​Primăria Capitalei va marca în următoarele luni toate locurile de parcare din interiorul inelului median de circulație, adică centrul orașului, și nu se va mai putea parca gratuit în această zonă, a explicat viceprimarul Capitalei, Stelian Bujduveanu, într-un interviu acordat HotNews.ro. În paralel, serviciul va fi digitalizat, în această toamnă se vor pune parcometre și bariere automate, astfel că taxatorii vor dispărea, iar cei care parchează pe trotuar vor fi sancționați, a explicat Bujduveanu.

Parcare pe trotuar București 12Foto: Hotnews

Cei care nu plătesc parcarea vor fi sancționați cu o suprataxă și li se va bloca roata sau li se va pune un blocator de parbriz, inspectorii urmând să verifice cine și-a plătit parcarea și cine nu, din mașini electrice, cu ajutorul unei aplicații care citește numerele de pe plăcuțele de înmatriculare, așa cum se întâmplă în alte capitale europene, a mai explicat viceprimarul.

Reporter: Ce prevede noua strategie de parcare a Primăriei Capitalei?

Stelian Bujduveanu: Vorbim pentru prima dată de investiții în digitalizarea parcărilor de pe domeniul public, de implementarea unor sisteme rapide de încasare a taxei de parcare și de implementarea în anumite zone a barierelor cu camere de filmat, care permit accesul și ieșirea din parcare rapid și eficient. Practic, este vorba despre crearea unui serviciu de parcare modern.

Reporter: Câți bani veți investi?

Stelian Bujduveanu: Vorbim în prima fază despre o investiție de 26 milioane lei, bani care vor fi investiți în mai multe etape și pe mai multe paliere, inclusiv bani dedicați pentru proiectarea de noi locuri de parcare și reproiectarea actualelor locuri de parcare, de la marginea bordurii. Vom pune parcometre, bariere și vom elimina încet-încet taxatorii. Scopul este să digitalizăm serviciul fiindcă atunci când elimini interacțiunea între parcagii și cetățean elimini și corupția.

Stelian Bujduveanu, viceprimar

Reporter: Câte locuri de parcare administrează în acest moment Primăria Capitalei și încasează bani pe ele și câte doriți să mai faceți?

Stelian Bujduveanu: Avem circa 13.000 de locuri de parcare și ne propunem să ajungem la 30.000 în zona centrală. În prima etapă acționăm în interiorul inelului central, unde ne-am propus să avem o politică agresivă de taxare a parcării. Nu vom permite parcarea mașinii fără plata taxei de parcare. Nu vom permite parcarea pe trotuar. Vom avea în două etape. În primul rând vorbim despre aplicarea legii, nu ai voie să-ți lași mașina pe spațiul verde sau pe trotuare. Apoi taxarea și suprataxarea acelor oameni care lasă mașina pe un loc de parcare marcat și nu plătesc tariful aferent.

Parcările publice sunt goale fiindcă lumea parchează pe trotuar gratis

Reporter: De când nu se va mai putea parca gratis în interiorul inelului central - adică în centrul Capitalei?

Stelian Bujduveanu: Nu se mai poate parca gratis pe locurile amenajate de astăzi, nu s-a putut parca gratis nici până acum, dar era mult mai lejeră abordarea angajaților Primăriei Capitalei care se ocupau de acest serviciu. Începând de luna aceasta ne vom ocupa de informarea cetățenilor, o campanie de informare agresivă, ca să nu intrăm abrupt, poate unii nu au știut că acolo este parcare publică, poate nu au fost atenți la semne. Din august nu vom mai permite nimănui să ocupe domeniul public fără să achite și nu vom mai permite să parcheze neregulamentar, fiindcă parcările publice sunt goale fiindcă lumea parchează pe trotuar.

Reporter: Adică vreți să spuneți că bucureștenii nu vor mai fi lăsați să parcheze în zona centrală pe trotuar?

Stelian Bujduveanu: Nu va mai exista asta. De asta spuneam că sunt doi pași, primul să eficientizăm serviciul și încasarea, acolo unde avem trasate locuri de parcare, și doi, descurajarea lăsării mașinii într-o zonă în care nu ai voie să parchezi.

Reporter: Cum veți da mașinile jos de pe trotuar?

Stelian Bujduveanu: Cu ajutorul Poliției Locale, cu ajutorul Brigăzii Rutiere, deja de la începutul anului avem campanii pe bulevarde, pe Pallady, pe Pantelimon, pe care le luăm la rând în fiecare zi pentru a înștiința șoferii care își lasă mașinile acolo că nu este voie să blocheze prima bandă. Același lucru îl vom face și în inelul central, unde vom înștiința șoferii și acolo unde aceștia încalcă regulile, le vom ridica mașinile, vom bloca roțile și Brigada Rutieră îi va amenda. Lumea va învăța încet-încet.

