Exproprierile pentru lărgirea străzii Biharia la 4 benzi, practic accesul în cartierul ANL Henri Coandă, continuarea lucrărilor la etapa II din străpungerea Nicolae Grigorescu prin lărgirea străzii Iuliu Hațeganu, exproprierile de la bucla de întoarcere a tramvaiului 5 și exproprierile pentru continuarea lucrărilor de lărgire a străzii Prelungirea Ghencea au fost aprobate marți de Consiliul General.

Linia tramvaiului 5Foto: Hotnews

Proiectele au fost puse pe ordinea de zi de consilierul general USR, Andrei Rigu.

La ultimele trei ședințe proiectele nu au fost aprobate deoarece consilierii PSD fie nu au participat la ședință, fie nu au votat pentru. Fără votul consilierilor PSD acestea nu puteau trece deoarece era nevoie de două treimi, iar majoritatea PNL-USR-PMP are doar majoritate simplă. La ședința de marți aproape toți consilierii prezenți au votat, inclusiv cei de la PSD. Aceștia au argumentat că nu era legal să voteze exproprierile îniante de aprobarea bugetului, aprobat luni.

Ce prevăd cele patru proiecte care vizează exproprierile

Proiectul privind declanşarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată situate pe amplasamentul lucrării de utilitate publică „Drum de acces în Cartier Henri Coandă prin Str. Biharia” prevede culoarul de expropriere și valoarea exproprierilor.

Mai exact este vorba despre exproprierea a circa 12.000 mp de teren, iar valoarea exproprierilor este de circa 27 milioane lei.

”La data de 29.02.2016, Consiliul General al Municipiului București a adoptat Hotararea nr. 31 în vederea declanșării procedurilor de expropriere aferente primei etape, respectiv aceea a realizării rețelelor de utilități publice. La data de 07.09.2020, Consiliul General al Municipiului București a adoptat Hotărârea nr.366 privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici aferenți obiectivului de investiții ”Drum de acces în Cartier Henri Coandă prin Str. Biharia". Pentru realizarea celei de-a doua etape, respectiv aceea aferentă realizării de drumuri publice este necesară exproprierea unor imobile situate pe teritoriul administrativ al Sectorului 1 și aflate în prezent în proprietate privată”, se arată în anexele proiectului de hotărâre.

Potrivit indicatorilor tehnico-economici aprobați de Consiliul Local în 2020, lărgirea străzii la 4 benzi pe sens costă circa 66 milioane lei din care construcția efectivă circa 27 milioane lei.

Al doilea proiect de hotărâre viza modificarea Hotărârii Consiliului General al Municipiului București nr. 72/26.02.2019 privind declanşarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată situate pe amplasamentul lucrării de utilitate publică „Străpungere B-dul Nicolae Grigorescu – Splai Dudescu Etapa II – km 2+400 – intersecţie Calea Vitan Bârzeşti”, în vederea continuării lucrărilor.

Acesta prevede pentru exproprierea a circa 16.000 mp de teren plus 41 mp de construcții suma de 10,3 milioane lei. În 2019, valoarea aprobată pentru despăgubiri era de circa 9 milioane lei.

”Avand în vedere că sumele datorate cu titlu de despăgubire pentru exproprierea imobilelor afectate de lucrarea de utilitate publică nu au putut fi consemnate în conturile special deschise pe numele expropriatorului la dispoziția proprietarilor din cauza dificultăților de ordin financiar întâmpinate pe parcursul exercițiilor bugetare aferente anilor 2019, 2020 și 2021, este necesară prelungirea termenului în care acestea trebuie consemnate. (...) Deoarece este necesar a se efectua demersurile specifice pentru exproprierea imobilelor identificate se impune actualizarea contravalorii despăgubirilor datorate prin raportare la Grila Notarială valabilă pentru anul 2022”, se arată în proiectul de hotărâre.

Al treilea proiect viza modificarea Hotărârii Consiliului General al Municipiului București nr. 138/30.06.2015 privind declanşarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată situate pe amplasamentul lucrării de utilitate publică „Penetraţie Prelungirea Ghencea – Domneşti şi Supralărgire Bulevardul Ghencea între str. Braşov şi Terminal Tramvai 41” în vederea efectuării lucrărilor. Valoarea actualizată a exproprierilor este de circa 87 milioane lei.

Al patrulea proiect vizează declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată situate pe amplasamentul lucrării de utilitate publică ”Modernizare sistem rutier și linii de tramvai Reabilitare bd. Aerogării, între Șos. București-Ploiești și str. Alexandru Șerbănescu”. Este vorba despre exproprierea terenurilor care împiedică modernizarea buclei de întoarcere a tramvaiului 5 din Băneasa. Este vorba despre 2 mp de teren aflați pe strada Grațioasa și str. Neagoe Vodă pentru care Primăria Capitalei va plăti circa 4.600 de euro.