​​DEZBATERE PUBLICĂ Cum ar trebui să arate un parc? Câteva imagini din București și ce vezi în marile capitale europene

de Catiușa Ivanov     HotNews.ro
Vineri, 24 septembrie 2021, 7:05 Actualitate | Administratie Locala


Dezbatere publică parcuri
Foto: Hotnews
În Sectoarele 3 și 4, parcurile sunt super aranjate, cu gazon, sisteme de irigații, multe alei cu asfalt sau pavele, mult mobilier urban. La polul opus, parcurile Primăriei Capitalei nu sunt foarte întreținute, nu au gazon, iarba a crescut liber, nu strânge nimeni frunzele toamna, sunt plantate doar câteva flori. Primarul general, Nicușor Dan, a declarat recent pentru HotNews.ro că nici nu va pune gazon sau flori scumpe, ci doar se va semăna iarbă, iar băncile vechi vor fi recondiționate și nu se vor aloca bani pentru bănci noi. Gazon tuns la linie, flori, alei pavate minuțios, locuri de joacă amenajate cu tartan și mobilier urban elaborat sau un loc în care intervenția omului este minimă, alei cu pietriș, locuri de joacă cu nisip, iarbă și mobilier discret? Ce spun peisagiștii? Voi cum credeți că trebuie să arate un parc?





Parcul Cișmigiu din București

Peisagistul Nicolas Triboi, cu o bogată experiență în Franța și România, este de părere că un parc trebuie să exprime emoție și să aibă farmec, altfel este doar o adunătură de obiecte.

”În imaginația noastră, un parc se referă la o întindere de teren întreținută, amenajată pentru agrement. O oază de verde pentru mămici cu copii ! Trilogia perfectă, parcul, mama și copilul. Mai lipsește cățelul, mașina, tinerii zgomotoși, bătrânii, o cafenea….și ajungem la un plan cu zonificări, regulament, locuri de joacă pe categorii de vârstă și alei « smart », cu wi-fi. Este parcul contemporan creat prin PUZ, cu de toate, ca la shaorma, picant sau dulce. Totul de o perfecțiunea insuportabilă pentru mine. Este parcul un spațiu functiunal și atât ? Nu! Un parc nu trebuie să fie funcțional, un parc trebuie să exprime emoție, este complex, controversat. Un loc primitor pentru unii, infect pentru alții”, spune într-un mod foarte poetic Nicolas Triboi.

Peisagistul spune că în mare parte, parcurile amenajate în ultimii ani de autoritățăți sunt adunături de mobilier la suprapreț, frivole și prost gestionate.

”Fără sentimente, fără artă, fără viziune, un parc este un pretext electoral penal capabil să înghită sume faraonice de bani. Personal, ca peisagist, mă deprimă plimbările în parcuri și grădini pentru că în 90 % din cazuri sunt rezultatul unor demențe ipocrite și mercantile, prost gestionate, adunături de mobilier la suprapreț și tehnologii futile. Când ajungi într-un parc istoric îngrijit, înțeles de cei care îl gestionează și îl vizitează ( cum sunt cele din Anglia, din Italia, Franța….) atunci înțelegi. Înțelegi că un parc este un organism viu, complex, multidisciplinar, istoric. Mai aproape, să ne gândim la parcul Romanescu din Craiova, un exemplu unic, secular și în pericol din cauza lipsei de vizune estetică/ artistică. Lipsa de viziunea și de cultură generală legată de natură, « sălbăticia urbană și rurală » a oamenilor a făcut ca la ora aceasta crearea sau întreținerea unui parc să devină o misiune extrem de grea în România”, spune Nicolas Triboi.





Parcul Teilor amenajat recent de Primăria Sector 3

Acesta spune că am ajuns în această situație atât din cauza faptului că în țară nu prea mai sunt piesagiști, grădinari, iar pe cei care sunt, administrația locală nu prea îi folosește, iar felul cum arată parcurile este dictat de fapt de primari.

”Sunt câteva zeci de peisagiști în țară, poate 4 grădinari diplomați. Grădinari, peisagiști, horticultori, arboricultori sunt meserii pierdute într-un vis romantic din secolul trecut….azi dorim să fim project manageri, fotbaliști, avocați. Parcurile au nevoie de oameni educați din punct de vedere artistic, dar și tehnic, agronomi, grădinari, hidrologi… fără artă, fără sensibilitate, simplitate, parcul nu există, se transformă în «spațiu verde», util, funcțional, care apare în statisticile privind reducerea poluării, dar atât. Un parc are ceva în plus : farmec ! Tendința actuală de a monitoriza și de a calcula în exces lucruri care trebuie să ramână prin definiție sensibile și artistice, necuantificabile, este o tendința periculoasă. La ora actuală observăm în mod clar incapacitatea administrației locale de a constitui o echipa pluridisciplinară, tehnică și artistică pentru întreținerea, renovarea sau crearea de parcuri. Video cu primari sheriff….și discuțiile agresive în spațiul public transformă parcurile în terenuri de luptă. O situație extrem de penibilă”, a mai spus Triboi.


Parc amenajat de Primăria Sector 6 pe bd. Timișoara, în 2020

Raluca Munteanu, arhitect, spune că practica actuală de amenajare și întreținere a parcurilor, cu borduri, pavele și gărdulețe este învechită, iar în parc cel mai important ”mobilier” trebuie să fie vegetația.

