al jocurilor Blizzard.
Andrei Negut
Foto: Arhiva personala
Andrei Negut (28 de ani) a participat la trei editii ale Olimpiadei Internationale de Matematica, unde a obtinut medalie de argint in 2002 si 2003 si medalie de aur in 2004. A urmat cursurile Universitatii Princeton pe care le-a absolvit in 2008 cu distinctia Summa cum Laude, cu teza “Laumon Quasi ag Spaces and Many-Body Systems”. A urmat apoi un master in Matematica la Harvard University, iar in prezent isi face studiile doctorale la Columbia University.

Cateva dintre raspunsurile lui  Andrei Negut la intrebarile cititorilor HotNews.ro:
  • Cred ca e natural sa fie un bias in favoarea materiilor reale si in dauna celor umane, pentru ca trebuie sa reflecte cererea si oferta din economie. Nu spun sa neglijam arta, literatura si celelalte discipline umaniste (ba chiar ar fi bine sa le sprijinim in continuare), dar nu trebuie sa ne asteptam sa scoatem la fel de multi licentiati in literatura ca licentiati in inginerie. Dar cantitatea nu inseamna neaparat calitate, si viceversa.
  • Poate ca n-o sa va vina sa credeti, dar am intalnit si la Princeton niste studenti de care ma miram cum au ajuns acolo. Erau considerabil mai slabi decat un student mediu din Romania. Explicatia e ca intrasera fie pe baza relatiilor unor parinti bogati, sau pentru ca li s-a spus cum sa fenteze sistemul si sa fie acceptati. Iar multi dintre acestia vor ajunge politicieni si lideri de companii in SUA, deci fiti fara grija, haul se deschide sub toate continentele.
  • Profesorii trebuie sa lucreze cu toti in mod egal, si sa ridice nivelul general al elevilor, dar de aici pana la a nu acorda acele premii in bani olimpicilor e cale lunga. Premiul pentru o medalie de aur la olimpiada internationala nu cred ca depaseste 2000 de euro, si daca punem banii astia cap la cap pe parcursul unui an, abia daca fac cat 30 de metri de autostrada. Sau cat un tun de calibru mic la vreun consiliu judetean.
  • Remunerarea si stimularea profesorilor este extrem de importanta, dar din pacate in Romania toti simtim un miros de coruptie cand auzim cuvintele "bani" si "profesor" in aceeasi propozitie. Iar in SUA, daca rogi un profesor sa faca pregatire benevola, se uita la tine ca si cum tocmai ai venit de pe planeta Lenin

  • Citeste mai jos raspunsurile integrale ale celor trei performeri la intrebarile cititorilor HotNews.ro:


Citeste mai multe despre   



Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.














6667 vizualizari

  • Intrebare (Luni, 26 mai 2014, 18:58)

    Vlad [anonim]

    Wow! Asa da interlocutori. Am urmatoarea intrebare pentru Gabriel Kreindler, care vad ca a facut studiile si in SUA, si in Marea Britanie: exista vreo diferenta in sistemul universitar pe care ai sismtit-o intre cele doua destinatii? Si care e mai tare: Princeton sau MIT?

    Pentru Lucian-Gabriel Țurea intrebarea este: cum ai simtit facultatea de Matematica dupa olimpiadele la care ai fost? Ai fost dezamagit de nivelul pe care l-ai intalnit? Eu am studii umaniste si nu stiu care este nivelul Facultatii de Matematica din tara. Multumim ca nu ai plecat!

    Pentru Andrei Negut: cum poti sa-ti iei licenta la Princeton cu summa cum laude? Ce ai facut? Ce trebuie sa faci ca sa primesti medalia Fields? Crezi ca ai putea sa "intri in posesia ei"?
    • Eficienta vs flexibilitate (Marţi, 27 mai 2014, 15:02)

      Gabriel Kreindler [hotnews.ro] i-a raspuns lui Vlad

      In SUA programul este bine incadrat si munca este destul de egal repartizata in cursul semestrului. Cursurile au des teme sau alte proiecte in fiecare saptamana. Cand vine sesiunea, ai deja 50-70% din nota asigurata. La Oxford pentru mine a fost exact invers: toata nota era determinata de un singur examen (unde era obligatoriu sa te prezinti in roba academica...), la sfarsitul anului, ceea ce e destul de stresant! Oxford si Cambridge mai au sistemul de "tutoriale" http://goo.gl/wc0nzD.

      Intre Princeton si MIT, cel mai tare pentru ce? De la un punct nu mai exista comparatii universal valabile. De exemplu, Princeton e reputat pentru ca profesorii acorda consiliere si atentie personala studentilor in facultate, ceea ce se intampla mai putin la MIT. Pentru mine, insa, departamentul de economie de la MIT este mult mai bun din punctul asta de vedere decat cel de mate de la Princeton.
    • Raspuns (Marţi, 27 mai 2014, 15:05)

      Andrei Negut [hotnews.ro] i-a raspuns lui Vlad

      Intrebarea are o parte retorica :) dar la nivel pragmatic lucrurile stau cam asa. Probabil cam 10% din absolventii de la Princeton termina summa cum laude, iar a fi printre ei e in mare pare o chestie de note. Deci odata intrat la Princeton, daca te tii de carte foarte serios si ai note bune, poti termina cu magna cum laude sau mai sus.

