Nicușor Dan, candidatul PNL-USR la Primăria Capitalei, nu este de acord cu instituirea unei taxe pentru accesul mașinilor în centrul Bucureștiului până când transportul public nu va fi funcțional. În schimb, a spus Nicușor Dan, invitat la un interviul în studioul HotNews.ro, pe lângă construcția de mari parcări gratuite la intrarea în oraș, fiecare loc de parcare din Capitală va trebuie să coste, „chiar și 20 de bani pe oră”.

Nicușor Dan, la HotNews LIVEFoto: Hotnews

Cum poate lupta opoziția cu Gabriela Firea și cu oameni ca viceprimarul Aurelian Bădulescu? Care sunt soluțiile pentru București? Ce îi reproșează Gabrielei Firea după 4 ani? Joi, începând cu ora 12.00, Nicușor Dan a fost invitat în studioul HotNews.ro pentru a da răspunsuri.

„M-am opus la taxa auto, atât timp cât nu ai alternativă. Mulți oameni nu pot ajunge la serviciu fără mașină. O să discutăm după ce transportul publica va fi funcțional, și eu cred că îl putem face în patru ani. Atunci putem discuta de o taxă de acces în centru”, a declarat Nicușor Dan.

Ce soluții propune Nicușor Dan pentru fluidizarea traficului din Capitală? În primul rând, renunțarea la actuala tehnologie de managementul traficului, bazată pe senzori în asfalt, foarte sensibili, în care decizia se ia global, și nu local. „Dacă într-o intersecție nu funcționează, ai dat peste cap toată zona”, a argumentat el.

Alternativa ar fi camere de monitorizare a traficului și calculator pe fiecare intersecție, toate conectate cu un server central, și care ar ajuta la fluidizarea traficului „cu 10%, ceea ce e consistent”.

O estimare grosieră a costului pentru trecerea la acest sistem este de 20 - 30 de mil de euro, a precizat candidatul PNL-USR la Primăria Bucureștiului.

Iată mai jos cele mai importante declarații ale lui Nicușor Dan:

Despre episodul Aurelian Bădulescu și campania electorală

  • Eu am fost tot timpul aici. Eu am dat un comunicat la trei zile în toată această perioadă de criză medicală, pe toaletări, pe buget, numai că aceste lucruri nu erau în prim planul actualității
  • Legat de conferința celebră deja, multă lume vorbește prea mult de viceprimarul Bădulescu
  • El acolo a fost un executant
  • Modul acesta tipic anilor 90 e ceea ce nu ne dorim de la democrație și de la campania electorală
  • Eu cred că au trecut 30 de ani de la Revoluție, noi ca societate ne-am profesionalizat în ce privește așteptările noastre
  • Eu sper că în această campanie oamenii se vor uita la argumente, și în special acea clasă din zona privată, sectorul privat din București este competitiv
  • Oamenii aceștia acum așteaptă o campanie pe argumente, pe cifre și așteptări realiste
  • Pe online, în București sunt peste 85% din oameni, care urmăresc diverse canale
  • Sondajele abia încep să se facă acum, după o fază foarte emoțională, în care am avut această criză medicală
  • Sondajele dinainte de pandemie spuneau că aceste patru partide de dreapta au împreună spre 65% și o parte importantă dintre cei care intenționează să voteze aceste partide trebuie să vină cu un candidat unic
  • Există o clasă foarte importantă de oameni care se informează. Miza alegerilor este dacă acești oameni vor fi motivați să iasă la vot
  • Dacă vot ieși, sunt extrem de optimist. Dacă va fi o participare redusă, Gabriela Firea are o șansă
  • Pentru moment, strategia e de a prezenta bilanțuri sectoriale pe ce a promis primarul în funcție și ce nu a făcut, ceea ce e aproape tautologic
  • Cu o lună înainte de campanie, toate acele mesaje emoționale o să apară și de o parte și de alta și sper să avem o campanie civilizată

