VIDEO Trenul metropolitan promis de Nicușor Dan în campania electorală: cum arată acum proiectul și ce pași s-au făcut

de Catiușa Ivanov     HotNews.ro
Miercuri, 22 septembrie 2021, 14:28 Actualitate | Administratie Locala


Harta tren metropolitan București
Foto: PMB
Primăria Capitalei a organizat miercuri prima dezbatere publică pe proiectul trenului metropolitan, promis de Nicușor Dan în campania electorală, ce ar urma să circule pe centura feroviară a orașului. Deocamdată se lucrează la studiul de prefezabilitate care va stabili în linii mari pe unde va circula acesta, unde va opri, ce investiții trebuie făcute și sursele de finanțare, fiind împuternicită Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public Bucureşti – Ilfov să se ocupe de proiect. A fost făcută și o fazare, prima etapă, care presupune introducerea trenului pe rețeaua existentă, ar urma să fie gata până în 2026. Costurile aferente, pentru faza I, sunt estimate la circa 600 de milioane de euro, din care 400 de milioane pentru achiziția unor trenuri noi. Banii ar urma să vină din fonduri europene.

”Ce înseamnă tren metropolitan? Înseamnă un metrou, practic, care circulă la suprafaţă, cu toate avantajele pe care le are metroul, cu avantajul că avem deja infrastructura CFR existentă. Înseamnă că dacă locuieşti în Ilfov şi lucrezi în Bucureşti, poţi să îţi laşi maşina la un parc&ride, te urci în trenul metropolitan şi cobori la Gara de Nord, sau în Pipera, sau la Gara Obor, sau la Afi Cotroceni. Asta înseamnă, evident, o scurtare a timpilor pentru fiecare dintre noi şi înseamnă implicit o reducere a poluarii aerului. Pe scurt, ăsta este trenul metropolitan, un proiect extrem de ambiţios, dar care, cum am spus, încearcă să rezolve problema de structură şi nu chestiuni punctuale. O să îl invit pe domnul vicepreşedinte al Consiliului Judeţean Ilfov”, a declarat Nicușor Dan, primarul general al Capitalei, la dezbaterea publică organizată de municipalitate.



Primarul spune că proiectul va rezolva o parte din problema traficului din București și va aduce o dezvoltare sănătoasă.

”Bucureştiul şi Ilfovul au nevoie de dezvoltare. Din păcate, dezvoltarea, aşa cum am avut-o până acum, a avut două probleme mari, cel puţin. Una a fost o dezvoltare necontrolată, în care a dictat privatul, cu interesele lui, bineînțeles, legitime de cele mai multe ori, dar necoordonate de o autoritate publică. Şi asta a făcut ca în dezvoltarea asta pe Bucureşti – Ilfov să avem o concentrare pe utilităţile existente şi o sufocare a utilităţilor existente. Şi vedem asta în traficul de zilele astea, din Bucureşti şi Ilfov. Şi, pe de altă parte, tot ce s-a încercat să se facă pe infrastructură au fost eforturi punctuale, care nu au fost coordonate: mai punem un pod aici, mai punem un pod aici. Nu s-a încercat să se rezolve niciodată problema de ansamblu. Tocmai de aceea, proiectul pe care îl prezentăm azi, trenul metropolitan, este un proiect care încearcă să rezolve, şi sunt sigur că va reuşi, o problemă de ansamblu. Şi o să vedeţi săptămânile următoare, când o să prezentăm proiectul rutier, care este complementar acestuia, si care, de asemenea, va rezolva o problemă de ansamblu pentru regiunea Bucureşti – Ilfov”, a explicat primarul Capitalei.

Ştefan Rădulescu, vicepreşedintele Consiliului Judeţean Ilfov, a declarat că pentru realizarea proiectului a fost mandatată Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public Bucureşti – Ilfov.

”Astăzi asistăm la startul acestui proiect. Împreună cu Primăria Municipiului Bucureşti, toate primăriile din Ilfov, alături de Consiliul Judeţean Ilfov, am împuternicit Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public Bucureşti – Ilfov să realizeze acest proiect, să realizeze documentaţii, studii de fezabilitate şi absolut toate documentele necesare pentru obţinerea unei finanţări europene. Suntem conştienţi că acest proiect se poate finanţa din fonduri europene, ne dorim o regiune Bucureşti – Ilfov la nivel european. (...) Aşa cum a spus şi domnul primar, pentru noi este o prioritate deblocarea traficului din regiunea Bucureşti – Ilfov. Trăim zi de zi această problemă: aglomeraţia, lipsa spaţiilor de parcare, lipsa spaţiilor unde ne putem lăsa bicicletele, ca să putem să venim în Bucureşti într-un mod facil, în siguranţă şi în condiţii europene”, a declarat Ștefan Rădulescu.

Ce s-a făcut până acum? ADITPBI lucrează la studiul de prefezabilitate, a declarat Ştefan Roşanu, persoana tehnică pe acest proiect din partea Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public Bucureşti – Ilfov.

„Într-o primă etapă se poate valorifica sustenabil calea ferată de centură a Bucureștiului între Jilava – Măgurele – Domnești – Chiajna – Chitila – Băneasa – Pantelimon ce face parte din cele două coridoare ce vor fi reabilitate. Linia de cale ferată poate fi o bună alternativă pentru transportul urban în zonele periferice. Linia de cale ferată poate descongestiona traficul de călători de tranzit din București. Introducerea unor automotoare electrice cu frânare și accelerare rapide, cu orar cadențat și armonizat cu cel al altor mijloace de transport public va conduce la reducerea semnificativă a impactului asupra mediului din oraș. Calea ferată va facilita circulația locuitorilor noilor cartiere rezidențiale dezvoltate la periferia Capitalei”, a explicat acesta.


Acesta va avea 7 linii radiale, o linie de cale ferată pe relația București Vest – Răzoare – București Progresu, din care funcțională este, în prezent, linia dintre București Vest și Vasile Milea; o linie de cale ferată care asigură legătura cu Snagov din Ramificația Căciulați și Centura Feroviară a Municipiului București.

