Primăria Capitalei a încasat în 2021, din taxele pentru 11.000 de locuri de parcare, aproximativ 19,1 milioane de lei, potrivit informațiilor transmise de municipalitate la solicitarea HotNews.ro. Însă a rămas cu mai puțin de 5 milioane de lei, restul banilor mergând în principal pe salariile celor care încasează banii în parcări, în lipsa parcometrelor și a unei metode eficiente de control. Instituția mai are încă 9.000 de locuri de parcare, dar acestea nu sunt exploatate, adică nu se încasează bani. Gradul de ocupare a parcărilor Primăriei Capitalei a fost în 2021 de circa 60%. Nu pentru că nu este cerere, ci fiindcă la câțiva metri mai încolo șoferii pot parca gratuit pe trotuar.

Parcare pe trotuar Bucuresti 3Foto: Hotnews

Aceste probleme ar fi trebuit rezolvate prin strategia de parcare promisă de primarul general Nicușor Dan până la finalul anului trecut, însă aceasta nu a fost deocamdată publicată.

Prin comparație, Primăria Cluj-Napoca încasează din administrarea celor circa 1.500 de locuri de parcare din zona centrală peste 1 milion de lei pe lună. Majoritatea banilor rămân la primărie deoarece tot serviciul este automatizat, a explicat viceprimarul orașului, Dan Tarcea. Cât despre mașinile parcate pe trotuar, cel puțin în zona centrală, acestea sunt ridicate.

București

În 2021, de administrarea parcărilor Primăriei Capitalei s-a ocupat în continuare Compania Municipală Parking București, conform contractului de delegare aprobat printr-o hotărâre din 2018 a Consiliului General.

Potrivit datelor transmise de Primăria Capitalei la solicitarea HotNews.ro, compania gestionează 19.874 de locuri de parcare avizate și exploatează (cu taxă) 11.384 de locuri de parcare din 149 de parcaje. La sfârșitul anului 2020, Parking București exploata un număr de 7.793 locuri de parcare. Totuși, potrivit unui răspuns dat la începutul anului 2021, pentru 2020, Primăria Capitalei a comunicat că în 2020 erau exploatate toate cele 19.874 de locuri de parcare.

Deși în unele parcări taxa ajunge la 10 lei pe oră, activitatea nu este una foarte profitabilă pentru municipalitate.

  • ”Din datele statistice interne, gradul de ocupare a parcărilor a fost de 60,2%.
  • În anul 2021, Compania Municipală Parking a încasat 19.163.755 lei, fără TVA, din taxa de parcare. La nivelul Companiei Municipale Parking București S.A, totalul cheltuielilor (ianuarie – noiembrie 2021) a fost de 14.387.559 lei”, se arată în răspunsul transmis de municipalitate.

De ce? Pentru că o bună parte din încasări se duc pe salariile personalului care încasează taxa în fiecare parcare, dar și pentru că parcările nu sunt pline deoarece pe trotuar, la câțiva metri distanță, se poate parca gratuit. Sigur, în defavoarea pietonilor, care uneori nu au nici măcar jumătate de metru pe unde să treacă și merg pe carosabil, riscând să îi calce mașina.

Felul în care se parchează în București trebuia stabilit prin strategia de parcare.

  • ”Pe situația generală a parcărilor, într-unul din contractele cu firmele de avocatură s-a făcut un draft cu noul regulament de parcare.
  • Noul regulament de parcare este o decizie care va stârni extrem de multe discuții, prefer să nu spun nimic până nu voi discuta cu consilierii.
  • Orice fel de intedicție și taxare va naște discuții și vrem să discutăm înainte cu majoritatea din CGMB”, declara primarul Nicușor Dan într-un interviu acordat HotNews.ro în septembrie 2021.

Apoi, primarul a promis că va prezenta strategia până la finalul anului 2021, însă a trecut și luna ianuarie și acest lucru nu s-a întâmplat.

L-am contactat telefonic pe Nicușor Dan pentru a explica în ce stadiu este elaborarea strategiei de parcare, dar acesta nu a răspuns la telefon.

Andrei Rigu este consilier general USR și face parte din AGA Companiei Municipale de Parking. L-am întrebat dacă se va mai ocupa de administrarea parcărilor compania municipală.

  • ”În momentul de față nu este o discuție cu privire la viitorul Companiei de Parking, nu este nicio discuție pentru a se muta activitatea de gestionare a parcărilor publice înapoi la Administrația Străzilor sau la altă companie sau direcție din Primărie.
  • Nu există astfel de discuții la nivelul AGA sau CA și nici nu am cunoștință despre astfel de discuții în interiorul Primăriei”, a declarat Rigu pentru HotNews.ro.

El spune că de încasarea taxei în parcările municipalității se ocupă 100 de angajați. Dar în toate parcările gestionate de municipalitate prin compania municipală taxa se poate plăti și prin SMS sau prin aplicație.

