Primarul general al Capitalei, Nicușor Dan, propune anul acesta alocarea a 65 milioane lei pentru lărgirea străzii Prelungirea Ghencea, 55 milioane lei pentru Pasajul Doamna Ghica, 14 milioane lei pentru etapa II din străpungerea Nicolae Grigorescu - Splai Dudescu, practic lărgirea străzii Iuliu Hațeganu și circa 65 milioane pentru reabilitarea liniilor de tramvai.

Pasaj Doamna Ghica 2Foto: HotNews/Catiusa Ivanov

Ce bani s-au dat pentru Prelungirea Ghencea

Pentru lărgirea străzii Prelungirea Ghencea la două benzi pe sens plus linie de tramvai, piste de biciclete și trotuare, primarul Nicușor Dan a propus alocarea a 65 milioane lei, bani necesari pentru primul tronson.

La Prelungirea Ghencea, Primăria Capitalei aproape a finalizat tronsonul II din proiect, între strada Brașov la Râul Doamnei. Mai sunt de amenajat doar spațiile verzi și de turnat stratul de uzură. Lucrările la linia de tramvai au fost amânate.

Primarul general, Nicușor Dan, a declarat recent că anul acesta vor începe lucrările pe tronsonul I, între capătul tramvaiului 41 și strada Brașov. Pe acest tronson va lucra tot Trustul de Clădiri metropolitane, compania municipală care a lucrat la tronsonul II.

Pe tronsoanele III și IV, între Râul Doamnei și Șoseaua de Centură, municipalitatea va ieși în licitație pentru desemnarea unui nou constructor, a spus Nicușor Dan. Exproprierile pentru tronsonul III au fost deja făcute.

Lucrările de lărgire a străzii Prelungirea Ghencea au început în septembrie 2019, iar acestea aveau termen 24 de luni, respectiv septembrie 2021.

Ajung banii pentru pasajul Doamna Ghica?

Pentru pasajul de la Doamna Ghica s-au propus 55 milioane lei, potrivit proiectului de buget aceștia fiind banii necesari pentru finalizarea lucrării.

În ceea ce privește pasajul de la Doamna Ghica, se lucrează la montarea tablierului. Până acum a fost montat în proporție de 50%, lucrările au fost reluate după pauza din perioada sărbătorilor, însă rămâne de văzut cum va fi vremea iarna aceasta și cât se va putea lucra.

Cristian Hiver, directorul Trustului de Clădiri Metropolitane, compania municipală care face lucrările, a declarat la finalul lunii decembrie, pentru HotNews.ro, că dacă vremea permite, tablierul va fi montat până la finalul lunii februarie.

”Sper că vom termina de montat tot tablierul la începutul lui martie. Dacă ține vremea cu noi, cum a ținut până acum, fiindcă sunt operațiuni care sunt meteosensibile - sudură, vopsitorie - chiar la final de februarie tablierul este montat. La începutul verii va fi gata tot pasajul. După ce montăm tablierul, începem să montăm predalele de beton, contractul de furnizare de predale este deja semnat. Le vom avea în timp util. După predale începem suprabetonarea și asfaltarea, apoi montarea parapeților, sistem iluminat”, a explicat Hiver.

Lucrările la pasajul de la Doamna Ghica au început în 2018 și aveau termen de finalizare mai 2020, dar acest termen a tot fost amânat și de fostul primar Gabriela Firea și de actualul primar, Nicușor Dan, până am ajuns aici.

Lărgirea străzii Iuliu Hațeganu

Pentru etapa II din Străpungerea Nicolae Grigorescu - Splai Dudescu, practic lărgirea la 3 benzi pe sens a străzii Iuliu Hațeganu de la pasajul de la Nicolae Grigorescu până la Șos Vitan Bârzești, Nicușor Dan a apropus alocarea a 14 milioane lei din cei 134 milioane lei, cât este valoarea estimată a proiectului.

Primarul Nicușor Dan a anunțat la începutul acestui an că Primăria Capitalei va face exproprierile și le va plăti, iar Primăriile Sectoarelor 3 și 4 vor face lucrarea. Rămâne de văzut dacă lucrările vor începe anul acesta, în funcție de cum se fac exproprierile și cum se mobilizează sectoarele. Practic cei 14 milioane lei ar acoperi exproprierile.

Etapa a doua presupune lărgirea la trei benzi pe sens a străzii Iuliu Haţieganu, între pasajul peste Dâmboviţa şi Calea Vitan, pe o lungime de 1,3 kilometri.

Modernizarea liniilor de tramvai degradate

Pentru modernizarea liniilor de tramvai, primarul Nicușor Dan a propus alocarea a circa 65 milioane lei. Este vorba despre circa 50 de km de linie de tramvai, aflată în stare avansată de degradare. În luna noiembrie 2022, Primăria Capitalei a lansat licitația pentru modernizarea a 44 km de linie de tramvai, proiectare și execuție, valoarea estimată a contractului fiind de aproape 1,9 miliarde lei. Urmează să se facă licitația și pentru modernizarea liniei de tramvai de pe bd. Barbu Văcărescu, unde proiectarea este deja făcută și urmează doar desemnarea constructorului pentru execuția lucrărilor.

