Primarul Capitalei, Nicuşor Dan, își face marți bilanțul la 10 luni de mandat, spunând că atunci când a preluat mandatul Bucureştiul era ”un pacient în comă aflat la terapie intensivă”. El a susținut că, în primul rând, eforturile au fost pentru "stabilizarea" oraşului şi soluţionarea ”chestiunilor de fundament”. Nicușor Dan a spus că a preluat o primărie cu 3 milioane de lei în cont și cu datorii de 3 miliarde de lei. Primarul spune că "stabilizarea orașului" este cea mai mare realizare, urmată de suspendarea Planurilor Urbanistice de Sector, care duceau la betonarea a sute de hectare de spațiu verde.

Nicușor Dan Foto: PMB

O altă realizare prezentată este definitivarea procedurile administrative pentru a închide 14 din 16 companii municipale. Vor fi disponibilizati 2700 de oameni, dar majoritatea deja au plecat, a spus Nicușor Dan. În ceea ce privește termoficarea, primarul Nicușor Dan spune că iarna asta va fi un pic mai bine ca iarna trecută. Referitor la marile proiecte de infrastructură edilul spune că acestea au fost deblocate, iar lucrările se vor finaliza anul acesta și anul viitor.

  • ”Bucureștiul așa cum l-am preluat era un pacient în comă la terapie intensivă și trebuie să îl stabilizezi. Cea mai mare parte a acestor 10 luni au fost dedicate stabilizării acestui oraș.
  • Am preluat o primărie în faliment, adică nu ai bani să plătești ce trebuie și au fost mai multe pericole peste care am trecut. De exemplu, o centrală ne-a amenințat că lasă un cartier fără căldură din cauza datoriilor, am fost în pericol să nu organizăm Euro 2020, fiindcă trebuia să facem niște investiții și aveam conturile blocate, am fost în pericol să reziliem contractul de finanțare pentru Glina și să dăm înapoi sute de milioane de euro. Asta ne-a costat sute de ore de muncă.
  • La preluarea mandatului aveam în cont 3 milioane lei și datorii 3 miliarde, conturile erau blocate, creditele pentru investitii blocate”, a declarat Nicușor Dan.

Primarul spune că acum situația financiară a instituției este stabilă.

  • ”Azi avem o situație financiară stabilă, nu avem conturi blocate, am deblocat creditele pentru investiții și suntem credibili pe piață. Cum am făcut asta, am restructurat cheltuielile PMB si ale subordonatele.
  • De exemplu, la capitolul bugetar bunuri si servicii, pe primele 7 luni ale anului, am făcut o economie de 250 milioane lei, am reclădit relația cu furnizorii, am avut zeci de discuții, pentru că ne transmiteau ca nu mai cred pe nimeni”, a spus primarul Nicușor Dan.

În ceea ce privește desființarea companiilor municipale înființate de Gabriela Firea, el a afirmat că a definitivat procedurile administrative pentru a închide 14 din 16 companii.

  • ”Vor fi disponibilizati 2700 de oameni, o parte deja au plecat. 150 milioane lei pe an erau cheltuielile salariale. Au mai rămas de desființat două companii, cea de Parking si cea de Protecție civila.
  • Menținem 4 companii pe care le mentinem deocamdată, până la preluarea serviciilor de municipalitate: Iluminat public, managementul Traficului, cea de deratizare și dezinsecție și Imobiliara. Așa cum am spus, o să păstrăm STB, Termoenergetica, Energetica și Trustul de Clădiri Metropolitane.
  • Vreau să vă spun că a închide aceste companii nu a fost o simplă operaţiune administrativă, un vot în Consiliul General, au fost dificultăţi tehnice serioase, vreau să vă spun numai câteva dintre ele. De exemplu, toate dirigenţiile de şantier erau la Compania de Dezvoltare Durabilă. N-am putut să închidem această companie înainte să transferăm dirigenţia către alte companii, pentru că altfel nu am fi putut să lucrăm în continuare.
  • Tot ce înseamnă informatică la Arena Naţională era la Compania de Tehnologia Informaţiei. N-am putut să închidem această companie înainte să se termine EURO 2020, pentru că nu puteam să afectăm procesul de organizare al EURO 2020. Şi o chestiune din nou foarte complicată tehnic, multe din aceste companii au utilaje importante, cumpărate pe bani publici, şi vrem ca utilajele astea să vină în patrimoniul Municipalităţii. De exemplu, există staţii mobile de asfaltare la Compania Străzi, Poduri, Pasaje, există maşinile acelea de ridicat maşini care sunt la Compania de Managementul Transportului. Şi ca să reuşim să nu pierdem aceste bunuri într-o procedură de insolvenţă, adică să fie scoase la licitaţie şi pierdute, a trebuit să alocăm bani pentru aceste companii, bani pe care nu i-am avut de la început, ca să rezolvăm de la început problema asta”, a explicat primarul.