”Trenul metropolitan București – Ilfov va putea fi folosit începând cu anul 2024 de locuitorii din regiune, alături de autobuze, troleibuze, tramvaie şi metrou. Astfel, în viitor, distanța de la Snagov la Gara de Nord ar putea fi parcursă în circa 30 de minute, față de un interval de timp aproape dublu necesar unui autoturism în condițiile actuale de trafic. Trenul metropolitan este un proiect inițiat de Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București - Ilfov (TPBI), care urmărește integrarea acestui mod de transport cu cel de suprafață și cel subteran”, a scris ADITPBI pe pagina de Facebook.

”În zona Bucureştiului avem şapte linii care vin către Bucureşti, plus o linie circulară - celebra centură feroviară a Bucureştiului - plus câteva linii locale, gen linia de la Snagov. Avem şi nişte linii industriale, care la un moment dat pot să facă scopul introducerii unor astfel de servicii, pentru a deservi noile cartiere care apar în zonele de periferie ale oraşului. Iarăşi important - avem o linie de cale ferată în interiorul oraşului, semi-abandonată, în sud-vestul Bucureştiului, unde de asemenea căutăm soluţii pentru revigorarea transportului printr-un sistem modern şi plăcut, dar şi cu respectarea proiectelor locale de înfrumuseţare a cartierelor", a explicat Roșeanu.

”Vorbim de reparare, modernizare a liniilor existente, mai ales în faza I, dar un element foarte important, alături de achiziția de vehicule nepoluante, care să permită serviciile moderne pe care le vizăm, vorbim despre o modernizare a gărilor, în sensul includerii acestor spații în niște proiecte de revitalizare/reconversie urbană și construirea unor mici puncte de interes, în zona fiecărei halte/stații din interiorul Bucureștiului, din interiorul UAT-urilor din jud Ilfov. Vorbim de mici piețe ale gării, care vor fi umane, care vor avea pe de o parte transfer fără obstacole între sistemul de transport public local, sistemul de deplasare pietonală și zona de transport feroviar. Vorbim de mici zone unde oamenii să stea să se recreeze și dincolo de programul trenului. Să existe locuri unde să lase mașina, deci parcări park&ride și pentru biciclete, trotinete, cu integrare în sistemul de informare a Bucureștiului, astfel încât omul să aibă acces la informație. În zona de contact dintre calea ferată și mediul construit vorbim de amenajarea de noi sisteme de traversare a căii ferate- pasaje supraterane sau subterane, astfel încât calea ferată să nu mai constituie o barieră în interiorul orașului sau satului. În aceste gări vizăm să vină doar trenuri cu tracțiune electrică. Din fericire există tehnologiile Din fericire, există tehnologiile - deja încep să se maturizeze - şi pentru liniile care sunt mai dificil de electrificat clasic, fie pe acumulatori, fie pe hidrogen. Se explorează aceste tehnologii şi vom vedea care sunt soluţiile tehnice cele mai bune, astfel încât trenul să devină o plus valoare pentru comunitate”, a spus Roşeanu.

Costurile aferente fazei I sunt estimate la circa 600 de milioane de euro, din care 400 de milioane pentru achiziția unor trenuri noi. Mai exact, ar urma să se achiziționeze 72 de trenuri noi.



Proiectul a fost împărțit în 3 etape.


”În faza 1, vorbim de intervenții la calea ferată existentă. Acolo unde sunt proiecte mai complexe, vom face o analiză sub egida CFR. Faza a II-a o să vorbim de modernizare prin creșterea capacității, acolo unde este cazul dublarea unor linii, vom vorbi de mici extensii ale căii ferate și construcția de stații noi. Faza a treia este legată de extinderea rețelei existente pentru a crește gradul de acoperire, avem zone care nu sunt acoperite și o să facem anlizele de detaliu să vedem unde extindem”, a explicat Roșeanu.



În prima fază se va introduce trenul metropolitan pe rețeaua feroviară existentă prin:
  • reînnoirea/modernizarea liniilor existente
  • modernizarea stațiilor existente
  • construcția unor stații noi
  • construcția sistemelor și subsistemelor destinate asigurării tracțiunii ce asigură neutralitatea climatică
  • eliminarea unor limitări tehnice ale rețelei
  • achiziția de vehicule feroviare proiectate pentru trafic de scurt parcurs și în cadență ridicată
Prima fază se va realiza în perioada 2021 – 2026, sursa de finanțare dorită fiind fondurile europene nerambursabile din PNRR.

În faza 2 se dorește dezvoltarea serviciilor la nivelul întregii rețele existente prin:
  • modernizarea și dublarea unor linii cu stadiu mai avansat de degradare și provocări tehnice ridicate
  • modernizarea stațiilor existente
  • construcția unor stații noi
  • construcția sistemelor și subsistemelor destinate asigurării tracțiunii ce asigură neutralitatea climatică
  • eliminarea unor limitări tehnice ale rețelei
  • achiziția de vehicule feroviare proiectate pentru trafic de scurt parcurs și în cadență ridicată
Faza a 2 se va implementa între 2024 – 2030 și ar urma să fie finanțată prin fonduri europene nerambursabile POT 2021-2027 și POR 2021-2027;

Faza 3 vizează extinderea serviciilor pe noi linii construite (linii dedicate sau in trafic mixt) prin:
  • construirea de linii noi, special proiectate pentru serviciile de tren de tren urban/metropolitan
  • construirea de linii noi, proiectate pentru trafic mixt, pentru creșterea capacității rețelei existente
  • construcția unor stații noi
  • construcția sistemelor și subsistemelor destinate asigurării tracțiunii ce asigură neutralitatea climatică
  • achiziția de vehicule feroviare proiectate pentru trafic de scurt parcurs și în cadență ridicată
Orizontul de implementare este 2040-2050, iar investițiile ar urma să fie realizate prin fonduri europene nerambursabile post MFF 2021-2027 și alte surse de finanțare.








