Suma alocată de Primăria Sectorului 1 pentru salubrizare a ajuns de la 90 milioane lei, banii alocați la începutul anului, la 320 milioane lei, suma estimată de executiv până la finalul anului. Motivele: una dintre Ordonanțele date de Guvernul Dăncilă, dar și spălatul străzilor cu diverse substanțe în vremea pandemiei, a explicat pentru HotNews.ro Oliver Păiuși, consilier USR-PLUS Sector 1. Pe lângă creșterea fabuloasă a tarifului, vechea administrație a lăsat și datorii de 80 milioane lei, pentru care prestatorul serviciului, firma Romprest, a venit să execute Primăria.

HotNews.roFoto: Hotnews

În proiectul de buget aprobat în februarie 2020, administrația Tudorache a prevăzut pentru salubrizare suma de 90 milioane lei, o sumă comparabilă cu celelalte Sectoare din București. După rectificări succesive, la final de septembrie, a ajuns la 227 milioane lei.

Oliver Păiuși, consilier USR-PLUS, a declarat că până la finalul anului estimarea executivului este că se va ajunge până la circa 320 milioane lei, mai mult decât triplu față de începutul anului.

”La Romprest avem o datorie de 78 de milioane, ne-au anunțat că ne execută, iar noi nu am avut nici 1 milion în cont ca să le plătim măcar ceva. Sunt facturi neplătite din aprilie, plus bani nefacturați. La începutul anului au băgat în buget 90 milioane leii, apoi încă o rectificare până la 230 milioane lei, iar până la finalul anului proiecția bugetară este că se va ajunge la 320 milioane lei”, a explicat Păiuși pentru HotNews.ro.

Acesta spune că majorarea tarifului a fost cauzată de o ordonanță dată de Guvernul Dăncilă, majorarea taxei la groapă, dar și de servicii cerute în plus de fosta administrație în vremea pandemiei, cum ar fi spălatul străzilor cu diverse substanțe.

”Pentru că s-a făcut Anexa 11 prin care s-au majorat tarifele Romprest, s-a ajuns de la 180 milioane la 230, după ce Guvernul Dăncilă a dat Ordonanța aceea cu salariile, și au fost nevoiți să mărească și ei. A crescut și taxa la groapă, dar asta se știa de la începutul anului, noi am cerut să treacă majorarea în buget, dar nu au făcut-o. Acum din cauza pandemiei, pentru că spală trotuarele și străzile, au ajuns la 320 milioane lei. Factura pe lună este de 25 milioane lei”, a explicat Păiuși pentru HotNews.ro.

Ca reper, bugetul total al Sectorului 1 pe anul 2020 este de circa 2,1 miliarde lei, iar pe salubrizare merg 15% din banii din buget. În 2019, suma plătită pentru salubrizare a fost de 198 milioane lei.

Cum arată defalcat sumele plătite lunar de Primărie către Romprest

Pentru prima jumătate a lunii martie 2020, de exemplu, Primăria Sectorului 1 a plătit următoarele servicii firmei Romprest:

Program curent

  • Măturat mecanizat carosabil ziua – circa 640.012 mp – circa 30.000 lei
  • Măturat mecanizat carosabil noaptea – circa 8,1 milioane mp – cca 380.000 lei
  • Măturat manual trotuare ziua – circa 2,4 milioane mp – circa200.000 lei
  • Măturat manual trotuare noaptea – circa 9 milioane mp – circa 740.000 lei
  • Măturat manual carosabil ziua – circa 2,6 milioane mp – circa 217.000 lei
  • Măturat manual carosabil noaptea – circa 2,3 milioane mp – circa 190.000 lei
  • Întreținere curățenie ziua – circa 52 milioane mp – circa 1,9 milioane lei
  • Întreținere curățenie noaptea – circa 1 milion mp – circa 37.000 lei

Program la comandă

  • Măturat manual carosabil ziua – circa 170.000 mp – circa 13.600 lei
  • Spălat carosabil ziua – circa 1,5 milioane mp – circa 373.000 lei
  • Spălat carosabil noaptea – circa 4,6 milioane mp – circa 1,1 milioane lei
  • Spălat trotuare ziua – circa 170.000 mp – circa 41.000 lei
  • Spălat trotuare ziua – circa 500.000 mp – circa 122.000 lei

Din datele de mai sus, impresionantă este suprafața de carosabil spălată, circa 12 milioane de mp pe lună. Asta înseamnă 12 km2/lună. Sectorul 1 are o suprafață de 67.5 km2. Sectorul 1 are 1125 de străzi și bulevarde.

Sume impresionante merg și pentru ridicarea și transportul depozitelor de deșeuri necontrolate (ce aruncă lumea pe stradă) – aproape 600.000 lei la două săptămâni, deci 1,2 milioane lei/lună.

Oliver Păiuși a declarat pentru HotNews.ro că noua administrație va verifica dacă aceste suprafețe sunt reale și prin amenzi va încerca reducerea cantității foarte mari de gunoi aruncat la întâmplare pe domeniul public (mobilă, gunoi menajer, gunoi din construcții) pentru a reduce sumele plătite de Primărie în acest sens.