​FOTOGALERIE Cum a evoluat transportul public din București în ultimii 30 de ani: de la DAF-urile lui Halaicu, la Mercedes-urile lui Videanu și Otokarele lui Firea

de Catiușa Ivanov     HotNews.ro
Joi, 26 decembrie 2019, 9:18 Actualitate | Administratie Locala


Colaj
Foto: Hotnews
În anii '80, Intreprinderea de Transport București (ITB) era a patra intreprindere de transport urban din lume, după mărimea parcului auto, a suprafeței deservite și a numărului de angajați: avea 2.500 autobuze, 800 tramvaie și 700 troleibuze și 35.000 salariați. Din perioada respectivă, au rămas în memoria bucureștenilor autobuzele super-aglomerate care transportau muncitorii la fabrică și tramvaiele care treceau printr-un tunel de zapădă, în iernile aprige.

Declinul ”intreprinderii” începe o dată cu demararea lucrărilor la metrou și a continuat după revoluție. Deși Primăria Capitalei a avut un buget foarte mare, încă de la început, investițiile în transportul public au fost extrem de mici. La 30 de ani de la Revoluție în București încă circulăm cu tramvaiele făcute în uzinele companiei în perioada comunismului și modernizate în anii ce au urmat, iar ultimele troleibuze au fost achiziționate în 2006. La capitolul autobuze stăm ceva mai bine, după revoluție fiind achiziționate de primarul Crin Halaicu 300 de autobuze DAF, iar în 2007-2008 primarul Adriean Videanu a achiziționat 1000 de autobuze Mercedes, din păcate nu toate cu aer condiționat. De atunci nu s-a mai achiziționat nimic până în 2018 când primarul Gabriela Firea a cumpărat cela 400 de autobuze OTOKAR. Și această achiziție a fost cu scandal deoarece imediat după punerea în circulație câteva au suferit defecțiuni și au rămas în mijlocul drumului. Municipalitatea a finalizat recent și licitația pentru achiziția a 130 de autobuze hibrid marca Mercedes.

În ceea ce privește infrastructura, șinele de tramvai sunt reabilitate în proporție de 70%, potrivit cifrelor oficiale, foarte degradate fiind cele de pe bd. Basarabia, Barbu văcărescu, Calea Moșilor, bd. Tei. În ceea ce privește autobuzele și troleibuzele, fiindcă nu s-au făcut benzi unice, acestea stau blocate în trafic, ceea ce nu le face o alternativă viabilă pentru bucureștenii care doresc să lase mașinina personală acasă.

Notă: Imaginile din perioada comunismului dar și din anii 1990-2000 au fost puse la dipoziția HotNews.ro prin amabilitatea STB. Acestea aparțin RATB/STB.

Începuturile


Putem spune că Bucureștiul are transport public din anul 1871, când se înființează ”Societatea Română de Tramvaiuri” care opera celebrele tramvaie tractate de cai, suprinse în pozele de epocă. Această avea capital privat, englez-belgian.

În 1894 se dă în folosință prima linie electrică pentru tramvaie, pe traseul Obor-Cotroceni. După război, în 1921, Societatea de Transport București era deja cea mai importantă societate de transport public din țară, iar în 1923 au fost achiziționate vagoane "THOMPSON - HOUSTON" și două convertizoare de 1000 kW/unitate de la firma "SIEMENS - SCHUCKERT". În 1929 încetează circulația tramvaielor cu cai.

În 1936, STB obține exclusivitatea transportului în comun cu tramvaie și autobuze pentru București. Parcul era de 392 de bucăți (Renault, Chevrolet și Henschel) funcționând pe 22 de trasee.

În 1949 se înființează prima linie de troleibuz: Piața Victoriei-Hipodromul Băneasa.

Perioada comunistă

În 1950, după venirea comuniștilor, Societatea de Transport București se transformă în "Întreprinderea de Transport București" (ITB) care avea 27 trasee de tramvai și 24 trasee de autobuz. Numărul salariaților era de 11.000, fiind a doua întreprindere din țară că număr de angajați, după UD Resița (22.000 salariați).