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















24172 vizualizari

  • +11 (27 voturi)    
    Arata foarte bine pe hartie dar pt Buc e utopie (Miercuri, 22 septembrie 2021, 14:36)

    Gryphus [utilizator]

    sa pui in practica un sistem de metrou de suprafata ca asta care sa circule la interval de 15-20 minute necesita sisteme complexe si organizare

    nu cred ca cei din administratia bucurestiului sunt in stare sa faca asa ceva in urmatorii 10 ani
    • 0 (10 voturi)    
      Ce localități mai trebuie să aibă trenuri (Miercuri, 22 septembrie 2021, 16:07)

      Laurell [utilizator] i-a raspuns lui Gryphus

      Și alte localități din România pot avea trenuri metropolitane care să lege centrul acestora de localitățile apropiate: Constanța, Craiova, Galați, Iași, Cluj Napoca, Oradea, Timișoara, Brașov, Brăila, Ploiești, Pitești, Sibiu, Bacău, etc.
      Pe liniile actuale ale CFR plus altele noi.
      Se va diminua aglomerația și poluarea.
    • -1 (13 voturi)    
      Proiectele faraonice asigură salarii pe viață :) (Miercuri, 22 septembrie 2021, 16:08)

      Harald [utilizator] i-a raspuns lui Gryphus

      Dacă sistemul ar fi orientat spre eficiență economică, prima linie ar putea fi pusă în funcțiune în mai puțin de 2 ani. Dar ei vor un proiect faraonic, nu o primă linie funcțională, care să poată fi extinsă ulterior. Pentru că proiectul faranoic le va permite să iasă la pensie liniștiți, chiar dacă nu va circula niciun tren până atunci.

      Am scris în urmă cu peste 10 ani pe un forum despre un tren de suprafață care ar trebui să ajungă la AFI Cotroceni și despre o stație intermodală la Divertiland, pe M900, care ar descongestiona semnificativ Gara de Nord.

      Linia M900 e linia spre Craiova, Severin și Timișoara și o mulțime de navetiști o folosesc pentru a ajunge București. Acești navetiști erau debarcați cu toții în Gara de Nord în urmă cu 10 ani și tot acolo sunt debarcați și în prezent, aglomerând inutil și nejustificat zona centrală și metroul.

      M3 și M5 ar trebui să ajungă și ele accesibile dinspre linia de suprafață spre AFI Cotroceni, astfel încât capetele actuale ale magistralelor de metrou să se transforme în intrări în București, preluând pasagerii chiar de la periferie, direct în sistemul feroviar urban. Descongestionând străzile din oraș și făcând posibilă, în multe cazuri, călătorii de numai 20 de minute în locul unora de 60-90 de minute prin tot orașul.
    • +9 (13 voturi)    
      Utopie fără matematică (Miercuri, 22 septembrie 2021, 16:50)

      magicianul [utilizator] i-a raspuns lui Gryphus

      La cum arata harta fără un program de teoria transporturilor va fi un eșec total.
      Câte persoane vor fi în zonele extreme? Cate vor ajunge în diagonala, etc...
      E foarte greu la o asa configurare.
      Dacă era mai radial mergea, asa va fi nevoie de minim 10 rute, fiecare la 30 minute. Deci vorbim de minim 30 de trenuri în permanentă. În 2 ture 60 de mecanici etc..
      UTOPIE...

      La o configurare radiala poți cu 3-4 linii rezolva toate traseele. Asa va fi nevoie de minim 10 rute..
      Succes! Ne auzim în 2050...
    • +7 (11 voturi)    
      Rentabilitatea trenului de Otopeni e negativa! (Miercuri, 22 septembrie 2021, 17:28)

      Rower [utilizator] i-a raspuns lui Gryphus

      Cum sa declanșezi studii de fezabilitate pentru o rețea tip S-Bahn german (trenuri care leagă un oraș de suburbii) dacă nici măcar pentru cel care unește aeroportul Otopeni de Gara de Nord nu exista călători.

      O asemenea rețea trebuie sa aibă trenuri din 30 în 30 minute minim ca sa fie utila. Nu exista călători pentru un asemenea ritm de circulație iar dacă automotorul vine la doua ore, sistemul este impractic. Te descurci mai bine cu autobuzul.
      • +4 (12 voturi)    
        La Otopeni soluția corectă era alta (Miercuri, 22 septembrie 2021, 19:31)

        Harald [utilizator] i-a raspuns lui Rower

        Și e și aceea menționată de vreo 3-4 ani pe forumuri.

        Un bypass pe M700, de la Balotești prin aeroport până la linia deja construită acum, ar permite trenurilor de lungă distanță (de la sau spre Galați, de exemplu) să oprească direct în aeroport, fără să mai plimbe pasagerii prin Gara de Nord, ca în prezent.

        Linia de la Balotești e foarte aproape de aeroport, există chiar un racord pentru marfă, dar în România nu vrea nimeni soluții funcționale. Toți vor soluții proaste și scumpe, exact ce s-a construit acum spre Otopeni, o cale ferată practic necirculată, simplă și neelectrificată.
    • +9 (9 voturi)    
      As mentiona ca absolut toate liniile existente (Miercuri, 22 septembrie 2021, 17:35)

      AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui Gryphus

      Sunt la nivelul solului.
      Da, in capitalelele europene exista retele majore de trenuri numai ca toate sunt denivelate in interiorul orasului. Ma intreb cum ar fi sa fie bariera la fiecare 20 de minute la Baicului. Sau pe Trafic greu unde ar trebui reactivata linia existenta paralela cu soseaua!
      • -3 (11 voturi)    
        Centura feroviară este deja la nivelul solului (Miercuri, 22 septembrie 2021, 18:36)

        Harald [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

        Și se contruiesc deja giratorii suspendate pe traseul centurii feroviare. Nu poți îngropa acum centura feroviară, mai bine construiești continuarea M4 de la Gara de Nord la Progresu, dacă tot vrei să sapi tuneluri.

        Care ”toate sunt denivelate interiorul orașelor”?! Ce e denivelat la Hauptbahnhof în Frankfurt, de exemplu?
        • +5 (5 voturi)    
          Hauptbahnhof e gara centrala (Miercuri, 22 septembrie 2021, 20:51)

          AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui Harald

          Nu linie de tren metropolitan. Recunosc nu stiu personal situatia acolo dar daca tu imi spui ca in Frankfurt se sta la bariere la 5 km de centrul orasului ca la Baicului sau in Pipera eu ma mut maine la Frankfurt sa ma simt ca acasa.
          Nu vorbeam de centura ci de acele linii ferate din interioriul orasului care teoretic ar putea fi folosite!
          Iar denivelarea nu inseamna tuneluri ci pur si simplu coborarea in debleu. Costa al dracu de mult si aia dar nu cat un tunel.
          De aceea zic ca planul nu e chiar asa simplu pe cat pare. In afara faptului ca nu trebuie facute expropieri pe linia existenta e o lucrare complicata.
          • -3 (5 voturi)    
            Sunt pasaje auto subterane sau supraterane (Miercuri, 22 septembrie 2021, 21:55)

            Harald [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

            Cam toate orașele germane mari au S-Bahn, iar soluția obișnuită pentru traficul auto au fost pasajele subterane. Există și pasaje auto supraterane. La Hauptbahnhof în Frankfurt este un pasaj auto subteran, mai aproape de gară și unul suprateran, ceva mai departe.

