Care este prețul corect al unui bilet de transport public în București. Interviu cu Adrian Criț, noul director al STB: Avem valoarea cea mai mică la titlul de călătorie în comparație cu celelalte orașe

de Catiușa Ivanov     HotNews.ro
Luni, 22 martie 2021, 8:43 Actualitate | Administratie Locala


Otokar STB
Foto: Hotnews
Societatea de Transport București (STB) are datorii de peste 1 miliard de lei, peste 90% la stat, a declarat într-un interviu acordat HotNews.ro Adrian Criț, noul director general. Datoriile s-au acumulat deoarece Primăria Capitalei, Consiliul Județean Ilfov și localitățile pentru care societatea prestează serviciul nu au plătit costul acestuia, acumulând restanțe de circa 900 milioane lei. În ce privește mizeria din mijloacele de transport în comun, noul director promite că problema se rezolvă în 4 luni, o parte din personal fiind reorientat în această direcție, dar nu este o prioritate să pună camere de supraveghere pentru sancționarea celor care fac mizerie.

În linii mari, noua conducere dorește creșterea calității serviciului, reorganizarea rutelor, reorganizarea personalului și digitalizarea, o parte din personalul care se ocupă de vânzarea biletelor urmând să fie redistribuit după mutarea vânzărilor în online.

Info pe scurt:
  • Prețul corect al unui bilet STB: Pot să vă spun că acum 10 ani solicitam majorarea titlului de călătorie la 2 lei. Urmează să facem o analiză și în funcție de contextul actual. Dacă este să facem o comparație cu ce se întâmplă în România, avem valoarea cea mai mică la titlul de călătorie
  • Datoriile STB: „Dacă ne referim la datoriile către bugetele asigurărilor sociale, de sănătate, este vorba de circa 970 milioane lei, dacă ne referim la datorii din investiții finanțate de la bugetul local, investiții aprobate în Consiliul General în 2018, 2019, este vorba despre 47 milioane lei, dacă ne referim la datorii pentru achizițiile de bunuri și servicii, aici avem 43 milioane lei”
  • Despre flota de tramvaie: „Flota de tramvaie e întreținută astfel încât să nu creeze probleme de securitate. Din punct de vedere al calității spațiului oferit pasagerilor, al serviciilor conexe oferite, din păcate suntem la nivelul anilor '70”
  • Despre vehicule noi: „Avem nevoie urgentă, dat fiind faptul că forțează niște costuri suplimentare punerea în exploatare, avem nevoie urgentă de troleibuze. În traseu circulă circa 200 de troleibuze, acestea și-au depășit de mult durata de viață, ele trebuie înlocuite treptat”

HotNews.ro: Ce situație ați găsit la STB când ați venit?

Adrian Criț: O situație total diferită față de ce era acum 10 ani, nu existau datoriile actuale. Dacă ne referim la datoriile către bugetele asigurărilor sociale, de sănătate, este vorba de circa 970 milioane lei, dacă ne referim la datorii din investiții finanțate de la bugetul local, investiții aprobate în Consiliul General în 2018, 2019, este vorba despre 47 milioane lei, dacă ne referim la datorii pentru achizițiile de bunuri și servicii, aici avem 43 milioane lei. Dacă le cumulăm ajungem la peste 1 miliard, o sumă imensă. Este adevărat că și Asociația de Dezvoltare Transport Public București Ilfov are de achitat pentru serviciile prestate o datorie de circa 900 milioane lei. STB-ul a efectuat transportul public pentru asociația de transport, care la rândul ei nu și-a primit banii de la Primăria Capitalei, Consiliul Județean Ilfov și alte localități din Ilfov. Am prestat un serviciu care nu a fost plătit.

Ce datorii are către STB CJ Ilfov și localitățile din Ilfov?

Acele datorii nu sunt cunoscute de către noi deoarece decontarea se face prin ADITPBI. Noi prestăm serviciile pe baza unui contract cu această asociație. Transportul regional este finanțat 90% conform contractului de către PMB, iar restul de către CJ Ilfov și localitățile beneficiare.

Ce aveți în plan să faceți ca să avem un transport public civilizat?

Ne dorim să reducem cheltuielile cât să rezistăm condițiilor actuale. Avem o reeșalonare făcută cu ANAF-ul, dar ne dorim totodată și să creștem calitatea serviciului prin mărirea accesibilității, prin sporirea gradului de curățenie a vehiculelor, pentru că arată cum arată în traseu și prin sosirea la timp și respectarea programului de transport, să creștem calitatea, să reducem emisiile poluante. Este greu în perioada de criză.

Ce buget are STB-ul anul acesta, cât este subvenția?

Deocamdată, există discuții la nivelul municipalității. Propunerea pe care am auzit-o noi din declarația domnului primar general este de 800 milioane lei subvenția. Asta ne obligă pe de o parte să obținem venituri din surse proprii mult mai mari. În situația de pandemie poate fi dificil. Pentru a rezista avem două soluții, reducem cheltuielile sau mărim veniturile. Fiind situație de criză, cu mărirea veniturilor e complicat, doar prin reduceri acolo unde se poate, o reorganizare bună a traseelor din București și Ilfov putem să reducem anumite cheltuieli.

În ce stare se află flota STB?

Dacă vorbim de autobuze, avem circa 100 de autovehicule Mercedes contractate în 2006 -2007, cele 400 de autobuze Otokar și 130 de autobuze Hibrid. Dacă vorbim de troleibuze pot să spun că avem o flotă foarte veche, din păcate cu probleme și din punctul de vedere al achizițiilor de componente pentru că avem troleibuze care sunt de peste 20 de ani - Astra Icarus și celelalte din 2007 - Irisbus. Din păcate, Icarus nu mai există pe piață ca și producător de autovehicule și componentele se găsesc din ce în ce mai greu. Apoi, calitatea, fiind niște componente after market, nu mai este cea de origine ci mai scăzută. Dacă intervine peste asta și problema economică...

