În jur de 35% dintre mijloacele de transport ale Societății de Transport București, programate să iasă pe traseu în luna iulie, nu au aer condiționat, potrivit unui răspuns transmis de STB la solicitarea HotNews.ro. Mai exact, din cele 1.442 de autovehicule care ies în teren, doar 926 au aer condiționat. Cea mai bună situație este la autobuze, unde 78% din cele care ies pe traseu au aer condiționat. Cea mai rea situație este la tramvaie, unde doar 23% au aer condiționat. La mijloc sunt troleibuzele, unde 60% din parcul care iese pe traseu are aer condiționat.

Linia tramvaiului 21Foto: HotNews/Catiusa Ivanov
  • „Societatea de Transport Bucureşti STB S.A. are un parc de 1.527 de autobuze. În prezent, în zilele de lucru sunt programate să iasă în traseu 992 autobuze. Dintre acestea, 775 autobuze sunt echipate cu instalații de climatizare, iar 217 sunt autobuze de tip Mercedes Euro 3, care din fabricaţie nu sunt prevăzute cu instalații de climatizare în salonul călătorilor.
  • De asemenea, STB S.A. are un parc inventar de 523 tramvaie şi 265 troleibuze. În această perioadă, în zilele de lucru, sunt programate să iasă în traseu un număr de 269 tramvaie şi 140 troleibuze. Dintre acestea, 63 de tramvaie și 88 de troleibuze sunt dotate cu instalații de climatizare”, se arată în răspunsul transmis de STB la solicitarea HotNews.ro.

Întrebați de ce nu au pus instalație de aer condiționat și pe autovehiculele vechi, reprezentanții societății spun că de-a lungul timpului s-a încercat acest fapt, însă, din cauza costurilor ridicate a instalațiilor precum și vechimii mari a vehiculelor, s-a constatat că randamentul este scăzut, cea mai bună metodă rămânând achiziția de vehicule noi.

  • „Un exemplu elocvent în acest sens îl reprezintă introducerea în circulație a noilor tramvaie Imperio, care sunt dotate cu aer condiționat și tehnologie de ultimă generație.
  • Acestea vor înlocui mare parte din tramvaiele vechi şi nemodernizate, care vor fi retrase definitiv din circulație.În plus, Primăria Capitalei a achiziționat un număr de 100 de autobuze electrice, livrările fiind până la sfârşitul anului 2023 şi 100 de troleibuze moderne Solaris, acestea urmând a fi livrate până la data de 31.03.2024.
  • Toate aceste vehicule noi sunt echipate cu aer condiționat, primele autobuze electrice urmând a fi introduse pe trasee începând cu sfârşitul acestui an”, se arată în răspunsul transmis de STB.

În ceea ce privește autovehiculele dotate cu aer condiționat, reprezentanții societății spun că fac lucrări periodice de mentenanță, pentru buna funcționare.

În ultimele săptămâni, mai mulți călători au reclamat că inclusiv pe mijloacele de transport în comun dotate cu aer condiționat, uneori instalația nu funcționează sau este oprită.

STB face o anchetă internă ca să vadă de ce șoferii nu dau drumul la aerul condiționat în mijloacele de transport în comun care au această dotare, a declarat recent, primarul general, Nicușor Dan. Primarul a declarat că nu este dorința sa sau a conducerii STB să se circule așa.

"Este posibil ca, din anumite motive, aerul condiţionat să fie în stare de funcţionare şi el să nu fie pornit. Nu este voinţa mea, a politicului sau a directorului STB să facă această economie", a declarat Nicuşor Dan.

Primarul spune că majoritatea tramvaielor nu au aer condiționat, s-a încercat montarea acestei facilități pe tramvaiele vechi, însă au renunțat după ce mai multe tramvaie au luat foc din această cauză. Primarul spune că problema se va rezolva prin achiziționarea de noi autovehicule.

"În momentul în care vor veni cele 100 de troleibuze Solaris şi cele 100 de autobuze electrice, o să fim bine pe partea de autobuze, troleibuze. Pe partea de tramvaie, este dificil. Cred că soluţia este să accelerăm achiziţia tramvaielor noi", a explicat primarul general.

Când au fost cumpărate mijloacele de transport care circulă în Capitală

Autobuzele vechi Mercedes și troleibuzele care circulă în prezent sunt cele cumpărate de fostul primar Adriean Videanu în 2005- 2007. În perioada 2018-2020, în mandatul Gabrielei Firea, Primăria a achiziționat 630 autobuze noi Otokar și Mercedes Hibrid.

Iată achizițiile făcute:

  • În decembrie 2005, primarul Capitalei la acea vreme, Adriean Videanu, a încheiat un contract pentru achiziționarea a 500 de autobuze noi Mercedes Citaro. Valoarea contractului a fost de 341 milioane de lei, iar autobuzele au fost livrate în perioada iunie 2006 - mai 2007. Achiziția a generat scandal deoarece autobuzele nu erau dotate cu aer condiționat.
  • În 2006, Primăria Capitalei a achiziționat de firma Astra Bus 100 de troleibuze noi - Irisbus-Citelis. Valoarea contractului a fost de circa 92 milioane lei fără TVA, iar troleibuzele au fost livrate în perioada 2006-2008.

În august 2007 a fost semnat un nou contract pentru achiziționarea a încă 500 de autobuze Mercedes Citaro 2, care au fost livrate până în 2009. Acestea au fost dotate cu instalație de aer condiționat.

În 2018, primarul Gabriela Firea a semnat contractul pentru achiziția a 400 de autobuze Euro 6 cu asocierea Otokar Europe SAS – Otokar Otomotiv Ve Savunma Sanayi A.S, câștigătoarea licitației. Valoarea contractului este de 458.100.826 lei fără TVA, iar autobuzele au fost livrate până în iunie 2019. Achiziția a generat un scandal deoarece după punerea în funcțiune autobuzele au avut mai multe avarii.

În august 2019, Primăria Capitalei a finalizat licitația pentru achiziționarea a 130 de autobuze hibrid, câștigătorul fiind Mercedes – Benz. Valoarea contractului a fost de 195.268.331,70 lei, fără TVA, iar tipul de autobuz livrat Mercedes – Benz Citaro Hybrid, fabricat în Germania. Achiziția a fost făcută cu fonduri europene.

Primăria Capitalei a semnat în mai 2021 contractul cu Astra Arad pentru furnizarea a 100 de tramvaie, în valoare de aproximativ 200 de milioane de euro, din bani europeni.Primul tramvai din acest lot au venit în iunie 2022, iar până acum au fost livrate 46 tramvaie. Restul urmează să fie livrate până la final de 2024.