Primăria Capitalei încă nu a reușit să pună în circulație tramvaiul 5, deși anul trecut reprezentanții instituției spuneau că circulația ar putea fi reluată. Motivul? Există cereri de retrocedare pentru terenul de la capătul liniei, din Băneasa, iar situația juridică nu a putut fi clarificată.

Linia tramvaiului 5 --Foto: Hotnews

Șina de pe bucla de întoarcere a fost scoasă pentru modernizare în 2012, dar nu mai poate fi pusă la loc deoarece municipalitatea nu poate investi până nu se clarifică situația juridică. Soluția provizorie era să fie folosite tramvaiele cu dublu cap, care nu au nevoie de buclă de întoarcere, însă acestea sunt în continuare folosite pe Șoseaua Pantelimon, nodul intermodal și parcarea de acolo nefiind încă deschise. În plus, tronsonul dintre Ștefan cel Mare și bulevardul Băneasa se află în stare avansată de degradare.

O uriașă parcare

Linia 5 stă închisă de aproape cinci ani și a devenit o uriașă parcare pentru mașinile care vin la clădirile de birouri din Pipera, deși este una dintre cele mai importante linii de tramvai din București, deoarece face legătura între Băneasa și centrul orașului.

Stelian Bujduveanu, viceprimarul Capitalei responsabil cu infrastructura, declara anul trecut în aprilie pentru HotNews.ro că tramvaiele vor circula din nou pe această linie în cel mult 3 luni, până la soluționarea litigiilor soluția fiind introducerea unor tramvaie cu dublu cap, care nu au nevoie de buclă de întoarcere.

  • ”Vom face o expertiză să vedem în ce stare se află linia și dacă poate fi folosită în condiții de siguranță.
  • Dacă totul este în regulă, așteptăm să se termine lucrarea la parcarea de la capătul Șoselei Pantelimon și nodul de întoarcere a tramvaiului, ca să poată întoarce tramvaiul în interiorul parcajului supraetajat, apoi putem lua tramvaiele cu dublu cap și le putem pune pe linia 5 până când rezolvăm situația juridică de la capătul liniei 5, unde există acele cereri de retrocedare.
  • Vom încerca să găsim o soluție legală, fie expropriem, fie o soluție tehnică astfel încât bucla de întoarcere să ocolească terenul notificat, dar asta durează, iar până atunci tramvaiele cu dublu cap care circulă acum pe Șoseaua Pantelimon pot circula pe acolo”, a explicat Stelian Bujduveanu pentru HotNews.ro la vremea respectivă.

A trecut însă aproape un an și tramvaiul tot nu circulă.

Contactat de HotNews.ro, Stelian Bujduveanu spune că s-a expertizat bucata de linie nereabilitată, iar cei de la STB nu au vrut să riște.

  • ”S-a făcut expertiza și cei de la STB nu doresc să riște, având în vedere că mai sunt doar 800 m de șină care trebuie înlocuiți, ar fi păcat să nu îi înlocuiască. Am anulat contractul din 2006 cu Alpine și vom da lucrarea către STB, ne-au asigurat că au personalul și disponibilitatea să facă rapid acea linie.
  • A doua problemă este că nu poate întoarce tramvaiul, este o notificare de retrocedare pentru 26 mp, și nu avem tramvaie cu dublu cap disponibile pentru această linie, fiind folosite pe Șoseaua Pantelimon. Dacă terenul e notificat, nu se pot face investiții pe el. Așteptăm punct de vedere de la Departamentul Juridic să vedem ce putem face”, a explicat Stelian Bujduveanu.

Circulația tramvaiului 5 a fost sistată în 2017.

De ce a fost oprită circulația tramvaiului 5

Primăria Capitalei a transmis la solicitarea HotNews.ro că circulația tramvaielor liniei 5 între Băneasa - Barbu Vacărescu – Terminal Sf. Gheorghe a fost sistată în septembrie 2017 din următoarele două motive:

  • litigiul privind deținerea terenului aferent buclei de întoarcere din zona Bd. Aerogării/ Str. Grațioasă (lucrare începută, dar suspendată din cauza litigiului) și
  • necesitatea modernizării întregii infrastructuri rutiere (inclusiv calea de rulare a tramvaielor și stațiile aferente) de pe Bd. Barbu Văcărescu și Str. Cpt. Alexandru Șerbănescu, până la Pasajul Băneasa.

Municipalitatea spune că în 2012 a investit în modernizarea liniei de tramvai circa 36 milioane lei, însă a fost modernizat doar tronsonul de pe bd Aerogării și de pe Podul Băneasa.

Pe bulevardul Aerogării, până la bucla de întoarcere, ultimele investiții au fost făcute în anul 2012 și au cuprins lucrări la linia de tramvai, stații, peroane, carosabil, trotuare, semaforizare și iluminat public, iar valoarea acestora a fost de aproximativ 36 milioane lei cu TVA. Pasajul Baneasa a fost recepționat final în 2016 și a fost dat în administrarea Administrației Străzilor (a ieșit din garanție).

Tronsonul dintre Podul Băneasa și Șoseaua Ștefan cel Mare se află însă într-o stare avansată de degradare.

Pentru ca linia 5 să fie funcțională, trebuie finalizate lucrările la bucla de întoarcere a tramvaiului. Pentru ca acest lucru să se întâmple este nevoie de lămurirea situației juridice a terenului aferent - la Direcția Juridică există 4 notificări înregistrate privind restituirea imobilelor situate în strada Grațioasă nr. 8 și nr. 10, sector 1.

De asemenea, trebuie modernizată linia pe tronsonul Str. Av. Șerbănescu - Șos. Stefan cel Mare (înlocuite dalele existente, înlocuită linia), trebuie remediate anumite probleme (gropi și fisuri în asfalt, tasări în zona gurilor de scurgere și canalelor) și completate elementele sustrase de pe artera Aerogării (balustrade din metal, panourile de despărțire între liniile de tramvai în dreptul stației).

  • "Circulația se va relua după finalizarea lucrărilor la bucla de întoarcere și după modernizarea liniei de tramvai pe secțiunea Str. Av. Șerbănescu – Șos. Ștefan cel Mare”, mai arată Primăria Capitalei.