Proiectul de buget al Primăriei Capitalei propus de Nicușor Dan pentru acest an este unul sărăcăcios, cu venituri mici și multe cheltuieli obligatorii, care nu au fost incluse din lipsa banilor. Cât despre investiții, abia sunt acoperite proiectele de infrastructură începute cu mulți ani în urmă - Prelungirea Ghencea, Pasajul Doamna Ghica și parcarea park&ride de la capătul șoselei Pantelimon sau linia de tramvai de pe Vasile Milea. Nu sunt trecuți însă bani pentru niciun proiect nou important de infrastructură.

HotNews.roFoto: Hotnews

Primăria Capitalei estimează că va avea în 2022 un buget de 5,7 miliarde de lei, iar cu tot cu instituțiile subordonate ajunge undeva la 8,8 miliarde de lei, potrivit proiectului de buget pus miercuri în dezbatere publică.

Aproximativ 2 miliarde de lei ar merge pe subvenții și doar 670 de milioane de lei pentru investiții. În ceea ce privește salariile personalului, acestea ajung la 1,9 miliarde lei, cu tot cu subordonate.

Lipsește un miliard de lei de la termie

Pentru subvențiile la căldură și transport public au fost trecute în proiectul de buget 1,97 de miliarde de lei. Asta înseamnă că subvenția la căldură este undeva la 1 miliard de lei, iar cea pentru transport public, aproximativ 900 de milioane de lei. Dar este aproape imposibil ca acestea să fie atât, în condițiile în care prețul la gigacalorie a crescut, dar prețul la populație a rămas același.

În ceea ce privește subvenția la termoficare, în prezent, prețul pentru populație este de 143 lei (după scăderea TVA - înainte era 164 lei), iar prețul aprobat al gigacaloriei este de 860 lei / gigacalorie, urmare a scăderii TVA, diferența fiind plătită din bugetul municipalității. Consiliul General încă nu a aprobat majorarea prețului gigacaloriei pentru populație și nu a stabilit cât din această sumă să plătească oamenii și cât să plătească primăria.

Primarul Nicușor Dan a propus în urmă cu două luni ca populația să plătească 280 de lei, dar propunerea nu a fost agreată, astfel că populația plătește tot prețul de 143 de lei. În aceste condiții, necesarul de subvenție pentru a acoperi diferența dintre prețul real și cel plătit de populație ar fi undeva la peste 2,1 miliarde de lei.

”La actualul preț al gigacaloriei la populație, noi am cerut o subvenție de 2,12 miliarde lei. Dacă prețul la populație crește, scade și subvenția”, a declarat pentru HotNews.ro Claudiu Crețu, directorul Termoenergetica.

Deci avem lipsă din buget 1 miliard de lei numai aici.

Chiar dacă prețul va fi majorat, așa cum au cerut Nicușor Dan și PNL, subvenția tot mare rămâne. În linii mari, calculul este că la fiecare creștere cu 100 de lei la populație subvenția scade cu 300 de milioane de lei. Deci ca să ajungă subvenția la 1 miliard, prețul la populație ar trebui să crească la peste 400 de lei.

Nicușor Dan a cerut 1 miliard de lei de la guvern pentru plata subvenției, însă nu a primit până acum un răspuns pozitiv, în actual context politic fiind puțin probabil să primească acești bani.

Sigur, bugetul poate fi oricând rectificat după aprobare, dar corect ar fi fost ca Consiliul General să aproabe înainte de buget prețul pentru gigacalorie la populație, astfel încât discuțiile să fie concrete.

Nu sunt trecuți bani pentru datoria de 765 milioane lei la STB

Și de la subvenția la transportul public lipsesc cel puțin 200 de milioane de lei. În buget sunt trecuți circa 983 de milioane de lei pentru toți operatorii, din care 191 de milioane de lei datorii, astfel că rămân circa 800 de milioane de lei. Necesarul STB este de cel puțin 1 miliard de lei, dacă nu 1,2 miliarde lei, în contextul majorărilor actuale de preț.

În buget nu apare nici această datorie, însă explicația ar fi că a fost eșalonată cu operatorul. Reamintim că la finalul anului trecut Consiliul General a recunoscut o datorie de 765 milioane lei către STB, pentru prestarea serviciului de transport public în intervalul 16.12.2020-31.07.2021.

Nu sunt trecuți toți banii pentru ajutoare și vouchere, deși nu au fost tăiate

În proiectul de buget de anul acesta nu sunt trecuți nici toți banii pentru ajutoare și vouchere, deși acestea nu au fost oficial tăiate.

De exemplu, Direcția Generală de Asistență Socială plătește următoarele vouchere, stimulente și ajutoare sociale:

  • stimulent pentru persoane cu handicat, Vouchere Materna, ajutor nou-născut,
  • stimulent copii cu handicap, ajutor pentru familia monoparentală, ajutor pentru prevenirea abandonului școlar.

Are trecut în proiectul de buget circa 317 milioane de lei pentru ajutoare, însă necesarul este de 722 de milioane de lei, dintre care 190 milioane lei datorii de anul trecut. Necesarul pentru anul acesta pentru ajutoare și vouchere este de circa 530 de milioane de lei.

