Primarul Nicușor Dan a sesizat DNA cu privire la licitația făcută de STB pentru achiziția celor 40 de tramvaie de la firma Electroputere VFU Pașcani, a scris primarul general pe pagina de Facebook. Printre problemele sesizate este că tramvaiele sunt prea scurte raportat la ce are nevoie Bucureștiul, iar STB a făcut procedura de achiziție deși nu avea bani în buget, iar municipalitatea a fost dată în judecată să plătească daune fiindcă nu are cu ce cumpăra tramvaiele.

Tramvaiul 5Foto: Facebook/ Primăria Municipiului Bucureşti

”Am transmis DNA o sesizare cu privire la aspecte nelegale identificate de Corpul de Control al Primarului General în verificarea efectuată la STB. Obiectul sesizării este achiziția de tramvaie noi din gama de 18 metri printr-o procedură demarată de STB în anul 2019 și încheiată în anul 2020 cu declararea firmei Electroputere VFU Pașcani drept câștigătoare a licitației”, a scris Nicușor Dan pe Facebook.

Printre semnele de întrebare legate de procedura de achiziție, primarul general spune că se numără:

  • 1.De ce conducerea STB reprezentată de la acea dată a continuat demersurile pentru finalizarea procedurii de achiziție, deși la momentul aprobării raportului de procedură nu avea alocate fondurile necesare în conformitate cu prevederile legale?
  • 2.De ce STB a decis încă din anul 2019 să achiziționeze tramvaie de 18 metri în contextul în care fluxul de călători ar justifica o nevoie de tramvaie mai lungi?
  • Opțiunea STB a fost pentru VFU Pașcani care aducea componente din Rusia și vindea apoi la prețuri majorate.

”Situația de fapt este agravată și de faptul că VFU Pașcani a introdus în instanță o cerere de penalități în valoare de 1% pe zi din valoarea contractului până la încheierea contractului cu STB”, a mai scris Nicușor Dan.

Potrivit datelor din sistemul electronic de achiziții publice, la finalul lunii septembrie 2019, STB a demarat licitația pentru achiziția de tramvaie noi din gama de 18 m cu podea total coborâtă.

”Contractul de furnizare multianual cu derulare în anii 2019 și până în 2022, reprezentând încheierea contractului și respectiv livrarea a 40 buc. tramvai și posibilitatea încheierii unui act adițional de prelungire a valabilității maxim până în 2024 și de suplimentare a cantității cu până la maxim 60 de buc. Valoarea estimată aferentă pentru 40 buc tramvaie este de 307.600.000 RON fără TVA. În cazul suplimentării cu până la maxim 60 buc. tramvaie (respectiv cu suma de 461.400.000 RON fără TVA), valoarea estimată maximă totală devine 769.000.000 RON faraTVA”, se arată în sistem.

Au depus oferte: ELECTROPUTERE VFU PASCANI și Asocierea ASTRA VAGOANE CALATORI S.A. (Leader), ATELIERELE CFR GRIVITA S.A., CRRC Qingdao Sifang Co., Ltd.

clubferoviar.ro a scris miercuri că licitația pentru achiziția a 40 de tramvaie organizată de STB a fost anulată la finalul anului trecut. Licitația a fost câștigată de Electroputere VFU.

În ianuarie 2021, primarul Nicușor Dan declara că acest contract nu era oportun pentru că erau tramvaie de 18 metri, nu de 36 şi necesarul pe toate liniile din Bucureşti este de tramvaie lungi.

”Pe de altă parte, preţul lor, 7,6 milioane de lei, tramvai de 18 metri, era aproape cât costul unui tramvai dublu făcut de Astra Arad în cadrul contractului pe care noi îl avem, 8,4 milioane. Nu se justifică să dai pe un tramvai de 18 metri cât ai da pe un tramvai de 36 de metri”, a mai spus Nicușor Dan.