În anii următorii societatea a fost modernizată și extinsă:
- în 1955 se realizează în atelierele I.T.B. prototipul troleibuzului românesc.
- în 1971 se dă în exploatare vagonul dublu articulat V3A, fabricat în Atelierele Centrale ITB
- în 1977 se realizează a noul model de cale de rulare pentru tramvaie cu șînă înglobată în dale de beton.
- în 1980 se realizează troleibuzul dublu articulat.
- în 1983 se realizează prima linie de tramvai peste Podul Grant și se introduce vagonul cu două posturi de comandă și uși pe ambele părți.

Potrivit datelor de pe site-ul STB, în perioada 1972 - 1980, ITB ajunge a patra întreprindere de transport urban din lume sub aspectul mărimii parcului de vehicule, al suprafeței deservite și al numărului de salariați. La vârf, parcul depășea 2.500 autobuze, 800 tramvaie și 700 troleibuze, sute de maxi-taxi și peste 1000 de taximetre, având în total 35.000 de salariați.

Poate pare incredibil, dar în 1984 se dă în funcțiune o linie cu 30 de autobuze, la care s-a aplicat sistemul automat de supraveghere și dirijare a traficului, asistat pe calculator, cel puțin așa spun datele oficiale.

”În 1985, la atelierele ITB se construiesc primele tramvaie pentru alte orașe (primul lot este pentru Constanța, apoi pentru Ploiești, Craiova, Brașov). Perioada 1981-1989 a reprezentat un declin pentru transportul urban de suprafață "justificat" la acea vreme prin dezvoltarea transportului public subteran (metrou) și prin criză energetic ”, se arată în istoria companiei, publicată pe site-ul STB.
În 1988 se înființează dispeceratul electronic al companiei și se fabrică al 500-lea tramvai V3A.

După revoluție

În 1990, Intreprinderea de Transport București se transformă în Regia Autonomă de Transport București RA, prin Decizia Primăriei Municipiului București. Tot atunci are loc desprinderea unităților de taximetre și maxi-taxi de RATB.












v














Achiziții făcute de RATB după 1990

Primele achiziții se fac în 1991, când RATB începe să vândă publicitate în mijloacele de transport.

”150 de autobuze noi, decorate cu reclamă CAMEL, marchează începutul activității de publicitate. Sunt aduse 22 autobuze SAURER din Elveția care, ulterior, în anul 1995, sunt transformate în troleibuze la Uzina de Reparații Atelierele Centrale. Sunt aduse 70 autobuze SAVIEM din Franța și date în exploatare pe liniile EXPRES. În 1995 se dau în folosință primele autobuze SAURER transformate în troleibuze”, se arată pe site-ul STB.

Prima achiziție serioasă de autobuze a avut loc în mandatul primarului Crin Halaicu (1992-1996), respectiv 300 autovehicule DAF.


În decembrie 2005, primarul Capitalei la acea vreme, Adriean Videanu, a încheiat un contract pentru achiziționarea a 500 de autobuze noi Mercedes Citaro. Valoarea contractului a fost de 341 milioane de lei, iar autobuzele au fost livrate în perioada iunie 2006 - mai 2007. Achiziția a generat scandal deoarece autobuzele nu erau dotate cu aer condiționat.

În 2006, Primăria Capitalei a achiziționat de firma Astra Bus 100 de troleibuze noi - Irisbus-Citelis. Valoarea contractului a fost de circa 92 milioane lei fără TVA, iar troleibuzele au fost livrate în perioada 2006-2008.


În august 2007 a fost semnat un nou contract pentru achiziționarea a încă 500 de autobuze Mercedes Citaro 2, care au fost livrate până în 2009. Acestea au fost dotate cu instalație de aer condiționat.


