Reprezentanţi ai societăţii civile au anunţat că vor protesta, sâmbătă, în faţa Primăriei Sinaia faţă de un proiect care prevede ridicarea unei parcări cu şapte etaje într-o zonă istorică a staţiunii, în apropierea gării. În timp ce mai multe organizaţii civice reclamă că viitoarea parcare va distruge o parte din zona istorică a staţiunii, primarul Vlad Oprea susţine că proiectul este unul „perfect legal, justificat, corect, cu toate autorizaţiile la zi” şi că acesta a fost validat de către instituţiile naţionale, dar şi de către cele europene, care au fost de acord cu ridicarea viitoarei parcări.

SinaiaFoto: DreamsTime

Proiectul a fost blocat în urma unei anchete realizate de Rise Project, ajungându-se la un proces în instanţă, iar anul trecut Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a dat undă verde construcţiei.

„Primarul forţează construcţia unei parcări monstruoase”

Militanţi din societatea civilă, susţinuţi de mai multe organizaţii neguvernamentale precum Agent Green, Iniţiativa România, Declic, Fundaţia Eco-Civica, Corupţia Ucide sau Greenpeace au anunțat că vor organiza, sâmbătă, un protest în staţiunea Sinaia, pentru a-şi manifesta dezacordul faţă de o iniţiativă a primăriei de a construi o parcare supraetajată în una dintre zonele istorice ale oraşului, în apropierea gării.

  • „Aleea Caraiman este una dintre zonele cele mai frumoase şi cu cea mai mare încărcătură istorică din România.
  • Primarul Vlad Oprea, lipsit de orice urmă de viziune şi abandonând orice scrupule pentru a urma interese obscure, urmăreşte să o distrugă împreună cu dealul dintre Gara Sinaia şi Hotel Caraiman şi forţează construcţia unei parcări monstruoase, care va mutila părţi istorice ale oraşului şi-i va răpi din moştenirea sa preţioasă”, au transmis, miercuri seară, organizatorii acțiunii de protest.
  • „Parcurgerea la picior a Aleii Caraiman de la Gara Sinaia până la parcul Dimitrie Ghica este un ritual de neînlocuit şi sănătos pentru corp şi suflet. Este unul dintre locurile acelea puţine unde revenim de multe generaţii şi simţim că timpul a stat.
  • Când totul se schimbă, unele locuri trebuie să rămână aşa cum le ştim. Sunt hrană pentru suflet şi ar fi o traumă pentru mulţi ca Aleea Caraiman să rămână doar în tablouri”, a declarat preşedintele Agent Green, Gabriel Păun.
  • „Nu-i niciun secret că e nevoie de infrastructură rutieră pe Valea Prahovei, dar la fel de clar este că soluţia Primăriei Sinaia este dintre cele mai proaste.
  • Cetăţenii nu trebuie să accepte superficialitatea şi inconştienţa cu care primarul vrea să rezolve problema parcărilor prin distrugerea unui element important din patrimoniul natural şi cultural al comunităţii”, a precizat Ciprian Găluşcă, coordonator al campaniei pentru păduri şi biodiversitate, Greenpeace România.

Primarul nu renunță: „Este un proiect unic pentru Valea Prahovei, dar şi pentru orice staţiune din România”

Primăria oraşului Sinaia a anunţat, vineri, continuarea tuturor demersurilor pentru implementarea proiectului Park&Ride, susținând că acesta „a depăşit toate barierele de verificare ale instituţiilor statului şi instanţelor din România, chiar dacă pentru derularea acestor proceduri a fost nevoie de patru ani”.

  • „Uniunea Europeană îl finanţează, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie ne-a dat dreptate să îl continuăm, Comisia Naţională a Monumentelor Istorice şi-a dat acordul, iar sinăienii îşi doresc acest proiect.
  • Este perfect legal, justificat, corect, cu toate autorizaţiile la zi.
  • Park&Ride înseamnă un proiect unic pentru Valea Prahovei, dar şi pentru orice staţiune turistică din România.
  • Scopul nostru este să asigurăm standardele cele mai înalte pentru turişti, atât în ceea ce priveşte accesibilitatea, cât şi protecţia mediului, având în vedere că nivelul ridicat de trafic şi poluare reprezintă o mare problemă a DN1. Toate oraşele din România au nevoie de astfel de proiecte de infrastructură!”, a transmis, vineri, printr-un comunicat de presă, primarul oraşului Sinaia, Vlad Oprea.

„Un nivel de anvergură fără precedent”

Oficialii administraţiei locale susţin că proiectul parcării supraetajate care va fi construit lângă gară „va avea un nivel de anvergură fără precedent pentru întreaga zonă a Văii Prahovei, fiind doar prima etapă dintr-o strategie amplă de transformare a centrului staţiunii Sinaia în zonă pietonală”.