      Cat despre medalia Fields, aia e alta mancare de peste. Diferenta intre a avea note bune la o universitate buna si a obtine un premiu Nobel/Fields este astronomica.
    • r (Marţi, 27 mai 2014, 15:49)

      Lucian Turea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Vlad

      Comparatia nu e foarte "fair" - pentru ca olimpiada nu era la acelasi nivel cu liceul.
      Am fost putin dezamagit, dar nu de nivelul in sine, ci mai mult de atitudine, motivatie si felul cum se desfasoara lucrurile.
  • . (Luni, 26 mai 2014, 19:54)

    tirolez [utilizator]

    2 Intrebari pentru toti 3:
    1. Lucrati materia in avans? Daca da, incepand din ce clasa si cam care era decalajul(de ex. intr-a 7-a faceati materia de liceu)?
    2. Ce parere aveti despre explozia de concursuri de matematica, incepand inca de la clasa zero, cea mai mare parte din ele cu taxa? Nu le mentionez, probabil numele nu va spun nimic. Unii copii participa la cate 3-4, fara a le mai lua in calcul si pe cele de romana. Ati fi participat la ele sau e prea mult/prea devreme?
    • Raspuns (Marţi, 27 mai 2014, 15:07)

      Andrei Negut [hotnews.ro] i-a raspuns lui tirolez

      Cand eram eu la olimpiade (deci acum 10+ ani) lucrurile erau mai putin comerciale. Noi invatam ceva materie in avans, eu unul cam un an in avans, dar ne antrenam la tot felul de concursuri interjudetene (asa se numeau) care erau organizate de diverse scoli/inspectorate. Nu percepeau taxa, si chiar dadeau premii, iar noi eram ca in tabara si ne distram (mai si chiuleam de la scoala cu ocazia asta). Eram foarte entuziasmat de concursurile astea pe vremea mea, acum nu stiu daca mai au loc in acelasi spirit.
    • simplu dar dificil (??) (Marţi, 27 mai 2014, 15:14)

      Gabriel Kreindler [hotnews.ro] i-a raspuns lui tirolez

      1. La concursurile internationale, problemele sunt bazate pe o programa destul de simpla. Cu alte cuvinte, si un participant din gimnaziu poate intelege enunturile (si solutiile) problemelor; acestea nu contin concepte matematice foarte avansate. Frumusetea si eleganta acestor concursuri este ca problemele sunt greu de rezolvat, chiar daca au enunturi foarte simple.
      Cu alte cuvinte, nu, eu nu lucram materia in avans, insa incercam sa rezolv cat mai multe probleme interesante si grele.

      2. Cred ca la varsta aceea nu as fi decis eu daca sa particip sa nu! :)
    • r (Marţi, 27 mai 2014, 15:18)

      Lucian Turea [hotnews.ro] i-a raspuns lui tirolez

      1. Da, citeam materia din clasele mai mari. Am inceput prin clasa a V-a si diferenta era in general de 3-4 clase, dar asta era mai mult citit. De lucrat, erau doar anumite tehnici de rezolvare, pe care imi e greu sa le incadrez la o clasa anume.

      2. Pentru mine, matematica "de performanta" a inceput practic in clasa a VII-a. Chiar daca am participat si in clasele a V-a si a VI-a, nu am avut rezultate foarte bune. Stiu ca atunci era concursul Cangurul, la care am participat incepand cu clasa a V-a.
      Cred ca ciclul primar e cam devreme pentru astfel de concursuri.
  • Respect şi admiraţie (Luni, 26 mai 2014, 21:20)

    Roman [anonim]

    In primul rând respect şi admraţie pentru aceşti tineri! Aş avea câteva întrebări pentru toţi trei:
    Fără îndoială aveţi o inteligenţă extraordinară, cum e să fii foarte inteligent printre majoritatea oamenilor mai puţin inteligenţi? Cum e să trăieşti intr-o lume care îşi crează probleme, care pentru Dumneavoastră probabil sunt foarte simplu de rezolvat şi probabil deseori soluţiile vi se par evidente? Ce planuri aveţi pentru viitor? Matematica a venit ca o pasiune sau ca un lucru normal?

    Mă bucur că avem astfel de exemple! Bravo băieti :)
    • Raspuns (Marţi, 27 mai 2014, 15:21)

      Andrei Negut [hotnews.ro] i-a raspuns lui Roman

      Majoritatea problemelor din lumea asta imi sunt si mie la fel de greu de rezolvat si inteles ca si dvs. Doar problemele de matematica etc ne sunt mai accesibile, dar chiar si astea ne dau mai multe dureri de cap decat va puteti imagina.

      Pasiunea pentru orice activitate apare in diverse feluri la diversi oameni, as zice. Nu cred ca eu sunt mai pasionat de matematica decat un economist de economie sau un antreprenor de activitatea lui. Este o doza de naturalete in ceea ce facem, pentru ca avem o oarecare predispozitie, dar trebuie sa ne si chinuim adesea ca sa trecem peste hopurile din calea noastra.
    • Avem probleme (Marţi, 27 mai 2014, 15:24)

      Gabriel Kreindler [hotnews.ro] i-a raspuns lui Roman

      Nu ma simt niciodata printre oameni mai putin inteligenti. Cel mult, sper ca sunt destul de priceput la a rezolva un anumit tip de probleme. Am multe de invatat de la cei care sunt *si* mai priceputi decat mine, si enorm de invatat de la cei care se pricep la alte...

      "Problemele din lume" sunt ceea ce m-a motivat sa fac economie. Tot ce pot sa spun deocamdata este ca in cele mai multe cazuri solutiile nu mi se par evidente.
    • r (Marţi, 27 mai 2014, 16:13)

      Lucian Turea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Roman

      Problemele lumii nu sunt deloc simplu de rezolvat / nu au solutii evidente. Altfel... ar fi rezolvate deja!

