Primarul general, Gabriela Firea, a declarat luni că dacă se doreșe, municipalitatea va organiza referendum pentru introducerea vinietei Oxigen dacă ”se dorește acest lucru”. Primarul a făcut declarația într-o vizită la șantierul de pe Prelungirea Ghencea 322 - 326 unde municipalitatea construiește un bloc de locuințe sociale, iar Gabriela Firea a spus că ideea i-a venit pe loc. Întrebată dacă mai are timp să organizeze referendumul într-o lună aceasta a spus că timp ar fi dar a ridicat problema banilor.
”Dacă doriți, organizăm un referendum, dar este anormal ca noi să organizăm un referendum pentru ceea ce europenii la care noi ne uităm au decis de mult, și anume poluatorul plătește. Mi-a venit acum ideea, încerc să înțeleg cum este mai bine să procedăm. 3 ani m-ați acuzat că nu luăm măsuri cu aceste rable. Când am luat măsura, mitinguri, petiții, jigniri. Facem cum vrea toată lumea”, a declarat Firea.
Întrebată dacă va amâna din nou aplicarea sancțiunilor, Firea a spus că va discuta cu colegii săi și că va face așa cum doresc cetățenii.
”Am văzut că se organizează petiții, acțiuni, chiar mitinguri împotriva vinietei Oxigen. Nicio problemă, noi putem să renunțăm și la program dacă asta își doresc bucureștenii. Dacă asta ne dorim, să fim singurul oraș european în care să circulăm cu mașini noneuro, euro 1, 2, eu fac ce spun cetățenii. Pe de o parte de ce nu am curaj să iau măsuri, să eliminăm din trafic autoturismele care ne omoară, pe de altă parte atunci când luăm măsuri, de ce luăm, că îngrădim dreptul constituțional de a folosi un bun proprietate privată. Cetățenii au decis pentru că este cel mai democratic mod cu putință, de a conduce. Cetățenii și-au ales un primar, au ales majoritatea în Consiliul General și aceștia iau măsuri responsabile și în urma unor dezbateri transparente și reacția a fost una pozitivă deoarece mulți bucureșteni își doresc să dispară autoturismele intens poluante. Dar eu îmi iau doar partea negativă, mitinguri, petiții, jigniri”, a declarat Firea.
Vinieta Oxigen a intrat în vigoare de la 1 ianuarie, dar Primăria Capitalei va aplica amenzi abia din luna martie celor prinși că circulă cu mașina în București fără să plătească sau în zona în care nu au voie. Până atunci, cine dorește să cumpere vinieta o poate face, cine nu, nu. Nici sistemul care monitorizează mașinile care tranzitează orașul nu este gata. Reamintim că teoretic, de la 1 ianuarie, mașinile sub Euro 3 nu mai au voie în centrul Capitalei, iar cele sub Euro 4 pot circula în oraș doar dacă plătesc vinieta Oxigen. Restricția se aplică de luni până vineri în intervalul 07:00-22:00, cu excepția sărbătorilor legale.
Cine plătește vinieta, cât costă, ce mașini nu mai au voie în centru
Consiliul General al Municipiului București a aprobat pe 24 octombrie, la propunerea primarului Gabriela Firea, introducerea vinietei Oxigen începând cu 1 ianuarie 2020 pentru mașinile sub Euro 4 care circulă în București, iar mașinile sub Euro 3 nu vor mai avea acces în centrul orașului chiar dacă plătesc vinieta. Pentru mașinile sub Euro 3 vinieta va fi de 15 lei pe zi, iar pentru cele Euro 3 și 4 - 5 lei pe zi.
Autoturismele Euro 4 vor plăti vinieta din 2021. Mașinile noneuro, Euro 1 și Euro 2 nu vor mai avea voie deloc în București din 2022, iar pentru cele Euro 3 restricția este valabilă din 2024.
Tabel tarife:
Șoferii care nu au vinieta corespunzătoare vor fi sancționați cu amenzi de la 1.500 la 2.000 de lei. Aplicarea sancțiunilor va fi făcută atât de polițiști și polițiști locali, cât și de ”împuterniciți ai primarului general”.
"Încasarea tarifelor pentru achiziționarea vinietelor tip Oxigen se face de către structurile de specialitate ale Municipiului Bucureşti, cu atribuții în administrarea drumurilor publice și managementul traficului, direct sau prin distribuitori. Sumele provenite din încasarea vinietei tip Oxigen se fac venit la bugetul Municipiului Bucureşti şi vor fi folosite cu prioritate pentru lucrări, investiții şi proiecte din domeniul protectiei mediului şi al mobilității urbane, care contribuie direct sau indirect la îmbunătățirea condițiilor de transport și a calității aerului", se arata în proiectul de hotărâre.