La final nu va mai exista niciun loc unde să se poată parca gratuit în zona centrală

Reporter: Vă referiți doar la bulevardele din zona centrală sau și la străduțele secundare?

Stelian Bujduveanu: Vorbim despre tot. Noi acum avizăm locuri de parcare pe toate străzile din inelul central. Am început din zona centrală, iar la final nu va mai exista niciun loc unde să se poată parca gratuit. La acel moment vom ști exact câte locuri de parcare avem și știm câte mașini pot parca în inelul central, pe domeniul public.

Avem soluții și pentru riverani. Căutăm terenuri goale, care nu sunt spații verzi și care se află în proprietatea municipalității, de exemplu în zona Corneliu Coposu, și le autorizăm pentru a fi locuri de parcare pentru cetățenii din zonă care nu pot parca pe bulevardul Corneliu Coposu.

Dorim să micșorăm plata abonamentului pentru riverani ca acei cetățeni care au baterii de parcare lângă casă să își poată lua un abonament la un preț aproape asemănător cu cel de la nivelul sectoarelor.

Reporter: Când veți termina de marcat zona centrală și practic nu se va mai putea parca deloc gratuit?

Stelian Bujduveanu: Nu vă pot da acum această informație, în fiecare zi avizăm și marcăm noi locuri de parcare. Nu știu cât va dura. Cred că bucureștenii ar trebui să se aștepte la normalitate. În momentul în care vom finaliza licitația pentru acele parcometre va fi mult mai simplu și mai accesibil să-ți plătești parcarea fiindcă nu va trebui să alerge după tine un domn cu borsetă, iar amenzile pe care le vor primi îi va convinge pe cei care nu doresc să plătească. Nu va mai veni cineva să-ți lase în parbriz amenda, vor fi acele mașini care sunt peste tot în lume, chiar și în anumite orașe din România, care circulă prin parcări, cu camere, verifică automat dacă ai plătit și dacă nu, îți trimit amenda direct acasă.

Reporter: Dar permite legislația asta? Codul rutier permite parcarea pe trotuar, iar până acum polițiștii locali spuneau că nu pot da amenzi dacă șoferul nu este la mașină?

Stelian Bujduveanu: Am analizat cum fac celelalte municipii din România și nu intrăm pe legislația rutieră, ci intrăm pe reglementările făcute de Consiliul General, fiindcă legislația ne permite asta, așa cum angajații STB te pot amenda că nu cumperi bilet, angajații Companiei de Parking te pot amenda dacă parchezi pe un loc de parcare amenajat și nu ai plătit taxa. Avem deja legată baza de date de la compania de Parking cu Poliția Locală și cu DRPCIV, avem pași făcuți, lipsea acest buget pentru investițiile în digitalizare și mai durează un pic fiindcă vrem să facem achizițiile transparent.

Reporter: Când vom avea parcometrele și barierele automate în parcări?

Stelian Bujduveanu: Depinde cât de repede va merge achiziția publică. Eu sper ca în această toamnă să fie montate. La fel și mașinile pentru inspectorii din parcări. Ei astăzi circulă pe jos, cu telefonul în mână, aplicația deschisă și scanează numerele de pe plăcuțe. Nu cred că i-ați văzut pentru că sunt în civil.

Cei care nu plătesc taxa de parcare vor avea roțile blocate sau acea ”mămăligă” pe parbriz

Reporter: Cât va fi suprataxa?

Stelian Bujduveanu: Suntem în discuții să o modificăm, suntem în discuții în interiorul grupurilor politice din CGMB. Vom anunța suma în această săptămână. Din punctul meu de vedere, ca în alte municipii, ar trebui să fie echivalentul unei zile de parcare. Aproape 100 de lei. Scopul nostru nu este să amendăm cetățenii, să indisponibilizăm mașinile, ci să creăm un serviciu predictibil, să știe că găsesc un loc liber de parcare, că plătești. Cei care nu plătesc taxa de parcare vor avea roțile blocate sau acea ”mămăligă” pe parbriz, care va fi dată jos după achitarea suprataxei.

Reporter: Cine va plăti suprataxa?

Stelian Bujduveanu: Cine ocupă un loc de parcare al PMB, marcat, și nu a achitat tariful. Cel care a parcat pe trotuar, a blocat circulația sau a parcat pe spațiul verde intră sub altă sancțiune, acela va plăti amenda emisă de Brigada Rutieră și Poliția locală. Sunt două lucruri diferite.

Reporter: Ce sancțiuni aplicați din această săptămână?

Stelian Bujduveanu: Ambele. Am început cu spațiul din jurul Primăriei și ne extindem spre inelul central. Scopul este să obișnuim lumea să-și achite parcarea.

Reporter: Tariful acela de 10 lei/oră la parcările din centru îl mai micșorați, îl mai măriți?