      Pentru mine matematica a fost ceva natural, dar probabil ca poate fi vazuta si ca pe o pasiune. Ce stiu e ca am fost atras de stiintele exacte, si le intelegeam mult mai usor decat disciplinele umaniste.
  • . (Marţi, 27 mai 2014, 2:41)

    Radu Mircea [anonim]

    1. E admirabil ca inca avem performante remarcabile la olimpiadele de matematica. Insa bias-ul la nivelul educatiei liceale de elita in favoarea specializarii mate-info nu produce si efecte indezirabile?

    2. Mai ales pentru Gabriel:
    In ce masura cercetarea economica, in diferitele arii ale profesiei de economist (policymaking, academia, think tank-uri, consultanta) se poate ridica astfel incat sa aiba impact si relevanta sociala intr-o tara cu nivelul de dezvoltare al Romaniei?
    Ipotetic vorbind, unde ai vedea un posibil rol pentru un grup de economisti cu pregatirea ta?

    Merci anticipat si mult succes!
    • Raspuns (Marţi, 27 mai 2014, 15:25)

      Andrei Negut [hotnews.ro] i-a raspuns lui Radu Mircea

      Cred ca Romania inca trebuie sa ma investeasca in educatia mate-info daca vrem s-o luam inainte in concurenta europeana si mondiala. Fara inovatie, cercetare si tehnologie nu avem cum sa avansam.

      Asadar cred ca e natural sa fie un bias in favoarea materiilor reale si i dauna celor umane, pentru ca trebuie sa reflecte cererea si oferta din economie. Nu spun sa neglijam arta, literatura si celelalte discipline umaniste (ba chiar ar fi bine sa le sprijinim in continuare) dar nu trebuie sa ne asteptam sa scoatem la fel de multi licentiati in literatura ca licentiati in inginerie. Dar cantitatea nu inseamna neaparat calitate, si viceversa.
    • Rol (Marţi, 27 mai 2014, 16:00)

      Gabriel Kreindler [hotnews.ro] i-a raspuns lui Radu Mircea

      1. Cred ca bias-ul mate-info poate avea efecte negative, mai ales daca sunt studenti care ar prefera sa aleaga alta specializare, care insa nu este oferita la acelasi nivel.

      2. E o intrebare excelenta, la care si eu caut raspuns! :) Sunt multe puncte de abordare. Un raspuns simplu este ca actualul ministru al finantelor are un doctorat de economie (finante publice) de la Harvard :)

      Pe plan social, sunt un sustinator al "evidence-based policy." Vreau sa avem studii riguroase care ne spun care sunt interventiile care functioneaza (si care nu), fie ca sunt ale ONGurilor sau ale statului. De exemplu, in Franta se studiaza care sunt metodele eficace de a ajuta tinerii someri sa-si gaseasca o slujba. Ar fi foarte util sa existe astfel de studii si in Romania: http://goo.gl/quQOio.

      Un alt exemplu: dpmdv una din cele mai grave probleme sociale in Romania este situatia romilor. Este si o problema economica, pentru ca potentialul uman irosit este imens. Exista initiative non guvernamentale promitatoare, mai ales in educatie si sanatate, insa nu sunt la curent de nici un studiu de impact. Acestea sunt necesare, ca sa intelegem ce functioneaza, ce poate fi imbunatatit, si cum, si pentru a impinge discursul public intr-o directie constructiva.
    • r (Marţi, 27 mai 2014, 16:22)

      Lucian Turea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Radu Mircea

      Cred ca bias-ul este ok, atata timp cat exista optiuni si pentru cei care nu sunt pasionati de aceste discipline.
      Tehnologia a evoluat foarte mult in ultimii ani si cred ca e bine sa tinem pasul (cel putin!).
  • Orarul la facultate afara (Marţi, 27 mai 2014, 11:00)

    Ioana L. [anonim]

    Care este orarul la facultate in strainatate? De multe ori mi-am dorit sa plec sa studiez in afara, insa diferite motive m-au oprit, asa ca acum am curiozitati de ordin “organizatoric”. Intrebarea le este adresata lui Gabriel si lui Andrei, si as vrea daca pot sa imi spuaana pe toate nivelurile de educatie. Adica care era programul la Princeton, apoi la master la Oxford si acum la doctorat la MIT, pentru Gabriel. Si ce face la doctorat, ce studiaza?

    Intrebarea pentru Andrei este care era programul de studii la master la Harvard University si acum la doctorat la Columbia University. Ce ti-ai ales pentru doctorat, faci o problema?

    Pentru Lucian: Te-ai gandit sa ramai in universitate si sa predai? Sau munca la privat este mult mai ofertanta?
    • Raspuns (Marţi, 27 mai 2014, 15:16)

      Andrei Negut [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ioana L.

      La facultate, lucrurile erau destul de clare. Te inscriai la 4-5 cursuri pe semestru, si mare parte din timp le petreceai pe acele cursuri. Alte activitati (sportive, artistice, hobby-uri) erau recomandate, dar erau secundare cursurilor oficial care iti ocupau mare parte din zi.

      Apoi la Master si PhD lucrurile se schimba, cel putin in stiintele teoretice. Ai foarte mult timp numai pentru problemele tale, tu alegi la ce seminarii sa participi si cu cine sa vorbesti, deci ziua iti e adesea mai putin structurata decat la universitate. Mie unul imi place asta.