Nicușor Dan a prezentat și situația marilor proiecte de infrastructură:

  • ”Am reuşit să le deblocăm pe toate în acest moment şi o să vă prezint stadiul lor.
  • Staţia de epurare de la Glina, cea mai mare investiţie a Primăriei, finanţată din fonduri europene, va fi finalizată în 2022.
  • Circulaţia în jurul podului de la Doamna Ghica, două benzi pe sens, va fi finalizată în cursul lunii septembrie. Pentru podul întreg, tablierul este în curs de achiziţie şi va începe montarea lui în primăvara anului viitor.
  • Prelungirea Ghencea, lucrările vor începe în cursul acestei săptămâni. Blocul social din Ghencea, lucrările au început.
  • Parcarea supraterană din Pantelimon va fi finalizată în octombrie, ştiţi că am fost acolo. Recepţia lucrărilor din Cartierul Henri Coandă, jumătatea dinspre Bucureşti, va fi făcută în cursul lunii octombrie, o lucrare mult aşteptată, foarte mult aşteptată de toţi locuitorii din acea zonă.
  • Continuă lucrările la fostul sediu al Primăriei Sectorului 5, de aici, din Bulevardul Elisabeta, îl vom finaliza în 2022 şi din acel moment vom muta acolo mare parte din instituţiile subordonate, care plătesc în momentul ăsta chirii nerealiste peste tot prin Bucureşti”, a spus primarul.

”Transferăm investițiile mici și mediii către PS-uri, PMB se ocupă de lucrările mari de infrastructură pe care bucureștenii le asteaptă”, a declarat Nicușor Dan.

Juridic

În ceea ce privește situația juridică, Nicușor Dan a spus că a găsit jale când a venit în primărie - peste 5000 de litigii, iar pe contractele pe care municipalitatea le avea cu marile case de avocatură erau datorii vechi de 2 ani.

  • ”Erau dosare cu mize de milioane de euro neatribuite unei case specializate de avocatură fiindcă le era rușine că primăria nu i-a plătit de 2 ani. Am eșalonat datoria și am început să plătim.
  • Am delimitat acele 20 de acţiuni strategice pe care le-am angajat, prin licitaţie, bineînţeles, dintre aceste firme, am angajat acester firme de avocatură specializate. O să vă enumăr câteva dintre ele.
  • În primul rând, vom analiza contractele de închiriere din Herăstrău şi din Satul Francez, pentru că acolo sunt sume uriaşe de bani pe care Municipalitatea le pierde, închiriind mult, mult sub preţul pieţei.
  • Vom face analiza juridică pe mai multe terenuri care sunt de interes pentru Municipalitate pentru viitoare mari investiţii.
  • Am alocat unei firme de avocatură litigiile cu gropile de gunoi şi cu operatorii acestor gropi de gunoi, care au mize de sute de milioane de lei. Nu erau alocate.
  • Şi ultimul exemplu pe care vi-l dau, am alocat analiza şi propunerea de modificare a Codului Fiscal în ceea ce priveşte împărţirea taxelor şi amenzilor între Primăria Generală şi primăriile de sector. Vă dau din nou un exemplu, care pe mine m-a şocat când l-am auzit. Primăria Capitalei plăteşte subvenţia, un miliard de lei pe an, subvenţia pe transportul public. Dar dacă un călător este prins fără bilet în autobuz, amenda o plăteşte la primăria de sector.
  • Lucrăm la o bază de date profesionistă, pentru că nu poţi altfel să gestionezi 5.000 de litigii.
  • Bineînţeles că încercăm să reducem numărul acestor litigii. Multe dintre ele vin din obligaţii de plată neonorate, adică Primăria s-a obligat să plătească lucrări, nu a plătit, şi de acolo decurg alte litigii, cheltuieli de judecată şi aşa mai departe. Alte ligitii vin din lucrări care s-au prelungit la nesfârşit şi au apărut litigii între primărie şi constructori, auditori, diriginţi de şantier, pe garanţii de execuţie, pe tot ce înseamnă executarea contractelor. Sunt de asemenea, litigii inutile la care am renunţat sau apărări inutile la care am renunţat. Vă aduc aminte de litigiile de 100.000 de euro iniţiate de fosta administraţie împotriva jurnaliştilor, la care am renunţat foarte repede. Sau vă aduc aminte de litigiul în care Primăria s-a înverşuat să apere o decizie incorectă, cea prin care a fost demisă doamna Dorina Lazăr de la conducerea Teatrului Odeon, unde câştigase un concurs”, a spus Nicușor Dan.