”Parcurile urbane înseamnă pentru cetățeni conectarea cu natura. În prezent practica de amenjare și întreținere a parcurilor din București este învechită și nepotrivită: asfaltarea aleilor, borduri, gărdulețe la peluze, ronduri cu flori sezoniere, aglomerare de mobilier și construcții „temporare” (chioșcuri, terase). E cel mai sigur mod de a rupe legătura cu natura, să nu uităm celebrele semne „nu călcați pe iarbă”. Un parc ar trebui de fapt să ofere cît mai multe oportunități de a călca pe iarbă, de a interacționa cu vegetația. Textura aleilor ar trebui să fie cît mai diversă și în primul rînd permeabilă (să lase apa de ploaie să intre în sol) – alei de iarbă, de piatră, de pietriș. Asfaltul ar trebui limitat foarte strict sau chiar eliminat complet. Mobilierul de tip chioșcuri, terase ar trebui de asemenea utilizat cu discernămînt parcuri, minim posibil, pentru a evita aglomerările și reducerea suprafețelor naturale. Cel mai important „mobilier” într-un parc îl reprezintă vegetația. Plantările sezoniere ar trebui folosite cît mai puțin, atît din considerente de întreținere, cît și pentru a încuraja dezvoltarea biodiversității în cadrul unei vegetații perene”, a explicat Raluca Munteanu pentru HotNews.ro.


Parcul Motodrom din Sectorul 2, reamenajat în 2018-2021

Aceasta spune că sistemele de irigații sunt o risipă inutilă de resurse.

”Din păcate nu știm să folosim și să apreciem spațiile verzi în București. Soluția cu garduri ca să „rămână frumoase”, ronduri de panseluțe și cositul pînă se ridică praful de pe pămînt sunt modalități dezastruoase de a „folosi” spațiile verzi și de a ține oamenii departe. Irigațiile (ultima „modă”) sunt o risipă inutilă de resurse. În condițiile de schimbări climatice și pierdere a biodiversității parcurile ar trebui să se adapteze, să fie oaze de biodiversitate prin plantații perene care conservă umiditatea și contribuie la reducerea temperaturii ambientale. Semnul cel mai evident al modului complet deraiat în care se întrețin spațiile verzi în București sunt copacii (mutilați pînă mor, plantări de soiuri nepotrivite, plantări în ghivece nu în sol etc.). Căutați în București un singur copac care să mai aibă coroana întreagă și armonios dezvoltată”, a explicat Raluca Munteanu.



Parc de la Ciutadella - Barcelona

O categorie specială sunt parcurile istorice, unde trebuie păstrat specificul, însă în ultimii ani au fost mutilate.

”O categorie specială sunt parcurile istorice (precum Cișmigiu, Herăstrău, Carol) care au și o componentă culturală și istorică deosebit de importantă, unde întreținerea și amenjarea trebuie să țină cont de specificul cultural și peisagistic, să fie pus în valoare, iar amenajările moderne trebuie să fie discrete și bine integrate în context. Din păcate amenjările ultimelor decenii au neglijat puternic valoarea lor de patrimoniu, permițind atît mutilarea vegetației, cît și obiecte de mobilier și construcții „temporare” improprii și dens amplasate”, a explicat aceasta.








Jardin des Tuileries - Paris

Diana Culescu, peisagist și președintele Asociației Peisagiștilor din România, este de părere că iarba din parc nu trebuie să arate ca pe stadion, iar vegetația trebuie aleasă în așa fel încât să fie ușor de întreținut.

”Depinde despre ce parc vorbim. Dacă vorbim despre un parc istoric, acela are o anumită factură și atunci trebuie să păstrezi acea factură, trebuie să-l adaptezi la cum se trăiește în zilele noastre, dar nu poți să tai tot, să ștergi tot cu buretele și să faci ceva nou. În general, parcurile istorice nu erau foarte sălbatice, dar nu aveau nici gazon, cum se pune la noi. Iar apoi, la celelalte, eu cred că un parc bine făcut oferă câte ceva pentru toate tipurile de gusturi. De exemplu, mie nu îmi place cu bordurici și gazon, mie îmi place o zonă mai naturală, prin urmare nu prea am unde să mă duc în parcurile nou făcute. Mie îmi place umbra, am alte criterii. Nu mă interesează să fie gazonul tăiat ca pe stadion. Și depinde cum faci aceste parcuri. Din câte știu eu, în Sectorul 4 a fost știre că se închid parcurile în momentul în care este furtună. Asta înseamnă că ceva în ceea ce privește întreținerea sau execuția nu e făcut bine. Adică ori ai tăiat rădăcinile arborilor existenți ca să pui irigații, ca să poți să pui gazon, și la vânt își cad arborii în cap, ori au fost ciuntiți până le-a fost distrusă coroana și nu mai sunt stabili”, a explicat Diana Culescu.






Villa Borghese Gardens - Roma

La nivel european, aceasta spune că trendul este să ai parcuri cât mai ușor de întreținut.

”La nivel european trendul este să ai parcuri cât mai naturale și cât mai ușor de întreținut pentru că este foarte multă lume care pune presiune pe spațiile verzi și atunci dacă faci mai multe spații verzi, resursele tale ca să le îngrijești sunt cam aceleași, iar atunci trebuie să faci ceea ce se numește gestionare diferențiată, adică să aibă nevoie să fie întreținute cât mai puțin”, a mai spus Diana Culescu.

Și Alex Găvozdea, președintele Ordinului Arhitecților din România, este de aceeași părere.

