Primăria Capitalei a încheiat un acord-cadru de până la 81.632.920 lei - circa 18 milioane de euro - cu firma Euromedia Grup pentru a achiziționa între 500 și 2.000 de adăposturi pentru stațiile de troleibuz și autobuz, cu montaj inclus, potrivit datelor din sistemul electronic de achiziții publice. Mai puțin știut este faptul că firma câștigătoare a avut din 1998 până în 2018 un contract de concesiune cu Primăria Capitalei, în care se obliga să monteze circa 270 adăposturi în stațiile de autobuz, iar, în schimb, pe fațadele lor să amplaseze reclame. Redevența datorată municipalității era modică 40 euro/lună/față panou, scopul contractului fiind ca bucureștenii să beneficieze de adăposturi decente în stații.

Statie STB IntercontinentalFoto: Google Maps

Licitația pentru atribuirea acordului- cadru a fost lansată pe 3 octombrie 2019, iar contractul a fost încheiat pe 30 martie 2020. Valoarea unui adăpost este de circa 8.000 de euro, și, dacă facem un calcul simplu, iar municipalitatea va pune minim 500 de adăposturi, costul ajunge la 4 milioane de euro.

Stațiile modulare trebuie să îndeplinească următoarele cerințe, potrivit caietului de sarcini:

  • suprafața ocupată (amprenta la sol) pentru adăpostul modular trebuie să fie de minim 4,5 mp și maxim 5 mp.
  • din punct de vedere arhitectural și al fabricaţiei adăposturile modulare pentru stațiile publice de autobuz și troleibuz vor fi identice, cu elemente interschimbabile.
  • ofertantul va prezenta minim trei variante de design cu un aspect modern cu forme rotunjite și cu elemente din materiale rezistente la coroziune (inox, oțel galvanizat la cald și vopsit în câmp electrostatic, aluminiu eloxat vopsit în câmp electrostatic) cu proprietăți antivandalism și antigraffiti.
  • adăposturile modulare pentru stații vor include echipament de afişaj reclame şi informații utilitare și vor permite montajul, ulterior instalării, cu modificări minore, de echipamente specifice cum ar fi: automat de vânzare titluri de călătorie, aparatură video şi audio, sisteme supraveghere video, sistem informare călători, etc. Acestea nu fac parte din construcţia adăposturilor modulare pentru stații, raportat la structura de rezistenţă, nefiind incluse în preț, dar, în cazul în care va fi necesar, conectarea acestora la panoul electric al stației/adăpostului modular să poată fi permisă.
  • durata maximă a procesului de demontare-montare al unui adăpost modular pentru stații va fi de 72 de ore. Modulele trebuie să fie proiectate şi fabricate pentru a asigura costuri de întreţinere şi exploatare foarte reduse pe toată durata de utilizare normală.

”Adăposturile modulare pentru stații vor asigura pasagerilor, prin amenajările de bază (protejarea față de intemperii, soare, etc.), condiții sigure, confortabile și convenabile pe perioada de aşteptare a vehiculului public de transport. Adăposturile modulare pentru stații vor înlocui construcțiile actuale aflate în stațiile de troleibuz şi de autobuz şi vor ţine cont de lățimea şi dimensiunile trotuarelor în dreptul stațiilor existente. Staţiile publice în care se vor monta adăposturile modulare se vor stabili până la dată semnării contractului subsecvent”, se arată în caietul de sarcini.

Termenul de garanție pentru construcția metalică, precum și pentru mobilier și restul dotărilor va fi de minim 24 de luni de la recepție, furnizorul garantând calitatea produselor pentru această perioadă.

Potrivit datelor de la Registrul Comerțului, firma Euromedia Group SA are următorii acționari: firma STALEX PR & MEDIA EVENTS SRL (circa 75%), cu sediul în Sat Cornu de Jos, Comuna Cornu, și pe George Nicolaie (circa 25%). STALEX PR & MEDIA EVENTS SRL îl are ca acționar unic pe Nanu Ștefan Alexandru. Acesta este fiul primarului din Cornu, fost vicepreședinte la TSD Prahova, apropiat de Vlad Cosma și Sebastian Ghiță, după cum a relatat presa de-a lungul timpului.

Nanu Ștefan Alexandru este și unul dintre patronii clubului de fițe Nuba.

Ceea ce puțină lume își mai aduce aminte este faptul că firma Euromedia Grup a deținut vreme de 20 de ani monopol pe publicitatea din stațiile RATB (actual STB) pentru a face adăposturi pentru călători.

În noiembrie 1998, primarul Capitalei la acea vreme, Viorel Lis, a încheiat 6 contracte de concesiune, pe 10 ani, pentru construirea stațiilor de așteptare acoperite pentru călători. Patru contracte de concesiune au fost câștigate de Monopoly România și două de Europlakat Romania. Ulterior semnării contractului, cele două firme au devenit Euromedia Group S.A. Cele două firme aveau obligația să construiască adăposturile, iar în schimb puneau reclame pe stații. În plus, plăteau și o redevență lunară Primăriei Capitalei.

Cele 6 contracte de concesiune vizau construirea a 276 de stații, majoritatea fiind în centrul Capitalei sau pe arterele principale, zone cu vad. În București sunt circa 2.000 de stații STB de autobuz și tramvai, iar restul practic au rămas descoperite, adică fără adăposturi.