Administrativ

Primarul a spus că a început și reorganizarea administrativă a instituției:

  • ”Acelaşi haos pe care l-am găsit în zona juridică, l-am găsit în zona administrativă.
  • În şedinţa de Consiliu General desfiinţăm Regia de Apă. Aceasta este precursoarea, pentru cine nu ştie, este precursoarea Apa Nova, este o regie care nu mai funcţionează de mai bine de 25 de ani, dar nu a fost desfiinţată până acum.
  • Avem imobile în cel puţin cinci locuri, avem imobile la AFI, avem imobile la ALPAB, avem imobile la Administraţia pentru Consolidarea Clădirilor cu Risc Seismic, avem imobile la Compania Imobiliară, avem imobile la Ciclop, fără ca aceste instituţii să colaboreze unele cu altele.
  • Avem o administraţie de protecţie a animalelor, dar de protecţia cailor se ocupă ALPAB-ul, Administraţia de Parcuri.
  • Am avut ani de zile şi Primăria nu s-a achitat de obligaţia de a plăti chiria pentru Centrul Militar Zonal, care stă într-o clădire a bisericii. Am făcut formele administrative pentru ca să ne achităm de obligaţie, morală şi legală”, a spus Nicușor Dan.

Tot în ceea ce privește realizările, primarul spune că Primăria este în curs de a implementa sistemul de management a documentelor care prevede ca orice document să fie scanat, apare în sistem la ce direcție este în lucru, cât îi ia funcționarului să rezolve, transfer să se facă automat între direcții.

Transport

Nicușor Dan spune că a semnat achiziția pentru cele 100 de tramvaie, primul tramvai urmând să vină anul viitor, și este în curs procedura de achiziție pentru cumpărarea a 100 de autobuze electrice:

  • Am semnat, după cum ştiţi, contractul pentru achiziţia a 100 de tramvaie, bani europeni, 180 de milioane de euro, primul tramvai o să vină în Bucureşti în vara anului 2022, vara anului viitor.
  • Fosta administraţie a avut două licitaţii eşuate pe achiziţia de autobuze electrice, de asemenea din bani europeni, am refăcut în şedinţele anterioare de Consiliu General indicatorii, i-am aprobat, vom lansa licitaţia şi vom avea, până în 2023, 100 de autobuze electrice.
  • Menţionez aici, dincolo de aceste licitaţii eşuate pentru că erau nerealiste, din nou aplicarea principiului hai să facem ca să zică lumea că facem, licitaţia pentru tramvaiele de 18 metri, şi prea mici şi prea scumpe pentru Bucureşti. Am moştenit această licitaţie, sper, sunt complicaţii juridice aici, sper să nu fim obligaţi de instanţă să le achiziţionăm, pentru că, aşa cum am spus, sunt şi prea mici şi prea scumpe pentru ce îi trebuie Bucureştiului.
  • Am moştenit, Consiliul General şi cu mine, un contract de delegare provizoriu pentru serviciul de transport public, atât în relaţia cu STB, cât şi în relaţia cu ceilalţi operatori din zona regională. Din nou a fost nevoie de zeci de ore de discuţii, au fost coordonate de viceprimarul Bujduveanu, şi în urma acestor discuţii avem azi un contract de delegare de 10 ani, serios, corect, care a mulţumit toate părţile care au luat parte la aceste discuţii. Faptul că avem acest contract de delegare pe termen lung era o condiţie pentru ca să putem accesa bani europeni, şi pe tramvaie şi pe autobuzele electrice.
  • Faptul că avem acest contract de delegare permite ADI-ului să îşi exercite controlul pe STB. Ăsta este un lucru foarte important, au început să fie aplicate amenzi de 100 de lei pentru şoferii care pleacă mai devreme sau mai târziu de la cap de linie faţă de orarul care este obligatoriu pentru ei.
  • Am trecut la tarifarea orară, aşa cum se întâmplă peste tot în lumea civilizată. În acest moment, biletele la transportul public de suprafaţă sunt, după cum ştiţi, 90 de minute în care poţi să schimbi oricâte mijloace de transport în comun. Avem tarife comune cu Metrorexul şi avem şi bilete şi abonamente comune pentru STB şi Metrorex, unele dintre ele foarte avantajoase, cum este abonamentul anual STB plus Metrorex, 1.200 de lei pe an, 100 de lei pe lună, pentru a circula nelimitat cu transportul public de suprafaţă şi cu metroul.