”Cum trebuie să arate un parc, este o doză mare de subiectivism. Eu înclin spre o amenajare care să fie cât mai ușor de întreținut, ideal să nu coste mult nici la început, sarcina pe banul public să fie cât mai mică și utilizarea lui să fie cât mai intensivă și integrată. Adică oamenii să folosească spațiul respectiv ca pe o grădină proprie, ca pe o pădure, în care nu este interzis să calci iarba, în care nu mergi doar pe alei, unde nu este totul foarte steril și împărțit în alb și negru, zona de călcare și zona de privit, să poți într-adevăr să fii apropiat de natură. Eu cred în această necesitate, mai ales acum, după pandemie, ne dăm seama că aceste momente, din păcate foarte scurte, de contact cu natura, mai ales pentru orășeni sunt vitale pentru sănătatea psihică și cea fizică. Acest contact cu natura trebuie să fie cât mai integral, cât mai complex senzorial și asta nu se poate face atunci când suntem foarte stricți în delimitarea zonelor pentru oameni și plante”, a explicat Găvozdea.


Propunere amenajare Parcul Feroviarilor, Cluj-Napoca

Arhitectul spune că orașul Cluj-Napoca este un exemplu bun în acest sens, iar soluția ca să avem spații verzi contemporane și de calitate este concursul.

”Sunt câteva concursuri făcute la Cluj pentru amenajarea unor parcuri, dar ele încă nu sunt realizate, le putem vedea doar la nivel de concept. Este vorba despre Parcul Feroviarilor și Parcul Est, pentru ambele Ordinul Arhitecților a organizat anul trecut concursuri de soluții pentru Primăria Cluj-Napoca. Proiectele câștigătoare au mers pe acest tip de abordare integrală a parcului, a experiențelor pentru oameni, și cred că vor fi niște reușite atunci când vor fi realizate. Cred că concursul de soluții este, să nu spun singura, dar cea mai bună procedură de achiziție de servicii de proiectare pentru ”Obiecte”, adică obiective importante, mai ales publice, finanțate din bani publici, care au un impact consistent asupra vieții orașului, a oamenilor, pentru că ele de fapt dau un nivel de calitate a soluției net superior oricărei alte proceduri de achiziție. Și asta se vede și în faptul că practica internațională pentru achiziții publice de proiectare se așează pe această procedură, a concursului de soluții. La noi este mai puțin utilizată, sau utilizată greșit, dar avem și exemple multe, organizate de OAR la standardele internaționale, care dau satisfacție și autorității publice că au întotdeauna un rezultat bun și un partener bun de lucru cu care să ducă la bun sfârșit aceste proiecte”, a spus acesta.

Irina Zamfirescu este ONG-ist și militează de ani de zile pentru ca Bucureștiul să devină un oraș pentru oameni. Aceasta spune că amenajarea parcurilor trebuie făcută cu consultarea comunității.

”Un parc, înainte de orice, trebuie să respecte nevoia acută de spații verzi, trebuie să producă oxigen pentru oraș. Orice amenajare cred că trebuie să țină cont de această nevoie. Sigur, imediat după este nevoia de petrecere a timpului liber. Dar nu cred că amenajarea parcurilor poate fi făcută fără o consultare a comunității și a experților. Nu mai trăim vremurile în care un primar să poată merge într-un parc, să dea din mâini în fața subalternilor și să implementeze orice gând are el cu privire la acel spațiu verde. Cred tare că a amenaja un parc nu este doar o treabă estetică, ci este știință. Tocmai de aceea cred că doar oamenii cu expertiză pot recomanda acele lucruri care să conducă la amenajarea unui parc nu doar pe gustul primarului, dar și pe plămânul cetățeanului”, a spus aceasta.



Hyde Park Londra










Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















15443 vizualizari

  • +25 (27 voturi)    
    Grădinari, peisagiști, horticultori, arboricultori (Vineri, 24 septembrie 2021, 7:56)

    blacksheep [utilizator]

    Trist dar adevarat, profesionistii nu isi au loc in admistratiile locale, sunt exclusi, alungati.
    Un alt motiv, poate cel mai important pentru migrarea in alte tari in care munca si profesionalismul sunt apreciate la adevarata valoare.
    Cred ca din punct de vedere arhitectural Romania este un dezastru. Despre calitatea si robustetea cladirilor facute in ultimii ani mai bine nu vorbim. Doamne fereste de un cutremur mai maricel.
    Prostul gust te izbeste de cum intri in Romania
    • +6 (8 voturi)    
      Și veșnicul ”nu călcați pe iarbă” de la noi. (Vineri, 24 septembrie 2021, 9:33)

      IancuJianu [utilizator] i-a raspuns lui blacksheep

      Cînd in parcurile din Viena o grămadă de lume stătea tolănită pe iarbă...
      • +4 (4 voturi)    
        Au mai disparut placutele si politistii locali (Vineri, 24 septembrie 2021, 11:53)

        Ritzi Pitzi [utilizator] i-a raspuns lui IancuJianu

        care dadeau amenzi pentru mersul prin iarba.

