Piața Revoluției din București ar putea deveni pietonală. Acum, spațiul public aflat în inima Capitalei, este ocupat de mașini, fiind o rușine pentru București în contextul în care alte capitale europene au făcut acest pas acum circa 50 de ani. Propunerea aparține de această dată viceprimarului Capitalei, Stelian Bujduveanu, însă se discută despre ea de mai bine de 20 de ani, și anul trecut fiind făcută o propunere în acest sens din partea societății civile.

Parcare Piața RevoluțieiFoto: HotNews.ro / Catiușa Ivanov

De această dată însă, dincolo de discuții, proiectul este un pic mai avansat, fiind depus și discutat la Comisia Tehnică de Circulație de la Primăria Capitalei, pentru a se aproba desființarea locurilor de parcare și reorganizarea circulației în zonă.

„În momentul de față este făcut un proiect tehnic pentru a transforma perimetrul respectiv din parcare și zonă carosabilă în zonă pietonală. Este vorba zona din jurul Ateneului Român, care cuprinde: Piața George Enescu, Piața Revoluției și parcarea din fața Ministerului Afacerilor Interne. Proiectul a fost depus și este în analiză la Comisia Tehnică de Circulație de la Primăria Capitalei. În principal se dorește închiderea unor bucăți din străzile CA Rosetti și Benjamin Franklin, dar și a acelei bucăți din Calea Victoriei, ca toate aceste spații publice să fie unite între ele. La Comisia Tehnică se va analiza ce impact are asupra circulației închiderea parțială a acestor artere și ce măsuri trebuie luate pentru a nu apărea ambuteiaje”, a explicat Stelian Bujduveanu pentru HotNews.ro.

După ce se va obține un aviz de la circulație, proiectul va fi pus în dezbatere publică. După perioada de dezbatere publică, spre sfârșitul verii, zona va fi închisă câteva săptămâni, experimental, pentru mașini, ca oamenii să vadă despre ce este vorba dar și pentru a se vedea în realitate impactul asupra traficului.

Totuși, până zona va deveni pietonală în mod permanent, mai avem de așteptat câțiva ani.

„Înainte ca zona să devină pietonală permanet, pentru a desființa parcările de la suprafață, vom amenaja o parcare subterană. În paralel vom face și un concurs de soluții pentru amenajarea spațiului public de la suprafață, așa cum s-a întâmplat și la Piața Universității. Pentru parcarea subterană trebuie să facem studiu de fezabilitate, să aprobăm indicatorii tehnico-economici, apoi să facem licitație, plus execuția, deci durează”, a explicat Bujduveanu pentru HotNews.ro.

Un termen optimist ar fi undeva la 3 ani, însă poate dura și 5 ani, bazat pe experiența proiectelor făcute până acum în oraș.

Până se va face parcarea subterană, cei care parcau în parcarea din Piața Revoluției au la dispoziție parcările cu plată de pe stradă, parcarea subterană de la Intercontinental și cea din Piața Universității, a mai spus Bujduveanu. Pentru MAI se va păstra un rând de parcări pe margine lângă minister.

Doar anul trecut, două ONG-uri au lansat în spațiul public propuneri pentru pietonizarea acestui spațiu public ocupat de mașini.

Asociația "Străzi pentru oameni" a lansat la începutul lui 2022 pe pagina de Facebook un concurs de idei pentru spațiul dintre Ateneul Român și Palatul Regal, iar proiectul câștigător propunea creșterea cu 30% a spațiului dedicat pietonilor, transformarea în pietonale a străzilor Constantin Esarcu și Benjamin Franklin și noi insule verzi care aduc viață într-un spațiu în prezent acoperit integral cu asfalt. Autorii proiectului câștigător sunt: Tudor Lulciuc, Laura Manole, Cezara Matei și Gabriela Udrea, iar premiul oferit a fost de 6.000 lei.

Și în 2014, în mandatul Primarului Sorin Oprescu, a fost lansată ideea ca Piața Revoluției să devină pietonală, iar circulația auto pe Calea Victoriei, în zona respectivă, să fie deviată pe str. Câmpineanu, însă nu s-a făcut nimic.