În 2018, primarul Gabriela Firea a semnat contractul pentru achiziția a 400 de autobuze Euro 6 cu asocierea Otokar Europe SAS – Otokar Otomotiv Ve Savunma Sanayi A.S, câștigătoarea licitației. Valoarea contractului este de 458.100.826 lei fără TVA, iar autobuzele au fost livrate până în iunie 2019. Achiziția a generat un scandal deoarece după punerea în funcțiune autobuzele au avut mai multe avarii.











În august 2019, Primăria Capitalei a finalizat licitația pentru achiziționarea a 130 de autobuze hibrid, câștigătorul fiind Mercedes – Benz. Valoarea contractului este de 195.268.331,70 lei, fără TVA, iar tipul de autobuz care va fi livrat este Mercedes – Benz Citaro Hybrid, fabricat în Germania. Achiziția este făcută cu fonduri europene.



Primăria Capitalei mai are în desfășurare licitațiile pentru achiziția a 100 de tramvaie, 100 autobuze electrice, 100 troleibuze.

Situația în prezent

În luna mai 2019, Societatea de Transport București avea 139 linii de autobuz (din care 38 regionale; 5 expres, 26 linii de noapte, 1 linie City Tour), 26 de tramvai și 17 de troleibuz. Că număr de autovehicule, parcul era compus din 1.237 autobuze, 192 troleibuze și 288 tramvaie. Societatea are circa 11.000 de angajați.



Așa cum reiese din cifrele prezentate mai sus, aproape tot parcul este vechi și depășit, cu excepția celor 400 de autobuze Otokar achiziționate recent. Interioarele sunt ponosite, nu sunt dotate cu aer condiționat, iar de multe ori se strică în mijlocul străzii. Dacă la autobuze situația s-a îmbunîtățit prin achiziția făcută în 2018, la tramvaie și troleibuze lucrurile sunt tragice, durata de funcționare a acestora fiind cu mult depășită. Conform Hotărârii de Guvern nr. 2139/2004, durata normală de funcționare la tramvaie este de 14 ani, iar la troleibuze și autobuze de 8 ani. La data de 31.12.2016, parcul din dotarea RATB avea o vechime medie după cum urmează: 19,4 ani la tramvaie, 13,9 ani la troleibuze și 9,4 ani la autobuze, potrivit raportului de activitate al RATB pe anul 2016.

















Alte date din istoria RATB

În 1999, se fabrică cel de al 100-lea tramvai V3A-M la Uzina de Reparații și se realizează tramvaiul dublu articulat V2S-T tip TATRA, cu două posturi de conducere. În ceea ce privește infrastructură, în anul respectiv se inaugurează o nouă linie de tramvai pe Bd.1 Decembrie 1918, de la Faur-Poartă 4 la Bd. Muncii, în lungime de 3.2 km cale simplă. Tot atunci intră în exploatare linia de tramvai modernizată de pe Bd. Dinicu Golescu, Sos. Orhideelor în lungime de 4 km cale simplă și pe stradă Dr. Istrate, de la Autogară Filaret la Bd. Mărășești, în lungime de 1.4 km cale simplă.

În anul 2000 are loc modernizarea primului vagon de tramvai V3A - 93M cu boghiuri motor și se realizează un troleibuz prototip cu podea coborâtă precum și un prototip de autobuz cu podea joasă. Tot în acel an intră în exploatare linia de tramvai modernizată pe stradă Zetari - Alexandru Anghel, în lungime de 3,3 km cale simplă.

În 2001 intră în dotarea RATB instalațiile sistemului de reducere a poluării GPL (gaz petrol lichefiat), iar în 2002 se da în folosință prima linie de metrou ușor din țară, pe traseul liniei 41 de tramvaie.


În 2005 se dau în exploatare primele vagoane de tramvai cu podea parțial coborâtă în zona de mijloc, tramvaiele Bucur care astăzi circulă pe liniile 1, 21 și 41.

În 2006 începe implementarea unui nou sistem de ticketing a transportului public. Sistemul are la baza tehnologia cardurilor fără contact, care vor înlocui, treptat, abonamentele de carton și biletele de hârtie.

