Primăria Capitalei a alocat în bugetul pe 2022 peste 43 milioane lei pentru amenajarea pistelor pentru biciclete. Banii merg pentru finalizarea lucrărilor la pistele din nordul Capitalei și a celor de pe bd. Elisabeta și Splaiul Independenței, dar și unele noi pe bd. Iancu de Hunedoara, Șoseaua Ștefan cel Mare, Șoseaua Mihai Bravu, bd. Unirii, bd. Decebal și bd Basarabia.

Pista de biciclete Splai 2Foto: Hotnews

O parte din piste se vor realiza pe trotuar, altele pe carosabil. Experiența arată că pistele făcute pe trotuar nu sunt funcționale. Proiectele sunt cele lăsate moștenire de fostul primar Gabriela Firea, iar o parte din bani vin de la Ministerul Mediului.

În detaliu, Primăria Capitalei, la propunerea primarului general Nicușor Dan, a prevăzut în bugetul pe 2022 finanțare pentru următoarele piste pentru biciclete:

  • Implementarea unui sistem de transport cu bicicleta în zona centrală a Municipiului București – Traseu 1 – Piața Victoriei – B. Aviatorilor – Bd. Beijing – Str. Nicolae Caramfil – Șos. Pipera – str. Alexandru Șerbănescu – Bd. Aerogării – DN 1 – Piața presei Libere – Șos. Kiseleff – Bd. Constantin Prezan conform HCGMB nr. 248/04.05.2018 - 6,6 milioane lei;
  • Implementarea unui sistem de transport cu bicicleta în zona centrală a Municipiului București – Traseu 2,3, 4– Piața Victoriei- Bd. Iancu de Hunedoara - Șos. Ștefan cel Mare - Șos. Mihai Bravu 3 - -Calea Victoriei - Bd.Regina Elisabeta- Bd. M. Kogalniceanu - Splaiul Independenței- 4 - Bd. Libertății - Bd. Unirii- Bd. Decebal - Bd. Basarabia HCGMB nr.316,317,318/14.06.2018 38 - 37 milioane lei;

Din primul calup, o parte din piste au fost realizate încă din 2018. A mai rămas de făcut tronsonul dintre Casa Presei, Șos. Kiseleff și bd. Prezan.

Din calupul 3, a fost realizată bucata pe pe Calea Victoriei, între bd. Elisabeta și Piața Națiunile Unite, cele de pe Splaiul Independenței, pe carosabil, și cele de pe Bd.Regina Elisabeta și Bd. M. Kogalniceanu. pe trotuar. Cele de pe trotuar nu sunt funcționale, după cum a aratătat HotNews.ro aici, iar cele de pe Splaiul Independenței, deși sunt pe carosabil, pentru că nu au fost delimitate de benzile auto prin stâlpișori, sunt ocupate frecvent de mașini parcate sau circulă mașinile pe ele.

Deci au rămas nefăcute traseele 2 și 4 și o bucățică din traseul 1.

Potrivit informațiilor comunicate de Primăria Capitalei la solicitarea HotNews.ro, pistele sunt făcute în bună parte cu cele 10 milioane de euro, date din 2014 de Ministerul Mediului.

”Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a virat, în baza convenției încheiate cu Primăria Municipiul București, contravaloarea cheltuielilor eligibile aferente TRASEULUI 3 - tronsonul 3.1 - Calea Victoriei între Bd. Regina Elisabeta și Splaiul Independenței, tronsonul 3.2 - Splaiul Independentei între Piața Națiunile Unite-Grozăvești și tronsonul 3.3 Regina Elisabeta – Bd. N. Kogălniceanu”, se arată în răspuns.

Pentru restul lucrărilor, ca să nu piardă banii, Primăria Capitalei a cerut prelungirea teremenului.

”Totodată, Primăria Municipiului București a înaintat în vederea semnării către Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor actul adițional nr. 2 privind prelungirea duratei convenției până la 31.12.2022”, ne-a mai răspuns instituția.

