Reindustrializarea Frantei a devenit o tema centrala a campaniei pentru alegerile prezidentiale, semn al constientizarii pierderii de competitivitate a acestei tari, simbolizata de un deficit comercial record de 70 de miliarde de euro in 2011, relateaza AFP.

Toti candidatii au facut turul uzinelor, fie ca este vorba despre uzina siderurgica a ArcelorMittal din Florange, rafinaria Petroplus din Rouen sau ultima fabrica franceza a producatorului de lenjerie feminina Lejaby.

In fiecare din aceste dosare, presedintele in exercitiu Nicolas Sarkozy a intervenit pentru a gasi o solutie, mobilizand sectorul public si relatiile pe care le are in mediul de afaceri. Adversarul sau socialist Francois Hollande a promis ca va propune o lege care va obliga un industrias ce doreste sa inchida o uzina din Franta sa o cedeze unei alte firme interesate, in loc sa o inchida pur si simplu.

Sectorul industrial reprezinta inca putin peste 16% din bogatia nationala creata si a pierdut peste 100.000 de locuri de munca de la debutul crizei, in 2008.

In fata soliditatii afisate de vecinul sau german, problemele industriei franceze sunt cunoscute: lipsa investitiilor si a inovatiei, specializare insuficienta, campioni nationali prestigiosi (in domeniile nuclear, aeronautic etc) dar prea putine IMM-uri exportatoare si asa mai departe.

Nicolas Sarkozy vrea sa actioneze in principal asupra costului muncii, transferand cotizatiile sociale platite de intreprinderi asupra TVA. In acest fel, teoretic, vor fi penalizate importurile de bunuri.

Francois Hollande pune accentul pe dezvoltarea IMM-urilor propunand in principal un impozit mai mic pentru firmele mici si mijlocii.

Centristul Francois Bayrou, primul care a pus accentul in campania sa pe "Produire en France", vrea sa mobilizeze consumatorii si creeze o marca ce va indica ponderea productiei franceze.

Candidatii propun in avalansa masuri protectioniste la nivel european, cum este cazul lui Jean-Luc Melenchon (stanga radicala), senzatia acestor alegeri, si care cere importul in UE doar a acelor produse care respecta normele sociale si ecologice. Nicolas Sarkozy vrea un "Buy European Act" care sa rezerve o cota de piata pentru IMM-urile europene.

Doar candidata extremei dreapta, Marine Le Pen, propune un protectionism national cuplat cu iesirea din Zona Euro.