      La doctorat in matematica, ideea principala e sa inveti cat mai mult din directiile curente de cercetare, astfel incat sa iti gasesti o problema pe care s-o transformi in teza. Si daca reusesti sa iti gasesti mai multe asupra carora sa lucrezi simultan, cu atat mai bine.
    • r (Marţi, 27 mai 2014, 15:21)

      Lucian Turea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ioana L.

      Da si da :)
      Insa am ales munca la privat si pentru ca fac niste lucruri practice; aplicatii la ce am studiat.
    • R (Marţi, 27 mai 2014, 16:15)

      Gabriel Kreindler [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ioana L.

      Andrei a spus deja exact ce as fi spus si eu. Doar ca nu stiu daca la Princeton Andrei a luat vreodata numai 4 cursuri!
  • Curiozitate (Marţi, 27 mai 2014, 11:05)

    Gaby N. [anonim]

    1. Gabriel si Andrei, de ce ati schimbat universitatea la fiecare ciclu de studii? In Romania, nu prea facem asa, adica de obicei si masterul si doctoratul il facem la aceeasi universitate sau hai la doua diferite. Voi ati facut slalom printre cele mai puternice fac din lume, de ce?

    2. Lucian, am citit aici ca ai ramas apropiat de lotul national de matematica. Cum ai defini perioada liceului cu medaliile pe care le-ai primit, in viata ta? Care au fost cursurile de la facultate care ti-au placut cel mai mult?
    • Raspuns (Marţi, 27 mai 2014, 15:30)

      Andrei Negut [hotnews.ro] i-a raspuns lui Gaby N.

      In SUA, cel putin, la fiecare nou ciclu de studii trebuie sa aplici din nou. Si cum oricum faci o noua aplicatie de fiecare data (cu tot calabalacul: recomandari, scrisori de intentie, foi matricole, examene) merita sa incerci sa aplici si la alte universitati

      E adevarat si reversul: universitatile din state sunt inclinate sa nu te accepte si la cursul urmator de studii, pentru ca e in interesul lor sa-si cicleze studentii si sa primeasca fetze noi.
    • r (Marţi, 27 mai 2014, 16:09)

      Lucian Turea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Gaby N.

      Perioada din liceu a fost extraordinara. Am reusit sa imi organizez timpul, ca sa am timp si de matematica, cat si de distractie. De asemenea, am ramas cu foarte multe amintiri placute.

      Despre cursurile de la facultate, as zice ca inteligenta artificiala.
    • viata la tara (Marţi, 27 mai 2014, 16:18)

      Gabriel Kreindler [hotnews.ro] i-a raspuns lui Gaby N.

      sunt exact de acord cu Andrei.
      In plus, dupa 4 ani in orasul Princeton, care in afara universitatii are o singura strada cu (aproximativ) 3 restaurante si un bar, abia astepti sa schimbi decorul!!
  • . (Marţi, 27 mai 2014, 11:08)

    Tudor Cala [anonim]

    Intrebare pentru Lucian - ai ajuns la facultatea de matemaitca cu un nivel care il depasea probabil pe al tiuturor celorlalti studenti. Exista cursuri pe cvare ai fi vrut sa le faci la Univ Bucuresti, dar care nu erau pe agenda facultatii? Unde crezi ca mai e de lucrat in sistemul universitar romanesc ca sa ajunga ca cel din afara?
    • r (Marţi, 27 mai 2014, 15:42)

      Lucian Turea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Tudor Cala

      Da, au existat anumite idei de cursuri pe care as fi vrut sa le fac. In principiu, as fi vrut sa se puna ceva mai mult accent pe partea practica. Evident, e nevoie si de teorie, dar la un moment dat vrei sa vezi si cum se aplica acea teorie.
      E greu de vazut "sa ajunga ca cel din afara" strict la nivelul universitar, pentru ca conteaza si posibilitatile de dupa facultate. O facultate din Romania (evident!) nu este vazuta la fel ca o facultate din SUA.
      Insa (cu riscul de a ma repeta) as vrea sa vad mai mult accent pe partea practica, si mai multa libertate in alegerea cursurilor. Aici Andrei si Gabriel pot spune mai bine, dar din cate stiu eu, in afara iti alegi ce cursuri urmezi. Evident, sunt anumite restrictii, dar ai o libertate de a alege ceva ce te intereseaza mai mult. La noi, alegerile nu prea exista, si atunci cand materia "se intinde" in foarte multe subdiscipline, devine greu sa tii pasul cu tot, la un nivel ridicat.
  • fsh (Marţi, 27 mai 2014, 11:15)

    Gazodiuctu [anonim]

    Schimbare de macaz la Gabriel Kreindler si la Lucian-Gabriel Țurea. De ce ati parasit matematica pura si v-ati dus catre economie si IT?

    Si, Gabriel, poti sa imi spui mai multe despre anul lucrat in Maroc intr-un studiu de cercetare legat de microcredit? Cine a facut cercetarea, o universitate sau o firma privata si ce ai facut tu exact? Probabil ca stii, Marocul a devenit un fel de sperietoare pentru noi, dupa ce Renault si-a deschis acolo o uzinba.
    • r (Marţi, 27 mai 2014, 15:24)

      Lucian Turea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Gazodiuctu

      Matematica pura inseamna in principiu cercetare si predare in mediul universitar; e cam singura optiune. Pe mine nu m-a atras asta, asa ca a trebuit sa gasesc altceva. Inca din liceu imi placea si informatica, deci schimbul catre IT a fost o decizie usoara.
    • macaz (Marţi, 27 mai 2014, 16:13)

      Gabriel Kreindler [hotnews.ro] i-a raspuns lui Gazodiuctu

      Mi-a luat cativa ani sa-mi dau seama, dar ma pasioneaza mai mult problemele "reale", economice si sociale, chiar daca n-au solutii la fel de elegante. Asta daca au vreo solutie!

