Serviciul de Transport Voluntari, care operează 16 linii între București și comunele din Ilfov, a anunțat Primăria Capitalei și alte primării din Ilfov că de la 1 februarie ar putea opri cursele regionale din cauză că municipalitatea nu i-a plătit circa 8,6 milioane de lei, datoriile aferente lunilor noiembrie și decembrie pentru prestarea serviciului. Între timp, s-a ajuns la o înțelegere, astfel încât liniile vor opera în continuare. Nicușor Dan, primarul general al Capitalei, a declarat pentru HotNews.ro că municipalitatea plătește circa 90% din costurile operării celor 16 linii, deși ele deservesc în bună parte localitățile din afara Bucureștiului.

HotNews.roFoto: Hotnews

Cum a ajuns societatea Primăriei din Voluntari, condusă de soțul fostului primar Gabriela Firea, să presteze acest serviciu și să primească atâția bani de la Primăria Capitalei? Serviciul a fost delegat de fosta administrație, întâi pe 2 ani, apoi pe 10 ani, valoarea estimată anuală din ultimul contract fiind de peste 100 milioane lei/an.

”Este un contract de delegare care trece prin ADI Transport Public București-Ilfov. Tot ce înseamnă transport urban și interurban trece prin acest ADI. Pe transport interurban, contribuția este socotită conform contractului de delegare la 90% pentru municipiul București și 10% Ilfov. Nu știu pe Ilfov cum împart mai departe cei 10% Consiliul Județean și UAT-urile. Acest contract va fi renegociat, nu știu dacă vor rămâne aceste procente. Ei spun că se bazează pe un studiu care spune că 90% dintre cei care folosesc aceste autobuze lucrează în București și atunci impozitul lor pe venit se duce la București și nu la Ilfov”, a declarat pentru HotNews.ro primarul general al Capitalei, Nicușor Dan.

Potrivit informațiilor comunicate de instituție, Primăria Capitalei are o datorie de 8,647 milioane lei pentru lunile noiembrie și decembrie.

”Avem întârzieri cu plata la toată lumea, unii înțeleg, alții nu înțeleg, din cauza situației lăsate de fosta administrației. la un moment dat o să le reglăm. Nu am vorbit cu ei, nu au fost la discuții, au trimis doar o adresă oficială în care anunță că vor să oprească de pe 1 februarie, dar atât. Nu au solicitat o întâlnire, au solicitat doar să le dau banii pe care nu îi am”, a mai explicat Nicușor Dan.

Mihai Dobre, primarul orașului Petrăchioaia, a postat pe 28 ianuarie, pe pagina de Facebook, o adresă prin care STV (Serviciul de Transport Voluntari) informa primăriile din Ilfov despre ”situația dramatică în care ne aflăm din cauza lipsei fondurilor băneşti, aferente prestației lunilor noiembrie și decembrie 2020 de către Primăria Municipiului Bucureşti”.

”Această situaţie, în care ne aflăm ne obligă ca începând cu data de Luni, 01.02.2021 să oprim transportul public de persoane in zona metropolitană Bucuresti - Ilfov deoarece nu dispunem de fondurile financiare necesare achitării consumului zilnic de motorină și plata furnizorilor de piese si servicii de reparație și mentenanţă a autobuzelor din dotare. Totodată. Vă aducem la cunoştinţă că personalul societăţii noastre nu a beneficiat de plata salariilor aferente lunii decembrie, acest lucru creând un climat nesigur și o atmosferă precară. aceasta ducând la unele discuţii şi disensiuni în rândul angajaților aceştia dorind să îşi manifeste nemulțumirile prin proteste în stradă la sediul Primăriei Municipiului Bucureşti. Printr-un ultimatum de plată al furnizorului motorinei am fost somaţi să achităm sumele necesare, in caz contrar după data de Vineri 29.01.2021, nu vom mai beneficia de cantitatea de motorină pentru desfăşurarea activității de transport public persoane. În situaţia în care acest lucru va persista suntem nevoiţi să nu ne mai onorăm obiectivele asumate privind transportul public de călători in zona metropolitană Bucureşti-Ilfov.”, se arată în adresă.