În 2007 se realizează primul vagon de tramvai cu podea joasă (V3A modernizat).

În 2011 bilete de hârtie au fost scoase din circulaţie, STB SA optând pentru utilizarea exclusivă a instrumentelor moderne de taxare. Tot atunci se înfiinţează 23 de linii de autobuze cu program de circulaţie nocturnă și ”Bucharest City Tour”, primul traseu turistic din Bucureşti.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















59019 vizualizari

  • +16 (22 voturi)    
    In 2020 scapam de DUamna Gabi (Joi, 26 decembrie 2019, 9:24)

    un domn [utilizator]

    Aceasta “intorcandu se” la pregatirea de “shpikeritza” pentru TV Voluntari
  • +13 (15 voturi)    
    Cu administrație PSD a pierdut. (Joi, 26 decembrie 2019, 9:54)

    asavreau [utilizator]

    București a trecut prin toate partidele.A fost administrat de liberali,de țărăniști(Ciorbea),de pedeliști(Băsescu, Videanu),de pesediști(Oprescu,Fire).Oprescu și Firea au fost cei mai dezastruoși.Cu toate că au fost primari într-o perioadă economică bună,nu au făcut nimic.Pe lângă că au băgat Bucureștiul în mizerie,au lăsat RADET de izbeliște și greu va mai putea fi reabilitat,RATB a ajuns deplorabil cu puține mijloace de transport.Nu au făcut nimic privind parcările și transportul și PSD dând drumul la achiziția autoturismelor vechi poluante au umplut București de noxe.Acum se dau preocupați și vor să ducă discuția în alte planuri să nu putem spune că PSD au batjocorit Bucureștiul.
  • -8 (24 voturi)    
    Numai bune (Joi, 26 decembrie 2019, 10:38)

    Ochii_pe_voi [utilizator]

    U parc de autobuze numai bune pentru mitici,pe masura hotiei dambovitzebe si a primarilor pe care si i-au votat. Capitala Rosie nivi nu merita mai mult!
    • -15 (15 voturi)    
      Vorbind (Joi, 26 decembrie 2019, 11:57)

      Unforgiven [utilizator] i-a raspuns lui Ochii_pe_voi

      Coruptia #rezista si impostura securista de dreapta?
  • +12 (12 voturi)    
    Indiferenta (Joi, 26 decembrie 2019, 11:09)

    robyzs [utilizator]

    Din pacate bucurestenii sunt indiferenti ce se intampla in sectorul public, dovada ca la alegerile din 2016 foarte putini s-au prezentat la votat.

    O problema ar fi ca multi tineri care lucreaza in capitala au buletin de provincie si nu au drept de vot in Bucuresti, de ce autoritatile nu iau masuri? Cum se poate sa lucrezi de 3 ani in capitala dar sa ai domiciliu de Dolj?
    • 0 (0 voturi)    
      Fiindca in capitalism oricind poti ramine fara (Vineri, 27 decembrie 2019, 10:11)

      Kecske [utilizator] i-a raspuns lui robyzs

      serviciu si te poti intoarce de unde ai plecat sau poti pleca in alta parte. Drum bun.
  • +13 (15 voturi)    
    STB este in Evul Mediu pe langa transpdin Occident (Joi, 26 decembrie 2019, 11:37)

    nicupopul [utilizator]

    Evolutie????O gluma .In Occident se schimba materialul auto si rulant urban la max 5 ani.Cel vechi e pt doar plimbari istorice.
    La noi NU SE FACE ADMINISTRATIE se face Publicitate pe bani publici, se imbogatesc popii din banii romanilor publici, se fac multe statui.
    Asta vrem asta avem firea.
    • +10 (10 voturi)    
      Comentariu sters de utilizator (Joi, 26 decembrie 2019, 12:50)

