Care este soluția pentru fluidizarea traficului din București și redarea orașului pietonilor: introducerea unei taxe de acces în centrul Bucureștiului, parcări mai scumpe sau transport public mai bun?

Trafic BucurestiFoto: Pixabay

Mai mulți primari și specialiști pe mobilitate urbană au răspuns acestor întrebări miercuri, în cadrul unei dezbateri pe mobilitate urbană organizate de PNL București.

Introducerea unei taxe de acces în centrul orașului, de la 1 ianuarie 2023, nu este soluția pentru fluidizarea traficului din București, a declarat Ciprian Ciucu, primarul Sectorului 6.

Ciucu a spus că viziunea sa și a celor de la PNL este să fie descurajat traficul în centrul Capitalei printr-un management corect al locurilor de parcare și o politică tarifară corectă în acest sens.

”Hai să reglăm această parte din politica tarifară a parcărilor, să venim cu sancțiuni pentru cei care nu respectă regulile, hai să luăm mașinile de pe trotuar”, a spus Ciucu.

Și Ovidiu Cîmpean, director de Dezvoltare în Primăria Cluj, este de aceeași părere.

  • "Când am dublat, triplat prețul parcării, am eliberat centrul Clujului de autoturisme.
  • În lipsa verificării parcării corecte, există, și noi am observat și la Cluj, când parcarea era foarte ieftină, există acel obicei să vii la serviciu și să-ți lași mașina 8-10 ore mașina acolo, ceea ce crează un alt trafic suplimentar în centru, creat de cei care caută un loc de parcare și se plimbă 20-30 minute.
  • Când am dublat-triplat costul parcării în zona centrală, am văzut imediat un efect”, a declarat și Ovidiu Cîmpean, director de Dezvoltare în Primăria Cluj.

Florin Birta, primarul orașului Oradea, a declarat că soluția este desființarea locurilor de parcare din centru, în special cele de pe carosabil, și amenajarea unor parcări subterane/supraterane în apropiere.

  • ”Eu nu cred că o taxă va reduce traficul în zona centrală. Am spus în prezentarea inițială că pentru a îi obliga pe oameni să parcheze în parcările supraetajate pe care le-am construit am crescut taxa de parcare pe stradă de la 3 lei la 8 lei/oră. Știți ce s-a întâmplat? E plin și cu 8 lei pe oră.
  • Cred că și dacă puneți 15 -20 lei taxa de intrare în centru va fi plin. Pentru că oamenii vor să meargă cu mașina, dacă pot, până în centru.
  • Ce trebuie făcut și ce am făcut noi, cel puțin în centru, de exemplu, am reamenajat Piața Unirii pe fonduri europene și am desființat 300 de locuri de parcare. Nu mai trebuie să plătească taxele că nu mai au unde să parcheze. Dar între timp am construit la câteva sute de metri distanță o parcare cu 450 locuri.
  • Soluția ca să scoatem traficul de pe carosabil nu este să punem taxe, fiindcă se vor găsi doritori, ci trebuie desființate locurile de parcare de pe carosabil”, a spus Birta.

În ce investim? În transportul individual sau în transportul în comun și în cel alternativ?

"Viziunea pe care o am după patru ani de Consiliu General şi aproape doi ani de primar: îmi doresc un oraş pentru oameni, în special. Străzi animate de copii şi de oameni care se plimbă liniştiţi. Problema este că auto individual generează foarte multe costuri şi externalităţi. Dacă parchezi o maşină ieftină pe un trotuar, asta nu înseamnă că nu sunt costuri. Sunt costuri – de scădere a siguranţei traficului, pentru că trebuie să ieşi pe stradă ca să mergi, sunt costuri care ţin de confort, sunt costuri care ţin de estetică – că ne apasă şi ne agresează oraşul – costuri pe care le plătesc toţi ceilalţi, nu doar cel care se deplasează cu maşina individuală oriunde vrea, oricând, nestingherit de nimeni şi o poate lăsa oriunde”, a declarat Ciprian Ciucu.

Acesta a spus clar că alegerea sa este să investească semnificativ în transportul în comun, pentru a deveni atractiv.

"Să fie curat, să fie la timp, să fie predictibil, să fie bine conectat, să fie prioritizat. Şi aș veni cu proiecte de transport alternativ, urmând să facem investiţii în infrastructură mai degrabă în structura periferică, pentru a putea să lăsăm opţiunea oamenilor care vin în Bucureşti să aibă unde să-şi lase maşina”, a punctat liderul PNL București și primarul Sectorului 6.