Montarea tablierului metalic de la Pasajul Doamna Ghica a început în luna septembrie și are termen de finalizare luna martie, adică 6 luni. Tablierul este adus pe bucăți și sudat pe șantier, practic pe drum, ceea ce cauzează blocarea traficului. Din cauza restricțiilor de trafic și a faptului că tramvaiul 21 a fost scos de pe Colentina, în zonă este haos, iar oamenii fac cel puțin dublu să ajungă la muncă și să-și ducă copiii la școală/grădiniță.

Trafic blocat Colentina - 8Foto: Hotnews
  • De ce durează așa mult, în condițiile în care, de exemplu, la pasajul rutier suprateran de la bd. Metalurgiei cu Alexandru Obregia, făcut de Primăria Sectorului 4, traficul a fost restricționat doar câteva zile în luna august, noaptea și în weekend?

HotNews.ro a vorbit cu constructorul, oficiali din primărie și unul dintre cei mai cunoscuți specialiști de la noi pe poduri metalice pentru a găsi explicații.

Cum s-ar fi putut reduce la jumătate timpul de montare a tablierului de la pasajul Doamna Ghica?

Pe scurt, orice soluție tehnică s-ar fi ales pentru acest pasaj, traficul în zonă tot ar fi fost restricționat, însă dacă tablierul ar fi venit în bucăți mari și nu pe bucăți mici și sudat pe șantier, timpul de montare ar fi putut fi redus la jumătate. Timpul pentru montaj ar fi putut fi mai scurt și dacă s-ar fi ales altă soluție tehnică pentru pasaj, cu alte deschideri, însă acum proiectul nu mai poate fi modificat.

Primarul Sectorului 2, Radu Mihaiu, spune că proiectul a fost făcut de administrația Firea, lucrările începând în 2018, iar în 2020 picioarele podului erau făcute, iar schimbarea proiectului ar fi durat foarte mult, fiind nevoie de expertiză și o nouă autorizație de construire.

  • „Durata de montare a tablierului depinde foarte mult de soluția de proiectare. Vă reamintesc că soluția de proiectare a fost servită, am preluat soluția de proiectare de la fosta administrație, și în această soluție de proiectare s-a prevăzut ca acest pod să nu aibă picioare în mijlocul intersecției, asta înseamnă că este o deschidere foarte mare între picioarele podului.
  • Pentru această deschidere este nevoie de o soluție constructivă complexă care nu a putut fi modificată, fiindcă asta ar fi amânat foarte-foarte mult șantierul care fusese deja deschis și atunci am mers pe soluția de proiectare inițială”, a declarat Radu Mihaiu, primarul Sectorului 2, pentru HotNews.ro.

Acesta spune că nu există picioare în centrul intersecției pentru că pe acolo este prevăzută o linie de metrou, decizia fiind una corectă.

„Tablierul a venit pe bucăți, este corect, și există bucăți de tablier care trebuie sprijinite, există o bucată de tablier care are forma unui T. Acest T, în momentul în care se așază pe poziție, pe piciorul pasajului, trebuie sprijinit, pentru că altfel ar putea în urma unui vânt mai puternic sau un mic seism să se răstoarne, deci trebuie sprijinit înainte de finalizarea sudurii pe întreg pasajul. Este un tablier extraordinar de greu, are aproape 1.000 de tone și soluția constructivă este una complexă. Nu ne-am fi dorit să existe aceste devieri de trafic, dar din păcate soluția de proiectare ne-a împins spre această variantă”, a explicat Radu Mihaiu, primarul Sectorului 2.

„Soluția asta a fost aleasă de Primărie când s-a început podul de la Doamna Ghica și este imposibil să o schimbăm azi”

Cristian Hiver, directorul Trustului de Clădiri Metropolitane, compania Primăriei Capitalei care construiește pasajul spune că nu se poate face comparație între cele două pasaje deoarece deschiderile diferă, dar se putea alege o soluție constructivă care să dureze mai puțin.

  • „Este foarte greu să facem comparații între pasaje. Pasajul de la Metalurgiei are o lungime total diferită. Soluția constructivă la tablierul metalic de la Doamna Ghica este o soluție constructivă diferită, făcută pe bază de țevi rotunde și grinzi. În plus de asta, deschiderea acestui pod este mult mai mare.
  • Avem o deschidere de 216m. Soluția asta a fost aleasă de Primărie când s-a început podul și este imposibil să o schimbăm azi. Atunci când s-a făcut proiectarea putea fi aleasă o altă soluție care să dureze mai puțin, poate mai scumpă, ca montajul tablierului să se facă într-un timp mai scurt. Nu știu de ce a fost aleasă această soluție la vremea respectivă.
  • Noi facem tot ce putem să montăm cât mai repede tablierul și să se ridice restricțiile de trafic. Suntem conștienți de deranj, mulțumim oamenilor pentru înțelegere, vom face tot posibilul să terminăm cât mai repede”, a declarat Hiver pentru HotNews.ro.

