Te-ai trezit dimineața și vrei să faci un duș, înainte să pleci la muncă. Dai drumul la apă caldă și aștepți un minut, două, trei, cinci, zece, douăzeci. În loc de apă caldă curge apă rece, dar apometrul înregistrează consum de apă caldă, care se regăsește apoi pe factura la întreținere. De ce plătesc cetățenii apa rece la preț de apă caldă?

Viața la blocFoto: Hotnews

În primul rând, Compania Municipală Termoenergetica trebuie să asigure o temperatură a apei calde de minim 50 de grade. Practic apă caldă este ce depășește această temperatură, potrivit contractului.

„Compania Municipală Termoenergetica are obligația contractuală de a asigura temperatura corespunzătoare pentru apa caldă (minim 50 de grade) la limita de proprietate, respectiv la branșamentul aflat în subsolul imobilului acolo unde, pe circuitul de apă caldă, este montat un contor”, se arată în răspunsul transmis de Termoenergetica la solicitarea HotNews.ro.

Acum, sunt două situații în care apa caldă vine rece.

Prima, Termoenergetica livrează apă caldă sub parametri, adică mult sub 50 grade, deci apa caldă nu prea e caldă. Oamenii dau drumul la robinet, așteaptă, dar curge doar apă călâie. Uneori este atât de rece încât nici nu pot să facă duș. Apometrul înregistrează consumul, iar metri cubi consumați astfel se găsesc pe factură la final de lună.

Termoenergetica spune că facturează cât livrează

Termoenergetica, furnizorul de apă caldă, spune că facturează cât livrează, numărul de gigacalorii furnizate fiind înregistrat pe contorul de la subsolul blocului. Adică dacă livrează apă mai rece, consumatorii plătesc mai puțin fiindcă se înregistrează mai puține gigacalorii.

  • „Noi nu avem treabă cu apometrul. Noi nu citim acele apometre. Unele blocuri au apometre, altele nu. La subsolul fiecărui bloc, cu ajutorul unui contor, noi măsurăm gigacaloriile, energia termică care intră în bloc. Dacă intră în bloc energie termică, avem ce măsura, dacă nu intră, nu avem ce măsura. Dacă avem probleme, se înregistrează mai puține gigacalorii.
  • Apometrele sunt pentru împărțirea costurilor între locatari. Nu are legătură cu noi. Noi nu avem contracte, din păcate, cu fiecare apartament în parte”, a explicat Claudiu Crețu, directorul Termoenergetica pentru HotNews.ro.

Acesta spune că respectivul contor înregistrează energie termică, nu metri cubi de apă caldă livrați.

„Dacă apa este sub 50 de grade, înregistrează câtă energie termică a trecut pe acolo. Dacă apa are mai puține grade, sunt mai puține gigacalorii”, a explicat Claudiu Crețu.

Pe scurt, dacă vine apă călâie, contorul de la subsol înregistrează mai puține gigacalorii, însă oamenii le plătesc chiar dacă nu pot folosi apa respectivă și doar o lasă să curgă, așteptând apa caldă.

Dacă întrebi asociațiile de proprietari, aceștia au însă alt punct de vedere și spun că sistemul este incorect, iar consumatorul iese în pierdere.

Radu Opaina, fondator Federația Asociațiilor de Proprietari din România și fost director RADET spune că populația nu ar trebui să plătească apa caldă dacă aceasta nu are temperatura stipulată în contract.

  • „Nimeni nu respectă contractul, legea. Este adevărat, Termoenergetica facturează câte gigacalorii furnizează, dar prin contract au obligația să asigure o anumită temperatură. Iar dacă nu respectă, au obligația să despăgubească clientul, fiindcă populația suferă din cauza asta, nu poate să se spele.
  • Așa spune legea, să stabilească despăgubiri celor care nu le pot asigura parametri contractuali.Dar oamenii fie nu se duc, și dacă s-au dus nu au primit nimic”, a explicat Opaina pentru HotNews.ro.

Asociațiile de proprietari spun că sunt obligate să plătească o apă călâie, pe care nu o folosesc

Acesta spune că prețul aferent numărului de gigacalorii înregistrat de contorul de la subsolul blocului se împarte apoi în funcție de numărul de metri cubi înregistrat la fiecare apartament în parte și fiecare plătește cât îi revine.

