Primarul general al Capitalei, Nicuşor Dan, a semnat contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate pentru extinderea și modernizarea sistemului de semaforizare inteligentă din București. Este vorba despre 544 de intersecții din oraș care vor fi integrate în acest sistem. Studiul de fezabilitate costă circa 1 milion de euro, a declarat primarul general, va fi realizat de Tehno Consulting Solution SRL, iar durata este de 18 luni.

Trafic BucurestiFoto: Grosescu Alberto Mihai / Shutterstock Editorial / Profimedia

Studiul de fezabilitate va arăta cât costă proiectul, care sunt soluțiile cele mai bune.

  • "Şi studiul de fezabilitate şi implementarea ulterioară a proiectului presupun patru etape. Prima etapă este a face nişte culoare verzi, pe cinci ieşiri majore din Bucureşti, câte una pe fiecare sector, mai puţin Sectorul 3 care nu a vrut să colaboreze.
  • Este vorba despre Calea Griviţei, Bucureştii Noi pentru Sectorul 1, Moşilor, Colentina pentru Sectorul 2, Şoseaua Berceni pentru Sectorul 4, Calea Rahovei, Alexandriei pentru Sectorul 5 şi, bineînţeles, Iuliu Maniu pentru Sectorul 6.
  • A doua etapă este o evaluare a hardului şi a softului de care noi dispunem, pentru ca să vedem care sunt achiziţiile şi îmbunătăţirile pe care le facem pentru sistemul central, după care a treia etapă vizează intersecţiile. În prima etapă, sunt 85 de intersecţii.
  • În a treia etapă sunt cam 200 de intersecții, care teoretic sunt conectate la sistemul centralizat, dar practic au toate diferite probleme. A patra etapă este reprezentată de conectarea altor 200 de intersecţii la sistemul centralizat”, a explicat Nicușor Dan.

După finalizarea studiului de fezabilitate, urmează licitația pentru implementarea sistemului. Municipalitatea are din PNRR circa 7 milioane de euro pentru acest proiect.

Estimarea primarului Nicușor Dan este însă că implementarea ar costa undeva la 100-150 milioane de euro. Suma exactă va fi stabilită de studiul de fezabilitate.

Bucureștiul ar putea avea acest sistem inteligent de semaforizare în următorii 3-4 ani, a spus primarul general. Scopul acestui sistem este de a fluidiza și optimiza traficul din București.

Ce face semaforizarea inteligentă

Sistemul inteligent de management al traficului este una dintre principalele pârghii pe care Primăria Capitalei le are pentru fluidizarea traficului din București. În ultimii ani însă, instituția a investit puțini bani pentru a extinde și moderniza sistemul făcut în 2007-2008. Mai exact, în 2021 s-au investit doar 4,1 milioane lei, în 2020 aproape 10 milioane lei, iar în 2019 - 7,5 milioane lei. În bugetul pe anul 2022 s-au prevăzut 10 milioane lei.

În sistemul inteligent de management al traficului din București sunt integrate 220 de intersecții semaforizate din totalul de circa 440, adică jumătate. Acestea sunt în linii mari pe inelul median și pe principalele căi de intrare și ieșire din oraș: Calea 13 Septembrie, Aerogării, Aviatorilor, Batiștei, bd Timișoara, Bucureștii noi, Calea Dorobanți, Calea Griviței, Calea Moșilor, Calea Rahovei, Calea Văcărești, calea Plevnei, Calea Victoriei, Camil Ressu, Carol I, Colentina, Dacia, Dimitrie Cantemir, Șos Giurgiului, bd. Iancu de Hunedoara, bd. Iuliu Maniu, bd. Kiseleff, bd. Lascăr Catargiu, bd. Liviu Rebreanu, bd. Magheru, Mihai Bravu, Titulescu, Pache Protopopescu, Panduri, Pantelimon, bd. Unirii, Șos Viilor.

În comparație, în 2015 erau integrate în sistem 171 de intersectii. În 2018 erau integrate 177 de intersecții în sistem. Toate aceste date au fost comunicate de Primăria Capitalei la solicitarea HotNews.ro.

Sistemul permite reglarea timpilor de semaforizare în funcție de fluxul de trafic, astfel încât mașinile să prindă culoarea verde la semafoarele de pe arterele introduse în sistem, dar și prioritizarea mijloacelor de transport în comun.