        Dar mai avem mult pana cand Herastraul va ajunge ca English Garden din Munchen...
        • +6 (6 voturi)    
          au aparut altele, infinit mai rele, (Vineri, 24 septembrie 2021, 12:20)

          Namaste [utilizator] i-a raspuns lui Ritzi Pitzi

          care ar necesita urgent, buldozerul! Sportul motorizat trebuie interzis, admis doar mersul si jogging ul.
          • +3 (5 voturi)    
            Sportul motorizat... (Vineri, 24 septembrie 2021, 16:14)

            Beer-gummy-bear [utilizator] i-a raspuns lui Namaste

            De acord cu tine! In paduricea salbatica (considerata parc in acte) de langa "La terenuri" din Manastur - Cluj, apar in fiecare weekend indivizi cu ATV-uri extrem de galagioase, poluante si deranjante!
            Si daca tot veni vorba... iarasi nu va abtineti de la putintica reclama pt iubirea dvs, care este Cluj-Napoca, doamna ivanov? Nici macar cand lauda este una observabil-ridicola de catre oricine:
            "...Proiectele câștigătoare au mers pe acest tip de abordare integrală a parcului, a experiențelor pentru oameni, și cred că vor fi niște reușite atunci când vor fi realizate."
            "... dar ele încă nu sunt realizate, le putem vedea doar la nivel de concept."!
            Deci vorba aia... Sunt sublime dar lipsesc cu desavarsire!
            Si nu sunt singurele! Mai sunt si alte proiecte fantasmagorice promovate de primaria cj, cum ar fi amenajarea malurilor Somesului, amenajarea Soporului... proiecte ce sunt folosite doar in a alimenta halucinatiile a 74% din alegatorii din cj, cei care l-au votat pe Boc!
            In realitate, parcurile Clujului sunt reprezentate majoritar de spatiile de 200 - 300 mp de spatii de joaca dintre blocuri, pt ca cel mai "mare"" parc din Cluj-Napoca, Parcul Simion Barnutiu, are doar 13 ha! Acesta nu ar intra nici macar in top 10 parcuri din Bucuresti, daca ar fi sa comparam suprafata, cel mai important atribut al unui parc in fond!
            Nu in ultimul rand, in mod retoric, oare cat va plateste primaria din cj pt reclama continua? Cat costa inducerea in eroare a unor tineri care cred laudele false pe care le aduceti Clujului si care aleg sa se mute acolo in consecinta, fiind condamnati sa plateasca rata 25 de ani pt o garsoniera comunista cu pret de 65.000 euro?! Oare chiar merita sa va vindeti sufletul pt asa ceva?
    • -1 (3 voturi)    
      Intr-adevar, parcul ex-Herastrau, (Vineri, 24 septembrie 2021, 11:51)

      Namaste [utilizator] i-a raspuns lui blacksheep

      actualmente "Mihai rex" este apt sa fie reamenajat punctual (surgical) daca ar vrea presedintele Biden, antimonarhist! glumind, evident!
  • +25 (25 voturi)    
    Reamenajarea se face la preturi astronomice (Vineri, 24 septembrie 2021, 8:02)

    Ritzi Pitzi [utilizator]

    Daca se face ceva pentru AZI-MAINE, costurile se vor intinde pe zeci de ani.

    Imi aduc aminte de palmierii din Mamaia care trebuiau mutati iarna in sere ca sa nu inghete peste iarna.

    Panselutele/lalelele/trandafirii in exces transforma parcurile in gradini botanice, nu ai voie sa treci printre ele, ca le distrugi...

    Reamenajarile/investitiile care depasesc o anumita suma (de ex. 250.000 lei) ar trebui supuse dezbaterii publice, pentru ca primarii fac ce vor in localitatile pe care le administreaza, ca si cum ar fi mosia proprie.

    Asta se intampla cand esti avid dupa "para-ndarat"...
  • +17 (19 voturi)    
    oraselu copiilor (Vineri, 24 septembrie 2021, 8:27)

    katalina [utilizator]

    toate sa arate ca oraselu copiilor: asfalt, masinute, pacanele, mici, bere, gogosele, tot ce vrei.
    • -1 (15 voturi)    
      Asfaltul e bun ... (Vineri, 24 septembrie 2021, 9:19)

      farty [utilizator] i-a raspuns lui katalina

      Doar pe asfalt te poti da cu trotineta, role, skateboard ...
      • +5 (7 voturi)    
        Asfaltul e bun si pentru mers. Mai bun ca piatra (Vineri, 24 septembrie 2021, 9:51)

        D-or [utilizator] i-a raspuns lui farty

        De cind au pavat Bulevardul Elisabeta a devenit un chin mersul pe el.

        In alte parti au pavat cu placi alunecoase, cind ploua iti rupi gitul.
    • +12 (12 voturi)    
      intr-un parc in primul rand trebuie sa fie arbori (Vineri, 24 septembrie 2021, 10:17)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui katalina

      ca sa tina umbra trecatorilor. degeaba ai flori, mandarini si alte exotisme, daca te omoara caldura din mai pana in septembrie.
      Ai nostri sunt asa de prosti ca au taiat arbori mari si inalti si i-au inlocuit cu niste puieti, care nu s-au prins..asa ca vara, in loc de umbra, avem kilometri intregi de alei betonate.
  • +19 (23 voturi)    
    "usor de intretinut" (Vineri, 24 septembrie 2021, 8:45)

    pehash [utilizator]

    Conceptul este aplicat complet diferit in parcurile londoneze.
    In primul rand, la noi vezi o duzina de Dorei cu motocoase prin parc facandu-si de lucru toata ziua, cu nevestele dupa ei strangand iarba. Intr-un parc londonez este un singur gradinar de obicei, echipat cu un tractoras sau, mai nou, un ATV electric. Cu ala intretine peluzele, cu ala cara pamant si seminte de gazon, etc.
    Mult mai important, cand e vorba de intretinut spatiul verde, toaletarile arborilor sunt gandite sa le intretina coronamentul, sa le prelungeasca viata, nu sa-i usuce cat mai repede. Si gradinarul stie pe din'afara speciile de plante invazive pe care are grija sa le elimine metodic.