Ulterior, primarul a postat tot pe pagina de Facebook că ”În urma unei negocieri corecte ,STV își va relua de luni, 01 02 2021, traseele stabilite în județul Ilfov!!!”.

STV nu a făcut niciun anunț oficial că va sista serviciul de la 1 februarie 2020. HotNews.ro a încercat să-l contacteze vineri seară și pe directorul ADI Transport Public București-Ilfov, dar acesta nu a răspuns la telefon.

Cum a ajuns firma Primăriei din Voluntari să presteze acest serviciu?

Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Transport Public București Ilfov a fost înființată la inițiativa primarului Gabriela Firea în 2017.

”'Este un moment pe care eu l-aş cataloga, fără să exagerez, istoric, pentru că de 11 ani avem o legislaţie care priveşte transportul intercomunitar, avem de asemenea de zece ani regulamente europene, dar abia astăzi (...) putem să constituim o asociaţie de dezvoltare intercomunitară pentru transportul public al regiunii Bucureşti - Ilfov. Faptul că noi astăzi începem un moment T zero de calitate, performanţă, transport integrat şi predictibil, în regiunea Bucureşti - Ilfov, nu înseamnă că vom crea o dificultate mediului privat din zonă. (...) În afară de delegarea directă a serviciului de transport public - potrivit prevederilor legale, naţionale şi europene - şi companiile private vor putea, pe traseele neacoperite de RATB, să liciteze pentru a acoperi aceste curse. Cred că este un bun început şi pentru societăţile private, pentru că vor intra şi în legalitate, şi în permisiunea de a acoperi aceste trasee”, declara primarul Gabriela Firea, pe 20 iulie 2017, la semnarea acordului pentru înființarea asociației.

În perioada 2018-2019, ADI Transport Public București Ilfov a delegat cu acordul Consiliului General gestiunea serviciului de transport călători către 3 operatori regionali: STB, care gestionează transportul public din București și o bună parte din liniile regionale, Serviciul de Transport Voluntari și STCM Ecotrans pentru o parte din liniile regionale.

Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Transport București Ilfov a delegat pe 17 mai 2019, cu acordul Consiliului General unde majoritatea era deținută de PSD, gestiunea pentru serviciul de transport în regiunea București Ilfov operatorului Serviciul de Transport Voluntari, pe 2 ani. Potrivit contractului inițial de delegare de gestiune, valoarea media anuală a servicului era de aproape 13 milioane lei/an.

Potrivit contractului, sunt deservite 42 de localități: Municipiul București, Județul Ilfov, Bragadiru, Buftea, Chitila, Măgurele, Otopeni, Pantelimon, Popești-Leordeni, Voluntari, 1 Decembrie, Afumați, Balotești, Berceni, Brănești, Cernica, Chiajna, Ciolpani, Cioragârla, Clinceni, Copăceni, Corbeanca, Cornetu, Dascălu, Darăști, Dobroești, Domnești, Dragomirești Vale, Băneasa, Glina, Grădiștea, Gruiu, Jilava, Moara Vlăsiei, Comuna Mogoșoaia, Nuci, Periș, Petrăchioaia, Snagov, Ștefăneștii de jos, Tunari și Vidra.

În mai puțin de 1 an au fost încheiate însă 4 acte adiționale prin care valoarea contractului a ajuns de la 13 milioane la 100 milioane lei/an, crescând de fiecare dată numărul de linii operate, de la 1,6 milioane km estimați pe an la aproape 9 milioane de km/an.

În septembrie 2019, Consiliul General a aprobat un act adițional prin care valoarea contractului a crescut la circa 80 milioane lei fără TVA pentru 2 ani, in medie 40 milioane lei/an.

În decembrie 2020 a mai fost încheiat un act adițional, prin care valoarea contractului ajunge la 108 milioane lei, circa 54 milioane lei pe an la care se adaugă TVA.

Pe 10 aprilie 2020 se încheie încă un act adițional, dar acesta nu se regăsește pe site-ul Primăriei Capitalei.

