După ani de conflicte între pietoni, șoferi și utilizatorii de trotinete electrice, autoritățile franceze reglementează în sfârșit acest mijloc de transport și introduc reguli clare în Codul Rutier. Decretul este publicat vineri și prevede în principal limitarea vitezei la 25 km/oră, vârsta minimă a celor care le utilizează este de 12 ani, folosirea căștilor audio este interzisă, la fel și circulația pe trotuar, anunță Secretariatul de Stat pentru Transporturi, potrivit leparisien.fr.

Trotineta electricaFoto: AGERPRES

Decretul vizează trotinete electrice, hoverboard-urile și uniciclurile (acele dispozitive electrice cu o roată) definite ca ”dispozitive de mișcare personală motorizate”. Regulile au fost elaborate de Ministerul Transporturilor în colaborare cu Ministerul de Interne.

Principalele reglementări sunt:

  • limitarea dispozitivelor la o viteză de 25 km / orămaxim. Cei care nu respectă prevederea riscă amenzi de până la 1500 Euro. Vânzătorii sunt obligați să informeze clienții despre viteza maximă a dispozitivului.
  • utilizatorii trebuie să aibă minim 12 ani și nu au voie să ducă și o altă persoană pe trotinetă. Cei care nu respectă riscă amenzi de până la 35 de euro.
  • utilizarea căștilor audio în timpul mersului este interzisă.
  • trotinetele și celelalte dispozitive reglementate pot circula pe benzi pentru biciclete și drumurile publice unde viteza permisă este de maxim 50 km / h. Circulația pe trotuare este interzisă. O amendă de 135 € este prevăzută în caz de încălcare. Primăriile pot face propriul regulament și pot permite circulația pe trotuarele suficient de largi.
  • parcarea este permisă pe trotuar cu condiția să nu deranjeze pietonii. Primarii pot aplica însă reguli mai stricte, la nivel local. Primăria Parisului a interzis deja în această vară circulația trotinetelor electrice pe trotuare, iar parcarea acestora este strict interzisă pe zonele pietonale și pe carosabil "cu excepția spațiilor marcate dedicate parcării cu plată și parcării dispozitivelor motorizate pe două roți".
  • trotinetele electrice și celelalte dispozitive reglementate trebuie să fie echipate cu lumini față și spate, catadioptrii și un claxon. Purtarea vestei reflectorizante (noaptea sau când este vizibilitate redusă) și casca nu sunt însă obligatorii în oraș, doar în afara acestuia.

Scandal și la București

Numărul trotinetelor electrice din București a crescut în ultimele luni, după ce Primăria Capitalei a dat 30.000 de vouchere de 500 de lei pentru achiziția de trotinete electrice/biciclete, dar și după intrarea Lime, Flow și Wolf-e pe piața din București, cele trei servicii de închiriere aducând peste 1.500 de trotinete electrice. În plus, pentru a scăpa de aglomerația din trafic, tot mai mulți bucureșteni aleg să investească banii în așa ceva. Deși este un mijloc de transport rapid și nepoluant, potrivit pentru traficul infernal din oraș, apariția unui număr atât de mare de trotinete electrice într-un timp scurt a generat scandal, așa cum s-a întâmplat și în alte orașe din Europa.

În absența pistelor pentru biciclete și a reglementărilor, trotinetiștii merg pe trotuar, iar pietonii reclamă că au viteză mare și sunt neatenți. O altă parte merg pe carosabil, însă de multe ori nu cunosc regulile de circulație și nu poartă cască, ceea ce îi pune în pericol și nemulțumește șoferii. Nici șoferii nu sunt atenți la trotinetiși și nu respectă regulile de circulație.

La finalul lunii iunie, a fost depus la Camera Deputaților un proiect de lege care să reglementeze domeniul, însă mai durează până va fi aprobat.

Primăria Capitalei a anunțat că în viitorul apropiat va organiza o serie de dezbateri, alături de reprezentanți ai autorității locale, ai Poliției Rutiere, ai ONG-urilor și asociațiilor care au ca domeniu mobilitatea, pentru elaborarea unui regulament care să faciliteze acest mod de deplasare prin oraș.