Primăria Capitalei a organizat luni dezbatere publică pentru proiectul care vizează introducerea unei viniete pentru mașinile din alte județe care intră în București și interzicerea accesului mașinilor cu normă de poluare sub Euro 3 în zona centrală. Majoritatea celor prezenți la dezbatere au declarat că proiectul trebuie îmbunătățit, astfel încât mașinile electrice și hybrid să nu plătească vinieta, indiferent de județul unde sunt înmatriculate, motocicletele și scuterele să fie de asemenea exceptate, iar mașinile pe diesel și benzină să fie taxate diferit, în funcție de cât poluează. În plus, mai mulți reprezentanți ai societății civile, dar și ai transportatorilor au declarat că taxa trebuia să fie ultima soluție, iar mai întâi municipalitatea să îmbunătățească transportul public, piste pentru biciclete, iar orașul să aibă o șosea de centură funcțională.

Foto:

Majoritatea celor prezenți la dezbatere nu au avut ceva împotriva taxării, dar au dorit să se aplice corect, în funcție de cât poluează fiecare mașină. Marius Tudor, secretar general al Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), a propus chiar extinderea taxei de acces în centru și în oraș etapizat și pentru normele de poluare Euro 3, Euro 4 și Euro 5, dar și mărirea perimetrului unde mașinile poluante vor avea acces. Reprezentantul Asociației Ecopolis a cerut și el taxarea mașinilor cu normă de poluare Euro 4.

Dezbaterea a fost moderată de Sorin Chiriță, administratorul public al orașului, iar acesta a declarat că propunerile cetățenilor vor fi analizate și dacă sunt pertinente vor fi introduse în proiectul de hotărâre.

"Vor fi luate în considerare toate propunerile pertinente şi vor fi cuprinse în proiectul de hotărâre. Spre exemplu, includerea autoturismelor Euro 3, acele autoturisme care sunt în leasing, aşa cum a precizat şi doamna primar general, care e clar că nu pot fi autoturisme vechi, chiar dacă sunt leasing-uri preluate sau persoane care nu au rol fiscal pe raza Municipiului Bucureşti şi au autoturismul în afara Capitalei vor trebui să fie exceptate. Pe de altă parte, analizăm şi ceea ce înseamnă transportul pe două roţi", a precizat Chiriţă.

Marian Ivan, reprezentantul OPTAR, a declarat că înainte de a aplica o astfel de taxă, Primăria Capitalei trebuia să aplice celelalte măsuri din Planul de Mobilitate Urbană Durabilă, respectiv să îmbunătățească transportul public, să facă benzi pentru biciclete, să nu mai permită parcarea fară taxă în centrul orașului.

”Prima problemă este legată de comunicare. Noi discutăm astăzi un proiect care nu mai este de actualitate. Proiectul a fost modificat și nu știm cum arată. Apoi, în loc să se vorbească despre o taxă, fiidcă o taxă este o soluție extremă, trebuiau luate multe alte măsuri, respectiv respectat Planul de Mobilitate Urbană Durabilă care propune pentru reducerea poluării un management al parcării, atât timp cât oamenii parchează oriunde în acest oraș gratuit, adică pe trotuar, normal că folosesc mașina, benzi unice, piste de biciclete. Niciuna dintre aceste măsuri nu a fost începută măcar, iar în aceste condiții normal că poluarea a crescut și va crește. PMUD prevede două măsuri foarte simple, eliminarea suflantelor cu combustibil și a udării străzilor, care nu au niciun efect. În continuare în București se irosesc bani pe cele două acțiuni care contribuie la poluarea aerului. Nu trebuie un proiect, trebuie doar transmis Primăriilor de Sector să nu mai irosească bani pe asta. Studiul din PMUD a stabilit că 24% dintre șoferi ar renunța la deplasarea cu autoturismul dacă ar avea un transport public viabil și ar ajuge cu 20% mai devreme. În București 83% dintre călătorii sunt mai scurte de 10 km care se pretează la mersul cu bicicleta, iar 45% sunt mai mici de 3 km. Iată cum faptul că nu au fost accesibilizate trotuarele contribuie la creșterea poluării. Doar 8% dintre bucureșteni plătesc parcarea, dacă ar fi existat un plan de management al parcării s-ar fi redus poluarea”, a declarat Marian Ivan.

Marius Tudor, reprezentantul Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile a declarat că inițiativa este bună, în trend cu practica europeană și chiar a cerut taxarea etapizată a mașinilor până la cele cu normă de poluare Euro 6, dar și extinderea zonei din centrul orașului unde accesul se va taxa.