    Personal, prefer spatiile minimalist amenajate, cum sunt Richmond Park sau Wimbldeon Commons. Nu vezi randuri de banci si alei asfaltate peste tot. Trebuie doar sa intretina potecile alea semi-naturale ca sa nu balteasca apa cand ploua..
    • +10 (10 voturi)    
      Mi-ai luat vorba din gura (Vineri, 24 septembrie 2021, 10:31)

      tudor74 [utilizator] i-a raspuns lui pehash

      Nu am fost prin mult tari dar pe unde am fost nu am vazut alei asfaltate, sau daca sunt numarul lor e mic si servesc un scop administrativ.

      In parcurile din UK nu vezi asfalt, doar alei cu pietris ... si fara aranjamente florale in exces.
    • +1 (3 voturi)    
      Uita-te si la suprafata (Vineri, 24 septembrie 2021, 15:08)

      pandur [utilizator] i-a raspuns lui pehash

      Richmond ala e de 5 ori (chiar de 10 ori, daca ignori lacul) mai mare decat Herastrau; din cate vad in poze e crescatorie de cerbi. Daca am avea si noi parcuri imense, ar avea sens sa le lasi neamenajate in mare parte; asa, la un parculet mititel, prefer cel putin o alee asfaltata pe care sa traversez parcul si cateva bancute, ca sa am unde sa ma asez.
  • +9 (11 voturi)    
    Parcul Carol (Vineri, 24 septembrie 2021, 9:40)

    Magazino [utilizator]

    Stau pe langa Parcul Carol si ma plimb des prin acest parc. Scarile spre monumentul Eroului Necunoscut sunt praf si pulbere,travertinul a fost macinat,pe aleile laterale avem: in dreapta o fosta terasa inchisa si ramasitele ei abandonate intr-un dezinteres total,un fel de loc al ororii urbane si mizeriei iar pe stanga avem niste gherete care inchiriaza niste carturi absolut oribile cu pedale,periculoase pentru pietoni si care nu isi au locul in parc.A..desigur in dreapta e fantana Cantacuzino cu un fel de voma pe post de carpeala pentru locul de unde,odata,tasnea apa.La intrarea in parc este un bloc dezafectat,plin de mizerii,dejectii umane si animale(rozatoare),care pute ingrozitor .Pana la peisagisti sunt niste nevoi urgente care trebuie rezolvate ca cele de mai sus.Desigur,dupa rezolvarea acestor probleme sau in paralel se pot face si celelalte aranjamente.Nu pot sa nu ma gandesc cat de mult le pasa autoritatilor de stat ,cand presedinti,ministrii,sefi si parasefi vin sa inchine un omagiu Armatei Romane si pleaca cu mana in fund din acest parc lasandu-l incet,incet sa se degradeze pe fondul manelistic al zgomotelor junglei urbane.
    • 0 (4 voturi)    
      O drona de la Obama (Vineri, 24 septembrie 2021, 11:22)

      Namaste [utilizator] i-a raspuns lui Magazino

      ar definitiva peisajul... glumeam desigur...
    • +5 (7 voturi)    
      Parcul Carol tot este bine, (Vineri, 24 septembrie 2021, 11:23)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui Magazino

      merg zilnic acolo, ce vezi tu este o degradare usoara, inceata, naturala, cauzata de faptul ca parcul nu mai este la fel de ingrijit cum era odata.
      Problema este ca alte parcuri au fost distruse intentionat, chipurile ptr refacere. Asa s-au taiat copaci, s-au distrus locuri de joaca, s-au distrus alei si in loc s-au turnat betoane.
      Carol inca arata bine, ca si parc...are un farmec al lui, cu copacii aceia mari si inalti.
  • -5 (7 voturi)    
    Prefer aleile si trotuarele asfaltate, nu pavate. (Vineri, 24 septembrie 2021, 9:48)

    D-or [utilizator]

    Daca ati observat, cind benzile pt biciclete erau asfaltate, iar restul trotuarului pavat, toata lumea se inghesuia sa mearga pe pista de bicicleta, adica pe asfalt, nu pe piatra.

    Pentru ca un teren propice mersului trebuie sa fie un pic elastic, sa preia o parte din socul talpii care loveste terenul, nu sa-l retransmita amplificat inapoi prin oase si coloana pina la ceafa.

    Cred ca a fost o afacere buna pentru primarii pavarea locurilor de promenada. Acum ar face bine sa toarne si niste asfalt peste ele.
  • -2 (10 voturi)    
    Primariile ar trebui sa hraneasca pasarile (Vineri, 24 septembrie 2021, 10:00)

    D-or [utilizator]

    Din imagini sare in ochi faptul ca parcurile noastre sunt lipsite de viata, parca sunt pe Marte, iar in imaginile din alte tari apar pasari si animale.

    Inainte, primariile aveau angajati care hraneau pasarile din parcuri. Astfel, acestea decimau insectele si melcii, iar gainatul lor, cel mai bun ingrasamint din lume, facea ca florile sa fie superbe.

    Cel putin in Galati, in copilaria mea, primaria hranea porumbeii. Vestitii porumbei galateni.
    • 0 (8 voturi)    
      fix pe dos (Vineri, 24 septembrie 2021, 13:38)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui D-or

      In Germania primesti amenda daca hranesti porumbeii. Pe buna dreptate. Din punct de vedere ecologic, sunt ca niste sobolani cu aripi. Nu vor decima nici insectele, nici melcii, ca nu mananca asa ceva. Vor decima doar statuile cu gainatul lor acid.

