Primăria Sectorului 4 nu avea dreptul să stabilească taxarea parcărilor de pe marile bulevarde, acest drept fiind al Consiliului General, chiar dacă arterele respective sunt în administrarea Primăriei de sector și ei au amenajat parcările, a explicat pentru HotNews.ro primarul general al Capitalei, Nicușor Dan. Primăria Sectorului 4 a anunțat joi că va percepe începând cu 23 august un tarif de parcare de 1 sau 2 lei/oră, în funcție de zonă, pentru 2.500 de locuri de parcare amenajate pe marile bulevarde de pe raza administrativă.

Parcari Sectorul 4Foto: Primaria Sector 4
  • ”Sunt în esență două probleme. Una, că există o autoritate care fixează tarifele de parcare pe raza municipului București, prin regulament, și această autoritate este Consiliul General. Ultimul regulament este votat în aprilie, când am mărit tarifele pentru parcările de reședință.
  • A doua problemă este că, chiar dacă consiliile locale percep taxe de parcare, ele le percep numai pe parcările rezidențiale, iar parcările rezidențiale sunt delimitate de Comisia de Circulație tot din Primăria Generală.
  • Pe scurt, primăriile de sector se ocupă numai de parcările rezidențiale. Cele de pe marile bulevarde nu sunt definite ca rezidențiale, și, chiar dacă ar fi, tariful pe ele l-ar fixa Consiliul General, printr-o hotărâre, nu sectoarele. Legal, Consiliul local nu poate să stabilească acest tarif chiar dacă are bulevardele în administrare și ei au amenajat parcările”, a explicat Nicușor Dan.

Și viceprimarul PNL al Capitalei Stelian Bujduveanu a atras joi atenția, pe pagina de Facebook, că hotărârile Consiliului Local Sector 4 sunt ilegale, spunând să administrația de sector nu poate administra în regim de plată cu ora parcările de pe marile bulevarde, întrucât decizia intră în contradicție cu prevederile Strategiei de parcare pe teritoriul Municipiului București.

Argumentele viceprimarului Capitalei:

  • "Sectoarele administrează numai parcaje de reședință, exploatarea lor făcându-se prin închiriere către persoanele fizice îndreptățite, pe bază de contract cu durata de valabilitate de 1 an și cu posibilitatea reînnoirii. Chiar și pentru parcajele de reședință administrate de sectoare, tarifele diferențiate sunt stabilite doar de către Consiliul General al Municipiului București.
  • Faptul că Primăria Sector 4 a stabilit tarife de închiriere cu ora este o încălcare a normelor în vigoare. Tarifele de închiriere cu ora sunt specifice parcajelor publice de utilitate generală (cf. art. 17 (2) din Anexa nr. 3 din Strategia de parcare pe teritoriul Municipiului București), categorie de parcaje care se află în administrarea Consiliului General al Municipiului București.
  • În plus, Comisia Tehnică de Circulație a Municipiului București (autoritatea care încadrează parcajele pe categorii) nu a avizat niciodată parcaje de reședință pe arterele principale din Sectorul 4”, este de părere Bujduveanu.

Cel mai probabil, instanța va stabili cine are dreptate.

O situație similară a fost la finalul anului trecut la Sectorul 1.

Primăria Sectorului 1 a propus prin regulamentul de parcare din sector majorarea tarifelor pentru parcarile de reședință până la 600 de lei pe an, prevederea a fost însă scoasă înainte de aprobarea în Consiliul Local tocmai din acest motiv, că tarifele trebuie aprobate de Consiliul General.

În luna aprilie a acestui an, Consiliul General a aprobat tarifele pentru parcările de reședință, valoarea maximă fiind de 600 lei/an în zona centrală.

În rest, parcările publice din zona centrală și de pe marile bulevarde sunt gestionate de Primăria Capitalei, prin Administrația Străzilor, Consiliul General stabilind tarifele de închiriere.

Sigur, este o discuție dacă este corect ca Primăria Capitalei să decidă cu cât se închiriază o parcare amenajată de Primăria de Sector prin fonduri proprii.

Primăria Sectorului 4 a anunțat joi că va percepe, începând cu 23 august, un tarif de parcare de 1 sau 2 lei/oră, în funcție de zonă, pentru 2.500 de locuri de parcare amenajate pe marile bulevarde de pe raza administrativă.

Taxarea acestor locuri de parcare a fost aprobată prin Hotărârea Consiliului Local Sector 4 din 102/15.07.2021 care vizează ”modificarea și completarea Hotărârii Consiliului Local al Sectorului 4 nr. 347/27.12.2018 pentru aprobarea Regulamentului, procedurii și modelului de contract privind parcările/parcajele publice aflate în administrarea Sectorului 4 al Municipiului București, prin Direcția Mobilitate Urbană Sector 4, cu modificările și completările ulterioare”.

Potrivit documentului, spațiile de parcare de pe bulevarde vor fi împărțite în două zone tarifare, marcate cu galben și cu verde, în funcție de gradul de aglomerare, precum și de existența mai multor puncte de interes pentru cetățeni.

Zona galbenă, tarifată cu 2 lei/oră, a fost creată în locuri în care există bănci, farmacii, spitale, sedii ale unor instituții publice, iar zona verde, tarifată cu 1 leu/două ore, este valabilă în locații în care fluxul de mașini este unul redus.

Toate parcările sus menționate, existente pe bulevardele Constantin Brâncoveanu, Șoseaua Giurgiului, Alexandru Obregia, Șoseaua Berceni, Tineretului, Iriceanu, Străduinței și Luică vor fi marcate corespunzător, iar sumele încasate din aceste tarife vor constitui bugete pentru amenajarea unor viitoare parcări, precum cele din strada Pridvorului, din zona Piața Sudului sau cea din zona străzii Tulnici, a transmis de Primăria Sectorului 4 joi.

Șoferii vor fi informați în legătură cu acest regim de tarifare prin pancartele care vor fi montate în zonele respective, unele cu galben, celelalte cu verde, iar intervalul de taxare va fi de luni până duminică între orele 8-18, în rest fiind gratuit. Plata parcării se poate face prin SMS la numărul 7424 sau folosind aplicația Primăria Sectorului 4, a mai anunțat Primăria Sectorului 4.

În cazul nerespectării regulamentului de parcare, angajații Direcției Mobilitate Urbană vor bloca roțile autovehiculul, pe cheltuiala conducătorului auto.