      Ideea studiului din Maroc era simpla: sustinatorii microcreditului spun ca aceste mici imprumuturi pot schimba radical viata oamenilor saraci, pentru ca oamenii au posibilitatea sa investeasca in mici afaceri, si in cele din urma sa iasa din saracie. Studiul din Maroc a fost unul dintre primele din lume sa analizeze aceste afirmatii in mod riguros, in contextul zonelor rurale foarte sarace. A fost coordonat de profesori universitari din Franta, Belgia si SUA.

      Despre fabrica Renault nu stiu nimic, dar era intr-adevar plin de Logan-uri.
  • invatatura (Marţi, 27 mai 2014, 11:19)

    Linda [anonim]

    Ma bucur ca am ocazia sa vorbesc cu trei olimpici. Sunt mama unui copil de clasa a VII-a si care cam uraste matematica, dar asa fac toti din clasa. Cum sa fac sa invete mai usor? Aveti vreo schema care pe voi v-a ajutat la invatat? Multumesc frumos
    • Raspuns (Marţi, 27 mai 2014, 15:35)

      Andrei Negut [hotnews.ro] i-a raspuns lui Linda

      Mi-ar placea sa va ajut, dar noua placerea pentru matematica ne-a venit natural si fara sa ne-o sugereze nimeni. La mine unul incepuse sa-mi placa inca de cand aveam cativa ani.

      Poate ca mai important e ca copilul dvs sa-si descopere anumite interese/pasiuni personale, decat sa se chinuie pentru scoala la niste materii care nu-i plac. Eu nu am amintiri prea placute de la multe materii din scoala, pentru ca le simteam ca un bolovan de deasupra capului care mai mult ma ameninta decat sa ma motiveze. Dar asta e in mare parte vina principiilor sistemului educational din Romania, pentru care imaginatia si creativitatea inseamna mult mai putin decat rigiditatea si dogmatismul.

      Oricum, partea buna e ca lumea de azi pare sa fie una mai deschisa catre "alternativ" decat cea din trecut. O lume unde o educatie traditionala nu mai este absolut necesara pentru succes. Ea ajuta, dar parca mai importanta e viziunea, pasiunea si energia ca sa faci ceea ce-ti place.
    • r (Marţi, 27 mai 2014, 16:23)

      Lucian Turea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Linda

      E greu de dat un raspuns precis la o astfel de intrebare - depinde de la persoana la persoana. Pentru mine personal, ce m-a ajutat foarte mult a fost faptul ca lucram din proprie initiativa, nu pentru ca eram "impins de la spate".
    • R (Marţi, 27 mai 2014, 16:29)

      Gabriel Kreindler [hotnews.ro] i-a raspuns lui Linda

      Din nou Andrei mi-a luat-o inainte, si sunt de acord cu tot ce spune.

      As mai aduaga ceva despre importanta modelelor. Matematica nu m-a atras de mic, insa am avut un profesor fantastic in gimnaziu, care deopotriva m-a intimidat, provocat si atras catre mate. La fel la liceu: nu am scris niciodata un eseu la romana cu placere, pentru ca asa cum spune Andrei regulile erau incredibil de rigide. Insa la facultate a inceput sa-mi placa grozav ideea de a scrie bine. Asta s-a intamplat din nou din cauza unui prof care m-a provocat (si care m-a ajutat) sa invat sa scriu lucid si convingator.
  • ,. (Marţi, 27 mai 2014, 11:26)

    Gyorg [anonim]

    De unde groapa asta, haul care se intinde dupa voi? Sunteti olimpici si ati luat locuri extraorinare la internationalele de matematica, dar in acelasi timp avem un numar foarte mare de picati la BAC. E numai in Romania situatia asta?
    • Raspuns (Marţi, 27 mai 2014, 15:38)

      Andrei Negut [hotnews.ro] i-a raspuns lui Gyorg

      Nu se intampla numai in Romania, absolut deloc. Exista peste tot oameni destepti si oameni mai putin destepti, si clopotul lui Gauss atarna peste toate popoarele.

      Poate ca n-o sa va vina sa credeti, dar am intanit si la Princeton niste studenti de care ma miram cum au ajuns acolo. Erau considerabil mai slabi decat un student mediu din Romania. Explicatia e ca intrasera fie pe baza relatiilor unor parinti bogati, sau pentru ca li s-a spus cum sa fenteze sistemul si sa fie acceptati. Iar multi dintre acestia vor ajunge politicieni si lideri de companii in SUA, deci fiti fara grija, haul se deschide sub toate continentele.
    • r (Marţi, 27 mai 2014, 15:58)

      Lucian Turea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Gyorg

      Sunt convins ca asa e peste tot. Nu pot spune chiar din proprie experienta, dar am vazut multe persoane in diverse comunitati online internationale care ar intra la categoria "picati la BAC".
    • R (Marţi, 27 mai 2014, 16:42)

      Gabriel Kreindler [hotnews.ro] i-a raspuns lui Gyorg

      Cred ca Romania, ca si multe alte tari, nu investeste in mod chibzuit in educatie. Exista o atentie deosebita acordata elitelor, in detrimentul celorlalti, si acest lucru contribuie la nivelul mai slab de pregatire al majoritatii. Asta se poate vedea in clase, unde profesorii prefera sa lucreze cu cei buni.