      Porumbeii distrug echilibrul ecologic. Se inmultesc prea repede in orase, sunt agresivi si iau toate locurile de cuibarit din copaci, care sunt oricum putine.
      • -2 (10 voturi)    
        Porumbeii sunt sanitarii oraselor (Vineri, 24 septembrie 2021, 15:01)

        D-or [utilizator] i-a raspuns lui pehash

        Consumind toate resturile organice care altfel ar dezvolta patogeni.

        Casele vechi au, de regula, un briu de zidarie la o distanta de 20-30cm sub streasina. Acest spatiu era creat special pentru pasari, casa fiind ferita astfel de omizi si alte insecte.
      • 0 (10 voturi)    
        Porumbeii asigura vaccinarea incrucisata intre spe (Vineri, 24 septembrie 2021, 15:05)

        D-or [utilizator] i-a raspuns lui pehash

        intre specii.
        La tara, gospodarii cresc si citeva perechi de porumbei prin pod. Pentru ca celelalte pasari de curte sa fie sanatoase.
        Virusii de variola de la porumbei nu imbolnavesc gainile si curcile, dar le imunizeaza pentru variantele de virusi proprii. Si reciproc.
  • +9 (11 voturi)    
    Sectorul 4 cel mai varza (Vineri, 24 septembrie 2021, 10:18)

    adrianv [utilizator]

    in parcurile administrate de Baluta:
    - se face risipa mare de apa: se uda asfaltu', pista de alergare. partea si mai 'buna' e ca te alegi cu dus gratis...e 'foarte' complicat sa se gaseasca niste stropitori ca lumea care sa ude doar iarba
    - nu se poate face nimic cu baltile care raman sa se evapore dupa o ploaie mai serioasa
    - extram de des sunt dorei care-si fac de lucru la tuns iarba poluand fonic(subscriu la ce s-a mai spus pe aici)
    • +1 (3 voturi)    
      Hai sa nu exageram (Vineri, 24 septembrie 2021, 14:50)

      LukeThe Nuke [utilizator] i-a raspuns lui adrianv

      Am observat si eu ca se uda trotuarele; cel putin seara e riscant, te trezesti ca dau brusc la apa catre trotuare. Cu toate acestea sa spui ca e cel mai varza e cam carcotas... Zona Parcul Copiilor chiar este faina; in alte zone din oras nu sunt asemenea parcuri. Chiar mi-as dori sa fie in mai multe zone. Copaci mari, umbra, banci, locuri de joaca pentru copii, spatios, luminat frumos. Desigur, perfectiune nu exista, insa e de apreciat ce avem. Daca vrei ceva mai salbatic te duci in zona opusa, Parc tineretului de la Eroii revolutiei la Tineretului.
      Ca imbunatatiri:
      - risipa apa intr-adevar;
      - mai sunt zone cu garduri inalte langa alei, parca se vrea a se ascunde gazonul
      - multe zone fara lumina seara
      - iesirea catre strada Secerei e criminala (acolo se aduna gunoiul, mai curg siroaie pe trituar, miroase naspa, e lipit de intrare si nu se poate ocoli, cu multi sobolani; in plus de la parc la strada e o zona cam parasita si fara nici o lumina, cam infricosator pentru copii sau femei)
      • 0 (0 voturi)    
        Sa nu exageram :))))) (Vineri, 24 septembrie 2021, 18:42)

        adrianv [utilizator] i-a raspuns lui LukeThe Nuke

        Cateve idei din comentariului tau pentru Lumea Copiilor: 'dus' gratis, risipa de apa, gunoaie, sobolani, lipsa iluminat public dar...sa nu exageram :)))))
  • -8 (14 voturi)    
    gata (Vineri, 24 septembrie 2021, 10:30)

    faracatuse [utilizator]

    Nicusor si Clocotilda pot lasa natura sa invadeze asfaltul... Asa ceva, asa maimutareala acoperiroare n-am vazut decand mama m-a facut...
    • 0 (12 voturi)    
      apropos, (Vineri, 24 septembrie 2021, 11:25)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui faracatuse

      am vazut ca se strang semnaturi ptr demiterea Clotidei Armand; desi nu ma asteptam, coada era asa mare ca era infasurata pe dupa bloc.
      Daca o tine in ritmul acesta, tare cred ca si Nicusor va pati la fel (mai ales ca se prefigureaza o iarna fara caldura in casa).
  • +1 (3 voturi)    
    Provincie (Vineri, 24 septembrie 2021, 11:18)

    doar_un_mesaj [utilizator]

    veritabilă...
  • +2 (2 voturi)    
    Parcuri și parcuri (Vineri, 24 septembrie 2021, 12:14)

    Koczka [utilizator]

    Sunt diferențe mari între parcuri chiar în capitalele europene.
    În Viena de pilda în parcurile centrale te poți așeza pe iarba fără probleme în timp ce în Prater nu prea.
    La fel și în Budapesta. În Varosliget ( Pesta ) nu as recomanda mai ales ca este permis accesul cu câini. În Buda parcurile sunt mai ingrijite și în general poți sta pe iarba fără sa te expui .
    Diferența majora fata de România este de suprafață și de număr de angajați care se ocupa de curățenie și igiena.
    • +2 (2 voturi)    
      Asezat pe iarba (Vineri, 24 septembrie 2021, 14:59)

