Ordonanța de Urgență a Guvernului privind intervenția în cazul apariției urșilor în comunități pasează responsabilitatea în plan local și poate crea probleme pe termen lung, afirmă primarul Brașovului, Allen Coliban.

Allen ColibanFoto: Facebook

OUG privind urșii prevede între altele acțiuni ce pot merge de la simpla alungare a ursului, până la relocare și chiar împușcare, în funcție de gravitatea situației. Modalitatea de intervenție va fi decisă de o echipă operativă condusă de primar.

Primarul USR PLUS atrage atenția, la RFI, că OUG - inițiată de ministrul UDMR al Mediului Tanczos Barna ridică mai multe probleme, una dintre ele fiind că autorităților locale nu li se dau suficiente instrumente, astfel încât să se asigure că gestionarea se face corect.

  • ”O privesc ca pe o pasare a responsabilității către nivelul local, unde de altfel există și presiunea și lucrul acesta poate genera niște probleme mari pe termen lung. Imaginați-vă o celulă de criză formată dintr-un primar, un vânător, un medic veterinar și un jandarm, care se trezesc față în față cu un urs și trebuie să ia pe loc o decizie.
  • Din punctul meu de vedere, modul în care se pasează această decizie nu este suficient detaliat și nu ni se dau suficiente instrumente, astfel încât să ne asigurăm că gestionarea speciei urs și a interacțiunilor dintre populație și specie se face într-un mod corect, într-un mod coerent, într-un mod unitar la nivelul țării”, a spus Allen Coliban.

Guvernul a adoptat miercuri ordonanța de urgență care reglementează măsurile de protecție împotriva urșilor. "Sunt ferm convins că nu noi din București trebuie să decidem care este ursul de care se teme o localitate întreagă, ci tocmai din aceste considerente am descentralizat procedura decizională: primarul sau viceprimarul, cunoscând circumstanțele locale, analizând expertiza profesională și gradul de risc, va decide prin ce mijloc să fie îndepărtat ursul", a declarat ministrul Mediului, Tanczos Barna.

În ce situații pot interveni autoritățile pentru eutanasierea ori împușcarea urșilor

La scurt timp după ședința de Guvern, Ministerul Mediului a transmis un comunicat de presă în care oferă detalii despre această Ordonanță de urgență.

Actul normativ reglementează modul de intervenție imediată pentru prevenirea și combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun (Ursus arctos) asupra cetățenilor și bunurilor acestora, în intravilanul localităților, prin alungare/ capturare/ relocare sau extragerea prin împușcare sau eutanasiere.

Scopul principal al Ordonanței este ocrotirea unor valori esențiale: viața și integritatea corporală a persoanei, sănătatea și securitatea publică, bunurile de orice fel aflate în proprietatea publică și privată a persoanelor juridice și fizice.

Potrivit actului normativ, sesizarea cazurilor în care este necesară intervenția se face de orice persoană, prin apelarea numărului unic de urgență 112.

Intervenția asupra exemplarelor de urs aflate în intravilanul localităților se efectuează gradual, prin analizarea la fața locului, de echipa de intervenție, a nivelului de risc stabilit potrivit Procedurii privind modul de acțiune a instituţiilor responsabile în gestionarea intervenţiilor în cazul incidentelor generate de specia de urs brun.

Echipa de intervenție este formată din:

  • - primarul/viceprimarul unității administrativ-teritoriale pe raza căreia s-a produs evenimentul, desemnat în comitetul local de situații de urgență conform art. 12 alin. (2) din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență;
  • - personalul structurilor de jandarmi competente teritorial, aflat în serviciu în zona unde a fost semnalată prezența exemplarului de urs;
  • - personalul tehnic de specialitate angajat al Gestionarului care a încheiat contract de permanență cu unitatea administrativ-teritorială pentru asigurarea serviciilor de specialitate prevăzute de prezenta ordonanță de urgență, în zona unde s-a produs evenimentul;
  • - medicul veterinar.

Conducătorul echipei de intervenție este primarul/viceprimarul unității administrativ-teritoriale pe raza căreia s-a produs evenimentul, în calitatea sa de conducător al Comitetului Local pentru Situații de Urgență.

Extragerea ursului prin eutanasiere sau împușcare se face în următoarele situații:

  • - dacă intervențiile prin metoda alungării, respectiv a tranchilizării și relocării nu dau rezultate și gradul de risc se modifică la nivel mare conform procedurii de evaluare a riscului;
  • - dacă siguranţa şi securitatea persoanelor sau a bunurilor de orice fel aparținând acestora sunt puse în pericol;
  • - dacă siguranţa şi securitatea membrilor echipei de intervenţie sunt puse în pericol;
  • - în cazul în care exemplarul de urs în cauză se rănește în cursul acțiunii de intervenție și nu sunt identificate alte soluții conform prezentei ordonanțe de urgență;
  • - dacă exemplarul în cauză este prins într-o capcană neautorizată și nu sunt identificate alte soluții;
  • - dacă exemplarul în cauză prezintă răni incompatibile cu viața.

În vederea punerii în aplicare a acestor prevederi și pentru asigurarea serviciilor de specialitate privind tranchilizarea și relocarea ori extragerea prin eutanasiere sau împușcare a exemplarelor de urs, unitățile administrativ-teritoriale vor încheia contracte de prestări servicii cu gestionarii fondurilor de vânătoare și medicii veterinari, cu respectarea legislației în domeniul achizițiilor publice. Modelele de contracte de prestări servicii se stabilesc prin ordin al ministrului mediului, apelor și pădurilor, care se emite în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.

Costurile privind intervenția se achită de unitatea administrativ-teritorială pe raza căreia s-a efectuat intervenția în baza contractului de prestări servicii de permanență încheiat cu Gestionarul, respectiv a contractului de prestări servicii încheiat cu medicul veterinar de liberă practică și se decontează de Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, în limita tarifelor standard stabilite prin ordin al ministrului mediului, apelor și pădurilor și în baza documentelor justificative depuse de unitățile administrativ – teritoriale la Gărzile forestiere.