”Considerăm că inițiativa este una utilă, în linie cu practica europeană. Totuși credem că sunt necesare câteva corecții pentru creșterea eficienței acestui program. Aplicarea restricțiilor de circulație să se facă în mod etapizat și diferențiat în funcție de norma de poluare, până la Euro 6. (...) Etapizarea despre care vorbeam mai sus ar trebui să cuprindă și extinderea progresivă a zonei de restricții. Prima etapă ar trebui să includă și norma de poluare Euro 3, nu doar Euro 2, apoi programul să meargă mai departe cu restricții pentru Euro 4, apoi Euro 5. În ceea ce privește achizițiile publice de autovehicule, autoritățile ar trebui să achiziționeze în procent de 30%, începând cu 2020, mașini electrice, hybrid, plug in și hidrogen. Același procent ar trebui să li se aplice și companiilor de taxi. Continuând cu taxiurile, acestea ar trebui să aibă acces în zona delimitată doar cele Euro 5 Diesel și Euro 4 benzină, iar ulterior Euro 6 diesel și Euro 5 benzină. În final, mai propunem înființarea unui fond pentru aer curat unde să se verse taxele din acest program din care să fie finanțate primele de casare și stimulentele pentru autovehicule verzi și derularea de programe ca populația să înțelegă consecințele poluării”, a declarat Marius Tudor, Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile.

Alin Tănase, coordonator campanii Green Peace, a declarat că introducerea acestei taxe nu este suficientă pentru reducerea poluării.

”Considerăm că introducerea acestei taxe este o măsură necesară pentru București, însă nu este suficient. Trebuie diferențiat pentru motoarele diesel și benzină. Cele diesel sunt mult mai poluante și trebuie taxate ca atare. Trebuie cuplată cu alte măsuri: piste de biciclete, transport public electrificat. O altă problemă este că avem deficiențe majore în monitorizarea calității aerului. Doar două stații din 6 măsoară poluanții din trafic. Proiectul trebuie amendat și completat”, a declarat acesta.

Ghinea Constantin, Asociația Română pentru Transporturi Rutiere Internaționale, a declarat că în condițiile în care orașul nu are șosea de centură nu este de acord cu introducerea acestor taxe. ”Nu suntem de acord cu această taxă care nu rezolvă absolut nimic. Ne dorim ca toate hipermarketurile să fie scoase în afara orașului. Ne dorim o centură adevărată a Bucureștiului, nu mizeria in care ne zbatem, măcar o centură ca a Sofiei, cu 3 benzi pe sens”, a declarat acesta.

Răzvan Pavel, Asociația Natională pentru Dezvoltarea Motociclismului, a cerut scutirea motocicletelor și mopedelor de aceste taxe.

”Solicitarea noastră este de a exclude aceste autovehicule de la aceste taxe. În acest moment nu este clar. Scuterele şi motocicletele sunt recunoscute la nivel mondial pentru reducerea poluării. Este un studiu pe care l-au publicat cei de la Agenţia Franceză pentru Mediu şi care spune că scuterele şi motocicletele sunt mai puţin poluante. Apoi, cei care au și mașină și motocicletă, o să aleagă să plătească taxa doar pentru mașină, ceea ce va duce la creșterea numărului de mașini. O altă problemă este că normele Euro pentru motociclete și scutere sunt diferite. Cele mai noi au Euro 4”, a declarat acesta.

Florian Ivan, Asociația Imaginea României, a spus că proiectul încalcă drepturile și libertățile unor cetățeni și va depune argumentarea în scris.

Costel Popa, reprezentantul Asociației Ecopolisa cerut și taxarea mașinilor Euro 4: ” Apreciez ideea acestui proiect de hotărâre, mi se pare foarte bună. Cred că dacă nu este inclus și Euro 4 în această taxare, măsura este pe sfert. Parcul auto Euro 4 generează circa 55% din poluare. Propunerea concretă este că și dacă se taxează mai puțin mașinile Euro 4, măsura va descuraja. Taxele acestea pot fi revizuite în timp dacă apar tehnologii noi”, a declarat acesta.

Primăria Capitalei a lansat, în august, în dezbatere publică proiectul care prevede interzicerea maşinilor sub Euro 3 în Centrul Capitalei, precum şi introducerea unei viniete pentru maşinile care nu sunt din Bucureşti sau Ilfov. Luni este ultima zi în care proiectul mai stă în dezbatere publică, apoi va fi supus aprobării Consiliului General.

Ce prevede exact proiectul de hotărâre pus în dezbatere pe site:

- Începând cu data de 01.01.2020, accesul autovehiculelor cu masa totală maximă autorizată mai mică de 5 tone pe arterele din interiorul Zonei de Acţiune pentru Calitatea Aerului ZACA , este restricționat zilnic, de luni până vineri, cu excepția sărbătorilor legale, în intervalul 07:00 - 22:00, după cum urmează:

a) Pentru autovehicule înmatriculate în Municipiul București și judeţul Ilfov, cu norma de poluare Euro 4, Euro 5, Euro 6 precum şi pentru autovehicule electrice sau hibrid, accesul este permis fără restricții.

b) Pentru autovehicule înmatriculate în Municipiul București și judeţul Ilfov, cu norma de poluare Euro 3, accesul este permis numai în urma achiziționării unei viniete electronice de tip Oxigen-C. Pentru autovehicule înmatriculate în afara municipiului Bucureşti şi a judeţului Ilfov, cu norma de poluare minim Euro 3, accesul este permis doar în urma achiziționării unei viniete electronice de tip Oxigen-B.

d) Pentru autovehiculele cu norma de poluare non-Euro, Euro 1 și Euro 2, accesul este interzis în intervalul menţionat.

