Unul dintre cei mai mari poluatori din București este traficul rutier (circa 45%), potrivit studiilor oficiale. Chiar dacă mai e mult până când bucureștenii vor renunța să folosească mașina în oraș pentru călătoriile zilnice, un gest simplu, la îndemâna oricui, ar îmbunătăți un pic calitatea aerului. Oprește motorul mașinii atunci când aștepți pe cineva!

Poluare în BucureștiFoto: Bogdan Anghel / Dreamstime.com

Mai multe ONG-uri au inițiat o campanie în acest sens în școli și au depus chiar un proiect de hotărâre de Consiliu General, care dacă va fi adoptat, staționarea cu motorul pornit peste 1 minut va fi interzisă vara. Iarna timpul crește la două minute. Sancțiunile propuse ajung la 200 lei. Măsura va duce și la îmbunătățirea calității aerului lângă școli, unde acum senzorii arată depășiri masive, mai ales că o parte dintre părinți, iarna, își așteaptă copii cu motorul pornit, spun inițiatorii.

Campania „Oprește motorul” a pornit de la o inițiativă civică a Asociației Părinți de Cireșari, din Piața Domenii, în urmă cu doi ani. De anul acesta s-a alăturat campaniei și Asociația Ecopolis, unul dintre ONG-urile care au pus baza rețelei independente de monitorizare a calității aerului - aerlive.ro.

  • „Au fost mai mulți părinți care au observat atunci când își duceau copiii la școală că majoritatea celor care foloseau mașina pentru asta lăsau motorul pornit zeci de minute, lucru care evident afectează foarte tare calitatea aerului din jurul instituțiilor respective de învățământ, unde copiii își petrec timp.
  • Campania aceasta este de vreo doi ani, în primăvară am reușit să ne implicăm și noi, Ecopolis. Am început să mergem în școli și să punem panouri de informare cu „Oprește motorul”, pentru părinți, panouri care conțin mai multe detalii, de ce e bine să oprești motorul, cum afectează noxele sănătatea și tot așa.
  • În primăvară am ajuns la peste 20 de școli, în toamnă am continuat, acum avem panouri la 50 de școli din București, iar Primăria Sectorului 6 a preluat voluntar această campanie și o implementează la toate instituțiile de învățământ din Sector”, a explicat pentru HotNews.ro Oana Neneciu, directorul executiv Ecopolis.

ONG-urile au făcut și ateliere cu copiii, care au devenit ambasadorii campaniei, au primit stikere pe care le-au lipit pe mașinile părinților. Mai mult, cei mici au și scris primarilor scrisori în care au cerut reducerea poluării aerului.

„Am ajuns la peste 800 de copii toamna aceasta. De asemenea, în cadrul atelierelor copiii au învățat și că pot să scrie primăriilor, am strâns foarte multe petiții pe care le vom trimite. Scrisorile copiilor ni s-au părut așa de simpatice încât am gândit împreună cu partenerii noștri și o campanie de Crăciun în care spunem că într-un oraș poluat cel mai bun cadou este aerul curat, dar nu îi scriem Moșului, ci îi scriem primarului, așa cum au făcut toți cei 800 de copii. Copiii sunt extrem de conștienți de problemele care țin de mediu, mult mai conștienți de multe ori decât părinții și asta ni s-a părut că trebuie să iasă în evidență”, a explicat Oana Neneciu.

În cadrul campaniei a fost inițiat și două propuneri de modificare a reglementărilor, una la nivel general și una la nivel local.

„Am depus atât un proiect de hotărâre de Consiliu General cât și o modificare a Codului Rutier în Parlament. Proiectele prevăd interzicerea staționării voluntare cu motorul pornit - oprirea voluntară a vehiculului pentru mai mult de 5 minute, cum definește Codul Rutier. Nu este deloc o idee inovatoare a noastră, există în toate țările europene. Mai mult, în majoritatea amenzile sunt usturătoare, ajung până la 750 de euro. Noi am fost mai cumpătați, fiindcă ne-am gândit că va fi opoziție probabil, așa că ne-am gândit la o amendă de până la 200 de lei de la a doua abatere, prima fiiind avertisment. Am avut discuții și cu autoritățile, primarii, Polițiile locale, toți ne-au încurajat, ne-au spus că se poate implementa”, a explicat Oana Neneciu.

La nivelul Bucureștiului, care are cele mai mari probleme cu poluarea, în proiectul de hotărâre de Consiliu General inițiat se interzice imobilizarea voluntară a/oprirea oricărui vehicul cu motor termic având motorul pornit, conducătorul de vehicul fiind obligat să oprească motorul, pe perioada imobilizării voluntare a/opririi vehiculului, pentru o durată mai mare de:

  • 1 minut într-un interval de 30 de minute;
  • 2 minute consecutive într-un interval de 30 de minute – în perioada sezonului rece cuprinsă între 1 noiembrie – 1 martie, cu excepția cazului în care temperatura exterioară scade sub -5 grade Celsius, situație în care se permite menținerea motorului pornit pentru o durată de maxim 5 minute consecutive într-un interval de 30 de minute.
  • 15 minute consecutive într-un interval de 60 de minute, pentru autobuze/autocare care permit urcarea sau coborârea activă a pasagerilor.