      [anonim] i-a raspuns lui nicupopul

      • +5 (5 voturi)    
        multe nefacute (Joi, 26 decembrie 2019, 15:57)

        nicupopul [utilizator] i-a raspuns lui

        prioritatea trebuia sa fie consolidarea clad cu probe, anveloparea, refacerea infrastructurii de transport de tramvai si modernizarea, 800 de tramvaie noi, ZERO bani publici pentru cea mai bogata deja organizatie din Romania spun gurile rele din biserica adica BOR, modernizarea agentulu termic transport si distributie, FINALIZAREA PROIECTELOR VECHI RAPIDA!modernizare mobilier urban STB, cresterea spatiilor verzi intensive, parcuri mai verzi, parcari inteligente, eliminarea coruptiei la avize blocuri, intensive infrastructura pentru masini electrice, refacerea strazilor, modernizarea reala a spitalelor, si executia celor 3 spitale PROMISE!! ASTA FIIND 5% DIN CE TREBUIA SA FACA! NU VOUCERE la geu, nu statui fara numar, nu salarii maxime pentru minimeficienta, NU bani la biserici, nu proiecte SF!!!!NU spectacole nesimtite ca cel de 450000 de euro din bani publici!!!!!!
    • +3 (3 voturi)    
      E brand de tara (Vineri, 27 decembrie 2019, 3:27)

      ruskimushki [utilizator] i-a raspuns lui nicupopul

      in autogarile occidentale autocarele romanesti sunt cele mai jegoase, noblesse oblige. Tiganii se paruiesc pentru obiecte furate si soferii iti iau alt pret la bagaj decat cel spus atunci cand cumperi bilet.
      E firea, doar ca la modul general.

      De statui am auzit ca se fura sau se fac pseudo, in schimb se fac stadioane. Alea da locuri de cultura.
  • -6 (12 voturi)    
    u sont la neige d'antan ! (Joi, 26 decembrie 2019, 12:30)

    muscha mbanana [utilizator]

    tramvaiul acela care merge prin zapada de 4 metri e fotografiat in 1954 ! ce frumos era , faceam niste cazemate de nici iohanis nu le cucerea !
  • +11 (11 voturi)    
    Problema nu e cum a evoluat transportul (Joi, 26 decembrie 2019, 12:41)

    DomnuTrandafir [utilizator]

    Ci cum a evoluat spaga!
    Cum s-a dat?
    Cum s-a luat?
    De cine s-a luat?
    De ce nu exista nicio cercetare a autorităților?
    Statul prin autoritățile sale a legiferat furtul!
  • +6 (6 voturi)    
    investitii (Joi, 26 decembrie 2019, 13:38)

    xox [utilizator]

    Pe partea de autobuze stam decent. In viitorul apropiat este necesar achizitionarea de tramvaie noi deoarece actualul parc este foarte vechi, subdimensionat si nu este adaptat conditiilor curente de transport (nu au praguri joase pentru acccesul persoanelor cu handicap, respectiv carucioarelor de copii, sunt muradare si foarte aglomerate).

    In zona de metrorex trebuiesc achizitionate garnituri noi pentru a asigura o mai buna fluenta pe magistralele actuale cat si pnetru M5 cand va fi gata.
    • -2 (2 voturi)    
      Comentariu sters de utilizator (Joi, 26 decembrie 2019, 16:07)

      [anonim] i-a raspuns lui xox

  • +3 (3 voturi)    
    Datele prezentate arata ca (Joi, 26 decembrie 2019, 14:25)

    PowerIon [utilizator]

    in anii 80 aveam un parc de 2 ori mai mare si tin minte ca era inghesuiala mai mare decat acum.
    Metroul actual e doar putin mai dezvoltat.
    Din pacate diferenta o face parcul de masini individuale si inseamna ca e o utopie ca oamenii pot sa-si lase masina acasa pentru a merge la serviciu cu transportul in comun, chiar daca se va dubla la loc numarul autobuzelor si trolebuzelor, ca de tramvaie nu putem vorbi de asa ceva, sunt exorbitant de scumpe si nu exista infrastructura noua pe caile esentiale de acces la locurile de munca.
    Cel puțin acum, in al 12-lea ceas, cei care vor fi noii alesi, sa-si dea seama ca primul pas in normalizarea vietii cotidiene este sa stopeze constructia de noi blocuri de locuinte si noi cladiri de birouri.
    Bucurestiul este suficient dezvoltat din punct de vedere cantitativ pentru a aduce venituri municipialitatii, sunt necesare masuri calitative.
  • +4 (4 voturi)    
    Este nevoie de o unificare a metrorex+STB (Joi, 26 decembrie 2019, 14:54)

    bigbrother [utilizator]