Stelian Bujduveanu: Nu sunt așa de multe parcări cu acest tarif, el are o logică, deoarece sunt zone foarte frecventate care pe lângă drop off/drop on există interacțiuni scurte, de maxim două ore și nu încurajăm ca o persoană să vină și să lase acolo mașina de dimineața până seara. Încurajăm acei oameni să folosească transportul public, fiindcă dacă lași mașina acolo 8-10 ore, plătești 100 de lei și nu cred că este rentabil.

Este suficient ca un singur cetățean să parcheze pe trotuar și toată lumea va crede că este o cutumă.

Reporter: Credeți că este normal ce se întâmplă acum, să vii să lași mașina pe trotuar, fără să plătești nimic? Ce consecințe are asta?

Stelian Bujduveanu: Nu este normal și nu cred că există un oraș civilizat în România sau în Europa care să permită așa ceva. Grupul liberal din Consiliul General nu agreează asta, împreună cu partenerii noștri, nu susținem acest comportament, de a bloca trotuarele. Mașina trebuie să stea pe un loc de parcare pentru care trebuie plătit un tarif, trotuarul este gândit pentru pietoni.

Aceasta este viziunea noastră și începem să o implementăm ușor-ușor. Dacă mergeți în zona Floreasca, veți vedea că am început acele sistematizări cu sensuri unice, se montează semafoare acolo unde ne-a reieșit asta din studiul de trafic, reasfaltăm trotuarele, le închidem cu stâlpi și marcăm locurile de parcare ca să nu mai avem acest comportament. Este suficient ca un singur cetățean să parcheze pe trotuar și toată lumea va crede că este o cutumă.

Reporter: Ce doriți să obțineți cu noua strategie de parcare?

Stelian Bujduveanu: În primul rând strategia nu este completă acum. Va fi atunci când vom avea un acord cu Primăriile de Sector, ca să aplicăm niște măsuri unitar la nivelul întregului oraș. Eu cred că Bucureștiul nu este astăzi funcțional, sunt șapte primării cu șapte consilii, trebuie să stăm la masă cu toții, să gândim o strategie, să fie toate locurile de parcare într-un singur loc, cu un singur tarif, și orice cetățean să poată cere un loc de parcare de reședință, indiferent dacă este marcat cu albastru sau alb, că este la Primăria Capitalei sau la Sector. Aceasta este pe termen lung.

Pe termen scurt, după ce digitalizăm serviciul și eliminăm parcarea gratuită în zona centrală, ce vom obține este să redăm cetățenilor orașul, trotuarele, fiindcă știm că în zona centrală nu poți circula pe jos. Vom începe reabilitarea trotuarelor, iar în subsidiar, după ce acest serviciu va fi de calitate, vei găsi ușor un loc de parcare, va fi digitalizat, primăria va face venituri suplimentare, 1 milion de lei pe zi, pentru a reinvesti în reparația trotuarelor și crearea de noi locuri de parcare.

Informație de context

Săptămâna trecută Consiliul General al Municipiului București a aprobat bugetul Companiei Municipale de Parking pe 2022. În document sunt prevăzute investiții de 26 milioane de lei în digitalizarea serviciului, dar și o nouă strategie pentru centrul Capitalei. Cu acești bani, compania își propune să dubleze în acest an numărul de locuri de parcare, prin marcarea acestora acolo unde este posibil pe domeniul public, să monteze parcometre și bariere, să pună stâlpișori pentru ca în zonele respective să nu se maai poată parca gratis pe trotuar, iar inspectorii să verifice și să blocheze roțile mașinilor parcate neregulamentar.

Compania Municipală Parking își propune să încaseze 1 milion de lei pe zi din administrarea parcărilor publice ale Primăriei Capitalei.

De cele 26 milioane lei ar urma să fie cumpărate următoarele:

  • infrastructură de comunicații pentru inspectorii care vor verifica dacă a fost plătită taxa de parcare
  • soluții pentru închiderea cu barieră a 10 parcări publice: Alba Iulia, Cina, Expoziției, Herăstrău - Pavilion H, Herăstrău Parc, Peco Bariere, pescăruș, Sfânta Vineri, Piața Presei Libere, Piața Victoriei
  • 300 de parcometre care ar acoperi 20.000 de locuri de parcare;
  • se renunță la taxatorii din parcări
  • 40 de terminale pentru inspectorii de parcare;
  • camere video și software de recunoaștere a plăcuțelor de înmatriculare;
  • 20 de automobile electrice pentru inspectorii de parcare;
  • două autospeciale pentru ridicarea mașinilor;
  • 200 de dispozitive de blocare a roților mașinilor parcate neregulamentar;
  • 3.500.000 lei pentru amenajarea de noi locuri de parcare și întreținere cele existente;

Termenul de implementare a proiectului este de 10 luni de la adoptarea bugetului, adică de acum.