Care sunt cele mai mari probleme ale Bucureștiului

  • Mobilitatea, încălzirea centralizată, poluarea, pregătirea pentru riscul seismic, acestea sunt urgențe
  • În corelație cu ele avem o lipsă de strategie de dezvoltare, care este foarte importantă, deși mai puțin vizibilă cu ochiul liber
  • Plus situația financiară, care trebuie echilibrată, probabil că suntem undeva la minus 2 mld de lei
  • Am avut încasări de 4 miliarde, la previziuni de 6-7 mld.
  • Nu putem ști exact cât e gaura, la STB e între 500 și 700 de milioane
  • Datoria neplătită de Termoenergetica e spre 300 - 350 mil lei
  • Din cele aproape 3 mld de euro pe care i-am avut în 4 ani, jumătate miliard s-a dus la companiile municipale, o investiție total inutilă, pentru că nu există serviciu public pe care aceste companii să-l facă mai ieftin decât îl făceau privații înainte
  • Doar directorii și membrii CA iau undeva la 10 mil de lei pe lună
  • Avem tot felul de cheltuieli cu celebrele concerte și alte lucruri

Despre traficul în București

  • După do ani și jumătate, Gabriela Firea a senat un contract cu Banca Mondială care să îi spună care sunt soluțiile prioritare
  • Mobilitatea are patru componente mari și una doua secundare
  • Unul este managementul traficului. Există două tehnologii, cea folosită azi de primărie, cu senzori în asfalt, foarte sensibili, decizia se ia global, și nu local
  • Dacă într-o intersecție nu funcționează, ai dat peste cap toată zona
  • Tehnologia de azi e pe camere și calculator pe fiecare intersecție, toate conectate cu un server central
  • Ar ajuta traficul cu 10%, ceea ce e consistent
  • O estimare grosieră este doi ani și jumătate și 20 - 30 de mil de euro, bani pe care îi avem cu prisosință
  • A doua componentă e infrastructura rutieră. Aș vrea să insistăm pe șoseaua de centură în următorul mandat
  • Este un proiect de lege care a trecut acum un an și jumătate de senat, în care municipiile reședință pot cere ministerului șoseaua de centură
  • Cred că există voință, nu înțeleg blocajul care a apărut pe acest proiect de lege
  • Chiar dacă nu ar fi așa și șoseaua rămâne la ministerul Transporturilor, nimic nu oprește primăria să facă ce s-a făcut în Oradea: să facă toate documentațiile, inclusiv de expropiere
  • Cred că vom găsi soluția să fie făcută
  • Celelalte două componente sunt managementul parcărilor și transportul public
  • Ce este șocant este că sindicatul minoritar din STB a scris conducerii, negru pe alb în 2017, că există risc de incendiu în mijloacele de transport în comun în București
  • Nu s-au achiziționat piese de schimb
  • Ai nevoie de vehicule și ai nevoie de bandă unică, să poți estima timpul previzibil
  • Ca să o faci, ai nevoie să scoți mașinile de pe prima bandă, care sunt acolo fie legal fie ilegal
  • Câștigi niște locuri dacă faci sisteme de sensuri unice
  • Poți intra în parteneriat cu privați, cum sunt hipermarketurile, care au locuri de parcare
  • Poți să faci mari parcări gratuite la intrarea în oraș și foarte important trebuie ca orice loc de parcare să coste, chiar și 20 de bani pe oră
  • Rezidenții vor avea întotdeauna un abonament, la un preț rezonabil, 300 - 500 de lei
  • Prin politica de prețuri poți direcționa oamenii să parcheze mai departe.
  • Pe transportul public, prima bandă, am făcut o strategie pe troleibuze și tramvaie. Pe tramvaie, locul pe care îl avem în Piața Unirii, să facem trei diagonale.
  • Când ai foarte mulți oameni faci un metrou, când ai mulți faci un tramvai și când ai puțini faci un autobuz
  • E practic un pătrat cu un părculeț în mijloc, iar tramvaiul poate trece prin laturi
  • Astfel putem desființa cele două capete de linie, din Piața Sfântul Gheorghe și din spatele magazinului Unirea, pe care să le redăm spațiului public
  • Achizițiile trebuie deblocate, hibridele cumpărate de primărie sunt 90% diesel și 10% electrice, sunt practic diesel
  • Miza cea mai mare e pe tramvaie, ele sunt și cele mai scumpe. Din păcate suntem la limită cu banii europeni pe care îi puteam lua pentru ele
  • Primăria a anulat prima licitație, a doua a fost anulată de Autoritatea Națională, CNSC, iar primăria se judecă la Curtea de Apel
  • Trebuie o nouă licitație, condiția ca banii europeni să fie alocați pentru 100 de tramvaie este modernizarea liniilor 40 și 55, aici nu avem nici măcar studiile de fezabilitate.