            Autostrada A5 sau drumul federal B40 trec și ele cu pasaje peste linii, dar nu a stat nimeni să îngroape căile ferate din oraș, asta e ideea. Există puține căi ferate construite pe estacadă, cum zici tu, iar ele traversează tot pe deasupra liniilor ferate principale din oraș

            La Praga există un tunel feroviar de vreo 3 km înainte de a intra în gara centrală, dar asta e excepția, nu regula.

            În rezumat, căile ferate deja construite rămân așa cum sunt și se amenjează treceri auto subterane, cum e la Parc Mogoșoaia, în București. Nu e nevoie să stea nimeni la barieră, dar nici nu ne apucăm acum de săpat zeci de kilometri de tranșee ca să coborâm căile ferate deja existente în debleu.
            • 0 (0 voturi)    
              Daca te apuci sa faci pasaje supra si sub (Joi, 23 septembrie 2021, 17:41)

              AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui Harald

              terane transversale pe Trafic greu vei ajung cu costurile fix la acela al bagarii liniei in debleu.
              Iar ingroparea liniei iti rezolva si problemele viitoare cum ar fi noi puncte de trecere facute usor cand e nevoie de ele.
              In rest ai dreptate, RER-ul in Paris umbla numai la nivel cu solul si mai traverseaza niste pasaje din loc in loc :) Mea culpa!
              • -3 (3 voturi)    
                Ce căi ferate intersectează Trafic Greu? (Vineri, 24 septembrie 2021, 2:58)

                Harald [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

                E a 3-a sau 4-a oară când insiști cu Trafic Greu, în prezent se numește str.Progresului. Ce căi ferate intersectează Trafic Greu?! Linia ferată pentru trenul urban ar fi tot pe marginea străzii, cum e și acum. Nu poate fi în debleu pentru că oamenii trebuie să urce și să coboare din tren la nivelul străzii. Dar nu intersectează nicăieri str.Progresului.

                La Răzoare și la intersecțiile cu 13 Septembrie sau cu Calea Rahovei or să fie probabil pasaje subterane pentru linia ferată, cam cum e pasajul Lujerului pentru tramvaie în prezent.
                • -4 (4 voturi)    
                  imposibil si inutil (Vineri, 24 septembrie 2021, 13:23)

                  pehash [utilizator] i-a raspuns lui Harald

                  e deja metroul spre dr taberei in subteran la Razoare. nu mai ai loc de pasaj

                  dar un tren urban poate circula fara probleme cativa km pe linia de tramvai. suntem in 2021 si linia de alimentare este suficient de puternica pentru a alimenta partial niste baterii care sa reziste aia 4-5km din centrul orasului.
          • -1 (3 voturi)    
            Exista semafoare si pentru tren (Joi, 23 septembrie 2021, 15:38)

            pehash [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

            Frankfurt - U Industriehof - metroul sta la semafor

            Frankfurt - Elektronstrasse - masinile stau la bariera
    • +6 (8 voturi)    
      Ba e o mizerie (Miercuri, 22 septembrie 2021, 21:14)

      Anges [utilizator] i-a raspuns lui Gryphus

      Auzi tren la Peris si Caciulati!? In poumb.
      Puneti si faceti metroul pe DN sa colecteze traficul din Baneasa/Jandarmeriei/Ion Ionescu de la Brad, din Greenfield si centrul Otopeniului, din Corbeanca si Balotesti, adica acolo unde s-a construit masiv. Opriti-va din furat si improvizatii. Buc-Ilfov e cea mai bogata zona din Europa de Est dupa Praga, mai bogata decat Atena sau Berlin.
      Dati-le oamenilor infrastructura de care au nevoie, nu praf in ochi. Bucurestiul justifica un metrou catre aeroport mai mult decat Clujul, unde bagati 1 miliard de euro!
      • 0 (6 voturi)    
        E deja cale ferata si gara la Periș (Joi, 23 septembrie 2021, 15:53)

        pehash [utilizator] i-a raspuns lui Anges

        De ce nu ar fi si o legatura regionala?

        O cursa pe ora la inceput. Pana in Pipera. O statie noua langa sediul Porsche Romania, la 500 de metri de metrou.
        Din Peris ai putea schimba la Chitila sau poti sa mergi doar pana la Baneasa daca ai treaba la Piata Presei Libere.

        ~30 de km pe linie electrificata. Cu ~120km/h si 3-4 opriri de 2 minute, faci ~30 de minute din Peris pana la birourile din Pipera.
  • +9 (23 voturi)    
    Definitie: Politician (Miercuri, 22 septembrie 2021, 14:43)

    P.Antipov [utilizator]

    POLITICIAN -Ă, politicieni, -e, s. m. și f. 1. Om care promite marea cu sarea în campanie, apoi uita tot ce a promis, pâna la urmatoarea campanie. Si tot asa.
    • -4 (10 voturi)    
      troll (Miercuri, 22 septembrie 2021, 16:19)

      sori romanu [utilizator] i-a raspuns lui P.Antipov

      Pai acum promite, si nu e campanie.
    • +1 (11 voturi)    
      Nu (Miercuri, 22 septembrie 2021, 17:04)

      fdaniel [utilizator] i-a raspuns lui P.Antipov

      Nu că n-ați avea dreptate dar ND a început aceste discuții cu doi ani înainte de alegeri!
  • +8 (22 voturi)    
    Arata bine pe harta (Miercuri, 22 septembrie 2021, 14:46)

    pehash [utilizator]

    Dar in realitate, intregul proiect depinde de:
    1. Integrarea cu Metrorex. Altfel nu se duce nimeni in Gara Obor.
    2. Bunavointa Ministerului Transporturilor, care detine infrastructura.