      La nivelul statului, exista acelasi bias. De exemplu, olimpicii primesc premii mari (in bani) de la stat, ceea ce nu mi se pare necesar. Si eu am primit aceste premii. Nu stiu pe nimeni care sa fi invatat mai mult de dragul banilor, deci care le e rostul? Sigur ca ii unge pe suflet pe romani sa stie ca "valorile" sunt recompensate (de fapt a fost si un scandal cand premiile nu au fost acordate acum cativa ani). Insa e foarte posibil ca acei bani sa fie mai util folositi altfel.

      Cred ca reforma BAC-ului in 2011 a fost un pas bun, un rau necesar, in masura in care generatiile viitoare o sa fie constiente ca nu se poate copia (la fel de mult).
      • Raspuns (Marţi, 27 mai 2014, 17:03)

        Andrei Negut [hotnews.ro] i-a raspuns lui Gabriel Kreindler

        Ai dreptate ca profesorii trebuie sa lucreze cu toti in mod egal, si sa ridice nivelul general al elevilor, dar de aici pana la a nu acorda acele premii in bani olimpicilor e cale lunga. Premiul pentru o medalie de aur la olimpiada internationala nu cred ca depaseste 2000 de euro, si daca punem banii astia cap la cap pe parcursul unui an, abia daca fac cat 30 de metri de autostrada. Sau cat un tun de calibru mic la vreun consiliu judetean.

        Nici eu nu am invatat vreodata pentru bani, dar m-am simtit bine cand altii mi-au recunoscut munca. Si elevi mai tineri observa aceasta recunostinta, si zic "da, domnule, daca invat si iau si eu vreun premiu, poate m-or recompensa si pe mine cumva". Incentives.
        • Raspuns (Marţi, 27 mai 2014, 17:37)

          Gabriel Kreindler [hotnews.ro] i-a raspuns lui Andrei Negut

          Cred ca e bine sa existe recompensa pentru olimpiade, insa nu prin bani. Non-monetary incentives. :)

          Daca nu ma insel sunt putine tari care premiaza cu bani castigatorii de concursuri academice. Insa acum ne-am obisnuit cu sistemul asta, si daca nu se face e o "umilire". Nu sunt de acord, mai ales in contextul anilor post-criza. 500 de mii de euro pentru premii inseamna 500 de mii de euro in minus altundeva in bugetul ministerului educatiei.

          Si daca trebuie neaparat folositi pentru olimpici, cred ca ar fi mai util ca banii acestia sa fie investiti in tabere de pregatire, pentru remunerarea profesorilor extraordinari care fac aceste pregatiri, etc.
          • Raspuns (Marţi, 27 mai 2014, 18:02)

            Andrei Negut [hotnews.ro] i-a raspuns lui Gabriel Kreindler

            A, cu asta suntem absolut de acord. Remunerarea si stimularea profesorilor este extrem de importanta, dar din pacate in Romania toti simtim un miros de coruptie cand auzim cuvintele "bani" si "profesor" in aceeasi propozitie. Iar in SUA, daca rogi un profesor sa faca pregatire benevola, se uita la tine ca si cum tocmai ai venit de pe planeta Lenin.

            Daca bugetul pentru educatie al Romaniei ar fi fix, atunci poate ar trebui reinvestiti parte din acesti bani de premii. Dar bugetul unei tari nu e un joc cu suma zero (asa cum ne invata economistii :) si daca anumite investitii aduc beneficii pe termen lung, poate ca bugetul ar trebui sporit. Chiar daca salarizarea corespunzatoare a profesorilor e mai importanta, cred ca si premiile pentru olimpici au sensul lor in ceea ce priveste valoare adaugata pe viitor.

            Apropo, la ultimele Jocuri Olimpice de vara, guvernul Romaniei a premiat fiecare medalie de aur cu 70 000 euro. Evident ca acei sportivi merita asta din plin, si sunt absolut convins ca ei muncesc mult mai mult pentru a obtine acea medalie decat un olimpic international la matematica, de unde si diferenta intre 2 si 70 de mii de euro. Pana la urma, un aur la JO este mult mai rar decat o medalie la o olimpiada scolara, iar acei oameni practica sport ca o meserie full-time. Dar principiul din spatele premierii este acelasi si la sportivi si la elevi, si cred ca e una din putinele cheltuieli pe care majoritatea populatiei le accepta aproape unanim.
  • ; (Marţi, 27 mai 2014, 11:48)

    Ionut V. [anonim]

    O intrebare pentru toti trei. Aveti timp si pentru prietene? :P Si inca una, de amuzanent, nu cred ca nu aveti povesti de la olimpiade pe care sa le povestiti nepotilor. Sau din facultate. Ne spuneti si noua? Multumesc si bafta multa! Bravo!
    • Raspuns (Marţi, 27 mai 2014, 15:12)

      Andrei Negut [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ionut V.

      Cred ca sotia mea s-ar cam supara daca mi-as face timp pentru prietene :)

      Cat despre povesti de la olimpiade, sunt multe. Dpdv social, erau ca niste tabere in care petreceam poate cateva luni (puse cap la cap) pe an. Iar intamplari amuzante ar fi multe, dar probabil ca acest forum nu e mijlocul recomandat pentru asa ceva.
  • Gimnaziu (Marţi, 27 mai 2014, 12:24)

    CC [anonim]

    1) ICHB sau VIANU din clasa a V-a?!