Contractul scos la licitație este împărțit în 15 loturi, și vizează proiectare, asistență tehnică și execuție:

  • Lot 1 “Reabilitare sistem rutier pe Bdul Th. Pallady, Bdul 1 Decembrie 1918, Bdul Basarabia, Calea Călărașilor, Bdul Corneliu Coposu inclusiv Bucla Complex Titan”, lungime traseu 18,000 km, cale dublă linie curentă, acces și retragere - valoare estimată -745.280.162,85 RON;
  • Lot 2 ”Reabilitare sistem rutier pe Bdul Pache Protopopescu și Str. Traian”, lungime traseu 1,900 km, cale dublă linie curentă - valoare estimată 76.439.665,89 RON;
  • Lot 4 “Reabilitare sistem rutier pe arterele Sfântul Constantin, Strada Ionel Perlea, Strada Grigore Cobălcescu și traseul de pe B-dul Ion Mihalache, Calea Griviței, B-dul Bucureștii Noi, B-dul Gloriei inclusiv cap terminal Strada Piatra Morii”, lungime traseu 6,700 km cale dublă linie curentă - valoare estimată - 273.681.486,62 RON;
  • Lot 5 “Reabilitare sistem rutier pe arterele Str. Paleologu, Str. Armand Călinescu, Str. Vasile Lascăr, Str. Lizeanu și Intrarea Vagonului”, lungime traseu 1,800 km cale dublă linie curentă - valoare estimată - 70.333.715,61 RON;
  • Lot 6 “Reabilitare sistem rutier pe Bulevadul Dimitrie Pompeiu, Șoseaua Petricani, Bulevardul Lacul Tei, Strada Maica Domnului, Strada Reînvierii și Strada Turmelor” , lungime traseu 5,300 km cale dublă linie curentă - valoare estimată 217.728.452,45 RON;
  • Lot 7 “Reabilitare sistem rutier pe B-dul Gheorghe Duca, str. Alexandru Ioan Cuza, Calea Griviței și B-dul Dinicu Golescu”, lungime traseu 1,810 km cale dublă linie curentă - valoare estimată 100.967.312,79 RON;
  • Lot 8 “Reabilitare sistem rutier pe Bulevardul Marasesti intre Bulevardul Dimitrie Cantemir si Strada 11 Iunie”, lungime traseu 0,700 km cale dublă linie curentă - valoare estimată - 26.549.075,13 RON;
  • Lot 9 “Reabilitare sistem rutier pe Bulevardul Chișinău”, lungime traseu 0,825 km cale dublă linie curentă - 29.887.989,58 RON;
  • Lot 10 “Reabilitare sistem rutier pe Bulevardul Basarabia de la intersectia cu B-dul 1 Decembrie 1918 pana la cap terminal Republica”, lungime traseu 1,200km cale dublă linie curentă - valoare estimată 48.106.467,12 RON;
  • Lot 11 “Reabilitare sistem rutier pe Bulevardul Expoziției, Strada Aviator Popișteanu, Strada Puțul lui Crăciun, Strada Dornei și Strada Clăbucet”, lungime traseu 2,000 km cale dublă linie curentă - valoare estimată 81.467.537,27 RON;
  • Lot 12 “Reabilitare sistem rutier bucla Gara de Est pe arterele B-dul Gării Obor, B-dul Ferdinand I (între Gara Obor și Șoseaua Pantelimon), Șoseaua Pantelimon, Strada Baicului”, lungime traseu 1,885 km cale dublă linie curentă - valoare estimată 113.469.201,03 RON;
  • Lot 13 “Reabilitare sistem rutier pe Bulevardul Ferdinand I, între Șoseaua Mihai Bravu și Strada Traian”, lungime traseu 0,690 km cale dublă linie curentă - valoare estimată 27.168.647,55 RON;
  • Lot 14 “Modernizare linia acces Depou Titan pe strada Nicolae Teclu”, lungime traseu 0,400 km cale dublă linie curentă - valoare estimată 14.208.248,62 RON;
  • Lot 15 “Reabilitare sistem rutier pe Strada Dristorului intre B-dul Camil Ressu si Strada Baba Novac”, lungime traseu 0,220 km cale dublă linie curentă - valoare estimată 8.018.445,66 RON;
  • Lot 16 “Reabilitare sistem rutier pe Bulevardul Timisoara intre Str. Valea Cascadelor si terminal CET Vest”, lungime traseu 1,380 km cale dublă linie curentă" - valoare estimată 52.364.771,51 RON;

Durata contractelor este estimata la 18 luni.

Această propunere de buget aparține primarului Nicușor Dan. După dezbaterea publică, urmează să fie discutată în Consiliul General, unde consilierii generali pot depune amendamente.