Constructorul spune că în zonă este foarte puțin loc pentru montarea tablierului, ceea ce ridică probleme.

„Unde lucrăm este o zonă extrem de condensată, nu avem spațiu de manevră. Să spunem că sudăm lângă și transportăm 20 de metri, elementele sudate au o greutate de 150-200 de tone. Când ești pe autostradă și ai spațiu de manevră mult mai mare, e altceva, aici nu avem loc”, a mai spus Hiver.

„În discuțiile inițiale, alți constructori au spus că tot montajul tablierului ar fi durat la 3-4 luni”

Conf. univ. dr. ing. Ionuț Răcănel, director al Departamentului de Rezistența Materialelor, Poduri și Tuneluri, Universitatea Tehnică de Construcții București, dar și consultant al Primăriei Capitalei, în momentul în care a fost elaborat proiectul de compania Municipală Trustul de Clădiri Metropolitane, a explicat pentru HotNews.ro că timpul de montaj putea fi redus dacă bucăți mari de tablier veneau sudate direct din fabrică.

  • „În primul rând, din cauza dimensiunii și alegerii constructorului tablierului, care nu este din România, care a trebuit să realizeze subansamblele în altă parte și să le aducă, multe dintre elemente nu au putut fi sudate în uzină și necesită sudură în șantier. Iar pe șantier, pentru a respecta exigențele de calitate, este mai complicat de făcut decât în uzină și atunci timpul de montaj se mărește.
  • Dacă ar fi câștigat licitația un constructor din România, relativ aproape de București, atunci probabil că ar fi putut exista trasee pe care să aducă tronsoanele acestea la dimensiuni mai mari, doar să le ridice pe amplasament și să le așeze pe reazăme”, a explicat specialistul.

Acesta spune că la deschiderea actuală între picioarele podului, în zona centrală, montarea tablierului nu se putea face fără reazeme intermediare (n.r. niște picioare provizorii, pe care să stea tablierul până se sudează), ceea ce implică închiderea traficului.

  • „Montajul, oricum l-ar fi făcut, într-o zonă ca asta, și la deschiderea asta, nu se putea face în soluție metalică sau mixtă decât pe turnuri provizorii. Asta implică niște reazăme intermediare față de cele pe care va sta podul definitiv, pentru a putea solidariza tronsoanele, ca să se ajungă la structura întreagă.
  • Aceste turnuri provizorii implică automat închideri de trafic. Se știa de la început că nu se putea face altfel. Iar durata închiderilor de trafic depinde de modul în care îți organizezi tronsoanele, aici fiind spațiu limitat și blocurile foarte aproape, tronsoanele care vin sunt depozitate în amplasament, nu există alt spațiu, și trebuie să te descurci cum poți.
  • Avantajul era dacă se puteau aduce tronsoanele montate, fără să se mai facă aceste suduri în exces pe șantier. Discuțiile inițiale cu alți constructori, la care au participat, au spus că tot montajul, cu tronsoanele acestea montate, ar fi durat la 3-4 luni, probabil jumătate față de cât este acum”, a explicat Conf. univ. dr. ing. Ionuț Răcănel.

Întrebat de ce a fost aleasă această soluție tehnică pentru pasaj, specialistul spune că în principal din motive financiare.

  • „În primul rând au fost rațiuni de ordin economic și soluția a condus la un consum extrem de mic de oțel, în comparație cu alte variante. Iar alți parametri au fost legați de amplasament, pentru că au existat niște soluții anterior care s-au dovedit neviabile pentru că costau mai mult și ar fi necesitat realizarea unor pile în intersecție, ar fi trebuit făcute niște reazeme în gabaritul de circulație al bulevardului.
  • S-a decis, așa cum se predă și la școală, ca pilele să fie executate în așa fel încât să nu influențeze circulația pe Șoseaua Colentina. Indiferent ce pod s-ar fi făcut, chiar lansare în consolă sau un pod cu hobane, montajul nu se putea face cu trafic, tot trebuia oprit traficul, perioada diferă însă în funcție de soluția aleasă”, a explicat specialistul.