    Si faza 3 incepe abia in 2040?..
    • +2 (2 voturi)    
      INtegrarea (Miercuri, 22 septembrie 2021, 20:05)

      Mortaciune ambulanta [utilizator] i-a raspuns lui pehash

      "Integrarea cu Metrorex. Altfel nu se duce nimeni in Gara Obor. "

      Evident!
      Integrarea aceasta perfecta am vazut-o in 1992, cand am fost la Berlin.
      La una din gari, nici macar nu trebuia sa urci scara ca sa ajungi din metrou la trenuri: dintre zzece peroane, la unul venea metroul!

      La noi este dificil de facut trecerea de la metrou la tren sau la tramvai, chiar Nodul Intermodal de la Basarab este nepractic.

      Si sigur ca da, infrastuctura feroviara, atat cata este, nu tine de Primaria Capitalei, ci de Min Transporturilor ...
      • -1 (3 voturi)    
        Ce este dificil? (Joi, 23 septembrie 2021, 14:45)

        pehash [utilizator] i-a raspuns lui Mortaciune ambulanta

        Metroul din Bucuresti are standard de ecartament 1432mm. Linia de tramvai 1435.
        Calea ferata in Europa are standard de ecartament 1435mm. Diferenta cu metroul intra in marja de eroare. Cum credeti ca sunt aduse vagoanele de metrou?.. cu avionul?..

        Garniturile de metrou circula in depouri pe pantograf. Teoretic, pot circula pe linii de tren electrificate, daca sunt comandate din start cu aceasta intentie.
        • -2 (6 voturi)    
          La Karlsruhe se întâmplă asta, (Joi, 23 septembrie 2021, 15:45)

          Harald [utilizator] i-a raspuns lui pehash

          există un fel de metrou de suprafață (Stadtbahn) la care garniturile intră pe linia ferată alimentată la 15kV, ca să ajungă la Heilbronn, Baden-Baden și Pforzheim, dar în oraș circulă ca tramvaiele, alimentate la 750V tot prin pantograf.
        • +1 (1 vot)    
          Atentie! (Joi, 23 septembrie 2021, 18:59)

          Mortaciune ambulanta [utilizator] i-a raspuns lui pehash

          Nu am spus ca ar fi dificil din punct de vedere tehnic sa se faca trecerea, mie ecartamentul mi se parea ACELASI!

          Am spus ca la Berlin puteai trece cu pasul, usor, de la peronul cu metrou la cel cu tren, in vreme ce la noi trebuie sa parcurgi o distanta mare, sa urci, sa cobori, cu sau fara scari rulante ...

          NU solutia tehnica este dificila, este dificila trecerea, pentru mine, in calitate de pasager, acum, cand NU EXISTA acea interconectare!
  • +1 (17 voturi)    
    Aceste linii și altele în plus pentru fluidizare (Miercuri, 22 septembrie 2021, 14:51)

    Laurell [utilizator]

    Din Bucuresti trebuie sa porneasca si alte linii noi de tren metropolitan spre localitatile apropiate care isi maresc numarul de locuitori si suprafata ca de exemplu spre: Bolintin, Clejani, Crevedia, Potlogi, Lunguletu, Cojasca, Butimanu, spre Alexandria prin Mihailesti, Ghimpati, Saftica, Afumati, Sinesti, Movilita, Fundeni, etc.
    Vor ramane destule localitati si spatii comerciale fara acces la trenuri ceea ce va duce la pastrarea aglomeratiei din capitala.
    Lumea va circula foarte mult cu microbuze si autoturisme daca nu vor avea gara apropiata, si nu vor dori sa faca mult timp pana la tren.
    • +6 (18 voturi)    
      pana una-alta (Miercuri, 22 septembrie 2021, 15:37)

      cucuveaua mov [utilizator] i-a raspuns lui Laurell

      nu lungim si noi metroul de la preciziei pana la "militari residence"?
      • -1 (5 voturi)    
        Imposibil (Miercuri, 22 septembrie 2021, 16:51)

        magicianul [utilizator] i-a raspuns lui cucuveaua mov

        Acolo e cap de linie...
      • -1 (11 voturi)    
        lungit sau latit? (Miercuri, 22 septembrie 2021, 18:13)

        pehash [utilizator] i-a raspuns lui cucuveaua mov

        Daca il lungim de la Preciziei ajunge la Ciorogarla..

        Prin cartierele alea noi de cutii de chibrituri construite in camp nu cred ca vrei metrou. Se apuca de sapat metroul si va pica acoperisurile in cap. Mai bine asteapta cutremurul. Pana atunci, poate sapati un pic sa faceti un canal Dambovita - Lacul Morii. Oricum aveti experienta cu deplasarea prin apa, din cate inteleg. ;)
      • -2 (6 voturi)    
        La Militari Residence doar tren de suprafață (Miercuri, 22 septembrie 2021, 23:35)

        Harald [utilizator] i-a raspuns lui cucuveaua mov

        se poate construi, cu o gară terminus cam cum e gara Marylebone în Londra sau gara Masaryk în Praga. Acolo e câmp și metrou în câmp nu construiește nimeni, în câmp se construiește tren.

        Trenul de suprafață ar ajunge la centura feroviară și ai putea merge și spre nord și spre sud.

        Spre nord ar fi legături spre Chiajna și Ploiești pe M300, dar și spre Gara de Nord, spre Mogoșoaia și Otopeni și chiar spre Urziceni și Galați, pe M700.