Cu cât vă costă în plus întreținerea la troleibuzele vechi față de unele noi?

Se pune în balanță dacă se justifică în momentul de față să fie efectuate reparații astfel încât să nu creăm probleme în trafic. Ele se fac în momentul de față, putem asigura pasagerii că nu există riscuri, dar costurile sunt foarte mari. Un vehicul nou în primii ani de exploatare nu creează costuri suplimentare în afara mentenanței. În momentul de față avem costuri pentru structura de rezistență, direcție, frânare, costuri care apar ulterior.

Cam în câți ani ați putea cumpăra un troleibuz nou cu banii pe care îi dați pe reparația celor vechi?

E un studiu făcut pe tramvaie, acum 10 ani. La momentul respectiv doream să construim în uzinele STB 50 de tramvaie și doream să facem asta printr-un credit. La momentul respectiv rezulta din studiul de fezabilitate faptul că în 5 ani de zile acele tramvaie se achitau doar prin reducerea consumului energetic. Dacă ne referim și la troleibuzele care sunt vechi și cu un sistem de tracțiune în curent continuu, vă dați seama că și acolo reducerea costurilor ar fi un avantaj pentru instituție. Dacă vorbim și de creșterea calității serviciilor, faptul că nici nu au aer condiționat.

Din ce știu eu, la tramvaie situația este și mai dramatică, funcționăm cu tramvaiele din perioada comunistă care au mai fost cosmetizate. Eu circul cu tramvaiul 21 și de multe ori deschid ușa manual, că se deschide doar un pic automat și trebuie să tragi de ea ca să ai loc să cobori. Care este situația?

Îmi pare rău să aud asemenea aspecte pentru că deschiderea ușilor ține de siguranța pasagerilor. Din punct de vedere al vechimii mijloacelor de transport, aveți dreptate, ele au mai fost în ultimii 20 de ani prin reparații capitale, modernizări, dar pe de o parte nu s-a mers pe un proiect standard, pe de altă parte situația achizițiilor publice nu a fost cea mai fericită, poate și din nepriceperea celor care au făcut caietele de sarcini sau a altor restricții, furnizorii de componente nu au putut să fie toți aceiași. Atâta vreme cât un vehicul nu deține o omologare, o componentă poate fi schimbată cu o componentă similară. Dat fiind faptul că tramvaiele fiind foarte vechi nu dețin o omologare europeană, națională, așa era la vremea respectivă, ele pot fi reparate cu orice componentă, e adevărat, respectând niște standarde.

Cât de veche este flota de tramvaie și cât mai poate circula?

Flota de tramvaie e întreținută astfel încât să nu creeze probleme de securitate. Din punct de vedere al calității spațiului oferit pasagerilor, al serviciilor conexe oferite, din păcate suntem la nivelul anilor '70. Adică sunt vehicule fără aer condiționat, nu au conexiune la internet și alte avantaje pe care să le oferi pasagerilor ca să-i motivezi să le utilizeze. Să nu mai punem în discuție faptul că și accesul în aceste mijloace de transport e greoi fiindcă nu au podea coborâtă. Avem unele cu podea parțial coborâtă și acest lucru creea probleme vizavi de accesul în mijloacele de transport. Sunt probleme care se pot rezolva. Tot domnul primar general a amintit ieri că probabil se va semna contractul pentru achiziția de tramvaie. Nu pot să vă dau detalii despre achiziția de troleibuze, știu că s-a semnat contractul, dar nu știu mai mult.

Care sunt planurile d-voastră, ca director al STB, pentru achiziția de noi mijloace de transport în comun?

În perioada imediat următoare, dat fiind că am un mandat limitat, 4 luni, sunt director interimar, nu pot să mă gândesc la asta. O să mă preocup de identificarea surselor de finanțare pentru dezvoltarea unui transport ecologic la nivelul municipiului București în asociere cu municipalitatea cu ADITPBI se pot identifica sursele de finanțare pentru tramvaie, troleibuze, autobuze electrice, autobuze cu CNG.

Care sunt nevoile STB în ceea ce privește noi autovehicule? De ce aveți nevoie urgent, ieri?

Avem nevoie urgentă, dat fiind faptul că forțează niște costuri suplimentare punerea în exploatare, avem nevoie urgentă de troleibuze. În traseu circulă circa 200 de troleibuze, acestea și-au depășit de mult durata de viață, ele trebuie înlocuite treptat. Nimeni nu o să poată furniza 50 de troleibuze sau 100 într-un an. Asta este o achiziție de durată. La tramvaie din păcate procesul de fabricație durează și mai mult. Aici avem nevoie de circa 400 de tramvaie, vă dați seama cât ar dura să înlocuim toată flota de tramvaie în condițiile în care doar o licitație a fost atribuită, dar contractul nu este semnat. Cert este că dorim să identificăm și să depunem proiecte de finanțare pentru materialul rulant necesar și ne dorim să punem accentul mult pe digitalizare, fiindcă instituția a rămas mult în urmă la acest capitol.

Ce înseamnă digitalizare, la ce anume vă referiți?

Adrian Criț: E o perioadă dificilă, în care contactul fizic e indicat să nu aibă loc și atunci munca de la distanță, accesul pe VPN, accesul la niște informații pentru angajați, pe de o parte, facilitarea programării conducătorilor de autovehicule pe mijloacele de transport în comun, astfel încât prin această programare automatizată se reduc orele suplimentare. Pe de altă parte, informarea călătorilor. Aplicația există, s-au montat în 2018 sisteme de monitorizare a flotei și există aplicația infotb unde poți vizualiza ora la care ajunge mijlocul de transport în stație. Din păcate nu este cunoscută. Vreau să lucrăm și la partea de comunicare. Trebuie să ne gândim pe termen mediu cum sprijinim și o populația mai vârstnică, care nu deține telefoane, cu panouri de afișaj.