Întrebat când se vor automatiza parcările, Rigu spune că va propune în AGA acest lucru:

  • ”Sunt de acord că este o practică învechită care trebuie să se schimbe. Anul trecut s-a discutat despre acest lucru, să se achiziționeze bariere automate care să se amplaseze la parcările unde spațiul permite acest lucru, dar pentru că bugetul nu permitea o astfel de investiție, nu a mai fost făcută.
  • Dar chiar m-am gândit în ultima perioadă să propun adunării generale să se ia decizia automatizării parcărilor care permit acest lucru astfel încât personalul să se ducă la alte parcări, unde acum nu stă nimeni și nu se pot instala bariere sau să se găsească metode de restructurare”.

Cât despre strategia de parcare, el spune că așteaptă discuțiile cu primarul Nicușor Dan:

  • ”Există un draft al acestei strategii de parcare, făcut de executiv, l-am văzut și noi la grupul USR, avem unele observații, așteptăm să ne invite primarul general pentru a discuta acele observații și să îi spunem și noi cum vedem lucrurile și implementarea”.

În ceea ce privește parcarea pe trotuar, am întrebat mai mulți consilieri generali din PNL și USR, majoritatea din Consiliul General, care este opinia lor legat de această practică și de ce nu se iau măsuri.

  • ”Noi nu agreăm parcarea pe trotuar, ci doar în locuri special amenajate.
  • Asta este viziunea noastră pentru o parcare civilizată în București. Nici legislația nu permite parcarea pe trotuar.
  • Nu aș vrea să sune ca niște promisiuni pe care orice politician le face la început de mandat, dar pot spune că pe parcursul acestor ani se va simți o îmbunătățire pe partea de ordine în parcările din Municipiul București, împreună cu aprobarea unui nou regulament de parcări”, a spus Stelian Bujduveanu, consilier general PNL și unul din cei doi viceprimari din Primăria Capitalei.

El afirmă că se vor pune stâlpișori, pentru ca mașinile să nu mai poată parca pe trotuar în zonele unde se fac benzi unice.

Potrivit acestuia, există mai multe proiecte de sistematizare a unor artere care urmează să fie puse în dezbatere publică și care prevăd benzi unice care vin la pachet și cu delimitarea trotuarelor de carosabil prin bolarzi.

În ceea ce privește străduțele din centrul orașului, viceprimarul spune că trebuie văzut în administrarea cui sunt - a Primăriei Capitalei sau a sectoarelor.

Nicorel Nicorescu, consilier general USR, a inițiat un proiect de hotărâre prin care mașinile parcate neregulamentar pe carosabil să fie ridicate de primăriile de sector. Proiectul însă nu vizează și trotuarele.

El spune că această chestiune ține de strategia de parcare, iar Poliția Locală trebuie să sancționeze.

  • ”Asta ține de controlul făcut de Poliția Locală, nu neapărat de controlul făcut de CGMB sau Consiliul General.
  • Ar trebui ca autoritățile să-și facă treaba. Dacă sunt semne de circulație cu parcarea interzisă, inclusiv pe trotuar, Poliția Locală trebuie să-și facă datoria și să dea amendă. Știu că se mai dau, dar nu suficiente. Această chestiune ține de strategia de parcare din București pe care domnul primar general ne-a promis că se ocupă și va veni cu draft în atenția consilierilor”, a declarat Nicorel Nicorescu pentru HotNews.ro.

Andrei Rigu spune că această situație este cauzată și de legislația neclară, iar situația se va îmbunătăți după ce se vor face modificările necesare:

  • ”Parcarea pe trotuar conform legii este interzisă. Aceasta poate fi permisă dacă există un indicator specific care arată că mașina poate fi urcată cu o parte pe trotuar. În absența acestui indicator, cei care fac asta ar trebui să fie sancționați de Poliția Rutieră și locală.
  • Dar sunt niște prevederi legislative care fac foarte dificilă aplicarea sancțiunilor. Codul Rutier spune că mașinile nu pot fi ridicate de pe trotuar, dacă sunt parcate neregulamentar. Pot fi ridicate doar de pe carosabil, nu e menționat și trotuarul.
  • A doua problemă, există o hotărâre a Înaltei Curți de Casație și Justiție, din 2017, care stabilește că Polițiștii Locali nu te pot chema la secția de Poliție pentru a te amenda dacă ai parcat neregulamentar. Ei nu îți pot lăsa un anunț în parbriz pentru că acest lucru ar trebui făcut de Poliția Rutieră.
  • Pe urmă mai există o dificultate de a aplica sancțiunea dacă conducătorul auto nu este prezent atunci când vine Poliția, el trebuie invitat la sediu, să vină să i se aplice sancțiunea. Aceste aspecte trebuie clarificate pentru ca șoferii care parchează pe trotuar să fie sancționați”, a explicat Rigu.

O altă problemă este că Poliția Locală și cea Rutieră nu are suficient personal și că nu există o strategie asumată de Primăria Capitalei, mai susține Rigu:

  • ”Toate aceste elemente adunate duc la haosul pe care îl vedem pe străzi. Soluția este să existe o comunicare foarte clară a Primăriei cu Poliția Locală și Poliția Rutieră, cred că există o reținere ca să nu deranjeze cetățenii, care nu au chipurile unde să parcheze, deci îi lăsăm să parcheze acolo unde găsesc loc chiar dacă cauzează acele neplăceri.
  • Și doi, asumarea unei strategii de parcare și prezentarea Consiliului General, care să spună clar cum se parchează în zona centrală, în zona adiacentă, tarifele, timpul, și măsuri etapizate.
  • Bucureșteanul este învățat să parcheze așa de zeci de ani, dacă se face totul peste noapte, implementarea va fi un fiasco, dar ceva trebuie făcut”.