        Spre sud ar fi toată centura feroviară, s-ar ajunge la Jilava și Măgurele, dar și spre la Giurgiu și spre Oltenița. Tot de-acolo s-ar putea ajunge și pe M900, spre Roșiori și Craiova.
        • +5 (5 voturi)    
          Bati campii cu trenul tau (Joi, 23 septembrie 2021, 8:39)

          Anarb [utilizator] i-a raspuns lui Harald

          si cu argumentele. Infrastructura se face in perspectiva, iar Militari Residence e o zona care se va dezvolta.
          Tocmai ca tu pui tren in camp. Te-ai uitat unde e statia Otopeni Sud? Pe centura; e ca si cum ai pune metrou la Bucur Obor si zici c-ai acoperit Colentina. Otopeni e oras care are neoficial peste 20.000, iar Corbeanca peste 10.000. Toata zona cu ce mai e invecinat se duce la 40-50.000. Inseamna cam cat Miercurea-Ciuc sau Hunedoara.
          Singura sansa pentru ca Bucurestiul sa se dezvolte fara sa se sufoce e dezvoltarea catre exterior. Doar ca oamenii vor sa fie tratati ca si bucuresteni, nu navetisti de mana a 2-a.
          Nimeni nu isi va lasa masina pentru o jumatate de ora de mers cu ea la Otopeni sud, unde sa astepte 15-30 de min trenul jigarit, care ii duce la Gara de Nord, adica alte 30 cu tot cu transfer pana sint in fata unui metrou.
          Sint 600 de mil de euro aruncati pe fereastra. Bani cu care se poate face M6. Oamenii astia platesc taxe mari si au drept de vot si nu cred ca vor mai vota la fel la urmatoarele alegeri. Pentru unele partide de la guvernare ar putea fi chiar disparitia.
          • -1 (7 voturi)    
            Aștepți degeaba metrou la Corbeanca :) (Joi, 23 septembrie 2021, 11:34)

            Harald [utilizator] i-a raspuns lui Anarb

            N-o să-ți facă nimeni metrou pe sub câmp și pe sub pădure. Comisia Europeană a fost foarte clară la capitolul ăsta, dacă pe Mihai Alexandru Crăciun și pe mine nu ne-ați crezut în ultimii 3-4 ani :)

            Dacă voiai într-adevăr metrou la Otopeni, soluția simplă era continuarea M4 spre nord, de la Străulești. M4 care oricum ar trebui continuată până la Mogoșoaia, dar la suprafață, nu în subteran.

            Dar tu nu vrei metrou la Otopeni pentru eficiență, tu vrei metrou la Otopeni pentru spart aiurea 1 miliard de euro, cu 30% comisioane. Așa că asta n-o să se întâmple în următorii 50 de ani, fii liniștit :)
            • +3 (3 voturi)    
              Cum ti-a mai spus cineva (Joi, 23 septembrie 2021, 20:28)

              ids [utilizator] i-a raspuns lui Harald

              …bati campii. Ce treaba are Comisia Europena cu M6!? 350 din 700 ii da banca Japoniei, iar restul ar putea sa-i dea statul roman? Adica la CJ de ce piate sa dea 300 de mil din 1 mld si la Buc nu? Contribuie Clujul mai mult la buget!?!?
              • -3 (3 voturi)    
                Comisia Europeană chiar are treabă! (Vineri, 24 septembrie 2021, 1:07)

                Harald [utilizator] i-a raspuns lui ids

                și a refuzat să finanțeze M6 dincolo de stația Tokyo. Ce treabă are Clujul în povestea asta, unde ai învățat modalitățile astea de a argumenta?

                Chiar crezi că vă adunați 7 gălăgioși la Otopeni și impresionați Comisia Europeană? Vezi că este un articol chiar pe Hotnews, a apărut în urrmă cu vreo 3 săptămâni.

                La împrumutul japonez se plătesc penalități de neutilizare de vreo 10 ani și o să fie mutat și acela la finanțarea altui tronson. Obișnuiește-te cu ideea, n-o să vezi M6 ajungând la Otopeni în secolul ăsta.

                După ce se construiește celălalt terminal la aeroport, aproape de A3, ar putea ajunge o altă magistrală de metrou acolo. Dar nu M6 la Otopeni, asta în nicun caz.
                • +3 (5 voturi)    
                  Ne lasi? (Vineri, 24 septembrie 2021, 8:16)

                  Iomen [utilizator] i-a raspuns lui Harald

                  Ne-am prins ca tu, pehash si sefii vostri nu vreti metrou pentru bucuresteni si ilfoveni. Aveti 20 de comentarii negative din 50.
                  Dar oamenii vor, dezvoltarea zonei (care fiind in interiorul viitoarei centuri va deveni candva Bucuresti) o cere si daca politicienii mai asculta si de votanti o data la 4 ani, se va intampla. E parte din Planul de dezvoltare durabila Bucuresti - Ilfov; ce sustii tu e doar un proiect aruncat prin presa de unii care s-au vazut la putere.
                  Auzi, prefera sa plateasca penalitati la ditamai creditul, sa ramana statul cu parcele disparate pe langa DN (nu stiu daca stii, dar s-au facut exproprieri de zeci de milioane), cu banii dati pe proiect si sa incepem altul, faraonic, pe care nu-l vrea nimeni!!! Daca te scot pe tine si pehash, mare majoritate a comentariilor face franjuri proiectul.
                  • -4 (4 voturi)    
                    Nu contează numărul comentatorilor (Vineri, 24 septembrie 2021, 11:36)

                    Harald [utilizator] i-a raspuns lui Iomen

                    Realizarea unui proiect sau a altuia nu depinde de preferințele tale și nici de numărul comentatorilor de pe Hotnews care îl susțin.

                    Există o logică a transportului feroviar urban, iar dacă tu și tovarășii tăi nu o înțelegeți, problema e la voi, nu la @pehash sau la mine.
                    • +3 (3 voturi)    
                      Hai baieti (Vineri, 24 septembrie 2021, 22:53)

                      Iomen [utilizator] i-a raspuns lui Harald

                      …mai rasfirati cu propaganda.
                      Auzi la ei “logica transportului feroviar urban”, parca ar fi “critica ratiunii pure”…nu toata lumea poate sa o inteleaga. Lol!
                      V-au desfiintat toti cu argumente cat se poate de logice in 2 timpi si 3 miscari. Dar voi sinteti aici cu treaba si “boborul prost” va cam incurca.
                      PS: Si ce-mi place cum iesiti voi asa in tandem cand va vine cate un comentariu care nu va place. Uite asa din intamplare, cum spune cantecul… :D
                      • 0 (0 voturi)    
                        Timpul o să-ți demonstreze logica transporturilor (Sâmbătă, 25 septembrie 2021, 13:00)

                        Harald [utilizator] i-a raspuns lui Iomen

                        Salvează articolul ăsta cu tot cu comentarii și păstrează-l pentru tot restul vieții. Din 10 în 10 ani, ai să uiți la el și ai să vezi cine a avut dreptate.