Până acum am vorbit despre lucruri grele, care necesită mult timp să fie realizate, dar să vedem ce poate face STB-ul urgent. În mijloacele de transport public este jeg. Când faceți curățenie?

Mă doare când îmi spuneți asta. Haideți să vorbim de partea de resursă umană în primul rând unde dacă nu mă înșel există circa 200 de angajați care sunt încadrați pe funcția de spălători vehicule. Probabil printr-o reorganizare care va fi propusă Consiliului de Administrație luna aceasta o să identificăm soluții conexe în cadrul personalului care nu are un grad de ocupare atât de mare și să-l delegăm spre această activitate. Atunci când vorbeam de creșterea calității serviciului, clar m-am gândit și la curățenie, e o chestiune vizibilă.

De ce nu externalizați serviciul?

Adrian Criț: Acum 10 ani am propus și am avut o aprobare de externalizare în Consiliul de administrație a unor servicii din cadrul RATB. Era vorba despre spălat, curățenie în sedii, paza autobazelor, depourilor. Până în momentul de față nu s-a făcut nimic. Mai mult, pot să vă spun că s-a făcut o investiție unde vom face o analiză, în anul 2018 s-au cumpărat stații noi de spălare care nu știu cât de utilizate sunt. Pot să vă zic ce am observat în ultimele 3 zile, am văzut că se utilizează spațiile de spălare, dar în interior nu avem un echipament automatizat, acolo trebuie să facă omul și din exterior se văd geamurile murdare, nu intru în alte detalii. Eu îmi propun să creștem calitatea serviciilor. Nu intru în istoria STB ca directorul care a pus angajații să spele autovehiculele, dar trebuie făcut acest lucru.

În cât timp vom avea autobuze, troleibuze și tramvaie curate?

În această perioadă de 4 luni cu siguranță. Cât mai repede.

Primul pas este să faceți curățenie, al doilea pas este să fie păstrată. Aveți de gând să puneți camere pe mijloacele de transport în comun sau polițiști locali, ca să nu mai fie stricate sau călătorii să facă mizerie?

Teoretic nu avem voie să punem camere pentru că este GDPR-ul care interzice utilizarea camerelor în anumite spații. Există camere, dar înregistrările se pot pune doar la dispoziția organelor de anchetă.

Adică Poliția Locală nu le poate folosi să amendeze pe cineva care mâzgâlește autobuzul cu carioca, lasă sticla de bere și punga de pufuleți acolo?

Le punem la dispoziția organelor de anchetă. Există camere, unde există, dar dacă mă gândesc la priorități nu am în prim plan să punem alte camere de supraveghere.

Că tot vorbeam despre respectarea orarului mijloacelor de transport public și creșterea calității serviciului, un pilon important sunt benzile unice. Ce aveți de gând să faceți pe partea asta?

Eu pot să spun doar un singur lucru, benzile unice de transport favorizează pe de o parte respectarea programului de transport, pe de altă parte scurtează timpul călătoriei. Nici nu am luat în seamă faptul că pe acele benzi dedicate, în caz de urgență, circulă și ambulanțe, mașini de pompieri, alte autovehicule de intervenție rapidă. Ne dorim cât mai multe benzi dedicate, dar nu este decizia noastră, este a municipalității, municipalitatea are și ea un buget de venituri și cheltuieli, nu știu în ce măsură își permite în momentul de față să investească, în condițiile în care aceste benzi dedicate trebuie corelate și cu spațiile de parcare. Fără o corelare exactă, nici nu ai unde să le faci, în condițiile în care în București prima bandă este ocupată de mașini.

Măcar la tramvaie se pot face în prima fază?

Tramvaie, da, dar și tramvaiele din păcate au intersecții și acolo întâmpină dificultăți.

Pot să vă spun la linia 21, de când s-a pus gardul s-a redus aproape la jumătate timpul călătoriei, cu tot cu intersecțiile cu probleme.

Înființarea benzilor dedicate este prinsă în PMUD.

Dar aveți niște proiecte pentru benzi unice la tramvai? Știu că vechea administrație a lăsat câteva proiecte în derulare, pe linia 32 cred, le veți continua?

Pot să spun că încă nu am o informare exactă pe fiecare linie, abia am venit. Dar nu poate fi o investiție a STB, noi venim cu cerința, municipalitatea în funcție de bugetul alocat, avizele necesare, le poate implementa. Noi ne dorim acest lucru.

Știu că o bună parte din rețeaua de contact a troleibuzelor este într-o stare foarte proastă, la fel și o bună parte din șinele de tramvai. Care sunt planurile?

Pot doar să zic următorul lucru. Prin programul de finanțare al tramvaielor municipalitatea este obligată să modernizeze circa 25% de cale dublă de tramvai până când sosesc tramvaiele noi achiziționate. Este o chestie de normalitate, nu poți să introduci niște autovehicule noi pe o infrastructură care creează probleme. De asemenea, tot în contractul de finanțare este prinsă și modernizarea unor depouri pentru că la acele tramvaie trebuie asigurată mentenanța.

Eu mă refeream la linia de tramvai de pe Calea Călărașilor sau la cea de pe bd. Basarabia. Aici ce faceți?

Sunt investițiile municipalității, primarul general cred că se va apleca mult asupra acestor aspecte, se depun proiecte pe PNRR.

Spuneați că aveți nevoie de bani în plus la bugetul STB. Aveți în plan să cereți Consiliului General să majoreze prețul biletului?

Este o decizie care poate fi aprobată de CGMB. Eu mi-aș dori mai întâi să aduc calitate serviciului public. Dacă dovedim că putem să avem niște mijloace de transport care respectă programul de circulație și care din punct de vedere al curățeniei, al personalului, arătăm că a crescut calitatea, consider că majorarea prețului ar fi un lucru normal.

Care ar fi un preț corect?

