Primăria Capitalei va demara un program de stimulare a eliminării din serviciul public de transport local în regim de taxi a autoturismelor taxi cu normă de poluare sub EURO 6 - RABLA TAXI - în cadrul căruia va acorda 3000 de eco-vouchere în valoare de 15.000 lei/eco-voucher, în perioada 2020-2021, potrivit unui proiect adoptat de majoritatea PSD din Consiliul General. Proiectul a fost pus pe ordinea de zi suplimentară, fără să fie postat înainte în dezbatere publică.

Taxi la Aeroportul OtopeniFoto: HotNews.ro / Victor Cozmei

Impactul bugetar este de circa 9 milioane de euro.

”Măsura se înscrie în eforturile noastre de a lupta cu poluarea din București. Capitala și câteva orașe sunt în procedură de infringement. Nu pentru sumele pe care le plătim în cazul ăn care pierdem, ci pentru sănătatea bucureștenilor propun Rabla pentru taximetre, un sprijin financiar de 3000 de euro acordat tuturor taximetri care dețin autoturisme poluante. Un cetățean care are un autotursim poluant face 3-4 curse pe zi, circa 30 km, un taximetrist poate ajunge și la 150 km pe zi, deci poluează mult mai mult. Din totalul de licențe acordate - 7.500 circa 5.500 sunt poluante”, a declarat primarul Gabriela Firea. Primarul Gabriela Firea spune că nu era nevoie ca proiectul să fie pus în dezbatere publică

Aceasta spune că în prima etapă se vor acorda 3000 de eco-vouchere, iar în următoarea etapă restul.

Opoziția a criticat proiectul.

"Practic, acum cred că cineva vrea să îşi înnoiască pe banii bucureştenilor parcul auto. Pentru că, dacă ne uităm că un Logan Euro 6 costă 6.800 de euro şi 3.000 de euro ia de la Primărie, din punctul meu de vedere este un program cam ţintit către anumite companii de taxi, care deţin şi vor deţine în 2020 şi 2021 licenţe. Din punctul meu de vedere, calitatea serviciului de transport poate să fie crescută prin investiţiile care trebuie să aparţină companiilor de taxi, pentru că de aceea ai o afacere: investeşti în ea, după care scoţi profit. Dar trebuie să şi investeşti. Nu este normal ca bucureştenii să investească pentru aceste companii. Ceea ce trebuie să facă Primăria este să reglementeze şi să aplice standardul de calitate pe care l-a reglementat", a declarat Ciprian Ciucu, consilier general PNL.

Roxana Wring, consilier general USR, a declarat că măsura este ajutor de stat și a întrebat dacă proiectul are aviz de la Consiliul Concurenței. Reprezentanții municipalității a declarat că acest aviz nu a fost obținutb și va fi cerut la elaborarea regulamentului.

"Din punctul nostru de vedere este vorba de a pune din nou bani în buzunarele patronilor de taxi. E o măsură discriminatorie şi anticoncurenţială, pentru că favorizează un anumit segment şi defavorizează restul bucureştenilor care-şi plătesc taxele. Nu aşa se face reducerea poluării în Capitală, ne trebuie metode integrate. (...) Considerăm că cei 10 milioane de euro care se vor da astfel vor putea, de exemplu, fi alocaţi transportului în comun sau pistelor de bicicletă sau creării acelor culoare unice pentru transportul public, astfel încât să reducem cu adevărat poluarea", a declarat și Roxana Wring, consilier USR.

Voucherele vor fi date începând cu 1 ianuarie 2020.

”Acordarea de eco-voucher se va face, în schimbul predării spre casare a unui autovehicul uzat, la cerere, o singură dată pentru un transportator autorizat care deţine o autorizaţie taxi / un număr de autorizaţii taxi eliberate de Autoritatea de Autorizare din cadrul Primăriei Municipiului Bucureşti, pe perioada de valabilitate a acesteia/acestora. Eco-voucherul nu este transmisibil și are termen de valabilitate maxim 6 luni. Condițiile de acordare a eco-voucherelor se vor stabili prin regulament”, se arată în proiectul adoptat.

Eco-voucherele vor putea fi utilizate pentru a achizitiona autoturisme noi cu norme de poluare care să asigure un nivel redus de emisii - EURO 6, non-diesel, hibride sau electrice.

Sumele necesare implementării şi finanțării programului sunt asigurate din alocații bugetare şi/sau alte fonduri legal constituite cu această destinaţie.

”Conform datelor statistice înregistrate în baza de date a autorizaţiilor taxi din Muncipiul Bucureşti, sunt înregistrate un număr de 7463 autorizaţii taxi valabile până la data prezentului raport, din care: autovehiculele taxi fabricate până în anul 2014 inclusiv, reprezintă un număr total de autorizaţii taxi de 4879, autovehiculele taxi fabricate până în anul 2010 inclusiv, reprezintă un număr total de autorizaţii taxi de 2789”, se arată în proiectul de hotărâre adoptat.