    2) Princeton, MIT, Harvard sau Columbia University?! Sau mai aproape, Oxford?

    Eu unul inca sper sa fie Romania, poate peste 8 ani se mai schimba ceva...in bine!
    • Raspuns (Marţi, 27 mai 2014, 15:10)

      Andrei Negut [hotnews.ro] i-a raspuns lui CC

      1) Eu si Gabriel am terminat la Vianu, si a fost per total o experienta buna. Nu pot sa zic cum se compara aceste doua licee acum, dar pe vremea mea mi se parea ca la Vianu aveai mai multe libertate si independenta sa faci ce-ti place.

      2) Oricare din cele 4 din SUA e super. La nivelul asta, diferentele intre universitati sunt foarte mici, deci n-ai cum sa dai gres. Cat despre Oxford, aici trebuie comparate cele doua sisteme (SUA si Marea Britanie), si eu nu sunt in masura sa le compar.
      • r (Marţi, 27 mai 2014, 15:30)

        Lucian Turea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Andrei Negut

        Si eu tot Vianu am terminat, si ce a zis Andrei se aplica si la mine. Insa au trecut destui ani de atunci, lucrurile s-au schimbat (si nu stiu sa zic cum).
        Din punct de vedere al olimpiadelor, acum, ICHB organizeaza pregatiri speciale, si rezultatele se vad. Dar, dupa parerea mea, acesta nu trebuie sa fie singurul factor in alegerea liceului.
  • . (Marţi, 27 mai 2014, 13:15)

    OctavianGanea [anonim]

    Intrebare pentru Kappa: de ce ai renuntat la pleata ?
    Intrebare pentru toti: poti fi bodyguard de club daca nu stii teorema lui Lagrange ?
    • Raspuns (Marţi, 27 mai 2014, 15:09)

      Andrei Negut [hotnews.ro] i-a raspuns lui OctavianGanea

      Poti fi bodyguard si daca stii, si daca nu stii teorema lui Lagrange. In primul caz ai fi un bodyguard supracalificat :)
    • pleata (Marţi, 27 mai 2014, 16:49)

      Gabriel Kreindler [hotnews.ro] i-a raspuns lui OctavianGanea

      Raspunsul 1: Economistii nu poarta parul lung, si m-am adaptat. Raspunsul 2: Genele lui bunicu: pleata a renuntat la mine.

      Putin context pentru teorema lui Lagrange: http://www.youtube.com/watch?v=IoZEqeEQkYI
  • va cer un sfat (Marţi, 27 mai 2014, 14:18)

    roxana [anonim]

    Buna si tot respectul pentru toti 3.Am terminat Business School la U of British Columbia in 2012 si lucrez la o multinationala in Nord America. Doresc sa fac un MBA si nu stiu sigur unde ar fi mai bine. Am sanse mari la Insead-Paris, London School of Economics sau Yale Business School. Ce ma sfatuiti? Ce combinatie ar fi mai buna care sa ma lanseze si catre un doctorat dupa aceea? Mi-ar place totusi sa-mi fac afacerea mea in viitor si am cistigat multe competitii de business in timpul facultatii. Care dintre cele enuntate mai sus credeti ca m-ar ajuta mai mult in anteprenoriat?
    Va multumesc , cu stima
    • Raspuns (Marţi, 27 mai 2014, 15:41)

      Andrei Negut [hotnews.ro] i-a raspuns lui roxana

      Mi-ar placea sa pot da un sfat, dar la MBA conteaza foarte mult renumele si network-ul pe care ti-l poate oferi fiecare scoala in parte. Si fara sa fii din sistem nu ai cum sa dai sugestii. Eu unul fac matematica pura, si n-am avut niciodata vreo interactiune cu scoala de economie.
    • MBA sau doctorat? (Marţi, 27 mai 2014, 16:56)

      Gabriel Kreindler [hotnews.ro] i-a raspuns lui roxana

      Felicitari! Cred ca ar trebui mai intai sa te decizi daca te intereseaza un doctorat sau un MBA, pentru ca mie mi se par cai foarte diferite.
      Din pacate nici eu nu stiu mai nimic despre business si MBA-uri.
      Ca sfat foarte general, daca te intereseaza ceva (de ex sa incepi afacerea ta), incepe curand, nu amana prea mult, pentru ca daca stai prea mult intr-un sistem devine si mai greu sa te desprinzi.
  • life issues (Marţi, 27 mai 2014, 15:29)

    Googol [anonim]

    Ati aplicat vreodata in viata de zi cu zi o rezolvare matematica? ma refer la solutii matematice pentru chestii fundamentale de viata, gen problema secretarei/nevestei optime http://en.wikipedia.org/wiki/Secretary_problem
    • Raspuns (Marţi, 27 mai 2014, 15:44)

      Andrei Negut [hotnews.ro] i-a raspuns lui Googol

      Suna romantic, sa gasesti solutii matematica la probleme de zi cu zi, dar nu mi se intampla prea des. Daca am de cumparat 3-4 chestii intr-o zi o sa-mi calculez drumul cel mai scurt intre magazine, si de asemenea mi-e usor sa calculez bacsisul la restaurant (in SUA se lasa 16% de regula, nu-i un numar rotund).
    • r (Marţi, 27 mai 2014, 16:02)

      Lucian Turea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Googol

      Da, s-a mai intamplat sa aplic cunostinte mai avansate de matematica in viata de zi cu zi; dar nu sunt nici pe departe "chestii fundamentale de viata" - mai degraba erau lucruri distractive.
    • logic (Marţi, 27 mai 2014, 17:03)

      Gabriel Kreindler [hotnews.ro] i-a raspuns lui Googol

      Nu-mi amintesc nici o data sa fi aplicat un rationament elegant.