Pot să vă spun că acum 10 ani solicitam majorarea titlului de călătorie la 2 lei. Urmează să facem o analiză și în funcție de contextul actual. Dacă este să facem o comparație cu ce se întâmplă în România, avem valoarea cea mai mică la titlul de călătorie, circulând pe distanțele cele mai mari. Undeva trebuie luată o decizie, cert este că trebuie să creștem veniturile societății. Eu sunt sigur că doar prin majorarea prețului la bilete nu o să avem veniturile necesare pentru a rezista.

Care ar fi celelalte soluții?

Utilizarea spațiului publicitar, servicii de calitate vizavi de furnizarea titlurilor de călătorie care să nu implice costuri salariale atât de mari, în condițiile în care o parte din personal deja începe să se pensioneze și zona aceasta comercială poate fi trecută spre zona de vânzări online.

Urmează disponibilizări?

Nu m-am gândit la acest lucru, dar urmează reorganizări în instituție. Pot spune că STB-ul a avut de-a lungul timpului și acea latură de protecție socială, dar eu îmi doresc ca și personalul să fie de calitate.

Păstrați uniformele pentru șoferi?

Pentru un transport civilizat, șoferii trebuie să aibă uniformă. Totul este să o poarte și să fie curată. Nu știu dacă prin uniformă dovedim că avem o creștere a calității serviciului. Sunt alți factori.

Despre Adrian Criț

Adrian Criț este, începând de lunea trecută, noul director interimar al STB. Acesta a mai fost director al RATB în perioada iunie 2010- noiembrie 2011, iar din decembrie 2011 până în iunie 2012 președinte al Autorității Metropolitane de Transport București.
Principalele date din CV:
- iunie 2016- prezent - consilier director general Registrul Auto Român;
- iulie 2012-iunie 2016 - director general firma Interlogistic AC SRL;
- ianuarie 2013 - iunie 2016 -administrator firma Green Cars;
- decembrie 2011 până în iunie 2012 - președinte al Autorității Metropolitane de Transport București;
- iunie 2010- noiembrie 2011 - director și președinte CA RATB;
- februarie 2003- iunie 2010 - șef departament Coordonare Tehnică, Poluare și Consultanță RAR;
- ianuarie 1999 - iulie 1999 - inginer RAR;

Educație
- 1993-1998 - Facultatea de Inginerie Mecanică, Secția Motoare cu Ardere Internă din cadrul Universității Politehnica București;
- 2007-2008 - ”Securitate și apărare națională” - specializare postuniversitară la Universitatea Națională de Apărare Carol I, Colegiul Național de Apărare;
- 2008-2010 - master Managementul Informațiilor de Securitate Națională la Academia Națională de Informații ”Mihai Viteazul”.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















27129 vizualizari

  • -29 (47 voturi)    
    Noua epoca cu Nicusor Dan la primarie (Luni, 22 martie 2021, 8:45)

    galeo [utilizator]

    Se scumpeste totul in Bucuresti...
    • -5 (25 voturi)    
      defapt... (Luni, 22 martie 2021, 10:42)

      Ismail Paine de circ [utilizator] i-a raspuns lui galeo

      ... platiti si voi mai mult pomana.
      • -1 (15 voturi)    
        Hmmm (Luni, 22 martie 2021, 14:53)

        Sah [utilizator] i-a raspuns lui Ismail Paine de circ

        Mda, sa plateasca impozite IT-ul, sa se returneze Bucurestiului macar 2% din cat da acesta pentru Romania....si ajunge! ;)
    • +5 (21 voturi)    
      De fapt e un pret corect. Chiar prea mic (Luni, 22 martie 2021, 13:30)

      Miky60 [utilizator] i-a raspuns lui galeo

      Ce erau acele pomeni de pe vremea PSD-ului? Acum trebuie sa se plateasca corect pentru orice!
      Cine nu isi permite, sa se duca la tara sa sape gradina si sa traiasca din ce produce. Cine are bani, sa ramana!
      • +3 (7 voturi)    
        Toata stima pentru domnul director interimar (Luni, 22 martie 2021, 19:26)

        Luk [utilizator] i-a raspuns lui Miky60

        Toata stima, dar pretul corect e ala la care nu ai un miliard de lei datorie si nici un parc de vehicule din 1970. "Doi lei in plus" la bilet e o gluma proasta.
    • +2 (6 voturi)    
      ia formulează altfel (Luni, 22 martie 2021, 21:08)

      Chilian [utilizator] i-a raspuns lui galeo

      se elimină toate pomenile electorale și de imagine...
  • +1 (19 voturi)    
    ne-am dat dracului! (Luni, 22 martie 2021, 8:53)

    Antenistontel [utilizator]

    ”titlu de calatorie”?!
    • +3 (7 voturi)    
      titlu mai are si alte sensuri (Luni, 22 martie 2021, 20:24)

      zugurudumba [utilizator] i-a raspuns lui Antenistontel

      cum ar fi cel de baza legala sau drept.

      biletul reprezinta un titlu de calatorie, la fel ca si abonamentele
  • +11 (25 voturi)    
    Ce trebuie să mai acopere prețul... (Luni, 22 martie 2021, 8:57)

    BEDE [utilizator]

    Prețul unui bilet ar trebui să acopere și costurile pentru pensionarii care călătoresc gratuit, nu? Acceasta în afară de cheltuielile cu personalul, cu întreținerea vehiculelor și liniilor și cheltuieli cu amortizarea și achiziții de vehicule noi...
    • +2 (8 voturi)    
      Primaria plateste abonamentele pensionarilor (Luni, 22 martie 2021, 11:30)

      Denulu [utilizator] i-a raspuns lui BEDE

      Deci STB trebuie sa stabileasca numai un pret pentru abonamente, iar primaria trebuie sa-l plateasca.
  • +28 (36 voturi)    
    Terminați cu populismele! (Luni, 22 martie 2021, 9:08)

    nick24 [utilizator]