Viitoarea parcare ar urma să aibă şapte niveluri şi va fi completată cu un nod de transport intermodal, o staţie pentru transportul urban, o staţie pilot de încărcare electrică, spaţii verzi-pietonale şi alte spaţii pentru acces, susține primăria.

  • „Proiectul va pune în valoare inclusiv clădirile de patrimoniu din jur, Gara Sinaia şi Hotelul Caraiman urmând să beneficieze de o vizibilitate cu totul specială, prin prelungirea perspectivei asupra Parcului Dimitrie Ghica”, susțin autorităţile locale.

Care este valoarea proiectului

Proiectul este derulat prin Programul Operaţional Regional 2014 - 2020, Axa Prioritara 3 – Sprijinirea tranziţiei către o economie cu emisii scăzute de carbon, are o valoare de peste 27 milioane lei, dintre care aproape 22,5 milioane finanţare nerambursabilă, şi a fost semnat în 25 aprilie 2019.

Cronologia scandalului

Proiectul ar fi trebuit început în septembrie 2017 şi finalizat în termen de 54 de luni, în februarie 2022.

Construirea parcării a fost blocată în urma unei anchete realizate de Rise Project, care arăta, printre altele, că „prin ridicarea acestei construcţii vor fi distruse o vegetaţie matură, întinsă pe aproximativ 2.000 de mp, precum şi scări şi alei vechi de peste un secol – parte din planul urbanistic originar al oraşului”.

Jurnaliştii de la Rise Project au fost cei care, în vara anului 2019, au scris despre proiectul parcării supraetajate de la Sinaia, care va fi ridicată în apropierea gării.

„Cu aviz de la Ministerul Culturii şi cu bani de la Uniunea Europeană şi de la Guvernul României, primarul oraşului Sinaia e pe punctul să înceapă construirea unei parcări cu şapte etaje în inima unei zone arhitecturale protejate. Parcarea va fi amplasată faţă în faţă cu două monumente istorice de clasa A: Ansamblul Gării Sinaia şi hotelul Caraiman. Prin ridicarea acestei construcţii, vor fi distruse o vegetaţie matură, întinsă pe aproximativ 2.000 de mp, precum şi scări şi alei vechi de peste un secol – parte din planul urbanistic originar al oraşului”, scriau jurnaliştii de la Rise Project în urmă cu trei ani.

Aceştia subliniau că prin edificarea parcării de 300 de locuri vor fi distruse şi 38 de locuri de parcare dintre cele 53 aflate în parcarea din faţa Gării Regale din Sinaia.

Rise Project făcea referire şi la un studiu care arăta că, printre beneficiile parcării, se regăsesc creşterea numărului pasagerilor din autobuzele din Sinaia cu 327 de persoane pe an, în timp ce numărul pietonilor din oraş ”se va mări” – urmare a aceleiaşi investiţii – cu 108 persoane pe an.

În urma anchetei, Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării şi Administraţiei, în calitate de autoritate de management a proiectului, a emis, în mai 2020, o decizie de reziliere a contractului, pe care Primăria Sinaia a contestat-o în instanţă.

În mai 2021, Curtea de Apel Bucureşti a dat câştig de cauză oraşului Sinaia, anulând decizia Ministerului. Decizia Curţii de Apel a fost atacată cu recurs, iar în 29 septembrie anul trecut recursul a fost respins definitiv de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.

În august 2019, Ordinul Arhitecţilor din România transmitea public un punct de vedere cu privire la proiectul parcării de la Sinaia, arătând că, ”deşi există practici la nivel european privind amplasarea parcărilor de tip Park & Ride lângă gara unei localităţi, rareori acestea se aplică în aşezări în care gara face parte din centrul istoric sau din zone reprezentative pentru peisajul cultural şi natural şi atunci doar în condiţii bine stabilite”.

„În cazul staţiunii Sinaia suntem de părere că este necesară identificarea unei alte soluţii de amplasare a parcării de tip Park & Ride, soluţie care să nu pună în pericol identitatea localităţii. Ansamblul Gării Sinaia este compus din două monumente istorice, fiind emblematic pentru istoria şi peisajul urban al staţiunilor montane din România, al cărui potenţial este identificat în planurile de dezvoltare a staţiunii. (...) Datorită elementelor originale de infrastructură şi datorită stilului arhitectural unic prin unitate şi coerenţă, amplasarea un proiect de tipul Park & Ride, care presupune un corp voluminos, va fragmenta atât funcţional, cât şi estetic, o zonă reprezentativă care face parte din centrul staţiunii”, scria Ordinul Arhitecţilor. (Sursa: News.ro / Foto: Dreamstime.com)