  • „La bază e un contor care înregistrează ce trece prin el, după care se împarte la ce înregistrează apometrele din casă. Adică plătesc apa rece la preț de apă caldă.
  • Apometrul înregistrează cantitatea, cel de la baza blocului și calitatea. Acolo unde nu intră apă caldă la parametri normali, se înregistrează mai puține gigacalorii, când se împarte leu pe mc, rezultă un preț mai mic decât dacă ar fi fost temperatură de apă caldă normală.
  • Adică în loc de 20 de lei e 18 lei, dar tot cetățeanul plătește și cei 18 lei. În mod normal nu trebuia să-i plătească deloc pentru că nu a primit apă caldă.
  • Aici e problema. Mă pui să plătesc o apă călâie pe nu am folosit-o. Trebuia măcar să nu plătesc deloc, ca să nu mai spun de compensații”, a explicat Opaina.

Acesta spune că, dacă apa caldă nu are temperaturade minim 40 de grade, contorul de la subsol nu ar trebui să înregistreze nimic.

„În mod normal contorul din subsol nu ar trebui să înregistreze temperaturi mai mici de 40 de grade pe apă caldă. Ori el înregistrează și 30 și 25 și 20. Ca să poți să faci un duș trebuie să fie 42-43 de grade. De vină e ăla care a pus contoare, că nu le-a pus cum trebuie, adică le-a pus cum trebuie pentru ei, nu pentru noi. În alte țări contorul nu permite înregistrarea dacă apa caldă nu are o anumită temperatură”, a explicat Opaina.

Mihai Mereuță, reprezentantul Ligii Habitat, este și el de părere că nu este corect ca Asociația de proprietari să plătească apa calâie deoarece de multe ori nu poate fi folosită. Soluția ar fi o termovalvă la subsol, care să oprească automat apa caldă dacă nu are temperatura cerută.

  • „Tot ce intră în bloc plătești tu. Câte gigacalorii sunt consumate, chiar dacă tu nu consumi, deoarece uneori intră apa la 36 de grade, în loc de 52 de grade, tu plătești.
  • S-a propus de mulți ani asta, ce este sub contractul de furnizare să nu plătim. Adică să fie o termovalvă la subsol lângă contor, iar când apa caldă nu are 50 de grade, să oprească pe loc, să nu mai intre în bloc, iar ție nu ți-ar mai curge nimic pe țeavă și nu ai mai plăti”, a explicat Mereuță.

Acesta spune însă că nimeni nu a dorit asta.

  • „Mecanic este foarte simplu să faci asta. Dar nu s-a dorit asta, nici oamenii nu au dorit, nici furnizorul, deoarece în 90% din timp agentul termic nu este în parametri.
  • Și practic nu ai mai avea apă caldă. De exemplu, în Colentina nu cred că am avea deloc apă caldă iarna. Eu nu cred că au avut mai mult de o săptămână, cumulat, parametrii din contract.
  • Ei zic că poți să faci duș și cu 37 de grade. Noi nu suntem la nivel de continuitate a serviciului, nu mai vorbim de respectarea parametrilor”, a explicat Mereuță.

Ghinion pentru cel care face duș primul

A doua situație în care cetățenii dau drumul la robinet și curge apă rece este atunci când Termoenergetica furnizează apă caldă, dar dimineața sau seara, cine dă drumul la robinet primul, primește apă rece timp de multe minute, deoarece apa caldă rămasă pe coloană s-a răcit peste zi sau peste noapte și durează puțin până ajunge cea caldă.

Aici nu este vine companiei, iar soluția ar fi implementarea unor sisteme de recirculare a apei calde în bloc.

  • „Compania Municipală Termoenergetica are obligația contractuală de a asigura temperatura corespunzătoare pentru apa caldă (minim 50 de grade) la limita de proprietate, respectiv la branșamentul aflat în subsolul imobilului acolo unde, pe circuitul de apă caldă, este montat un contor.
  • Instalația care pleacă pe verticala imobilului din subsol (coloanele de apă caldă) este proprietatea asociației de proprietari/locatari, exploatarea ei fiind în sarcina acesteia.
  • În perioadele cu consum redus (în special noaptea sau în prima parte a zilei când cei mai mulți dintre proprietari/locatari nu sunt acasă), apa caldă din conductele VERTICALE se răcește.
  • Pe cale de consecință, în momentul în care primul locatar dă drumul robinetului de apă caldă, este necesară o perioadă de timp în care conducta verticală se golește, astfel încât apa caldă, furnizată de companie la baza blocului, să poată urca pe conductă (recirculație). Recirculația (pe verticală) nu intră în atribuțiile companiei, fiind exclusiv în sarcina asociației”, a transmis Termoenergetica.