Urbanism

Pe partea de urbanism , primarul prezintă suspendarea în instanță a PUZ-urilor de sector drept a doua cea mai mare realizare a sa în această perioadă, după stabilizarea primăriei.

  • ”Ori de câte ori o să am ocazia o să spun şi o să repet cât de important este urbanismul pentru dezvoltarea unui oraş. Pentru că degeaba faci tu 100 de lucrări de infrastructură dacă dai drumul la construirea haotică în oraş, construirea aceea haotică îţi va anula toate lucrările de infrastructură pe care le-ai făcut.
  • Problema Bucureştiului este că nici nu a făcut lucrările de infrastructură, dar a şi dat drumul la construirea haotică şi de aia stăm noi toţi azi blocaţi în trafic.
  • Bucureştiul fără îndoială are nevoie de dezvoltare şi eu sunt un suporter al dezvoltării, sunt un suporter al şoselei de centură, al autostrăzii de centură, al liniei de tren de centură, a metroului de suprafaţă, însă dezvoltarea unui oraş trebuie să fie profesionistă, trebuie să fie corectă, nu speculativă cum din păcate s-a întâmplat în Bucureştiul ultimilor ani.
  • Şi apogeul, apogeul dezvoltării speculative a fost aceste cinci PUZ-uri de sector, şase cu cel încă neaprobat de la Primăria sectorului 1. Şi dacă ne uităm înapoi în aceste 10 luni de mandat, după scoaterea Primăriei din faliment, cel mai important lucru pe care eu apreciez că l-am făcut este acea hotărâre din 26 februarie prin care am suspendat PUZ-urile de sector.
  • Să nu credeţi că am dat hotărârea de Consiliu în 26 februarie şi lucrurile s-au oprit acolo. Am avut un atac violent, violent, în instanţă din partea unor ONG-uri paravan, care au angajat mari case de avocatură din Bucureşti împotriva hotărârilor de suspendare a PUZ-urilor de sector.
  • Am avut un atac violent în instanţă împotriva Planului Urbanistic General. Vă închipuiţi ce înseamnă să dispară Planul Urbanistic General? Înseamnă să nu mai existe o regulă de construire în Municipiul Bucureşti, adică oricine să construiască orice, oriunde, asta înseamnă pe scurt. Şi am avut acest litigiu împotriva Planului Urbanistic General în totalitate.
  • Din fericire, şi de asta este important că am consolidat zona juridică, din fericire am reuşit să câştigăm 12 din cele 12 procese care ne-au fost intentate pe această zonă de urbanism”, a spus Nicușor Dan.

Termoficare

În ceea ce privește termoficarea, una dintre cele mai mari probleme ale orașului alături de trafic și poluare, Nicușor Dan spune că iarna aceasta va fi un pic mai bine ca iarna trecută.

„Venim după 12 ani de bătaie de joc în care sistemul de termoficare a ajuns în pragul colapsului. Am semnat contractul de finanțare cu Comisia Europeană, de 300 de milioane de euro. Am reușit să însănătoșim sistemul. Am parcurs pași importanți pentru achiziția Elcen și așteptăm ca achiziția să se petreacă până la sfârșitul acestui an. Avem în procedură de achiziție modernizarea a 40 de km împărțiți în 4 loturi. Pentru unul din aceste loturi rezultatele vor veni azi, pentru trei loturi rezultatele vor veni luni și urmează perioada de contestare. Imediat după această achiziție o să începem procedura de achiziție pentru cei 210 km, mare parte din bani europeni. Promisiunea a fost că iarna aceasta va fi puțin mai bine decât iarna trecută și asta se va întâmpla. Lucrul nou este că s-au făcut mai multe lucrări de întreținere în această vară. Au fost mai multe întreruperi în cartiere, dar e mai bine vara decât iarna. Și sunt în lucru procedurile pentru centrala provizorie la CET Titan și care va aduce energie în plus în sistem față de celelalte CET-uri. N-o să fie gata în octombrie, ci probabil în ianuarie. Așa cum am spus, am luat un sistem în stare de colaps: Cât timp îți ia să te îmbolnăvești atât îți ia să îți revii.”, a spus Nicușor Dan.