    Faceți biletul 2 lei, pensionarii abonament pe toate liniile 50 de lei, obtinut pe baza talonului de pensie la zi, cu pensia sub 2000 lei, deci un preț suportabil. Elevii de peste 14 ani și studenții, tarif redus cu 50% la abonamente.
    Numai copii sub 14 ani gratis.
    Astfel nu se mai aglomerează mijloacele de transport și cresc veniturile la STB.
    • +3 (23 voturi)    
      nu mai bine.. (Luni, 22 martie 2021, 10:43)

      Ismail Paine de circ [utilizator] i-a raspuns lui nick24

      .. platesc toti la fel? pomana de orice fel inseamna populism.
      • +5 (9 voturi)    
        Nu e nicio pomană (Marţi, 23 martie 2021, 0:02)

        nick24 [utilizator] i-a raspuns lui Ismail Paine de circ

        Reduceri la elevi, studenti și pensionari se fac prin toate țările cu apă caldă. Dar ideea e sa nu fie gratis, să aibă numsi pensionarii cu pensia sub 2000 lei reducere 50%, restul tarif întreg, inclusiv cei cu pensii speciale.
    • +6 (12 voturi)    
      De acord (Luni, 22 martie 2021, 10:51)

      Soro [utilizator] i-a raspuns lui nick24

      Sunt total de acord cu reducerile si niciodata cu gratuitatile. Gratuitatea aduce lipsa nevoii de economie din partea persoanelor care o primesc si nu o folosesc. De asemenea gratuitatile aduc deconturi mincinoase. Toata lumea care primeste reducere poate primi doar reducere la abonamente, nu la bilete.
      Ne dorim automate de bilete la care se plateste cu cardul. Pensionarii si acum si copii au carduri. Strainii care vin in localitate au carduri pentru plata.
      Ne dorim park&ride, adica sa vii cu masina pana la marginea Bucurestiului si sa cumperi parcarea, in pretul careia primesti bilet pe toata ziua pe mijloacele in comun sau ai abonament de park&ride.
      Astea sunt niste concepte pe care nu le-am inventat noi, sunt simple si exista peste tot in lume.
      la preluarea RATB vad ca se doreste curatenia in 4 luni. Asta e cerinta principala. Daca nu se face ... dat afara si sa vina urmatorul. Nici o intelegere pentru lipsa curateniei zilnice a mijloacelor de transport.
    • +4 (6 voturi)    
      Subscriu (Luni, 22 martie 2021, 10:54)

      c.radu [utilizator] i-a raspuns lui nick24

      În plus, o modalitate de control mai eficientă, în așa fel încât și cei de la periferie, care pe lângă faptul că nu plătesc bilet, mai și vandalizează ori fac mizerie, să fie obligați să plătească. Cel puțin în zona Bucureștii Noi, dincolo de Depoul Bucureștii Noi nu vezi picior de controlor cu anii.
    • +8 (14 voturi)    
      Cluj-Napoca / Brasov-2.5 lei, Oradea-3 lei (Luni, 22 martie 2021, 13:07)

      jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui nick24

      de ani de zile deja.
      Bucuresti are totusi cel mai mare nivel de trai, plus ca distantele sunt lungi
      • -1 (9 voturi)    
        Brașovul nu primește bani din țară. (Luni, 22 martie 2021, 15:47)

        Tayen [utilizator] i-a raspuns lui jorj_bv

        Este un contribuitor net către Haules-Bucales. Da, da, toate companii mai mari au fost obligate să facă sediu la mitici și noi suntem văduviți de banii care i-ar fi vărsat în Brașov. La fel Clujul, Timișoara, Sibiul...
        • +3 (3 voturi)    
          Nu e chiar asa (Luni, 22 martie 2021, 22:59)

          jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui Tayen

          nu le tin partea, dar si Bucuresti e contributor net.
          Autoritatile locale oricum incaseaza doar impozitele pe proprietati si partial cele pe venituri ale angajatilor.
          Exista Directia mari contribuabili care incaseaza impozitele firmelor mari, dar alea se duc oricum la autoritatile centrale
        • +5 (5 voturi)    
          Hmmm, draga Attila! (Marţi, 23 martie 2021, 1:54)

          Sah [utilizator] i-a raspuns lui Tayen

          ''În cazul Bucureștiului, doar 15-20% din banii virați la bugetul de stat din taxe și impozite se întorc la comunitate, estimează Gabriel Biriș. În cazul municipiului Cluj-Napoca, ponderea este în jur de 40%, apreciază fostul secretar de stat din Finanțe.

          „Este vorba de câți bani dă la bugetul de stat și cât primește înapoi. De departe Bucureștiul are cea mai mică rată de întoarcere locală a impozitelor plătite de locuitori. Per capita știu că Bucureștiul stă cel mai prost.''
          https://republica.ro/draga-attila-hai-sa-ti-zica-mitica-de-ce-taxele-tale-nu-imbogatesc-bucurestiul-capitala-da-grosul-la-buget
    • 0 (6 voturi)    
      DE CE NU 4? (Luni, 22 martie 2021, 15:42)

      Tayen [utilizator] i-a raspuns lui nick24

      Sau 5?
      • +1 (3 voturi)    
        Stii tu de ce! (Luni, 22 martie 2021, 23:56)

        nick24 [utilizator] i-a raspuns lui Tayen

        Chiar foarte bine!
  • +7 (25 voturi)    
    ce importanta are (Luni, 22 martie 2021, 9:14)

    Pacala se intoarce [utilizator]

    ce importanta are ca aveti cea mai mica valoare la bilet, comparativ cu celelalte orase?

    Ca si manager ar trebui sa va preocupe daca pretul biletului multiplicat cu numarul de calatori va asigura sustenabilitatea comaniei + veniturile din reclame (sper ca nu se duc tot la sindicat, cum e la Metrorex).