      LukeThe Nuke [utilizator] i-a raspuns lui Koczka

      Subscriu, am vazut si eu in parcurile din Viena oameni care se adunau si stateau pe iarba (ok, nu faceau gratare sau mancare, se relaxau sau citeau, discutau) si nu am putut sa nu compar cu "nu calcati iarba" omniprezent acum cativa ani in toata tara.
      Un singur loc am gasit in Viena unde era semn ca e voie sa se faca gratare, undeva pe malulul Dunarii ; am trecut pe acolo de curiozitate si erau adunati cam toti veniti din zona araba, cu masina si paturi pe jos si muzica (deja vu iarba verde in Romania) si inghesuiala.
      In zonele mai centrale studentii ieseau si citeau pe iarba.
      In plus, inclusiv cladirile administrative nu sunt inchise de un gard urias cum e Palatul Parlamentului la noi. In Viena treci pe langa cladirea Parlamentului linistit.
  • +4 (4 voturi)    
    Un parc.. (Vineri, 24 septembrie 2021, 13:35)

    the-jackall [utilizator]

    ar trebui sa arate calm si primitor, verde si fara exagerari de beton/dale/design exagerat sau de prost gust. Platim arhitecti si peisagisti degeaba, cand vine vorba de cheltuirea banului public ei nu au niciun cuvant, toate contractele sunt alocate politic si pe interese, toti stim asta. Parcul nu are nevoie de miloane de metri de beton sau dale ci poate fi amenajat si cu pietris fin pe alei (vezi parcurile din poze) fara 1 milion de bancute si jardiniere scumpe si cu multa verdeata si spatii lasate cat mai neatinse de primari cu gandul la contracte alocate pe comision. Parcul trebuie sa fie ceva nefortat, cat mai natural (vezi gaste, rate, porumbei etc) nu cu pline de ultimele tehnologii care ne mananca vietile oricum.. Parcul trebuia sa fie…. parc
  • -1 (3 voturi)    
    Observ foarte multe comparatii cu "lumea buna" (Vineri, 24 septembrie 2021, 13:53)

    farty [utilizator]

    ... buna si civilizata.

    In primul rand, trebuie sa intelegem ca noi suntem altfel. Avem alte nevoi, alta cultura ... pe noi ne relaxeaza alte lucruri. Nu trebuie sa copiem tot ce vedem in vest, deoarece sunt lucruri care nu ne plac. Nu suntem invatati cu ele, si ne scot rau de tot din zona de confort.

    In al doilea rand. Noi, in parcuri suntem invatati sa ne miscam. Ca sa ne miscam, primul pas este sa ai ceva drept (si solid) sub talpi. Desi sunt zone verzi, cei care alearga prefera sa o faca pe asfalt. La fel si biciclistii (pe care nu ii agreez prea mult, dar fac parte din societate, trebuie sa ii acceptam cum putem). Identic si pentru cei care merg pe role, trotineta (exclus trotineta electrica, aia trebuie eliminata din parcuri) sau skateboard. Deci, noi, in Romania ... sau cel putin in Bucuresti avem nevoie (si de) asfalt. Atentie. Am spus asfalt, nu pavaj. Pavajul este foarte nociv inclusiv cand si daca mergi normal pe jos. Este foarte dur, iar pe deasura, in cele mai multe cazuri este denivelat si/sau alunecos (cand ploua) te poti impiedica/accidenta.

    De ce am intervenit cu aceasta postare? Intrucat, am invatat sa merg cu rolele acum 16 ani, in parcul Herastrau s IOR (in partea retrocedata, singura care era functionala atunci). Doua parcuri in care se regasea asfalt din plin (inclusiv spatii verzi). Ulterior mi-am cumparat si skateboard, pe care merg cu maxima placere. Din pacate, decizia primarilor de a face totul "ca afara" m-a limitat in a face acea miscare care imi place si care ma relaxeaza. Asfaltul a disparut inclusiv de pe trotoare, lucru care pe mine personal ma scoate rau de tot din zona de confort. Ok, inteleg ca asa se face in tarile extrem de civilizate. Insa, repet, nevoile noastre sunt cu totul altele. De ce? Fiindca nu exista ALTERNATIVE!!! Multumesc
  • +3 (5 voturi)    
    ... (Vineri, 24 septembrie 2021, 14:24)

    a.nonim [utilizator]

    Parcurile ar trebui sa fie minimaliste, cu cat mai naturale cu atat mai bine. Aleile cu pavele moderne arata mizerabil, sunt potrivite pentru zonele urbane, nu pentru parcuri. Cele cu pietris nu sunt adecvate pentru Bucuresti, solul se imbiba foarte repede si nu rezista mai mult de un an daca nu au o fundatie foarte solida (ceea ce contrazaice ideea de natural si minima interventie). Cele mai bune sunt cele din Cismigiul vechi, cu dale din caramida sau piatra naturala taiata manual, dar sunt extrem de scumpe. Dalele interbelice (folosite din anii 20-30 pana in 70-80) sunt un compromis rezonabil, sunt spatiate, vegetatia poate sa creasca printre ele, nu sunt taiate la milimetru, iar betonul pe masura ce imbatraneste se integreaza foarte bine in mediul natural. In plus sunt destul de comode pentru mers si ar tine departe trotinetele si biciclisti de aleile pietonale.
    Mobilierul nu trebuie sa fie la ultima moda, care este extrem de volatila, preferabil un design clasic sau neutru, dar mai ales coerent din punct de vedere arhitectural. Ar fi de preferat replici, eventual actualizari, dupa bancile, felinarele, tasnitorile din parcurile vechi, mult mai autentice, mai elegante, si chiar mai functionale, decat variatele kitsch moderne, care imita jalnic pe cele de epoca si n-au nicio legatura cu identitatea orasului. Nu trebuie uitat ca mobilierul urban reprezinta o parte importanta din identitatea unui oras, care nu se obtine prin imitatii (de genul placutelor pariziene).
  • -2 (2 voturi)    
    Cismigiu (Vineri, 24 septembrie 2021, 15:05)

    pandur [utilizator]