                        P.S. n-am nicio treabă cu @pehash, peste 90% din iinteracțiunile cu el pe forumuri sunt conflicte. Dar ținând seama de subiectele la care apare nick-name-ul tău și de plusurile pe care ți le dai împreună cu gașca, tocmai am obținut confirmarea că @pehash e de bună credință, nu e în gașca voastră.
          • -1 (5 voturi)    
            trezirea (Joi, 23 septembrie 2021, 19:54)

            pehash [utilizator] i-a raspuns lui Anarb

            Ce sa se dezvolte? Ala va fi ferentari-ul noului mileniu. Blocuri construite la 5 metri unul de altul, cu stradutele alea meschine pe care nici nu incap 2 masini, inundatii la fiecare ploaie mai serioasa, fara spatii verzi.. nici sa ma platesti nu m-as muta acolo.

            Cand se termina A0, va deveni noua "centura" a capitalei. Efectiv, orasul isi va tripla suprafata. In maxim 10 ani, nu o sa mai construiasca nimeni cladiri de locuinte mai inalte de 2-3 etaje, exceptand zona ultra-centrala.
  • +1 (29 voturi)    
    fabulele primariei (Miercuri, 22 septembrie 2021, 15:16)

    victorII [utilizator]

    Aia din poza este o retea de tren metropolitan?! Pe bune?!
    Uitati-va si voi la cum arata o retea de trenuri metropolitane prin alte tari europene ca sa va faceti o idee ce este aceea.
    Puteti sa incepeti de la ideea ca intr-o astfel de retea liniile converg in centrul orasului, nu te plimba mai mult prin afara lui, pe centura, decat in oras. Vedeti S-bahn -urile, RER, Cercanias, etc
    Nu mai vorbesc de fabulatia de a folosi vechile linii industriale. Dar aici e o alta discutie mult prea complexa pentru guvernantii nostrii lipsiti de creier.
  • +6 (8 voturi)    
    Doar ca (Miercuri, 22 septembrie 2021, 15:33)

    Casargoz [utilizator]

    Doar ca s-au dat apobari pentru planuri de urbanism pentru mii de aprtamente pe langa amplasamentele propuse pentru reteau metropolitana de trenuri.
  • +7 (15 voturi)    
    v-am pupat, m-am mutat (Miercuri, 22 septembrie 2021, 15:57)

    v.dela [utilizator]

    2040-2050

    hahahahaha
  • +3 (11 voturi)    
    e atat de (Miercuri, 22 septembrie 2021, 16:11)

    Hans Metter [utilizator]

    multa incompetenta in administratia romaneasca, incat eu nu cred ca acest proiect se va materializa vreodata
  • +7 (13 voturi)    
    tren metropolitan (Miercuri, 22 septembrie 2021, 16:16)

    shurehand [utilizator]

    Acest tren va trece pe la Afi si va continua catre Razoare, adica la 15 minute se va lasa bariera si mai sunt cateva intersectii de acest gen. Da, am vazut acest lucru la RER in Paris si in alte capitale. Ultima fraza fiind cea mai tare 'Orizontul de implementare este 2040-2050'
    • +3 (3 voturi)    
      exact asta ziceam (Miercuri, 22 septembrie 2021, 20:56)

      AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui shurehand

      Cata vreme linia e la nivelul solului iar trenul nu e tramvai iese o porcarie inimaginabila!
      • -6 (8 voturi)    
        Se poate face și cu semafoare, nu cu bariere (Miercuri, 22 septembrie 2021, 23:50)

        Harald [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

        Trenul urban nu e chiar tren adevărat, ai garnituri de 70-80 de tone, ca la metrou, nu garnituri de 300-500 de tone, ca trenurile de pasageri obișnuite.

        70-80 de tone reprezintă tonajul a două TIR-uri, nu mai mult. Dacă trenul urban are stație chiar înainte de intersecția cu șoseaua, mecanicul poate comanda chiar el semafoarele la plecarea din stație și nu e nevoie de nicio barieră.

        În Frankfurt pe Mainzer Landstrasse, de-a lungul căii ferate, erau semafoare care se aprindeau automat în spatele tramvaiului, când oprea în stație. Linia de tramvai e pe mijlocul bulevardului acolo, iar mașinile din spatele tramvaiului aveau roșu cât stătea tramvaiul în stație. După ce pleca tramvaiul, se stingeau complet și semafoarele și rămâneau complet stinse până oprea în stație următorul tramvai.
  • +7 (11 voturi)    
    Timp pierdut (Miercuri, 22 septembrie 2021, 16:20)

    TipTop [utilizator]

    sa prezinti acum un asemenea proiect cand in Bucuresti sunt probleme de trafic nerezolvate de 31 ani iar un pasaj de 100m si un pod ne-au facut viata grea si au durat 15 ani pentru ca in momentul in care va apucati de ceva distrugeti tot si lasati asa cu zecile de ani !
  • +8 (12 voturi)    
    rezultatul in 2024 vor fi (Miercuri, 22 septembrie 2021, 16:21)

    Flat [utilizator]

    3 sageti albastre ruginite si cârpite care se vor târîi cu 2 aurolaci calatori pe centura care intre gara de nord si gara obor
  • +11 (15 voturi)    
    Lol (Miercuri, 22 septembrie 2021, 16:41)

    HP [utilizator]

    O vrajeala, ca peste 3 ani vine altul, cu alte dume sforaitoare.

    Va dau eu o solutie - inca 10 statii de metrou de genul celei Berceni-Centura, de jur imprejurul Bucurestiului, in prelungirea magistralelor existente, plus continuarea in regim de urgenta a M4 catre Pantelimon.

    Metrouri bre, metrouri. Eventual dublarea liniilor catre si dinspre Pipera, largirea peroanelor, etc.