Despre pasajul Ciurel:

  • Nu consider utilă continuarea proiectului așa cum e el acum. Este problemă de acces pentru oamenii care stau în estul bulevardului Militari
  • Soluția pe partea vestică a bulevardului Maniu e să extindem șoseaua de Centură. Ce este pe este, până la Lacul Morii, trebuie să ajutăm oamenii să ajungă repede la șoseaua Uverturii
  • Cei mai calamitați acum sunt cei dintre bd Maniu și Lacul Morii

Despre Pasajul Doamna Ghika

  • El a început, s-au făcut niște săpături pe acolo. E un pasaj necesar, trebuie făcut, cu linie de tramvai
  • Nu cred că avem banii să facem acea linie de tramvai, nu pot promite că încet asta foarte repede, dar podul e util și trebuie făcut cu locul pentru infrastructura de tramvai

Despre metrou

  • Metroul, subvenția e undeva la 200 mil euro pe an. Pentru moment e bine să rămână la Ministerul Transporturilor. Prelungirea metroului în Pantelimon ar rezolva foarte multe
  • Faptul că avem o rețea de tramvai care se intersectează foarte puțin cu traficul auto este o foarte mare oportunitate pe care o avem
  • Eu circul foarte mult cu tramvaiul 32. Pe segmentul dintre Coșbuc și Unirii nu poți să pui separatoare. În schimb, la tramvaiul 21, aș interzice accesul cu excepția riveranilor, în zona Calea Moșilor

Despre taxă de acces în centru

  • M-am opus la taxa auto, atât timp cât nu ai alternativă. Mulți oameni nu pot ajunge la serviciu fără mașină
  • O să discutăm după ce transportul publica va fi funcțional, și eu cred că îl putem face în patru ani
  • Atunci putem discuta de o taxă de acces în centru
  • Eu susțin că orice loc de parcare trebuie inclus în acel sistem informatic unic, iar prețul de parcare e practic o taxă pentru accesul cu mașina în centru

Despre termoficare

  • RADET avea o datorie contabilă de 4 mld, fără penalități 1 mld. ELCEN a propus să rămână la datoria de 1 mld de lei, plătibili în 10 ani. RADET fără datorii putea fi transformat în societate comercială. RADET putea fi salvat și putea lua cei 180 de mil de euro pe care primăria nu i-a luat
  • Acum o să urmeze proces pe 4 mld, ELCEN nu are altă soluție. Am pierdut 4 ani să transferăm totul pe Termoenergetica, care a început să facă datorii, nu am luat banii europeni, modernizările la infrastructură au fost insignifiante
  • Pe rețea nu ai de făcut decât să o înlocuiești. Eu cred că putem merge pe 100 km pe an, dar atribuirea contractului trebuie făcută astfel încât să te asiguri că acei oameni vor lucra în 3 schimburi, 7 zile pe săptămână
  • Pentru producția de agent termic, sunt pentru deschiderea pieței pentru privați, care au banii pe care municipalitatea nu îi are, în special în zona de nord