În detaliu, cele 6 contracte vizau:

  • Pachet 1 - 40 de stații - Monopoly România - redevență 3.950 USD/lună
  • Pachet 2- 52 stații - Monopoly România - redevență 10.125 USD/lună
  • Pachet 3 - 42 de stații - Europlakat - redevență 10.600 USD/lună
  • Pachet 4 - 49 de stații - Monopoly România - redevență 9.750 USD/lună
  • Pachet 5 - 42 stații - Europlakat România - redevență 3.600 USD/lună
  • Pachet 6 - 51 de stații - Monopoly România - redevență 3.800 USD/lună

Potrivit contractelor, stațiile trebuiau să îndeplinească următoarele condiții:

  • să fie închise din trei părți și acoperite, rămânând liberă partea de acces către mijlocul de transport în comun.
  • să fie prevăzute cu casete cu lumina interioară purtând denumirea stației, numerele liniilor mijloacelor de transport în comun care opresc în acel loc, astfel încât să fie vizibile din ambele sensuri și din mijlocul de transport în comun.
  • să fie dotate cu harta rețelei de transport în comuni de pe teritoriul Municipiului București și împrejurimi.
  • fundația, suportul și scheletul stațiilor se vor execută din materiale care să asigure rezistență întregului ansamblu-în orice condiții climatice, vânt, radiații solare, ploaie, zăpadă, etc.), dar să și permită demontarea ușoară în cazul unor intervenții în subteran.
  • structura de rezistență va fi realizată din materiale ușoare rezistente la agenți climatici.
  • stațiile pot fi prevăzute cu panouri pentru reclamă realizate din materiale transparente rezistente.
  • lămpile de iluminat vor fi înlocuite, în cazul defectării, în maximum 24 de ore.
  • în interiorul stației-se-vor-monta bănci sau scaune fixe purtând semnele specifice pentru persoane în vârstă, invalizi, persoane cu copii în brațe.
  • opțional se pot monta coșuri de gunoi, ceasuri, instalații pentru mesaje sonore (publicitate-audio).
  • firmele aveau obligația să monteze stațiile în 3 luni de la emiterea autorizației de construire.

Adăposturile au fost montate, însă s-au deteriorat în timp. Nu avem o evaluare dacpă au fost montate toate.

În 2008, pe final de mandat, primarul general la acea vreme, Adriean Videanu, a prelungit cu încă 10 ani contractul, printr-un act adițional, fără licitație, cum ar fi fost mai rentabil pentru oraș. Contractul a expirat pe 15.05.2008. Obiectul actului adițional a fost ”construirea și modernizarea stațiilor de așteptare acoperite”, practic aceleași din primul contract. Actul adițional a modificat și redevența, aceasta fiind de 40 euro/faţă panou/lună.

De exemplu, în anul 2011, suma încasată de Municipalitate, în baza contractului de concesiune pentru stațiile RATB, a fost de 1.819.745 lei.

Într-un răspuns adresat la solicitarea HotNews.ro, reprezentanții Primăriei Capitalei spun că firma și-a îndeplinit obligațiile financiare asumate în contract și nu figurează cu restanțe.

Firma Euromedia, de la Dan Cristian Popescu la Sebastian Ghiță

În 2012, Grupul slovac JOS Media House a vândut Euromedia Group către un grup privat de investitori români, potrivit unui comunicat de presă al Euromedia Group. Cine erau misterioșii investitori?

Potrivit Paginademedia.ro, actionarii Createlier, firma ce a cumparat Euromedia, erau Nicolaie George (25%), Costin Ciobanu (50%) si compania Environment&Sport Development SRL (25%).

Firma Environment & Sport Development era deținută, in proportii egale, de Valerie Antoinette Denise Semenescu și Ovidiu-Traian Semenescu. Numele acestuia din urma a fost legat de postul Money.ro, el asigurând, potrivit informatiilor Paginademedia.ro, finanțarea canalului de business pentru o perioadă de timp. Aceeași sursa scria ca Ovidiu Semenescu era la vremea respectivă un simpatizant al Inițiativei România Liberală și al aripii liberale anti-Crin Antonescu.

George Nicolaie era directorul agentiei de publicitate Wide Screen Media. Paginademedia.ro citează surse potrivit cărora George Nicolaie îl reprezenta, de fapt, pe Dan Cristian Popescu (fost deputat Forța Civică și actual viceprimar PNL la Sectorul 2).

În 2014, o investigație realizată de ziarul Gândul dezvăluia că Euromedia Grup se afla și sub influența lui Sebastian Ghiță.

Potrivit profit.ro, în octombrie 2018, Liviu Uruc, indicat în spațiul public ca un apropiat al lui Sebastian Ghiță, a renunțat în bloc la toate acțiunile deținute atât în compania Affichage, unul dintre cei mai mari jucători din industria outdoor din România, cât și în companiile de advertising Efect Media și Topmedia Grup, la care controla majoritatea cu aproape 100% din participație. La companiile Efect Media și Topmedia Grup, Uruc a cedat participația către un acționar care este și administrator la Euromedia, Ștefan Nanu.

Dan Cristian Popescu a declarat pentru HotNews.ro că nu a fost niciodată actionar al Euromedia, nici în persoană, nici prin interpusi sau rude.