Întrebat câți km de rețea s-au reabilitat până acum, Nicușor Dan spune că până la finalul anului se vor finaliza circa 18 km. ”Avem compania Energetica care o să finalizeze proiectele începute anii trecuți, Bobocica și zona de Vest, 4-5 km. Mai aveam cei 13 km în zona Ferentari și din cei 40 de km o să vedem după atribuire cât de repede vor reuși să se miște”, a spus primarul.

Mediu

Pe acest palier, primarul spune că a oprit avizele generale de defrișare și toaletare date la începutul anului și în baza cărora ADP-urilor mutilau sute de arbori. ”Depunem azi dosarul pentru preluarea Parcului Văcărești, în parteneriat cu Asociația Parcul Natural Văcărești Primăria Sectorului 4, ca să facem din acest parc un punct de atracție București. Este în achiziție studiul de mediu care să ne spună sursele de poluare, procentele cu care acestea contribuie, pentru ca în baza acestui studiu să elaborăm un plan de măsuri realist”, a spus Nicușor Dan.

Economic

Pe partea economică, primarul spune că lucrează la elaborarea a două regulamente solicitate de mediul de afaceri:

  • În primul rând, un regulament unitar la nivelul sectoarelor Municipiului Bucureşti pentru avizarea funcţionării operatorilor economici. În acest moment, în şase sectoare sunt şase regulamente diferite, şase tipuri de dosare pe care un patron de restaurant, de exemplu, trebuie să le întocmească pentru fiecare din sectoare.
  • O să avem un regulament unitar la nivelul Bucureştiului, cât mai mic posibil, respectând, evident, prevederile legale şi cu prevederi de bun-simţ pe care ni le-au solicitat operatorii economici, în sensul că dacă nimic nu s-a schimbat de la autorizarea precedentă, să fie suficient să dai o declaraţie pe proprie răspundere în care să spui „Nimic nu s-a schimbat de la autorizarea precedentă”, nu să vii din nou să te apuci să cauţi acte prin Bucureşti ca să vii să depui un nou dosar, pe care să îl citească din nou alţi funcţionari.
  • De asemenea, la fel, răspunzând unei solicitări a operatorilor din zona HoReCa, avem în lucru un regulament simplu, suplu, pentru autorizarea teraselor care funcţionează pe domeniul public.
  • După cum ştiţi, prin hotărârea Consiliului General am redus semnificativ taxa turistică şi am eliminat taxa de ocupare a domeniului public pe perioada pandemiei.
  • Şi am făcut funcţională structura care se ocupă de învăţământul dual. Există în multe zone economice un necesar de forţă de muncă calificată pe care învăţământul profesional şi învăţământul dual trebuie să o genereze şi noi am făcut aceşti paşi, cei care ţin de noi, pentru ca acest lucru să se întâmple în următorii ani.

Arena Națională

Primarul Nicușor Dan a declarat că în primele 10 luni de mandat PMB a încasat din închirierea Arenei Naționale circa 12 milioane de lei:

  • Organizarea EURO 2020 de către Bucureşti a fost un mare succes, care a pus Bucureştiul pe harta globală. Acest succes a fost însă şi o mare provocare, pentru că am avut câteva luni din primăvară să facem tot ce nu s-a făcut şi tot ce nu s-a întreţinut la Arena Naţională timp de 10 ani, pentru că nu au existat contracte de mentenanţă pe foarte multe componente.
  • Pe Arena Naţională o să organizăm, în luna octombrie, cel mai mare eveniment internaţional de sporturi electronice, eveniment care va fi urmărit de 100 de milioane de oameni, eveniment care are premii 40 de milioane de dolari, comparabile cu premiile care sunt la Wimbledon sau la American Open, din nou un eveniment care pune Bucureştiul pe hartă.
  • În cele 10 luni de mandat, am încasat prin închirierea Arenei Naţionale 5,6 milioane de lei, fără EURO 2020. Dacă punem şi EURO 2020 sunt 12 milioane de lei. Prin comparaţie, administraţia Firea a avut o medie de două milioane de lei pe an.
  • Vom închiria Arena Naţională pentru mari evenimente, în special evenimente culturale. Am avut recent o discuţie cu un mare organizatori internaţional de evenimente care ne-a spus deschis: toate turneele europene ale marilor artişti au ocolit Bucureştiul, adică s-au dus la Budapesta, s-au dus la Belgrad, s-au dus la Sofia, dar nu şi la Bucureşti, pentru că se ştie în piaţă că Bucureştiul nu are o administraţie transparentă.