    Am trecut azi prin cismigiu; porumbeii aia sunt frumosi, dar, e o mizerie de la ei...locul de joaca nu se putea folosi de gainat, bancutele erau si ele pline de gainat. Oraselul copiilor arata foarte bine, locuri de joaca bune si destul de sigure; nu se compara cu locurile de joaca din Cismigiu, Tineretului.. nisip pe jos si cand a aluncat copilul s-a umplut de sange genunchiul. Bine, dezavantajul e ca intretinerea e scumpa in sectorul 4; dar, daca nu intretii, se alege praful. "Parc" neintretinut e asa-zisa delta a Bucurestiului, nu am fost niciodata acolo, nu imi inspira prea multa incredere. La cat de mici sunt parcurile din Bucuresti, le prefer amenjate, si de preferabil, sa aibe si copaci mai multi, nu ca acum.
    • +2 (4 voturi)    
      E de la ciorile ca inopteaza in Cismigiu (Vineri, 24 septembrie 2021, 15:47)

      D-or [utilizator] i-a raspuns lui pandur

      Din cauza poluarii nocturne, e o migratie zilnica a ciorilor. Seara pleaca din cartierele de pe linga CET-uri spre Cismigiu-Herastrau-Mogosoaia, iar dimineata se intorc.

      Dupa stolurile de ciori stiu daca va fi sau nu fum noaptea. In perioadele in care CET Grozavesti e in revizie, ciorile nu migreaza spre Cismigiu sau mai departe.
      Sunt destepte. Ca lumea buna care seara pleaca din Bucuresti.
  • +1 (1 vot)    
    ert (Vineri, 24 septembrie 2021, 15:14)

    Carmen12 [utilizator]

    Ca Orășelul Copiilor să arate sau ca Lumea Copiilor. Ori ca Parcul Carol. Nu ca Herăstrăul, da. :))
  • +5 (5 voturi)    
    Lasati natura sa isi urmeze cursul (Vineri, 24 septembrie 2021, 15:19)

    bigbrother [utilizator]

    eu vad parcul ca ceva cat mai apropiat de starea naturala, nu-mi plac parcurile cu multe chestii in ele, cu zgomot, zone de agrement etc. Cumva parcurile trebuie separate in zone tematice si de relaxare. Acolo unde exista luciu de apa, acela ar trebui sa fie punctul central al parcului iar zona inconjuratoare sa fie de relaxare, cel putin pt mine un lac reprezinta ceva de relaxare.

    Ca mobilier, banci simple plasate sub copaci dar puse la 3-4 metri una de cealalta (putina intimitate nu strica).

    Ca vegetatie: copaci (nu pomi fructiferi) cat cuprinde (asupra carora sa se faca doar mici interventii si verificari periodice)..in rest iarba plantata si taiata din cand in cand, o mana de plante perene pentru un strop de culoare.

    Ca drumuri: CAT MAI PUTINE BETOANE, musai trebuie ceva care sa nu radieze caldura vara mai rau ca soarele dar sa permita totusi mersul usor cu un carucior cu copil. Eventual pot fi delimitate a.i in anumite zone sa fie cat mai naturale (pietris de ex) si in altele sa fie cu dale..

    Pe scurt: natural si cat mai putin costitistor, natura si clima ne ajuta deja.
  • 0 (0 voturi)    
    Sunt, din ce am observat eu, (Vineri, 24 septembrie 2021, 18:00)

    Cuca [utilizator]

    doua scoli in ceea ce priveste parcurile - scoala franceza, cu parcuri manicurate, bibilite, aranjate, cu alei, ronduri de flori, banci, statui, chioscuri, etc, si scoala engleza, unde un parc este in esenta un loc lasat cat mai natural cu putinta, cu o interventie minimala a omului (cat sa fie curat, sigur, placut ochiului). Acum.... care este preferat la noi, e treaba de alegere individuala. Eu unul inclin catre intelegerea engleza a parcului. Dar poate ca altcineva prefera parcurile ca opere de arta....

    Important este, in opinia mea, sa fie cat mai multe parcuri. In orasele comuniste mizerabile din Romania spatiul verde este extrem de putin si este in scadere.
  • +2 (4 voturi)    
    In Bucuresti (Sâmbătă, 25 septembrie 2021, 0:32)

    gigilu [utilizator]

    Orice initiativa a edililor nu e condusa de bun simt si eficienta ci de interesele particulare ale unuia sau altuia cu influenta si bani . Daca are unul firma de borduri, schimbam bordurile o data pe an ca "se cere" .Daca are altul firma de dale ori caramizi , atunci se paveaza toate parcurile pe peste tot chiar daca sufoca pomii si mai ramane doar un petic de iarba intr-un loc in care natura ar trebui sa fie stapana. Si-i pasa cuiva acolo sus unde se iau decizii? Nu, dupa cum se vede cu ochiul liber.Asa ca nu exista nici un nivel de comparatie intre parcurile Bucurestiului si oricare alte parcuri din alte capitale europene.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by