Benzile unice pentru transportul public sunt una din măsurile aplicate în toate marile capitale europene pentru a încuraja cetățenii să folosească transportul public, fluidizarea traficului și reducerea poluării. Din păcate, Primăria Capitalei, în ultimii 10 ani a reușit să facă doar aproximativ 30 km, culoare unice pentru tramvaie și autobuze. Astfel, cei care aleg să renunțe la mașina personală și să folosească transportul public nu au niciun avantaj și stau blocați în trafic, în autobuz, alături de restul mașinilor? Ce planuri are Primăria Capitalei pentru a prioritiza transportul public?

Banda unica Iuliu Maniu 2Foto: Hotnews

În prezent Bucureștiul are doar circa 30 km de benzi unice pentru transportul public.

Dintre aceștia, 16,15 km sunt benzi unice pentru autobuze:

  • bd.Unirii - 4 km
  • bd.Decebal - 2,8 km
  • bd.Regina Elisabeta - 3 km
  • Calea Plevnei - 0,15 km
  • Splaiul Independenţei - 0,4 km
  • Piaţa Unirii - 0,3 km
  • bd.C.Coposu - 0,3 km
  • Calea Dorobanţilor - 1,2 km
  • bd.Mareşal Prezan - 0,5 km
  • bd.Iuliu Maniu - 1 km
  • bd. Drumul Taberei - 1 km
  • bd.Dacia - 1,5 km

Doar în puține cazuri benzile unice sunt delimitate cu stâlpișori. În rest trasate cu vopsea pe asfalt, iar mașinile intră, uneori chiar opresc pe ele. Iar acestea nu au continuitate. Adică sunt fragmente împrăștiate prin oraș, iar autobuzele nu pot merge de la un capăt la altul pe banda unică.

Separat, s-a făcut și cale unică pentru tramvai, șina fiind separată de restul traficului prin stâlpișori sau gărdulețe. În total circa 14 km. Față de linia 41, făcută înainte de 2007, s-au mai pus separatoare pe linia tramvaiului 1/10 - pe o lungime de 9 km, linia tramvaiului 21 - pe o lungime de 4,65 km și pe linia tramvaiului 32 - 0,6 km, potrivit datelor furnizate de Primăria Capitalei la solicitarea HotNews.ro. În anumite zone circulă și autobuzele pe calea unică pentru tramvai. De exemplu în cazul liniei 21.

Unde vrea să facă Primăria Capitalei benzi unice?

Primăria Capitalei face în prezent 3,5 km de benzi unice, pe Calea Dorobanți și Drumul Taberei, potrivit informațiilor transmise la solicitarea HotNews.ro.

Pe Calea Dorobanți, între strada Puțul lui Zamfir și Şoseaua Ştefan cel Mare, banda rezervată transportului public va fi realizată în cadrul sistemului de sensuri unice Floreasca – Beller – Dorobanţi. Până acum s-au refăcut trotuarele, s-au montat bolarzi de protecție a trotuarelor, se montează indicatoare, se toaletează copacii, s-au semaforizat intersecțiile Radu Beller, Popa Marin și Floreasca-Bălănescu-Rosetti), urmeză să fie delimitată și banda unică. Aceasta va avea o lungime de 2,5 km, iar termenul pentru finalizarea investiției este sfârșitul acestui an.

Banda unică de pe bd. Drumul Taberei se face între bd Paul Teodorescu şi drumul Taberei nr.34, pe sensul spre periferie. Aceasta are o lungime de 1 km, iar proiectul este implementat de Primăria Sectorului 6.

Pe bulevardul Unirii sunt deja trasate benzile rezervate transportului public între Piața Unirii și Piața Alba Iulia, însă municipalitatea vrea să monteze bolarzi flexibili pentru separarea de traficul general. Lungime benzii este de 3,5 km, iar stâlpișorii vor fi puși până la finalul lunii martie 2023, promit autoritățile.

Primăria Capitalei mai are în curs de avizare mai multe benzi rezervate transportului public pe bulevardul Aviatorilor, astfel:

⦁ între Piața Victoriei și Piața Charles de Gaulle, pe sensul spre piața Charles de Gaulle, prin translatarea axului bulevardului către vest, astfel încât spre piața Charles de Gaulle vor fi 4 benzi (3 pentru traficul general şi 1 rezervată transportului public), iar invers 2 benzi;

⦁ între Piața Beijing și Piața Charles de Gaulle, pe sensul spre Piața Charles de Gaulle, prin translatarea axului bulevardului către est, astfel încât spre Piața Charles de Gaulle vor fi 4 benzi (3 pentru traficul general şi 1 rezervată transportului public) iar invers 2 benzi;

Proiectul necesită și mici lucrări de drum, în Piața Charles de Gaulle. Lungime benzilor va fi de 2,2 km, iar termenul de finalizare finalul anului 2023.

Se află în curs de avizare realizarea unei benzi rezervate transportului public pe B-dul Regele Mihai I, între Piața Presei și Arcul de Triumf, pe sensul spre piața Arcul de Triumf, pe zona mediană.

„Proiectul necesită și mici lucrări de drum, în apropierea Pieței Presei. Lungime benzii va fi de 1,2 km. Estimare finalizare 31.12.2023”, se arată în răspunsul transmis de Primăria Capitalei.

Și fostul primar al Capitalei, Gabriela Firea, a amenajat în mai 2017 o bandă unică pe traseul DN1 - Bd. Kiseleff - Bd. Prezan - Calea Dorobanti, însă a renunțat a doua zi deoarece traficul s-a blocat în toată zona de N, coada ajungând până în Otopeni.