Cum se parchează la Cluj

În alte orașe mari din țară, în parcările mai mari, accesul se face cu barieră și cartelă, la final plata parcării fiind făcută la un automat de plată, iar la cele de pe stradă, la parcometre. Poliția Locală verifică și dacă cineva a parcat pe stradă fără să plătească este amendat. Cât despre parcarea pe trotuar aproape că nu mai există, cel puțin în zona centrală.

Primăria Cluj-Napoca administrează în zona centrală a orașului circa 1.500 de locuri de parcare și încasează peste 1 milion de lei/lună din această activitate, a declarat pentru Hotnews.ro viceprimarul Dan Tarcea.

  • ”La noi nu există personal care să încaseze banii în parcare, poate acum 20 de ani era. Plata parcărilor se poate face prin multiple metode, fie prin sms, prin aplicațiile disponibile, avem 3 aplicații, una a primăriei, două private, prin tichete răzuibile, sunt cel mai puțin folosite, cu cardul la parcometre, contact-less.
  • Banii ajung la Serviciul de Parcări din subordinea Primăriei. La noi tot serviciul de parcări este gestionat de 27 de persoane, ele fac inclusiv mentenanța și asistența și intervențiile dacă apare o defecțiune”, a explicat Tarcea.

Politica Primăriei este ca oamenii să vină cât mai puțin cu mașina în centru, iar dacă vin, să stea cât să își rezolve problemele, taxa de parcare crescând după primele două ore de la 8 la 16 lei/oră, tocmai ca să descurajeze.

  • ”Parcările publice au un grad de ocupare de peste 80% în zona centrală, iar în anumite momente chiar 95%. În parkingul de la Primărie, în primele două ore tariful este de 8 lei/oră, iar după ce se depășesc cele două ore tariful crește la 16 lei/oră, deci nu este foarte ieftin. Dacă ai o problemă de rezolvat, rezolvi într-o oră.
  • Dacă vrei să vii la restaurant sau la o cafea, parchezi mai departe și mergi 10 minute pe jos. Avem în permanență disponibile cel puțin 400 de locuri de parcare disponibile din 800 la Sala Polivalentă și la Stadion.
  • Cele două parcări sunt la o distanță de 10 minute de mers pe jos de Primărie, deci cine dorește să vină în zona centrală pe jos poate parca acolo, cu 1 leu pe oră”, a afirmat viceprimarul Tarcea.

El spune că Primăria nu va mai amenaja locuri noi de parcare în zona centrală și explică de ce:

  • ”Dacă vom face locuri de parcare în zona centrală nu vom face altceva decât să aducem și mai multe mașini într-o zonă istorică, unde nu mai putem să lărgim străzi, din contră, trebuie să lărgim trotuare, să facem piste de biciclete.
  • Mersul pe jos sau cu bicicleta nu a făcut rău nimănui. Sunt și multe mijloace de transport, sunt străzi pe unde la fiecare minut vine câte un mijloc de transport și să mergi unde ai treabă, dacă nu vrei pe jos”.

Banii încasați din parcări sunt investiți pentru amenajarea unor noi locuri de parcare.

”Avem peste 10 parcări construite din bugetul local. Anul acesta ne propunem să facem un park&ride de 863 locuri de parcare, valoarea lui este de 51 milioane lei plus TVA în zona aeroportului, astfel încât cei care vin în Cluj din Bistrița, Baia Mare să poată lăsa mașinile acolo și apoi să ia mijlocul de transport în comun și să vină în oraș”, a spus Tarcea.

În ceea ce privește parcarea pe trotuar, el afirmă că în zona centrală, cel puțin pe străzile circulate, acest lucru nu este permis, mașinile care încalcă regula fiind ridicate:

  • "Dacă discutăm strict de zona centrală, nu sunt mașini parcate pe trotuar. Nu ne dorim să punem în pericol cetățenii care merg pe trotuar, că nu au pe unde să treacă, deci ridicăm mașinile sau punem stâlpișori. Pot să vă dau câteva exemple de trotuare unde avem zero toleranță față de cei care își parchează mașinile acolo: bd. 21 Decembrie, strada Moților, Piața Unirii, Strada Eroilor, Calea Mănăștur, bd. Regele Ferdinand, deci sunt bulevarde în zona centrală unde ridicăm orice mașină parchează pe trotuar.
  • În cartiere mai sunt mașini parcate pe trotuar fiindcă la nivelul municipiului Cluj-Napoca avem înmatriculate peste 200.000 de mașini la 45.000 de locuri de parcare. Deci a crescut foarte mult numărul de mașini pe cap de locuitor. Dar în zona centrală în marea lor majoritate trotuarele sunt libere de mașini și se poate circula pe ele”.