Tribunalul Municipiului București a anulat Planul Integrat pentru Calitatea Aerului, aprobat în 2018 de administrația Firea. Anularea actului a fost cerută de mai multe ONG-uri și cetățeni. Aceștia au reclamat că Planul nu respectă normele naționale privind poluarea aerului și că a fost adoptat abuziv, fără consultarea cetățenilor. Tribunalul a respins și apărarea Primăriei care a constat în negarea calității procesuale a ONG-urilor și a cetățenilor, creând un precedent prin care oamenii sunt încurajați să își apere dreptul la un mediu sănătos. Decizia poate fi atacată cu recurs de Primăria Capitalei.

Poluare in BucurestiFoto: Pixabay

Reclamanții au fost #2Celsius, avocatul Marius Petroiu, Oana Neneciu, Marian Ivan, Ecopolis, OPTAR, ActiveWatch și CeRe, cu sprijinul ClientEarth.

”Tribunalul Municipiului București a anulat Planul Integrat pentru Calitatea Aerului PICA elaborat de Primăria Capitalei. Hotărârea judecătorească a fost pronunțată în urma unui proces inițiat de câteva organizații neguvernamentale și locuitori ai Bucureștiului. Aceștia au reclamat că Planul nu respectă normele naționale privind poluarea aerului și că a fost adoptat abuziv, fără consultarea cetățenilor. Tribunalul a respins și apărarea Primăriei care a constat în negarea calității procesuale a ONG-urilor și a cetățenilor, creând un precedent și prin care cetățenii sunt încurajați să își apere dreptul la un mediu sănătos. Primăria Municipiului Bucureşti are undă verde pentru elaborarea unui Plan Integrat pentru Calitatea Aerului eficient și bazat pe date reale!”, se precizează pe aerlive.ro.

”Teoretic, am oferit noii administrații libertatea să facă treaba așa cum spune legea: studiu calitate aer, ca să vadă de unde vine poluarea, plan calitate aer, ca să propună măsuri de reducere a poluării. Dar există și varianta în care procesul va continua și vom continua să respirăm acest aer poluat”, a postat Marian Ivan, reprezentantul Asociației OPTAR, pe pagina de Facebook.

Scopul Planului Integrat pentru Calitatea Aerului era să reducă poluarea din București, dar la începutul anului, când a fost intentat procesul, Asociația Ecopolis acuza că documentul este unul superficial, iar măsurile de acolo nu sunt cuantificabile.

”O analiză profundă, efectuată de Ecopolis, a arătat că aproape toate măsurile propuse în PICA nu respectă cerințele legale de a fi cuantificabile și eficiente în soluționarea problemelor specifice. Ele sunt atât de evazive încât este imposibil de a le fi evaluat impactul. Consecutiv, conținutul Planului nu își atinge obiectivul, iar Primăria trebuie să îmbunătățească PICA pentru a îndeplini cerințele legale prevăzute în Legea nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător – care transpune Directiva 2008/50/CE a Parlamentului European și a Consiliului privind calitatea aerului înconjurător și un aer mai curat pentru Europa. Anexele Directivei stabilesc nivelurile maxime ale anumitor poluanți. Limitele pentru PM10 și NO2 au intrat în vigoare în 2005 și 2010, respectiv, dar au fost apoi depășite în mod constant în România. În ciuda acestui fapt, Guvernul Român și autoritățile locale nu au reușit să adopte măsuri adecvate pentru protejarea sănătății cetățenilor. Depășirile se înregistrează la particule (PM10 și PM2,5) și dioxid de azot (NO2), ambele fiind dăunătoare sănătății umane. În acest sens, Comisia Europeană a pornit o acțiune de infringement împotriva României”, se arată în comunicatul de presă emis la vremea respectivă.