Este zi de lucru, opt dimineața, oră de vârf în traficul din București. Strada Mihai Eminescu din centrul Capitalei este blocată de o gunoieră, care avansează lent pentru a putea ridica sacii de gunoi de la fiecare casă. Din trafic curg înjurăturile, salubriștii nu zic nimic, doar își fac treaba.

Masina de gunoiFoto: Adrian Ilincescu/ HotNews.ro

Cazul nu este o excepție. În București, în funcție de programul aprobat, gunoiul se ridică pe toată perioada zilei, iar de la începerea școli, când traficul s-a aglomerat, mai mulți cetățeni au sesizat astfel de situații pe rețele de socializare, mai ales pe străzile cu sens unic.

Se poate face și altfel și cu ce costuri? Se poate ridica gunoiul menajer și noaptea? Am vorbit cu câțiva primari și un expert în mobilitate urbană.

De ce gunoiul se ridică inclusiv la orele de vârf?

Salubrizarea este gestionată în București de primăriile de Sector. Am întrebat câțiva primari de ce nu sunt ocolite orele de vârf și dacă se poate ridica gunoiul noaptea.

Primarul Sectorului 2, Radu Mihaiu, spune că au fost încercări de a ridica gunoiul noaptea, însă s-a renunțat deoarece oamenii erau nemulțumiți de zgomot, iar ziua, dacă s-ar ridica gunoiul în afara orelor de vârf, nu ar fi rentabil economic.

  • „S-a încercat această soluție, să se ridice gunoiul noaptea, și au fost multe sesizări că este zgomot și că oamenii sunt treziți de zgomotul pe care îl fac aceste mașini atunci când se răstoarnă gunoiul în gunoieră, deci le tulbură somnul. Și este foarte greu ca procesul să fie mai silențios, ținând cont de sistemul de colectare. Drept urmare, colectarea se face ziua.
  • Ea se face pe tot parcursul zilei, nu are nimeni intenția să perturbe traficul la orele de vârf. Programul salubriștilor începe dimineața și se termină după-amiaza, au un traseu bine stabilit, gunoiul este colectat, apoi dus la groapă.
  • Ar fi extraordinar de ineficient ca o mașină să facă un singur drum pe zi spre groapa de gunoi. Dacă gunoiul s-ar ridica de la ora 9 la ora 16.00, asta ar însemna dublarea costurilor, fiindcă ar fi nevoie de un număr dublu de mașini”, a explicat Mihaiu.

Primarul Sectorului 3, Robert Negoiță, spune că dacă s-ar fluidiza circulația pe marile bulevarde, șoferii nu ar mai fi nevoiți să intre pe străduțe și nu ar mai fi deranjați de mașinile de gunoi.

  • „Soluția corectă este să fluidizăm traficul, circulația, pe bulevarde, adică să ne realizăm fix proiectele pe care le avem deja și sunt blocate de primarul general, și să nu mai fim nevoiți să folosim străduțele pe care le folosim cu toții pentru că bulevardele sunt blocate. De asta ne încurcă mașinile de gunoi.
  • Mașinile de gunoi deranjează în orice perioadă a zilei, dacă vin noaptea deranjează, dacă vin dimineața deranjează, la prânz deranjează. Dar nu avem ce să facem, că trebuie ridicat gunoiul. Salubritatea nu poate să funcționeze doar o oră pe zi sau două. Noi avem program de 8 ore la salubritate.
  • Noi ridicăm în anumite zone gunoiul și noaptea, dar nu putem peste tot, majoritatea gunoiului se ridică ziua de la 7.00 la 16.00. Dacă am ridica de la 9-10 la 16.00 ar trebui să triplăm flota, numărul de angajați”, a explicat Negoiță.

Primarul spune că situația se va îmbunătăți după ce se vor face ghenele îngropate, iar salubriștii nu vor mai depinde de asociațiile de proprietari care trebuie să scoată pubelele.

„Acele pubele și toboganele acele sunt ilegale de multă vreme. Ele trebuie scoase și să folosim aceste ghene îngropate pe care le montăm acum. Acum facem 1.000 și mai avem câteva sute din anii trecuți”, a explicat Negoiță.

Reprezentanții Primăriei Sectorului 4 spun că mai devreme de 6.00 nu pot ridica gunoiul deoarece asociațiile de proprietari trebuie să scoată pubelele, dar în anumite zone de case se ridică și noaptea.