    Lasa-ti PR-ul pentru cei care se ocupa de asa ceva.
  • -3 (35 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Luni, 22 martie 2021, 9:17)

    [anonim]

    • 0 (6 voturi)    
      E inuman ce spui (Luni, 22 martie 2021, 11:00)

      c.radu [utilizator] i-a raspuns lui

      Să trăiești în București este oricum mai scump decât în provincie ori la țară, iar asta nu-i determină pe toți săracii să plece. Pentru transportul public, însă, ca pentru orice serviciu, trebuie să plătească toți. Dacă ești sărac, îl folosești strict atunci când ai nevoie.
  • +14 (30 voturi)    
    ma bag si eu in seama (Luni, 22 martie 2021, 9:19)

    piticu_enigmatic [utilizator]

    In Bucuresti sunt multi pensionari majoritatea se dau cu RATB pentru ca n-au bani de metrou. Toata ziua de dimineata pana spre dupa-masa cand iese lumea de la serviciu e plin de pensionari cu carucioare. Tinerii merg mai mult cu metroul si cum pensionarii au gratuit elevii au gratuit tot greul cade pe salariati. Apoi mai sunt amarastenii si jmekerii in slapi si treninguri pe care n-ai cum sa-i amendezi ca nu stau n-au acte nu le dau si nici nu sunt controlati mai ales pe rutele marginase gen Ferentari Crangasi Giulesti. Deci practic RATB e platit de doar 1/3 dintre calatori (proportii ochiometrice da nu am facut studiu sa n-avem vorbe la proces) asa ca daca se scumpeste biletul tot pe cei 1/3 salariati cade povara. Si ca idee pe linia 41 sunt cate 3-4 echipe de controlori inclusiv duminica pe ruta de trebuie sa stai cu cartela in mana ca abia coboara o echipa si se suie alta. Ce are frate linia 41? Nu mai sunt rute de tramvaie? De ce nu lasa o echipa pe tramvai sa nu mai coboare?
  • +14 (28 voturi)    
    Da sef, 7 lei biletul sa fie (Luni, 22 martie 2021, 9:40)

    middle_brick [utilizator]

    Pai și la 1.30 lei dacă faci un control un sfert din calatori sunt fără bilet plus ca în multe tramvaie/autobuze când te-ai urcat pute de iti vine rău. Cale lunga pana la civilizație cu transportul în comun de suprafata.
  • +11 (25 voturi)    
    rahat (Luni, 22 martie 2021, 9:41)

    licasamadau [utilizator]

    intr-o economie de piata pretul corect nu se stabileste doar de catre una dintre parti.
    Poti sa zici ca transportul public nu e un exemplu de economie de piata, mediul nefiind concurential etc., dar chiar si asa cum poate furnizorul sa spuna ca stabileste el pretul corect? Corect din ce punct de vedere? Al platii datoriilor? Pai nici daca se face 100 lei biletul datoriile alea nu vor fi platite.
  • +13 (21 voturi)    
    Datoriile STB de un miliard!! (Luni, 22 martie 2021, 9:45)

    Azra [utilizator]

    Cum puteti spune d-le Criț ca datoria asta s-a acumulat pentru ca " Primăria Capitalei, Consiliul Județean Ilfov și localitățile pentru care societatea prestează serviciul nu au plătit costul acestuia, acumulând restanțe de circa 900 milioane lei"!? Treaba asta s-a intamplat nu intr-o luna de zile ci, datoria s-a acumulat prin neplata de luni si ani!!Ce a facut conducerea STB-ul in tot acest timp, ce ati facut dv. personal, ca ati mai trecut pe la conducerea ei prin 2010-1011? Probabil ca nimic, ca sa nu il suparati pe primar, pe presedintele Consiliului Judetean, Prefect etc. Daca un cetatean obisnuit nu-si plateste o luna factura de curent, de gaz sau de apa, imediat furnizorii sar pe el cu somatii, apoi ii taie apa, curentul si gazul iar in doua luni de zile ajunge in fata tribunalului, pentru executare silita(masina, casa, sau ce-o mai avea omul prin batatura). De ce Conducerea STB nu a uzat imediat de mijloacele legale, inclusiv instante judecatoresti pentru a-si solicita plata de catre institutiile pe care le-ati mentionat, a datoriilor catre STB? Din Neglijenta!
    Iar acum, prin marirea pretului biletelor de transport- care are totusi o baza legala- sub raportul inflatiei, cresterii cheltuielilor societatii, din ultimii ani- vreti sa acoperiti si aceasta neglijenta de catre beneficiarii transportului in comun, adica de catre noi toti. Nu este corect.
  • +12 (30 voturi)    
    corect, e prea ieftin (Luni, 22 martie 2021, 9:55)

    Roman_Cetatean [utilizator]

    ar trebui corectat si sincronizat, macar cat e la metrou, 2.5 lei. pt un oras cu PIB peste media europeana, 50 eurocenti calatoria de suprafata nu e un cost excesiv de mare.
    Pentru cei vulnerabili (pensionari cu pensii mici, pers cu handicap, persoane asistate social, pers cu salarii mici etc), se pot emite abonamente cu nr limitat de calatorii, de ex un nr de 30 calatorii dus-intors spre locul de munca sau scoala sau alta destinatia, ca sa nu abuzeze de "gratuitate" si sa lase astfel autobuzele libere pt platitori.
    Pentru ca si daca platesti, vrei calitate- sa ai loc sau sa nu stai ca "sardeaua", sa vina la timpii afisati, sa nu se blocheze in trafic (culoarele unice de transport public.....), prioritate la semafoare, etc, se pot face lucruri care sa eficientizeze si sa faca atractiv transportul de suprafata si cu actualele mijloace de transport cu ceva investitii minime.
    Eu de ex, nu pot intelege cum de nu are Bucurestiul un sistem de afisaj al orarelor in statii (cele preconizate) si unul care sa arate in timp real unde sunt si cat mai au pana sa ajunga autobuzele,tramvaiele, etc, ca sa nu stai asa, fara sa stii ce vine, cand vine, unde merge, etc...
    E o chestie de minima civilizatie...si e de 20 ani implementata in orasele "cu apa calda" (mda, uit ca nici de asta nu prea are Bucurestiul)
  • +17 (17 voturi)    
    linia 5 (Luni, 22 martie 2021, 10:13)