Prin Hotărârea 255 din 18 iunie 2020, Consiliul General a aprobat delegarea serviciului operatorului economic pe încă 10 ani. Valoare contractului pe 10 ani este de circa 1 miliard de lei, cam 100 milioane lei/an.

Costul planificat pentru primul an al contractului este de aproape 94 milioane lei, la care se adaugă investiții de 4,7 milioane lei și un profit de aproape 4 milioane lei. Numărul de km planificați pentru primul an, circa 8,9 milioane pentru 19 linii, circa 784 de curse zilnic cu 94 de autobuze. Numărul de autobuze pe linie este între 1 și 6.

Contractul prevede ca beneficiarul să plătească o compensație lunară operatorului care se calculează după următoarea formulă: Compensația pentru efectuarea Obligațiilor de serviciu public = Cheltuielile de exploatare eligibile + Cheltuieli comerciale + Profit rezonabil - Venituri ale Operatorului asociate Obligației de serviciu public, la care se adaugă Cota de investiții. Beneficiarii trebuie să plătească în această compensație și gratuitățile oferite călătorilor de primarii.

Rata profitului rezonabil stabilita de Entitatea Contractantă pentru întreaga durată de valabilitate a Contractului, este de 4,23%/an dar nu scrie nicăieri ce cotă revine fiecărui UAT în parte.

În prezent, din 67 linii regionale, 16 sunt operate de STV, 4 de STCM Ecotrans, iar restul de 47 de STB.

Liniile operate de Serviciul de Transport Voluntari sunt:

  • R403 - Piața Presei - Vadu Anei - STV SA
  • R407 - Republica - Bălăceanca/Sat Poșta - STV SA
  • R411 - Bucur Obor - Gagu - STV SA
  • R412 - Bucur Obor - Maineasca - STV SA
  • R413 - Bucur Obor - Șindrilița - STV SA
  • R416 - Metrou Pipera - Str. Gării Pantelimon - STV SA
  • R417 - Bucur Obor - Cozieni - STV SA
  • R440 - Piața Sudului - Leordeni - STV SA
  • R450 - Metrou Pipera - Complex Comercial Băneasa - STV SA
  • R451 - Republica - Tânganu - STV SA
  • R459 - Metrou Pipera - Dumbrăveni-Spital SRI - STV SA
  • R460 - Republica - Pod CFR Ștefănești - STV SA
  • R461 - Șoseaua Ștefan cel Mare - Pod CFR Afumați - STV SA
  • R467 - Bucur Obor - Pod CFR Afumați - Autobuz regional - STV SA
  • R468 - Bucur Obor - Gagu - STV SA
  • R473 - Strada Gării Pantelimon - Complex Comercial Băneasa - STV SA

Tarife operate de societate sunt:

  • Abonament lunar valabil pe una linie preorășenească (regionala) - 35 lei
  • Abonament lunar valabil pe doua linii (una linie preorășeneasca (regionala) si una linie urbana) - 95 lei;
  • Abonament lunar nominal valabil pe toate liniile in Bucuresti si județul Ilfov - 125 lei
  • 1.5 lei inclusiv TVA / călătorie pentru liniile preorășenești.

SERVICIUL TRANSPORT VOLUNTARI este societatea Consiliului Local Voluntari. Primarul orașului Voluntari este Florentin Pandele, soțul Gabrielei Firea, primar al Bucurestiului din iunie 2016 până în octombrie 2020.

Al treilea operator regional este STCM Ecotrans. Acesta are doar 4 linii:

  • R476 - Piața Clăbucet - Pasaj CFR Chitila - Autobuz regional -STCM Ecotrans
  • R429 - Valea Cascadelor - Pasaj CFR Chitila - STCM Ecotrans
  • R470 - Complex Comercial Colosseum - Tudor Arghezi (Mogoșoaia) - STCM Ecotrans
  • R481 - Adora Urban Village (Bragadiru) -Celofibrei (Bragadiru) - STCM Ecotrans

Datoriile PMB către ECOTRANS pentru lunile noiembrie și decembrie 2020 se ridică la 676.000 lei.