  • „În sectorul 4, operatorul de salubrizare acționează, de regulă, în vederea ridicării deșeurilor menajere de la Asociațiile de Proprietari zilnic, în intervalul orar 06.00 - 12.00. Acest lucru se întâmplă pentru că majoritatea asociaților au depozitele de deșeuri încuiate și este nevoie ca oamenii de serviciu să le descuie.
  • Există însă și situații în care se lucrează și noaptea. Spre exemplu, sunt ridicate în timpul nopții deșeurile menajere din anumite zone de case și de la operatorii economici care au personal la lucru în această perioadă. În plus, operatorul de salubrizare din Sectorul 4 are permanent la dispoziție echipaje care pot acționa, la nevoie, 24 de ore din 24”, este răspunsul transmis de Primăria Sectorului 4 la solicitarea HotNews.ro.

Cum stau lucrurile la Cluj

Am întrebat și la primăria Cluj-Napoca.

Dan Tarcea, viceprimarul orașului Cluj-Napoca, spune că pe câteva artere principale, gunoiul se ridică în afara orelor de vârf, fiindcă dacă lucrurile ar sta altfel, s-ar bloca orașul.

  • „Noi am discutat cu salubristul și am interzis ca pe arterele principale să ridice gunoiul în orele de vârf. NU există nicio companie care să lucreze numai noaptea și să ridice gunoiul numai noaptea. Gândiți-vă la ce efort ar trebui să facă compania, ce număr de mașini ar trebui să aibă, dar noi le-am interzis ca pe câteva artere principale să ridice gunoiul în intervalul 7-10 și 16-19.
  • Sigur, pe restul arterelor ridică după cum au făcut programul, dar dacă pe cele câteva artere stă mașina de gunoi la orele de vârf, se blochează tot orașul. Dacă ar ridica peste tot numai noaptea, costurile s-ar dubla, că au nevoie de mai multe mașini, oamenii trebuie plătiți mai mult”, a explicat Dan Tarcea.

Cum vede lucrurile un expert pe mobilitate urbană

Tudor Măcicășan, expert pe mobilitate urbană, este de părere că măcar la orele critice, în zonele cu cele mai mari probleme, această activitate ar trebui limitată.

„Oră de vârf în București este de la 6 dimineața la 8 seara mai nou, după care vine imediat vine ora de liniște. Dar categoric nu ar trebui în acele câteva ore critice, când trebuie să ajungă lumea la lucru și la școală”, a explicat Măcicășan.

Întrebat cum se face această activitate în alte alte orașe europene, acesta spune că și acolo gunoiul este ridicat ziua, însă se iau măsuri ca să deranjeze cât mai puțin.

„Părerile sunt împărțite. Nu există o rețetă complet corectă. Practic noaptea ar fi impactul minim pentru trafic, dar ar fi poluare fonică în orele de liniște, ceea ce oamenii nu își doresc. Prin Vest e comun să se întâmple pe tot parcursul zilei, dar cu mențiunea că procesele sunt automatizate sau fluidizate astfel încât să perturbe cât mai puțin. De exemplu, au mașini de gunoi mici și centre unde mută gunoiul în mașini mai mari. Nu vin pe aleile înguste cu mașinile are mari. Unde este bandă de autobuz, totul e mai simplu, că încurcă doar banda de autobuz, iar autobuzele ies imediat în trafic și trec. Mai au și mașini de gunoi electrice, care sunt foarte silențioase”, a explicat Măcicășan.

Cât plătesc bucureștenii pentru salubrizare?

Cele șase primării de sector din București au alocat în 2023 pentru salubrizare, cumulat, peste 1,1 miliarde de lei. Cea mai mare sumă a fost alocată de Sectorul 1, iar cea mai mică, de către Sectorul 6. La Sectorul 1 însă, primăria plătește și ridicarea gunoiului de la oameni, fiind singurul sector unde a mai fost păstrată această gratuitate. În rest, cetățenii plătesc fie o taxă, fie un tarif reglementat de Consiliul Local.

Ce înseamnă salubrizare? Curățenia stradală (măturatul străzilor, spălatul străzilor, golirea coșurilor de guunoi), deszăpezirea, ridicarea depozitelor de deșeuri necontrolate, depozitarea la groapă/reciclarea deșeurilor.

Citește aici mai mult.