    Metroul e solutia testata pe toata planeta, de 150 de ani.
  • -1 (9 voturi)    
    poate (Miercuri, 22 septembrie 2021, 16:53)

    martel55 [utilizator]

    era mai bine daca s-ar fi luat in calcul o varianta de tram tren, sunt zone unde e greu sa mai faci linie de tren, dar poti utiliza cu succes linia de travmai pe anumite portiuni
  • +10 (10 voturi)    
    Orizontul de implementare este 2040-2050, (Miercuri, 22 septembrie 2021, 17:36)

    Mihnea_V [utilizator]

    Orizontul de implementare este 2040-2050. OK, vom fi toti pensionari atunci. Bravo, Nicusor, hai ca ai un an plin de realizari la primarie. Te votam pana in 2050.
  • +7 (9 voturi)    
    Exagerat! (Miercuri, 22 septembrie 2021, 17:58)

    Azra [utilizator]

    Foarte scump, chiar daca se face cu fonduri europene. Daca la estimarea de pornire se mentioneaza aceste sume, la finalul lucrarilor, vor fi probabil de 4-5 ori mai mari, cum s-a intamplat si cu pasajul acela de la Basarab.Sa nu mai vornbim si de durata de executie, care ar concura soseaua de centura iar cele doua lucrari se vor concura una pe cealalta, incurcandu-se reciproc.
    Mai bine sa se dea batae si sa se termine intai soseaua de centura si se va vedea apoi mai bine utilitatea si traseul unei centuri feroviare.
    Ca sa nu mai vorbim si de riscurile politice. Un alt primar sau un alt guvern, cu alte vederi politice si alta strategie(cum se intampla de obicei) ar putea considera proiectul o gresala si l-ar putea opri..
    Mi se pare ca este doar o discutie lansata de primarul general N.Dan, pt. a arata ca incepe sa se preocupe de proiectele enuntate in campania electorala-un fel de "Romania educata"
    • +1 (1 vot)    
      Era necesar de mult (Joi, 23 septembrie 2021, 14:34)

      Sunt_nimic! [utilizator] i-a raspuns lui Azra

      Trenul metropolitan era necesar de mult, acum este tarziu: pe unde vor trece liniile?!
      In 2000 inca nu se construise asa de mult, se mai putea face.

      Costurile si durate de executie SUNT excesiv de mari!

      "Ca sa nu mai vorbim si de riscurile politice."

      Nu vorba de riscuri, ci de CERTITUDINE: chiar daca Nicusor mai castiga un mandat, Guvernul va fi altul, evident ca va opri prociectul!
  • +4 (8 voturi)    
    Daca se va face cu cap! Daca nu, E JALE! (Miercuri, 22 septembrie 2021, 19:43)

    Uhm [utilizator]

    Asteptam de mult asa ceva, am vazut in mai toate capitalele europene, trenurile metropolitane preiau traficul metroului la capetele liniilor pt-l descarca in Zona Metropolitana.
    Din cate vad ei vor sa faca o retea paralela cu descarcare in centrul Bucurestilor, la Gara de Nord.
    Jesuse!
    As vrea sa mai vad ca se prevede pasaje pentru intersectiile rutiere, eu si sotia deja avem cosmaruri de cate ori trecem linia de centura la Chiajna. Daca se pune bariera, s-a zis cu noi! Si-asa, din cauza liniei ferate se circula cu viteza redusa si la orele de iesire de la serviciu este jale! Daca mai circula si trenul, va fi de cosmar!
    Sa sper totusi ca mai avem si noi oameni cu cap?!...
  • +3 (3 voturi)    
    inainte de '89, (Joi, 23 septembrie 2021, 8:36)

    mongolul [utilizator]

    Romania a omologat un metrou aerian; i se spunea "Romulin" sau "Romulim"; era cam primitiv (osii, boghiuri, roti de tren, vagoane fara confort etc.) dar avea motor electric liniar. Unul din cele trei motoare de acest tip din lume.(La astfel de obiective) Documentele trebuie sa mai existe pe la aia cu brevete si la Electroputere Craiova.
    De 30 de ani, nici un politician roman nu s-a gindit sa-l puna in productie. Eventual modernizat.
    Ori prosti, ori tradatori.
    (Ceausescu era un cizmar, care doar dadea ordin sa se faca o chestie sau alta, nu stia sa implementeze productiile in economie. Exemplu: are metrou aerian cu motor liniar, dar toate fondurile si proiectele meregeau la metroul subteran; Bucurestiul nu e singura conurbantie care are nevoie de un metrou aerian cu motor performant. Vezi si Braila/Galati, Constanta/Mangalia etc.)
    Asa e cand traiesti in Rromanik!
    • -3 (5 voturi)    
      S-au făcut teste și în Iași cu motoare liniare, (Joi, 23 septembrie 2021, 16:30)

      Harald [utilizator] i-a raspuns lui mongolul

      linia ferată respectivă mai există și acum în teren, abandonată, dar nedemontată. Motoarele liniare sporesc complexitatea, dar nu oferă niciun avantaj practic în exploatare la vehiculele pe șine, ele sunt necesare doar la Maglev.

      În plus, metroul aerian deranjează vizual, e greu de nesuportat dpdv psihologic. În esență, orașele sunt ca niște grădini zoologice cu oameni, iar blocurile de locuințe sunt ca niște cuști pentru oameni. Un metrou aerian le aduce mereu aminte oamenilor de statutul ăsta de animale ținute în cuști la grădina zoologică și plimbate cu alte cuști prin aer liber.

      Metroul subteran e mai natural din punctul ăsta de vedere, mai acceptabil dpdv psihologic. Omul se simte protejat în peșteră, dar nu-i place să fie ținut în cușcă afară.
  • +2 (4 voturi)    
    Cu creionul pe hartie... (Joi, 23 septembrie 2021, 11:38)

    atc [utilizator]

    Ii recomand lui N.D. ca- pe harta pe care se joaca el cu trenuletele - sa coloreze in albastru si niste statii in capatul firisoarelor rosii - denumite "linii ferate", ce se termina-n Bucuresti. Poate ca mai vor calatorii sa mai si coboare / urce.
    • -3 (5 voturi)    
      ND n-are treabă cu trenurile, (Joi, 23 septembrie 2021, 14:01)

      Harald [utilizator] i-a raspuns lui atc

      ideea e preluată de pe forumurile de infrastructură. Problema e că nici măcar Drulă nu înțelege transporturi, iar la ND sunt doar motive politicianiste.

      Dpdv al politicienilor, eficiența poate să fie zero, important e să obțină ei voturi și să aibă bani de împrăștiat pe proiecte fanteziste.

      Dar în lumea reală, au existat tronsoane de tren urban pe care numărul de pasageri a crescut de 5 ori peste estimările din proiect în doar câteva săptămâni de la inaugurare. Pentru că erau gândite de oameni care chiar înțelegeau transporturi și corespundeau unor nevoi reale, rămase de mulți ani nerezolvate.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by