    COCH [utilizator]

    Ce faceti cu linia lui 5??? Cred ca sunt 10 ani de cand linia, in unele portiuni, reparata, este inactiva. Tot mafia terenurilor? Potoliti-i odata!!! Cum lasati niste impostori sa blocheze aceasta linie?
  • +21 (27 voturi)    
    parerea mea (Luni, 22 martie 2021, 10:19)

    asx [utilizator]

    Ar trebui marit pretul biletului la 2-3-4 lei si micsorat pretul abonamentului pe toate liniile la 40-45 lei. Astfel incat sa incurajezi abonamentele si mersul cu transportul in comun nu doar in anumite ocazii ci cat de des se poate (daca ai un abonament nelimitat de ce sa nu te urci de fiecare data cand ai sau nu ai nevoie?).
    Asa se fac vanzarile si incurajarea abonamentelor.

    La noi pretul abonamentului e aproape cat 40 de bilete. Adica un dus-intors in fiecare zi de munca. De ce ar mai merita abonamentul de azi daca nu e ieftinit abonamentul si scumpite biletele?
    • +3 (15 voturi)    
      ar trebui... (Luni, 22 martie 2021, 10:45)

      Ismail Paine de circ [utilizator] i-a raspuns lui asx

      .. introduse abonamente speciale pentru cersatori si boschetari care vand servetele in mijlocul de transport.
  • +2 (12 voturi)    
    STITI CE E MAI INTERESANT? (Luni, 22 martie 2021, 10:56)

    Divergent [utilizator]

    ...Ca in orasele in care pretul unei calatorii cu bus-ul e mai mare. populatia foloseste mai mult autobuzul si intr-un mod mai civilizat. In Cluj, biletul e 2.5 lei, dar acolo autobuzele sunt mai curate, chiar daca oamenii le folosesc mai des. In tari precum Danemarca, Norvegia, finlanda, etc preturile la bilete sunt piperate pana si pentru banii celor care locuiesc acolo. Chiar si asa, in acele tari exista un adevarat cult pt folosirea mijloacelor de transport in comun in defavoarea masinii personale.

    In Bucuresti, ce sa vezi: desi biletul e aproape moca, cei mai multi bucuresteni sunt in stare sa mearga si pana la buda cu masina personala!
  • +5 (5 voturi)    
    Sa ne spuna (Luni, 22 martie 2021, 11:07)

    Costi888 [utilizator]

    Cati angajati sunt in birourile ETA.
  • -9 (15 voturi)    
    Mare e gradina lui Dumnezeu... (Luni, 22 martie 2021, 11:13)

    AndreiSo [utilizator]

    Citesc comentariile si ma minunez.
    Dupa mintea unora, unii se plimba de ai dracului cu STB-ul... Sa le scumpim biletul, ca e vorba de prea multa placere...
    Altii vor ca pensioonarii sa fie facuti una cu pamantul...
    Inteligentilor, pe taxele platite de ei ati facut voi(si eu) scoala gratis... Aveti obligatia sociala sa-i sustineti. La fel cum va vor sustine pe voi nepotii vostri.
    • +5 (13 voturi)    
      Fără ură față de pensionari, dar... (Luni, 22 martie 2021, 14:06)

      c.radu [utilizator] i-a raspuns lui AndreiSo

      În timp ce un tânăr care muncește pentru un salariu de 1300 de lei e obligat să plătească bilet întreg ca să se ducă la serviciu, un pensionar cu 2000+ pensie merge gratis la supermarket. Primul trebuie să aibă bani și de chirie sau de rate, să-și crească copiii ș.a.m.d. Cel din urmă au o casă, de multe ori doar grija proprie, bătând supermarketurile după oferte, care profită din plin de pensia lor, încurajându-i să facă excese culinare, ca apoi să profite de aceeași pensie și farmaciile. În folosul lor ar fi să meargă cu STB-ul doar atunci când au neapărată nevoie ori nu pot merge pe jos. În rest, mai bine le-ar fi să se plimbe mai mult prin parcuri
  • +6 (12 voturi)    
    in ianuarie (Luni, 22 martie 2021, 11:23)

    mmmircea [utilizator]

    se angajeaza la primul loc de munca inginer, iar pana in iulie, adica in 6 luni de zile, ajunge sef departament.
    CompleCteaza studiile la Colegiul National de Aparare, sub mentoratul generalul Gabi Izmana, si se vede, e imediat uns director si presedinte al CA la RATB.
    • +4 (4 voturi)    
      Încă unul (Luni, 22 martie 2021, 18:29)

      gebica [utilizator] i-a raspuns lui mmmircea

      dintre politrucii zilei care fac sluj în fața noilor potentați, adfică tot numit pe criterii politice. Despre studiile la coligiul lui Izmană, academiile de apărare, informații, securitate și tot felul de aiureli scoase din pix, nu valorează nici cît două clase de gimnaziu, dar deschid largi porți spre doctorate pîrțîite și aducătoare de privilegii pe măsura imposturii pe care sunt clădite. Nimic nou pentru România!!!
  • +4 (8 voturi)    
    Si ce obtinem in schimbul majorarii ?? (Luni, 22 martie 2021, 11:43)

    all23 [utilizator]

    Ar trebui conditionati cei de la STB , ca , in urma majorarii sa si faca ceva . De exemplu sa dea liber la abonamente pe o ruta aleasa de client cu pna la 20 km , si sa fie platita ca si cum ar fi abonament pe o linie. Ca nu e vina lui ca STB a fractionat traseele astfel incat sa foloseasca 3-4 mijloace de transport. De asemenea ar trebui marit doar pretul unei calatorii nu si abonamentele, ele chiar ar trebui reduse. Si pentru pensionari ar trebui sa nu fie obligata Primaria sa plateasca toata diferenta, fiindca atunci cand faci zeci de mii de abonamente , pretul trebuie sa fie mai mic cu cel putin 30 % !! Daca pretul cerut va fi mai mare de 3 lei atunci sa se taie orice subventie de la Primarie si sa fie platiti doar din ce incaeaza !!!
    • -4 (6 voturi)    
      De ce nu metoda Brasov? (Luni, 22 martie 2021, 23:06)

      jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui all23

      85 lei pe toate liniile.
      30 lei pe o linie, 35 pe doua cum e la Buc e penibil.
  • +10 (12 voturi)    
    Ar trebui (Luni, 22 martie 2021, 11:44)