      Insa la un nivel mai general, poti sa folosesti genul de rationamente din matematica (inductiv, reducere la absurd) in problemele de zi cu zi. Sau, si mai general, cred ca datorita matematicii gandesc un pic mai logic. Nu mult insa...
  • Q (Marţi, 27 mai 2014, 15:32)

    Andrei P.L. [anonim]

    Felicitari la toti, baieti!

    Ca un fost elev care a cochetat cu matematica si stiintele reale pe mine m-au prins si jocurile video, la fel ca si pe alti colegi de ai mei pasionati de reale. Voi jucati? Daca da, ce? :)

    Inca una: Android sau iOS?
    • Raspuns (Marţi, 27 mai 2014, 15:46)

      Andrei Negut [hotnews.ro] i-a raspuns lui Andrei P.L.

      Intr-a 12-a ajunsesem la apogeul meu de Warcraft 3, ajunsesem sa petrec aproape la fel de mult timp in internet cafe-uri (defunctele "retele" ale anilor 1990-2000) cat lucram pentru olimpiade. De-atunci n-am prea mai jucat jocuri video, totusi.
    • r (Marţi, 27 mai 2014, 16:06)

      Lucian Turea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Andrei P.L.

      Jocurile de Warcraft 3 de la olimpiada aproape au ajuns un concurs separat :)
      In continuare am ramas fan al jocurilor Blizzard.
    • de mult (Marţi, 27 mai 2014, 17:06)

      Gabriel Kreindler [hotnews.ro] i-a raspuns lui Andrei P.L.

      In liceu, da. Jucam orice era disponibil in defuntele retele. De atunci, nimic. Ma gandesc ca daca mai astept vreo 10 ani, cand o sa pun din nou mana pe un joc o sa fiu cu adevarat blown away.
  • comparatie UK si USA academic system (Marţi, 27 mai 2014, 15:52)

    roxana [anonim]

    Vad ca mai multi ar dori sa stie diferentele majore dintre cele 2 sisteme academice. Puteti da pe scurt un raspuns la ceea ce credeti ca ar trebui sa stie liceenii care ar avea optiunea de a merge in UK sau USA va rog frumos. Cu stima,
    • R (Marţi, 27 mai 2014, 17:15)

      Gabriel Kreindler [hotnews.ro] i-a raspuns lui roxana

      Fie ca vor sa mearga in SUA sau UK, e recomandat sa inceapa sa se pregateasca din timp. Pentru SUA, asta inseamna la inceputul clasei la 11-a, pentru ca aplicatiile se trimit la inceptului clasei a 12-a. Trebuie teste standardizate (SAT, TOEFL), scrisori de recomandare, foi matricole, si multa atentie in completarea aplicatiei (mai ales pentru scrierea eseurilor). In plus, conteaza activitatile extra-curiculare, fie ele olimpiade, cluburi, initiative interesante, etc.

      Am explicat mai sus ca programul in Anglia (si Europa in general) e mai flexibil dar mai concentrat in sesiune, pe cand in state e mai incadrat si distribuit in mod egal. La Oxford si Cambridge colegiile din cadrul universitatii sunt foarte importante si difera foarte mult. Trebuie asadar facuta o cercetare temeinica inainte de aplicatie, si cel mai util este sa discuti cu studenti care sunt deja acolo.

      Din pdv al costurilor, in state scoala este foarte scumpa dar la universitatiile de top studentii primesc burse (aproape) integrale. In UK taxele sunt mai mici dar si burse mai putine.

      Sunt foarte multe lucruri de spus, asa ca recomand celor interesati sa contacteze studenti care sunt deja in sistem, si sa discute mai pe larg.
  • Probleme (Marţi, 27 mai 2014, 16:22)

    Mihai [anonim]

    Aveti probleme simplute dar interesante de pe la olimpiade (si nu numai) de recomandat? Site-uri care merita urmarite cu materiale de pregatire/probleme ?
    • r (Marţi, 27 mai 2014, 16:27)

      Lucian Turea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mihai

      Recomand
      www.mathlinks.ro - as zice ca e cel mai important site pentru olimpiada de matematica; este un forum dedicat "problem solving"-ului, din categoria caruia fac parte problemele de olimpiada.
      www.viitoriolimpici.ro
    • r (Marţi, 27 mai 2014, 17:20)

      Gabriel Kreindler [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mihai

      De acord cu Lucian despre mathlinks. In general, este usor sa gasesti probleme de la concursuri din trecut. Iar gradul de dificultate il poti alege in functie de concurs (de la olimpiade internationale, baraje din alte tari, nationale, concursuri locale, etc.).

      O sursa interesanta de probleme avansate si dificile in mate/info este IBM Ponder This. Link: goo.gl/tRuj
  • Felicitari. (Marţi, 27 mai 2014, 17:29)

    Moromete [anonim]

    Am citit cu placere seria de articole Hotnews in jurul olimpicilor la mate. Felicitari si multumesc Hotnews! Postul meu vine dupa ce intalnirea cu cititorii s-a incheiat, prea tarziu pentru intrebari asa ca celor trei,... Felicitari! si mult succes mai departe!


Abonare la comentarii cu RSS

Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by