Despre pasajul de la Doamna Ghica

Pasajul de la Doamna Ghica nu va fi gata la finalul acestui an, ci abia în august 2023, a declarat primarul general, Nicușor Dan, pentru HotNews.ro. Pasajul este făcut de Primăria Capitalei, Primăria Sectorului 2 contribuind cu o parte din bani. Lucrările la pasajul de la Doamna Ghica au început în 2018 și aveau termen de finalizare mai 2020, dar acest termen a tot fost amânat și de fostul primar Gabriela Firea și de actualul primar, Nicușor Dan, până am ajuns aici.

  • „Doamna Ghica a fost un experiment nefericit, o aventură, pentru că s-au început niște lucrări în condițiile în care conturile Primăriei erau blocate, nimeni nu mai voia să lucreze cu Primăria și Compania Municipală și rezultatul l-am văzut.
  • A început o lucrare care a dereglat traficul din toată zona, fără să existe nicio perspectivă financiară despre cum să fie făcute plățile. Și tot blocajul ăsta financiar s-a dus într-un blocaj al lucrărilor.
  • Noi, ca să câștigăm timp, am lăsat compania TCM, Trustul de Clădiri Metropolitane, să facă lucrările pentru achiziția de structuri metalice, așa numitul tablier.
  • A făcut trei licitații la care n-a venit nimeni pentru că prețul era corect, dar nimeni nu mai avea încredere să vină să lucreze cu Primăria.
  • Acum lucrurile sunt cu o oarecare întârziere de două luni, deci sunt relativ în grafic, în sensul că undeva în martie o să avem structura metalică instalată și după aia ce o să mai dureze patru, cinci luni până când o să avem podul”, a declarat Nicușor Dan la interviurile HotNews.ro LIVE.

Primarul spune că pasajul a avut și probleme de proiectare, lucrările fiind făcute de o companie municipală care nu avea experiența necesară.

Lucrările la pasaj sunt executate de Trustul de Clădiri Metropolitane, iar tablierul metalic este fabricat în Italia.

Structura pasajului și rampele au fost finalizate anul trecut, după aproape un an de blocaje, și a mai rămas de executat doar tablierul metalic, adică structura metalică a podului. După două tentative eșuate, la începutul acestui an, în ianuarie, municipalitatea a reușit să finalizeze licitația pentru tablier.

Contractul a fost atribuit firmei Scandiuzzi din Italia, valoarea contractului fiind de 21,8 milioane lei, iar termenul de livrare de șapte luni și jumătate de la semnarea contractului. Dar nici acest termen nu a fost respectat, fiind o întârziere de câteva săptămâni din cauză că municipalitatea a avut iar conturile blocate.

Primele bucăți ale tablierului au ajuns pe șantier pe 3 septembrie.

Lucrările la pasajul de la Doamna Ghica au început în 2018 și aveau termen de finalizare mai 2020. Primarul Nicușor Dan a promis că pasajul va fi gata la finalul acestui an.

Pasajul este prevăzut cu două benzi pe sens. Are o lungime de 216 m, iar rampele de acces au lungimi de 96 m. Valoarea lucrărilor de proiectare și execuție a fost estimată la 110.034.377,95 lei fară TVA.

Despre Pasajul de pe Metalurgiei

Pasajul de la intersecția străzii Turnu Măgurele cu bd. Metalurgiei este făcut de Primăria Sectorului 4. În septembrie se afla la 50%.

Lucrările au început în luna februarie a acestui an și au termen de finalizare 18 luni din momentul în care s-a dat ordinul de începere a lucrărilor, undeva în iunie 2023.

Tablierul metalic a fost montat în luna august, traficul fiind închis în intersecție în principal în weekend și noaptea, timp de câteva zile.

Pasajul poartă numele Europa Unită. Lucrările sunt făcute de Drum Concept SRL, iar valoarea proiectului este 85.801.655,84 lei cu TVA.

”Începând din această seară și până luni dimineață, traficul rutier pe direcția înspre și dinspre Bd. Alexandru Obregia, respectiv Bd. Metalurgiei, va fi restricționat. (...) În șantierul de la Pasajul rutier ”Europa Unită” ajung, în această seară, alte patru grinzi metalice cu o lungime de 38 de metri și o greutate de peste 40 de tone fiecare, drept pentru care am fost nevoiți să luăm toate măsurile de protecție pentru ca circulația rutieră să se desfășoare în condiții de maximă siguranță”, anunța Primăria Sectorului 4 într-un weekend la jumătatea lunii august.