    Nu ma refer atat la conducere - desi ar fi ilogic sa existe doua conduceri - cat la bilete comune care sa poata fi folosite de la punctul A la punctul B indiferent de ce folosesc, metrou/autobuz/tramvai sau tren usor/local pentru diverse rute (de obicei preorasenesti sau catre aeroport).

    In al doilea rand, gratuitatile trebuie acordate doar copiilor sub 6 ani. Pentru scolari si studenti acestia sa poata beneficia de bilete la jumatate de pret in cursul saptamanii si gratuit in weekend, sarbatori legale si in vacante scolare, a.i sa invete sa foloseasca transportul in comun in detrimentul masinii personale. Tot gratuit insa DOAR in weekend ar trebui sa fie si pentru pensionari sau acestia sa poata avea un nr limitat de calatorii gratuite, ex. 10 pe luna.

    Nu in ultimul rand, autobuzele/troleibuzele STB trebuie sa poata folosi atat liniile cat si statiile de tramvai pentru opriri, sa aiba linii dedicate (eventual cu bolarzi care se ridica dupa trecerea masinilor) pentru STB, Salvare, Politie si Pompieri a.i sa poata avea orar fix, sa fie curate si sigure (camere de luat vederi, curatate zilnic etc. Da, pentru asta ar trebui platit un abonament/bilet cu o valoare corecta care sa permita existenta acestor servicii fara a mai fi nevoie de subventii de la primarie.

    Sunt multe de spus si mai ales, de facut. Cert este ca daca se vrea, se poate folosi experienta altora capitale in materie de transport public. Cine a fost in orase din tarile dezvoltate a ramas cu siguranta impresionat de cum functioneaza acolo transportul in comun..nu e rocket science, sunt doar oameni si politicieni care fac orasul sa mearga impreuna pentru ca toti traiesc in acelasi oras.
  • -1 (1 vot)    
    ce mai tura vura ... (Joi, 26 decembrie 2019, 17:04)

    muscha mbanana [utilizator]

    tot inainte ... era mai bine si pamantu' mai putin polutionat de tipi care au cate trei (3) mashini !ce -o face cu ele !? le vand la fiare vechi sau trebuie sa plateasca ca-n germania sa scape de ele !
  • +2 (2 voturi)    
    Completare: a patra din lumea (Vineri, 27 decembrie 2019, 3:23)

    ruskimushki [utilizator]

    a treia.
    Tre' sa ai tupeu de grobian ca sa compari lumea occidentala fie si-a anilor 60 cu cea comunista care facea si inca face ravagii in toate planurile.
    Glorificarea tarii socialiste vad ca inca mai face parte din linia propagandei oficiale. In conditiile in care iesirea din tara era controlata atunci cand nu era interzisa, in conditiile in care se aresta arbitrar si se murea in lagar sau in conditii "misterioase", in conditiile in care doi analfabeti jegosi erau, cu voia partidului grupare criminala organizata, mari sefi de stat si comandanti in sef ai fortelor armate - aceleasi care macelareau civili noua ani mai tarziu - in aceste conditii orei esti comunist recte criminal ori esti damblagiu de-a binelea sa crezi ca rablele dintr-o rabla de tara constituie al patrulea parc auto din lume. E suficient sa te uiti pe globul lumii sa vezi ce suprafata ocupa Romania. Un punct. Exact ca si creierul nostalgicilor vremurilor infernale. Ce conteaza ca unii au fost tineri si frumosi atunci, tot criminale raman.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by