Despre poluare

  • Traficul este o componentă importantă. Avem acele autobuze Mercedes cumpărate în 2006 - 2008, e un cost relativ mic ca acestea să fie transformate într-un mix între troleibuze și autobuze electrice. Ideea este folosită în Europa
  • Trebuie să nu mai pierdem spații verzi. Primarul a validat cele 6 PUZ-uri de sector prin care se pierd sute de hectare de spații verzi
  • Aceste PUZ-uri trebuie revocate, să revenim la PUG în termeni juridici. Trebuie făcut registrul spațiilor verzi, pentru a stabiliza o dată regimul spațiilor verzi
  • Tot Bucureștiul este pe regimul curți-construcții
  • Dacă tu dovedești că un teren a fost dintotdeauna amenajat ca spațiu verde această prevedere din legea 24 / 2007 nu se aplică
  • Acele spații verzi dintre blocuri, care sunt vânate, trebuie să intre în planul urbanistic general o dată pentru totdeauna ca spații verzi
  • O să ai sute de procese cu proprietarii, pe unele o să le câștigăm, pe unele o să le pierdem dar trebuie să stabilizăm
  • Trebuie să angajăm specialiști pentru copacii din București, har Domnului, avem Asociația Peisagistilor, știu ce înseamnă ce înseamnă niște copaci
  • Trebuie să începem o plantare masivă de copaci
  • Există un dezechilibru între bugetul Primăriei și cel al primăriilor de sector
  • Primăria generală are infrastructura rutieră, subvenția de transport, de cultură
  • Eu aș prefera ca primăriile de sector să facă amenajarea de spații verzi
  • Pentru moment trebuie să le amenajăm pe cele prevăzut de planul urbanistic general
  • În zona Prelungirea Ghencea sunt niște foste sere iar legea spune că nu pot rămâne decât sere sau spații verzi

Despre cele 24 de companii municipale înființate de Gabriela Firea

  • Dacă vorbim de Termoenergetica, ea trebuie să rămână ca atare, altfel ar fi o nebunie.
  • Sunt alte companii care trebuie desființate, fără nicio discuție, iar oamenii valizi de acolo transferați la administrațiile pe care le-am avut deja
  • Avem o companie pentru parcuri și una pentru arbori dar și ALPAB
  • Toată lumea trebuie să meargă la ALPAB
  • Am văzut acum că se pune gazon pe multe locuri, el nu viețuiește dacă nu îl uzi
  • Noi nu avem bani să udăm în fiecare zi gazonul. Trebuie plante perene, iarbă...
  • O companie cum e Sportul pentru Toți, compania Turistică, toate trebuie să dispară

Despre stimulentele și ajutoarele financiare

  • De la caz la caz. O parte importantă sunt ajutoarele pentru handicap, care sunt binevenite, dar o să încerc o negociere cu primăriile de Sector
  • Sunt alte programe, cum este Fertilizarea in vitro, care dacă ar fi gratuite ar fi perfecte, dar problema e să ajuți 500.000 de posibile mame, să le dai garanția că dacă vor face un copil vor avea o creșă

Despre banii pentru Biserici

  • Eu vreau să fiu un primat și pentru bucureștenii care spun că nu vor bani la biserici, și pentru ceilalți
  • E nevoie de o dezbatere publică reală a bugetului atunci când îl aprobăm

Despre strategia de urbanism

  • E o chestiune foarte serioasă, e o știință
  • Trebuie să facem un PUG și o strategie de dezvoltare reală, pe date reale
  • Ar trebui contactată foarte repede o echipă internațională care a mai făcut astfel de planuri

Ce îi reproșează Gabrielei Firea

  • Nu a rezolvat niciuna dintre problemele structurale ale orașului

Va candida pe lista de consilieri și din partea cărui partid?

  • Nu am luat o decizie, există varianta, cea mai probabilă, să nu candidez pe această listă
  • Probabil că trebuie să avem un buget de campanie spre un milion de euro

Întâlnirea s-a încheiat