Fac excepție:

  • Autovehiculele cu regim prioritar care participă la misiuni de intervenție sau în misiuni de urgență, dacă desfășurarea misiunii impune imobilizarea voluntară a vehiculului cu motorul pornit, pe durata misiunii.
  • Vehicule refrigerate de transport marfă care necesită putere de la motor pentru funcționarea refrigerării.
  • Vehicule care utilizează activ echipamente hidraulice/mecanice, cum ar fi camioane de transport ciment, compactoare, etc.
  • Nerespectarea prevederilor constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 100 lei la 200 lei.

Deocamdată, proiectul de hotărâre de Consiliu este în lucru la comisii, urmează să intre în consultare publică.

„Potrivit ultimului nostru raport, Bucureștiul este foarte-foarte poluat toamna, iarna, primăvara, lunile octombrie-martie sunt cele mai poluate. Cele mai poluate perioade sunt sărbătorile de iarnă. Avem de 3 până la de 7 ori valoarea maxim admisă pentru aceste perioade, pentru PM-uri. Avem 30 de școli monitorizate dintre care 29 au înregistrat în 2020 valori mult peste valoarea maxim admisă. Dacă ne uităm la pulberi în suspensie, periferia este mai poluată, dacă ne uită la noxe, centrul este mai afectat. Orele de seară sunt cele mai poluate”, a explicat Oana Neneciu.

Argumentele pentru interzicerea staționării cu motorul pornit în București, peste 1 minut vara și peste două minute iarna sunt:

  • Ministerul Mediului a clasificat Bucureștiul atât în 2015 (prin Ordinul 1206/2015), cât și în 2018 (prin Ordinul 598/2018), în categoria celui mai poluat oraș din România, singurul care înregistrează depășiri ale valorilor-limită la toți cei cinci poluanți deosebit de periculoși pentru sănătatea umană (oxid și dioxid de azot, particule în suspensie PM10 și PM2.5 și benzen),
  • Conform Planului Integrat de Calitate a Aerului în municipiul București (PICA), adoptat de CGMB prin hotărârea nr. 325/2018, traficul rutier reprezintă cea mai importantă categorie de surse de emisii care afectează calitatea aerului din municipiul București, generând 66.31% din emisiile de oxid de azot2, peste 95% din emisiile de particule în suspensie PM10, dar și 47,3% din emisiile de particule în suspensie PM2.5, respectiv 64,46% din emisiile de benzen.
  • Conform PICA, emisiile de PM10 în București sunt atribuite în proporții covârșitoare (peste 95%) vehiculelor echipate cu motoare Diesel în combustie pe raza municipiului București (din care autoturismele reprezintă 66,73%, iar vehiculele utilitare ușoare 31,40%), ponderea cea mai mare a emisiilor de PM10, provenind de la motoarele Diesel cu norme de poluare Euro 3 și Euro 4, emisiile motoarelor Diesel fiind de altfel recunoscute de Organizația Mondială a Sănătății ca fiind cancerigene în gradul cel mai înalt, similar cu azbestul si arsenicul.

În Anglia, Belgia, Olanda, Franța, Italia, Germania, Austria, Danemarca, Suedia și Finlanda, dar și în 23 din cele 50 de state ale SUA, în scopul reducerii poluării aerului, interzice staționarea vehiculelor cu motorul pornit, atunci când acestea nu sunt în trafic, spun inițiatorii.

În țările UE mai sus-menționate, limita de timp până la care este considerată acceptată staționarea unui vehicul cu motorul pornit, dacă acesta nu este în trafic, este de 10 secunde în Italia și Franța, 20 de secunde în Austria, 40 de secunde în Germania sau 60 de secunde în Olanda, în timp ce în Suedia și Finlanda este permisă staționarea mașinilor cu motorul pornit pentru maximum 2 minute, cu aplicarea de sancțiuni plecând de la 20 lire (în Anglia) la 130 euro (Belgia) sau 135 euro (Franța), deși, pentru circumstanțe agravante, amenda poate ajunge și la 750 euro (Franța), potrivit sursei citate.

  • „Măsura de interzicere a staționării cu motorul pornit, pentru vehiculele care nu sunt în trafic, este o măsură concretă anti-poluare, extrem de necesară în Bucureștiul actual, având un cost redus și un impact educațional enorm, în contextul în care traficul rutier din București are această componentă pasivă de poluare, reprezentată de mașinile care, fără a se afla în trafic, staționează cu motorul pornit.
  • Dacă ne uităm la școli și facem un experiment, luăm vreo 10 de mașini care stau 20 de minute cu motorul pornit pentru că părinții își așteaptă copiii, sunt convinsă că dacă ne uităm la noxele respective, o să vedem o creștere foarte mare”, a concluzionat Neneciu.