Următoarele categorii de autovehicule sunt exceptate:
- cele electrice și hibrid
- scuterele și motocicletele
- cele special adaptate pentru persoanele cu dizabilități
- cele destinate transmisiunilor radio și tv
- autovehiculele aparținând poliției, pompierilor, jandarmeriei, poliției de frontieră, Agenției Naționale de Administrare Fiscală, serviciului de ambulanță sau medicină legală, protecției civile, Ministerului Apararii Naționale, unitatilor speciale ale Serviciului Român de Informați și ale Serviciului de Protectie și Pază, Servicului de Telecomunicatii Speciale, Servicului de Informatii Externe, Administrației Naționale a Penitenciarelor din cadrul Ministerului Justiției, precum şi autovehiculele de serviciu ale procurorilor din Ministerul Public,
- servicile publice comunitare pentru situații de urgență
- Societatea Națională de Cruce Roşie din România
- servicile de ambulanță
- Societatea Transport Bucuresti STB
- cele utilizate la intervențiile la căile de comunicație și rețelele edilitare
- cele istorice, conform datelor înscrise în certificatul de înmatriculare sau în cartea de identitate a vehiculului
- cele preväzute ca fiind exceptate prin acordurile și tratatele internaționale la care România este parte.
Cum este definit centrul orașului
Se defineşte Zona de Acțiune pentru Calitatea Aerului (ZACA) în perimetrul delimitat de: P-ța Victoriei - bd. Iancu de Hunedoara - şos. Ştefan cel Mare str. Polonă - str. Mihai Eminescu - str. Traian bd. Nerva Traian - bd. Gheorghe Şincai - str. Lânăriei - Calea Şerban Vodă-bd. Märäşeşti - str. Mitropolit Nifon- bd. Libertății - Calea 13 Septembrie şos.Pandurilor șos.Cotroceni -spl. Independentei - str. Știrbei Vodă - str. Berzei str. Buzeşti -P-ta Victoriei.
De unde se poate cumpăra vinieta Oxigen
”Taxa auto din București pentru mașinile poluante (vinieta Oxigen) a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2020, dar șoferii care circulă prin București, fie și ocazional, trebuie să știe că sancțiunile pentru neachiziționarea ei se aplică abia din martie 2020. Vinieta Oxigen poate fi achiziționată momentan doar online intrând pe site-ul Administrației Străzilor http://www.aspmb.ro/ sau https://www.roviniete.ro/ro/oxigen. Autoturismele cu normă de poluare sub Euro 4 vor plăti vinieta OXIGEN, iar mașinile cu motoare sub Euro 3 nu vor mai avea acces în centrul orașului! Autoturismele Euro 4 vor plăti vinieta din 2021. Autoturismele cu norma de poluare non-Euro, Euro 1 și Euro 2 vor fi interzise complet în centrul Capitalei în același interval orar, și vor avea acces pe restul arterelor doar cu achiziția vinietei. Singurele mașini care nu vor fi afectate de restricții sunt cele electrice, hibride, Euro 5 și Euro 6. Măsurile se aplică de luni până vineri, între orele 07.00 și 22.00, cu excepția sărbătorilor legale. În afara programului se poate circula gratuit, prin toate zonele Bucureștiului, indiferent de norma de poluare”, se arată pe pagina de Facebook Oxigen pentru București, dedicată proiectului.
Cum monitorizează Primăria Capitalei cine intră în centru și cine nu are vinietă
Primăria Capitalei îi va verifica pe cei care intră în zona centrală și pe cei care nu plătesc vinieta cu ajutorul camerelor de supraveghere, un sistem asemănător celui din Londra. O parte din camere au fost deja montate precum și indicatoarele care arată zona centrală, unde nu au voie mașinile sub Euro 3.
toanto, legea nu e proasta, dar e FOARTE prost implementata!
unele idei pe care le-ai avut (de fapt luate de la altii) au fost ok, dar au fost implementate intr-un mod extrem de cretin!
Dar taxa de ce ?
Are nevoie de bani pentru niste spectacole electorale etc ?
Taxa din Londra este pentru evitarea aglomeratiei.
In Germania nu am auzit sa se perceapa vreo taxa acolo unde se restrictioneaza masinile Diesel.
Ia prezinta-ne si noua un exemplu!
Pentru mulți bucureșteni mașina este un bun de preț pe care-l schimbă la mulți ani. Nu poți să-i zici unui om de azi pe mâine că mașina lui e inutilă sau că implică niște costuri noi (Euro 3 & 4) pe care el nu le-a previzionat când și-a cumpărat-o.