Pistele vor fi făcute pe trotuar și pe carosabil

Am întrebat la Primăria Capitalei dacă noile piste, din traseele 1, 2 și 4 se vor face pe trotuar sau pe carosabil. Pentru Traseul 1 - tronsonul de la Piața Presei Libere- Șoseaua Kiseleff- Bd. Constantin Prezan se vor face pe trotuar.

Pentru Traseul 4, tronsonul Piața Unirii – Alba Iulia se va realiza tot pe trotuar, cu două excepții la Piața Alba Iulia, iar pentru tronsonul de la Piața Muncii - Bd Basarabia- Arena Națională se vor realiza pe carosabil. Pentru cele de pe bd. Iancu de Hunedoara, Șoseaua Ștefan cel Mare și Șoseaua Mihai Bravu nu am primit răspuns dacă se vor realiza pe carosabil sau pe trotuar.

Cine va face pistele, deocamdată nu a a fost stabilit. În perioada 2018-2020 pistele au fost făcute de Compania Străzi, Poduri și Pasaje, dar acum aceasta este în insolvență. Pe de altă parte, în sistemul electronic de achiziții publice nu a fost lansată nicio procedură de achiziție ca pistele să fie făcute de o firmă privată.

Primăria mai are în plan să facă piste de biciclete și pe programul Anghel Saligny.

”În ceea ce privește strategia municipalității, se are in vedere realizarea Proiectului nr. 8- Traseu prioritar pietonal și de bicicliști din cadrul PIDU care include 42 de subproiecte privind realizarea de trasee pietonale si de bicicliști, pentru care au fost înaintate cereri de finanțare prin Programul Național de Investiții Anghel Saligny”, se mai arată în răspunsul transmis de municipalitate.

În ceea ce privește defecțiunile apărute la pistele deja făcute, reprezentanții municipalități spun că acestea trebuie remediate de Compania Străzi, Poduri și Pasaje, aflată în insolvență, fiind în perioada de garanție. HotNews.ro a scris aici că pistele făcute în 2020, în principal cele de pe Splaiul Independenței au început să se degradeze.

Primăria Capitalei a obținut încă din 2014 o finanțare de 10 milioane de euro de la Ministerul Mediului pentru a amenaja 100 de km de piste pentru biciclete. Instituția a reușit însă să facă proiectul tehnic ca să acceseze banii abia în 2018, atunci când au și început lucrările la primul tronson, Piaţa Victoriei - Bdul. Aviatorilor – bdul. Beijing - str. Nicolae Caranfil – Șos. Pipera, finalizat în prezent.

Cele patru trasee de piste pentru biciclete care totalizează circa 48 de km

Traseul 1 are două ramificații:

  • Ramura 1: Piaţa Victoriei - Bdul. Aviatorilor – bdul. Beijing - str. Nicolae Caranfil – Șos. Pipera;
  • Ramura 2: Bdul. Constantin Prezan - Șos. Kiseleff - Piața Presei Libere

Lungimea arterelor de-a lungul cărora se desfășoară acest traseu este de cca. 7,70 km, iar lungimea totală a pistelor de bicicliști proiectate este de cca. 9,30 km.

Traseul 2

  • P-ța Victoriei – Bd. Iancu de Hunedoara – Șos. Ștefan cel Mare – Șos. Mihai Bravu.

Lungimea arterelor de-a lungul cărora se desfășoară acest traseu este de cca. 8,60 km, iar lungimea totală a pistelor de bicicliști proiectate este de cca. 17,20 km.

Traseul 3

  • Calea Victoriei – Bd. Regina Elisabeta – Splaiul Independenței – Bd. Națiunile Unite (Pod Grozăvești)

Lungimea arterelor de-a lungul cărora se desfășoară acest traseu este de cca. 5,50km, iar lungimea totală a pistelor de bicicliști proiectate este de cca. 10,15km.

Traseul 4

  • Bd. Libertății – Piața Constituției – Bd. Unirii – Bd. Decebal – Bd. Basarabia – Stadionul Național.

Lungimea arterelor de-a lungul cărora se desfășoară acest traseu este de cca. 6,19 km, iar lungimea totală a pistelor de bicicliști proiectate este de cca. 11,60km.