Anul trecut, Direcția de Asistență Socială a avut un buget de 590 de milioane d lei și fiindcă s-a plătit doar jumătate din ajutorul pentru persoanele adulte cu handicap, bugetul pentru ajutoare a fost de 453 milioane lei. În 2020, bugetul DGASMB a fost de 647 de milioane lei, iar ajutoarele 479 milioane lei.

Anul trecut, Primăria Capitalei a plătit doar jumătate din ajutorul pentru persoanele adulte cu handicap, fără însă ca acest ajutor să fie tăiat, el fiind în vigoare la suma întreagă și s-au acumulat datorii. Nici celelalte vouchere nu au fost tăiate.

Dacă Primăria Capitalei nu mai are bani să plătească aceste ajutoare, corect ar fi ca ele să fie scoase oficial sau discutată o soluție cu primăriile de sector, însă situația nu poate fi lăsată în coadă de pește.

Nu sunt trecuți bani pentru plata datoriei către Costică Constanda

La capitolul despăgubiri civile a fost trecută suma de 156 de milioane de lei. Și aici intră toate despăgubirile pe care trebuie să le plătească municipalitatea. Însă Primăria Capitalei trebuie să plătească 374.618.907 de lei numai către Costică Constanda și Maria Constanda, potrivit unei decizii definitive a instanței, din 2018. În mod clar, banii prevăzuți nu sunt suficienți.

De ce trebuie să plătească Primăria acești bani? În 2009, Consiliul General s-a obligat să îi aprobe lui Costică Constanda un PUZ care să-i permită să construiască blocuri de 5 etaje în Satul Francez, iar omul de afaceri a cedat Parcul Bordei. Cum Consiliul General nu a aprobat PUZ-ul, Constanda s-a adresat instanței și a câștigat despăgubiri de 115 milioane de euro, la cursul de la vremea respectivă.

Nu începe niciun proiect major de infrastructură

În proiectul de buget sunt trecuți bani doar pentru investițiile în curs: 100 de milioane lei pentru lucrările de lărgire a străzii Prelungirea Ghencea, 67 milioane lei pentru parcarea park&ride de la capătul Șoselei Pantelimon și 66 milioane de lei pentru Pasajul de la Doamna Ghica, modernizare linie de tramvai pe bd. G-ral Vasile Milea - 26 milioane lei. O parte din acești bani sunt datorii rămase de anul trecut, pentru lucrări executate.

Alte mici investiții prevăzute sunt: modernizarea peroanelor liniei 41 - circa 5 milioane lei; reabilitare peroane tramvai - 13 milioane lei; achiziție 10 km șină de tramvai - 31 milioane lei.

Totuși, nu sunt prevăzuți bani pentru proiecte noi de infrastructură: lărgirea străzii Iuliu Hațeganu la 3 benzi pe sens, pasaj Piața Delfinului, Pasaj Andronache, pasajele peste calea ferată, parcările subterane.

Instituțiile din subordine a căror necesitate poate fi pusă la îndoială consumă în continuare mulți bani

În subordinea Primăriei Capitalei sunt trei instituții care se ocupă de evenimente culturale, spectacole și altele asemenea: ARCUB, PROEDUS și CREART.

Acestea au în 2022 un buget cumulat de circa 51 milioane lei:

  • PROEDUS - 18 milioane
  • CREART - 18,6 milioane lei
  • ARCUB - 15,2 milioane lei

La PROEDUS, veniturile proprii sunt de 3,4 milioane lei, iar subvenția de la Primărie de 14,7 milioane lei. Cheltuielile salariale sunt de 6,4 milioane lei.

La ARCUB, veniturile proprii sunt de 377 mii lei, iar subvenția de la Primărie de 14,8 milioane lei. Cheltuielile salariale sunt de 5,1 milioane lei.

La CREART, veniturile proprii sunt de 1,9 milioane lei, iar subvenția de la Primărie de 16,7 milioane lei. Cheltuielile salariale sunt de 5 milioane lei.

Sigur, față de 2020, de exemplu, când cele trei instituții aveau în total un buget estimat de 136 milioane lei, anul acesta s-au făcut tăieri masive, însă tot înghit mulți bani.

CREART și PROEDUS au fost înființate în timpul mandatului lui Sorin Oprescu. Întrebarea este dacă Bucureștiul are nevoie de toate cele trei instituții.

Alte două instituții, înființate de Gabriela Firea, Centrul pentru Tineret și Centrul pentru Seniori, au în 2022 un buget propus de peste 15 milioane lei:

  • Centrul pentru Seniori - 5,8 milioane lei
  • Centrul pentru Tineret - 9,7 milioane lei

La fel, se pune întrebarea dacă aceste servicii nu ar putea fi făcute de Direcția de Asistență Socială sau de primăriile de sector, iar cele două centre nu ar putea fi desființate.

La fel și centrul Cultural Expoarte, înființat în 2018. Acesta are propus un buget de 3,7 milioane lei, toți din subvenție de la Primăria Capitalei. Cheltuielile de personal sunt 1,45 milioane lei.

Și lista acestor instituții poate continua.

Notă: Acesta este proiectul de buget propus de primarul Nicușor Dan. El poate fi oricând modificat prin amendamente făcute de consilierii generali sau de primarul general până la aprobare. După aprobare, bugetul poate fi oricând rectificat prin hotărâre de Consiliu General.