Trebuie o intrare în vigoare lentă ca omul să aibă timp și bani să-și ia ceva mai bun, nu un hei-rup înainte de alegeri ca să mai bifeze ceva pe lista de realizări.
Cand a inceput sa dea 500 de lei de benzina taximetristilor de Ilfov din bugetul primariei capitalei, nu s-a gandit sa faca un referendum?
Oare cati idioti o vor vota din nou? Din pacate, e clar ca Bucurestiul nu duce lipsa de ei.
DAR, marea problema, ar fi de fapt: ce s-a facut pt dezvoltarea infrastructurii Bucurestiului si pt decongestionarea traficului in ultimii 30 de ani??
Nu s-a facut nicio magistrala de metrou, autobuzele nu au banda proprie, multe dintre autobuzele existente in circulatie sunt si ele poluante, centura capitalei (e mult spus centura) lasa de dorit, legaturile intre zone și mai ales cu zonele limitrofe Bucurestiului sunt improprii ..
In consecinta, ganditi-va dvs, daca aceste taxe sunt corecte!!!
Nu lua ce e mai idiot aoclo, ia ce e destept...
Hai cu linia de centura, cu bulevarde noi un de sunt mizeriile de trenuri cu linii dezafectate...vezi in sectorul 4 primarul de aoclo ce a zis si la noi in sectorul 2 Gara de Est...
Parcari...etc...
Dintr-o data opinia bucuresteanului conteaza pt dna Firea!
Tocmai in prag de alegeri, simpla conincidenta!
Protestam si facem petitii TOCMAI pentru ca ne uitam la alte orase din Europa care au facut treaba asta etapizat si cu cap DAR NICI UNUL nu a interzis oamenilor sa-si exercite dreptul de folosinta al autoturismului IN TOT ORASUL, nici unul nu i-a fortat pe oameni sa-si schimbe masina intr-un an sau 2.
Da, au fixat zone unde, vorbind despre principiul poluatorul plateste, TOATA LUMEA care vrea circule cu masina acolo, PLATESTE cum la fel de bine cand se spune ca AZI nu circula nici o masina in oras, apoi nu circula nene, ca te ustura rau la buzunar, DAR MASURA PRIVESTE PE TOATA LUMEA.
Ne uitam ca nu se fac diferente intre categorii de EURO la bani.
Ne uitam ca sunt orase in Europa care au interzis efectiv masinile Diesel in oras, indiferent de EURO, in timp ce la noi PMB cumpara autobuze Diesel, iar posesorii de auto EURO 5 si 6 nu platesc. De ce?
De ce o masina Hybrid sa nu plateasca, ok un impozit mai redus, dar cand intra pe motorul termic, si intra destul de des,POLUEAZA cat este ea de hybrid.
Ne uitam ca toate firmele de taximetrie au parcuri intregi de maisini scoate din uz pe care le vand la preturi derizorii, poti sa-ti iei masina cu 500 EURO si desi stau sa cada tablele de pe ele, iau ITP-ul.
De ce nu scoti RAR-ul in strada sa faca razii pe bune sau mai simplu si fara costuri sa faca chemari in service, pe baza de programare si sa faca ITP-ul pe bune!
Si daca am EURO 2 dar corespund normelor producatorului caci am grija de masina, lasa-ma femeie sa circul si dc vreau in centru, pune o taxa pt toti, dar nu sa-mi interzici!
Prin urmare, scotoceste-te de bani ca ai cheltuit destul pentru companiile tale care au cu pana la 100% cheltuieli, si fa referendum daca te tine cureaua, asta dupa ce ai lasat si mai tot orasul in frig si fara apa calda, fara sa faci nici cea mai mica investitie in sistem de 3 ani!
Taxa este o idiotenie pesedista si trebuie tratata ca atare.
2. euro1-2-3, fara restrictii de circulatie, dar: taxe de 7x mai mari decat euro6, ITP la 6 luni (facut pe bune si fiecare inspectie verificata suplimentar).
3. spalat strazile si trotuarele regulat;
4. masinile care ies din santier, riguros si pe bune verificate daca au fost spalate;
5. gazon sau spatiu verde amenajat pe orice palma de pamant.
nu mai vb de Germania, Belgia si Olanda. acolo pct. 3-4-5 deja exista, iar pt non euro si euro1-2-3, au gropile de gunoi. BG, MDV, ROU.
În felul acesta, la o călătorie de la București la Brașov la Cluj, Timiș etc, plătești vreo 50-100 de „taxe de poluare” diferite...