Nicușor Dan vrea să facă benzi unice pe liniile de tramvai reabilitate

Primarul general al Capitalei, Nicușor Dan, a declarat într-un interviu acordat recent HotNews.ro că după reabilitarea celor 50 km de linie de tramvai, unde contractele pentru proiectare și execuție au fost scoase deja la licitație, acestea vor fi delimitate ca benzi unice și vor fi folosite și de autobuze.

”Vrem să extindem circulația autobuzelor pe linia de tramvai. Ca să mergi cu autobuzul pe linia de tramvai trebuie ca ea să fie reabilitată. Dacă ar merge acum, la cum arată linii de tramvai nereabilitate, și-ar nenoroci cauciucurile. Am scos în achiziție publică și o să finanțăm prin POR, 500 de milioane de euro, reabilitarea a 50 km de linie de tramvai. Sunt linii de tramvai care sunt vai de capul lor, de exemplu pe bd. Mihalache sau bd.Basarabiei. Asta va va însemna, pe de o parte, viteză pentru tramvaie, pe de altă parte va însemna linii unice pentru autobuze care au trasee comune”, a explicat Nicușor Dan.

Termenul de finalizare a investiției este de 18 luni din momentul în care contractele au fost semnate.

Contractul scos la licitație este împărțit în 15 loturi, și vizează proiectare, asistență tehnică și execuție pe următoarele tronsoane.

  • Lot 1 “Reabilitare sistem rutier pe Bdul Th. Pallady, Bdul 1 Decembrie 1918, Bdul Basarabia, Calea Călărașilor, Bdul Corneliu Coposu inclusiv Bucla Complex Titan”, lungime traseu 18,000 km, cale dublă linie curentă, acces și retragere - valoare estimată -745.280.162,85 RON;
  • Lot 2 ”Reabilitare sistem rutier pe Bdul Pache Protopopescu și Str. Traian”, lungime traseu 1,900 km, cale dublă linie curentă - valoare estimată 76.439.665,89 RON;
  • Lot 4 “Reabilitare sistem rutier pe arterele Sfântul Constantin, Strada Ionel Perlea, Strada Grigore Cobălcescu și traseul de pe B-dul Ion Mihalache, Calea Griviței, B-dul Bucureștii Noi, B-dul Gloriei inclusiv cap terminal Strada Piatra Morii”, lungime traseu 6,700 km cale dublă linie curentă - valoare estimată - 273.681.486,62 RON;
  • Lot 5 “Reabilitare sistem rutier pe arterele Str. Paleologu, Str. Armand Călinescu, Str. Vasile Lascăr, Str. Lizeanu și Intrarea Vagonului”, lungime traseu 1,800 km cale dublă linie curentă - valoare estimată - 70.333.715,61 RON;
  • Lot 6 “Reabilitare sistem rutier pe Bulevadul Dimitrie Pompeiu, Șoseaua Petricani, Bulevardul Lacul Tei, Strada Maica Domnului, Strada Reînvierii și Strada Turmelor” , lungime traseu 5,300 km cale dublă linie curentă - valoare estimată 217.728.452,45 RON;
  • Lot 7 “Reabilitare sistem rutier pe B-dul Gheorghe Duca, str. Alexandru Ioan Cuza, Calea Griviței și B-dul Dinicu Golescu”, lungime traseu 1,810 km cale dublă linie curentă - valoare estimată 100.967.312,79 RON;
  • Lot 8 “Reabilitare sistem rutier pe Bulevardul Marasesti intre Bulevardul Dimitrie Cantemir si Strada 11 Iunie”, lungime traseu 0,700 km cale dublă linie curentă - valoare estimată - 26.549.075,13 RON;
  • Lot 9 “Reabilitare sistem rutier pe Bulevardul Chișinău”, lungime traseu 0,825 km cale dublă linie curentă - 29.887.989,58 RON;
  • Lot 10 “Reabilitare sistem rutier pe Bulevardul Basarabia de la intersectia cu B-dul 1 Decembrie 1918 pana la cap terminal Republica”, lungime traseu 1,200km cale dublă linie curentă - valoare estimată 48.106.467,12 RON;
  • Lot 11 “Reabilitare sistem rutier pe Bulevardul Expoziției, Strada Aviator Popișteanu, Strada Puțul lui Crăciun, Strada Dornei și Strada Clăbucet”, lungime traseu 2,000 km cale dublă linie curentă - valoare estimată 81.467.537,27 RON;
  • Lot 12 “Reabilitare sistem rutier bucla Gara de Est pe arterele B-dul Gării Obor, B-dul Ferdinand I (între Gara Obor și Șoseaua Pantelimon), Șoseaua Pantelimon, Strada Baicului”, lungime traseu 1,885 km cale dublă linie curentă - valoare estimată 113.469.201,03 RON;
  • Lot 13 “Reabilitare sistem rutier pe Bulevardul Ferdinand I, între Șoseaua Mihai Bravu și Strada Traian”, lungime traseu 0,690 km cale dublă linie curentă - valoare estimată 27.168.647,55 RON;
  • Lot 14 “Modernizare linia acces Depou Titan pe strada Nicolae Teclu”, lungime traseu 0,400 km cale dublă linie curentă - valoare estimată 14.208.248,62 RON;
  • Lot 15 “Reabilitare sistem rutier pe Strada Dristorului intre B-dul Camil Ressu si Strada Baba Novac”, lungime traseu 0,220 km cale dublă linie curentă - valoare estimată 8.018.445,66 RON;
  • Lot 16 “Reabilitare sistem rutier pe Bulevardul Timisoara intre Str. Valea Cascadelor si terminal CET Vest”, lungime traseu 1,380 km cale dublă linie curentă" - valoare estimată 52.364.771,51 RON;

Separat va fi scoasă la licitație, pentru execuție, și linia de tramvai de pe bd. Barvu Văcărescu. Acolo proiectarea este deja făcută.