- Se defineşte Zona de Acţiune pentru Calitatea Aerului (ZACA) în perimetrul delimitat de: P-ța Victoriei – bd. Iancu de Hunedoara – Șos. Ștefan cel Mare - str. Polonă - str. Mihai Eminescu - str. Traian – bd. Nerva Traian – bd. Gheorghe Şincai – - str. Lânăriei - Calea Șerban Vodă - bd. Mărăsesti - str. Mitropolit Nifon – bd. Libertății - Calea 13 Septembrie - str. Izvor - str. B.P. Haşdeu – str. Vasile Pârvan - str. Berzei - str. Buzești – P-ta Victoriei, inclusiv limitele acestuia.

- Autovehiculele cu masa totala autorizată mai mică de 5 tone, înmatriculate în afara Municipiului București și a judeţului Ilfov, cu norma de poluare non-Euro, Euro 1 și Euro 2 vor putea circula în Municipiul Bucureşti, mai puțin în perimetrul ZACA, de luni până vineri, cu excepţia sărbătorilor legale, în intervalul 07:00 - 22:00, numai în urma achiziționării vinietei electronice Oxigen-B.

- Autovehiculele cu masa totala autorizată mai mică de 5 tone, înmatriculate în afara Municipiului Bucureşti şi a judeţului Ilfov, cu norma de poluare Euro 3, Euro 4, Euro 5 şi Euro 6, precum şi cele hibride sau electrice, vor putea circula pe toate arterele din Municipiul București, numai în urma achiziționării vinietei electronice de tip Oxigen-B.

- Vinietele se emit numai după achitarea sumelor prevăzute în anexa nr.1 la prezenta hotărâre, în baza dovezii privind norma de poluare.

- În urma emiterii vinietelor, autovehiculul este înregistrat într-un sistem informatic de emitere, gestiune, monitorizare şi control a vinietelor, denumit în continuare SIEGMCV.

Tarife

Excepții

Următoarele categorii de autovehicule sunt exceptate de la prevederile art.1 :

- cele aparținând instituțiilor prevăzute la art.32 alin (2) lit.a) şi b) din OUG nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice, cu modificările şi completările ulterioare (autovehiculele aparținând poliţiei, pompierilor, jandarmeriei, poliției de frontieră, Agenției Naționale de Administrare Fiscală, serviciului de ambulanță sau medicină legală, protecţiei civile, Ministerului Apărării Naționale, unităților speciale ale Serviciului Român de Informații și ale Serviciului de Protecție și Pază, Servicului de Telecomunicatii Speciale, Servicului de Informatii Externe, Administraţiei Naționale a Penitenciarelor din cadrul Ministerului Justiţiei, precum şi autovehiculele de serviciu ale procurorilor din Ministerul Public), serviciile publice comunitare pentru situații de urgență; Societatea Națională de Cruce Roşie din România; serviciile de ambulanță; Societatea Transport Bucuresti STB S.A.;

- Autovehicule adaptate special pentru persoanele cu dizabilitati;

- Autovehicule apartinand Patriarhiei Romane cele utilizate la intervențiile la căile de comunicație și rețelele edilitare;

- Cele istorice, conform datelor înscrise în certificatul de înmatriculare sau în cartea de identitate a vehiculului;

- Cele prevăzute ca fiind exceptate prin acordurile și tratatele internaționale la care România este parte.

Amenzi

Zonele de restricție menționate la art.1 vor fi semnalizate prin indicatoare de informare.

”Încasarea tarifelor pentru achiziționarea vinietelor tip Oxigen-B si tip Oxigen-C se face de către structurile de specialitate ale Municipiului Bucureşti, cu atribuții în administrarea drumurilor publice şi managementul traficului, direct sau prin distribuitori. Sumele provenite din încasarea vinietelor tip Oxigen-B si tip Oxigen-C se fac venit la bugetul Municipiului Bucureşti şi vor fi folosite cu prioritate pentru lucrări, investiții și proiecte din domeniul protecției mediului şi al mobilității urbane, care contribuie direct sau indirect la îmbunătăţirea condițiilor de transport şi a calității aerului”, se mai arată în proiectul de hotărâre.

Circulația autovehiculelor specificate la art.1 în zonele restricționate, fără achiziționarea vinietei, constituie contravenţie şi se sancționează cu amendă de la 1.500 la 2.000 lei. Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor din prezenta hotărâre se fac de către poliție, poliţia locală şi împuterniciţi ai Primarului General, conform competențelor.