    Cuca [utilizator]

    ca echipele de control sa nu mai controleze numai batranii si oamenii cu fata de corporatist cuminte, ci si gastile de zburatoare in "trening" si slapi - ca de aia nu are curaj sa se ia nimeni. Am vazut de sute de ori cum controlorii ii ocolesc cu strasnicie pe "descremenati" - ba am vazut si un caz in care descremenatii fumau in tramvai si controlorii nu au avut curaj sa le zica nimic.
  • +5 (7 voturi)    
    ehe (Luni, 22 martie 2021, 12:41)

    frum [utilizator]

    la noi in Bv e 2,5 lei calatoria si 85lei abonamentul pe toate liniile, dar macar se respecta orarul
  • +2 (8 voturi)    
    huh (Luni, 22 martie 2021, 12:50)

    transpenibilus [utilizator]

    Am si io o intrebare: de ce i se zice "tilu de calatorie" si nu bilet de calatorie?
    Altfel, iar colcaie postacii rusi pe aici.

    Foame in faza terminala la cremlin
  • +1 (5 voturi)    
    de clarificat (Luni, 22 martie 2021, 12:56)

    the_engineer [utilizator]

    un calcul corect ar fi:

    cost /pasager/km transportat/angajat

    abia apoi te poti compara cu alte orase
  • +3 (5 voturi)    
    Impresionant CV-ul (Luni, 22 martie 2021, 13:11)

    costi777 [utilizator]

    - 1993-1998 - Facultatea de Inginerie Mecanică, Secția Motoare cu Ardere Internă din cadrul Universității Politehnica București;
    - 2007-2008 - ”Securitate și apărare națională” - specializare postuniversitară la Universitatea Națională de Apărare Carol I, Colegiul Național de Apărare;
    - 2008-2010 - master Managementul Informațiilor de Securitate Națională la Academia Națională de Informații ”Mihai Viteazul”. Clar specializarea este de management al unei institutii publice, desi ar putea fi foarte bine sef la secret service :). Si ia o persoana cu gauri in CV, cativa ani nimeni nu stie ce a facut :)))- februarie 2003- iunie 2010 - șef departament Coordonare Tehnică, Poluare și Consultanță RAR;
    - ianuarie 1999 - iulie 1999 - inginer RAR;
  • +1 (7 voturi)    
    scumpiri, taxe, biruri (Luni, 22 martie 2021, 15:37)

    VOX. [utilizator]

    Cert e ca de mult n-a mai avut PSD parte de o campanie electorala atat de eficienta, pe cat i-o fac astia in ultimul timp.
  • +7 (7 voturi)    
    Voi, astia corecti (Luni, 22 martie 2021, 16:34)

    Irina25 [utilizator]

    Ia spuneti, e corect ca sefii de la ANRE sa aiba salariu mai mare decat 36 de salarii minime?
  • +2 (6 voturi)    
    Adrian Crit zero barat PDL (Luni, 22 martie 2021, 19:00)

    TrueBlue [utilizator]

    Uitati-va la CV! Dupa politehnica si RAR s-a dus direct in politica cu studii la doua fabrici de diplome, apoi a fost catapultat 1an si 4 luni director la RATB, apoi 6 luni director la o autoritate fantoma, apoi 7 ani director la firmele cu zero angajati unde era si patron. Cu o asemenea experienta s-a dus consilier (taietor de frunza la caini) la RAR si acum a revenit pentru 4 luni (sa speram) director la STB. Hot News puteti sa-i intrebati pe cei de la PNL (PDL) pe ce criterii l-au selectionat pe acest politruc?
  • 0 (4 voturi)    
    Va spun o treaba (Luni, 22 martie 2021, 20:02)

    Luk [utilizator]

    Sunt nascut si crescut in Bucuresti, m-am mutat de acolo acum 20 de ani. Bucurestiul e deosebit cand esti tanar (de la 18 la 30) si, in special, daca esti student. Tanar si fara copii e deosebit, are tot ce vrei. Daca ai un copil, Bucurestiul e ultimul loc in care vrei sa locuiesti.
    Cei din Cluj, Timisoara, Brasov, Constanta sau Iasi n-au ce sa macane, au toate dezavantajele pe care le are si Bucurestiul, dar n-au niciun avantaj pe care Bucurestiul il are.
    Niciunul dintre orasele mentionate mai sus nu-i bun sa-ti cresti copiii in el, niciunul nu-i bun pentru cetateni care au trecut de varsta la care puteau sa doara beti in parc sau sa faca sex prin parc.
    Romania nu are orase mari in care oamenii normali, "clasa medie" sa poata trai civilizat, sa-si creasca copiii si sa ajunga la primarie, ANAF si birou in aceeasi zi.
    In Ceea ce priveste Bucurestiul, nu stiu daca mai e locuit de 15-20% bucuresteni (adica ai caror parinti s-au nascut in Bucuresti).
    Cam asta este.
  • -1 (1 vot)    
    . (Marţi, 23 martie 2021, 7:22)

    di livio [utilizator]

    - 2007-2008 - ”Securitate și apărare națională” - specializare postuniversitară la Universitatea Națională de Apărare Carol I, Colegiul Național de Apărare;
    - 2008-2010 - master Managementul Informațiilor de Securitate Națională la Academia Națională de Informații ”Mihai Viteazul”. În rest Dumnezeu cu mila


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by