A mai trecut o lună, dar Primăria Capitalei încă nu a recepționat cele 10 tramvaie noi, din lotul de 100, cumpărat de la Astra Arad. Întârzierile au fost cauzate de faptul că producătorul a înlocuit motoarele cu care a licitat, iar până acum s-au cerut hârtii care să ateste dacă noul motor este la fel de bun sau mai bun decât cel vechi.

Imagine din tramvaiFoto: AGERPRES

Primarul general, Nicușor Dan, a declarat pentru HotNews.ro că producătorul a depus toate documentele care arată că noul motor este mai bun decât cel vechi, iar luni s-a întâlnit comisia de recepție și verifică dacă lucrurile stau așa cum spune producătorul.

  • „Furnizorul are dreptul ca pe orice componentă să vină cu o soluție echivalentă sau mai bună. Motoarele care erau trecute în ofertă erau VTA și ei le-au înlocuit cu motoare Siemens, pot face asta dacă dovedesc că sunt mai bune.
  • Beneficiarul, Primăria în cazul nostru, trebuie să accepte de principiu modificarea, dacă aceste modificări sunt echivalente sau mai bune.
  • Furnizorul a venit cu toate documentele care dovedesc că soluția este echivalentă sau mai bună.
  • Acum urmează să verifice comisia de recepție dacă așa este. Comisia de recepție a intrat în funcțiune luni și o să lucreze două-trei săptămâni, apoi va da un verdict”, a explicat Nicușor Dan pentru HotNews.ro.

Tramvaiele de la Astra au ajuns în București începând cu luna iunie, dar stau deocamdată în depourile STB. Inițial, primarul Nicușor Dan a declarat că vor ieși pe traseu începând cu luna septembrie, însă mai avem câteva zile și a trecut și luna octombrie, dar recepția nu este gata.

Primarul a recunoscut la finalul lunii septembrie că întârzierea de o lună la vremea respectivă a fost cauzată de faptul că până atunci între municipalitate și Astra a existat doar un schimb de hârtii și nu discuții directe, care să lămurească problemele apărute.

„Primăria nu își permite să primească tramvaie care sunt sub parametrii tehnici pe care i-a cerut în caietul de sarcini și ofertați. Noi avem un contract de finanțare cu Comisia Europeană care este verificat de ADR.”, a explicat la vremea respectivă Nicușor Dan.

Primăria Capitalei a semnat în mai 2021 contractul cu Astra Arad pentru furnizarea a 100 de tramvaie, în valoare de aproximativ 200 de milioane de euro, din bani europeni.

Contractul prevedea furnizarea primului tramvai în august 2022, urmând ca, începând de la momentul livrării prototipului, să fie furnizate câte patru tramvaie în fiecare lună.

Potrivit unui comunicat transmis de STB, după semnarea contractului de furnizare, noile tramvaie au următoarele caracteristici:

  • Au o capacitate totală de 322 de locuri, dintre care 56 pe scaune, precum și un loc special amenajat în salon pentru fotoliile rulante și landourile pentru copii.
  • Ușile, zonele de acces și trecerile asigură accesul călătorilor cu nevoi speciale (dizabilități locomotorii și/sau mobilitate redusă) pe platforma special destinată, dar și a celorlalți călători pe toată lungimea vagonului. Tramvaiul este prevăzut cu buton de semnalizare a intenției de acționare a rampei atât la interiorul, cât și la exteriorul vagonului, precum și semnalizare la bord pentru conducătorul de vehicul. Trapa (rampa) este rabatabilă sau culisantă cu acționare manuală cu sistem de protecție împotriva plecării tramvaiului cu trapa deschisă.
  • Sunt dotate cu cinci uşi duble, cu sistem antistrivire, ceea ce asigură transferul ușor al călătorilor la urcare și coborâre, fără obstacole sau zone înguste în dreptul ușilor de acces.
  • Din punct de vedere al confortului, tramvaiele au următoarele dotări: echipament de climatizare destinat asigurării aerului condiţionat/încălzirii atât în salonul de călători, cât și la postul de conducere, salonul iluminat în tehnologie LED, sistem de informare vizuală și auditivă în tehnologie LED/LCD, afișaje de traseu exterioare și indicatoare pentru avizare stații cu LED-uri, monitoare extrawide pentru afișarea traseului și a stațiilor, precum și WIFI gratuit pentru călători.
  • Beneficiază de sistem ticketing și sistem POS de achiziționare a cardului direct în tramvai.
  • Au un nivel de zgomot redus, sistem de recuperare a energiei la frânare, sistem de supraveghere video 24/24 și sistem de numărare a călătorilor.
  • Călătorii au posibilitatea transportării bicicletelor printr-un sistem de prindere și fixare rabatabil, care să nu ocupe spațiul destinat celorlalți utilizatori atunci când nu este folosit.

Noile tramvaie vor circula pe liniile 1, 10, 21, 25, 32, 40, 41, 55.